![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: WIllen we een kartel? | |||
Ja, een kartel! |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Neen, liever niet |
![]() ![]() ![]() |
33 | 78,57% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Als we die geweldige laatste peiling mogen geloven waren er toch al aan het terug gaan naar de oude getrouwe tsjevenstal...
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het Kartel houd stand op gemeentelijk niveau. Dit kan alleen maar de samenwerking tussen NVA en CD&V versterken. Op zijn minst een positief gegeven om tenminste de twee grootste partijen op één lijn te hebben.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een duidelijk signaal van de basis richting top van de CD&V me dunkt...
|
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Electoraal zullen de lijsten er wel iets anders uitzien dan vorige keer denk ik ![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De CD&V weet ook dat de kans heel groot is dat er eerste federale verkiezingen komen en het kan de bedoeling zijn dat ze hiermee het signaal willen geven aan de kiezer dat ze net zo goed op CD&V als op de NVA kunnen stemmen in de hoop om zo kiezers terug te lokken. |
|
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2
#48 |
Minister-President
|
![]() Als ze terug in kartel zouden gaan met de tsjeven zijn ze mijn stem kwijt, een stem voor de tsjeven nooit van mijn leven!
#49 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() NVA heeft niet echt een gemeentlijke structuur en heeft daarom CD&V lokaal nodig, daar is CD&V nog steeds opermachtig.
Nationaal is dat niet meer zo natuurlijk, daar heeft CD&V eerder NVA nodig |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() De meerwaarde van een kartel is dat kartel A+B met a+b stemmen meer zetels haalt dan de som van de zetels van partij A met a stemmen en partij B met b stemmen.
Als je samen een kartel vormt, dan hoef je niet per se samen in een regering te gaan en dan kan je perfect heel verschillende ideeën hebben. Aangezien de meeste kiezers dat niet beseffen, zal in dit geval het kartel misschien inderdaad minder dan a+b stemmen krijgen. Ook al ben ik geen fan van N-VA en CD&V, toch ben ik tegen zo'n kartel. Dit omdat een samengaan van partijen die afzonderlijk al een groter percentage zetels dan stemmen halen een nog veel grotere kloof tussen percentage stemmen en percentage zetels zou kunnen veroorzaken. Het is niet ondenkbaar dat zij dan met minder dan de helft van de stemmen meer dan de helft van de zetels zullen hebben wat betreft het Nederlandstalig deel. Dat lijkt mij niet echt democratisch. |
![]() |
![]() |
#52 |
Burgemeester
|
![]() Neen . Wat CD1V ( allee den yves ) voorstelt is gewoon om via NVA terug de grootste te worden . Ik hoop dat BDW en de andere NVA kopstukken niet in die val trappen .
|
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Een kartel N-VA-VB-LDD, dat zou pas leuk zijn
![]()
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een kartel kan alleen maar wanneer de ene partij een uitgesproken grote partij is, en de andere het kleine broertje. Dus zoals in 2004 tussen N-VA en CD&V. Een kartel tussen partijen van 30% en 17% is uitgesloten. |
|
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2!
|
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een kartel? lol.
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#59 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bartje leek toch niet erg gelukkig met het Ieperse kartel.
|
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |