Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2010, 09:21   #41
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BrusselsMussels Bekijk bericht
Nogmaals, de verfransing die op volle snelheid doorgaat is er geen waarbij nederlandstaligen noodgedwongen franstalig worden zoals in het verleden. Het is er een waar dikwijls nederlandstaligen hun grond duur verkopen aan rijke franstalige Brusselaars.
Maar de verfransing wordt dus wel verdergezet he.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 09:31   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, de verfransing die op volle snelheid doorgaat is er geen waarbij nederlandstaligen noodgedwongen franstalig worden zoals in het verleden. Het is er een waar dikwijls nederlandstaligen hun grond duur verkopen aan rijke franstalige Brusselaars.
Dat is ondertussen ook al stilaan achterhaald. De huidige verfransing wordt in hoofdzaak veroorzaakt door migranten uit andere landen die zich in het Vlaamse gebied rond Brussel vestigen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 09:37   #43
BrusselsMussels
Partijlid

BrusselsMussels's schermafbeelding

Standaard

Komaan, het is pas sinds de federalisering 20 jaar terug dat die randgemeenten in het Vlaamse Gewest liggen. Historisch hebben zij nooit deel uitgemaakt van Vlaanderen! Wel van Brabant. Zij hebben veel meer gemeen met het Brussels Gewest dan met het Vlaamse Gewest.

Een aantal politiekers hebben tijdens de federalisering gewoon op een domme manier de gewestsgrenzen getrokken, en nu is het net het einde van de wereld om in vraag te stellen of die gemeenten dan toch niet bij Brussel of een groter Brussel hadden moeten horen. Stop met jullie te verschuilen achter die eenmalige politieke beslissing twintig jaar geleden die van Linkebeek plots een 'Vlaams' kampement maakt onder de poorten van Brussel.

Die grens zou kunnen doorwegen omdat zij de sleutel is tot de stabiliteit van het gastland van de EU, en die ligt hen wel nauw aan het hart.

Sorry maar 'de gemeenten van een ander inpikken', ik denk niet dat ik mijn eerste paragraaf moet herhalen. Maar ik zal wel herhalen dat in die buitenwijken van Brussel, ja, Brusselaars wonen. Die hun leven verbonden is aan de stad. Het zou niet meer dan normaal zijn om dan ook het belastingsgeld dat zij betalen te kunnen gebruiken om voor hen de band met hun stad/leefwereld te verbeteren.

Verder moeten de Vlaamse gastarbeiders maar eens belasting betalen op de plaats waar ze werken. Ik werkte voor een Nederlands bedrijf en betaalde daar ook belastingen. Sorry maar als er 1 gewest oneerlijk bedeeld is is het wel het Brusselse, dat hoewel het instaat voor 20% van de commerce van Belgie maar een fractie terugkrijgt van de federale overheid. Ik zou dus durven gokken dat Brussel het zonder die fractie, in geval van onafhankelijkheid, niet veel slechter zou doen vooral als het beleid in Brussel zou gesaneerd worden. Gastarbeiders zullen natuurlijk wel nodig zijn, maar die mogen dan braaf belasting komen betalen. Natuurlijk is deze onafhankelijkheid, althans voor mij toch, ongewenst. Nergens wordt de hoofdstad van een land zo slecht behandeld.

Misschien waren de grondslagen van het beleid van de Vlaamse regering iets te optimistisch opgesteld. Want mensen bewegen nu eenmaal, en in deze tijden van volksmigraties en interculturalisering kan je het niet meer verantwoorden om je beleid te focussen op 1 taligheid of monocultuur. In de VS hebben toch ook Spaans als tweede taal ingevoerd of ben ik fout.
BrusselsMussels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 09:45   #44
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is ondertussen ook al stilaan achterhaald. De huidige verfransing wordt in hoofdzaak veroorzaakt door migranten uit andere landen die zich in het Vlaamse gebied rond Brussel vestigen.
Inderdaad, welkom in de 21e eeuw. En wacht maar op de verengelsing en verspaansing. En verarabisering en verchinezing. Zij zullen binnenkort ook nog hun intrede doen. Yes you happen to live on one of the political and logisitical hostpots in the West, stop complaining and be happy about it or at least enjoy the advantages. Y si no te gusta aqui, que te vas a vivir en un pueblo lejos de Bruselas! Tu penses vraiment que les Bruxellois francophones vont 'francophoniser' un village au nord de la province 'Flandre Orientale'?

Ik ben nu in Abu Dhabi, nog zo'n hotspot, en hoewel Arabisch hier de officiele taal is zijn ze niet te beroerd om alles ook nog eens in het engels aan te duiden.
Oud 18 oktober 2010, 11:08   #45
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan, het is pas sinds de federalisering 20 jaar terug dat die randgemeenten in het Vlaamse Gewest liggen. Historisch hebben zij nooit deel uitgemaakt van Vlaanderen! Wel van Brabant. Zij hebben veel meer gemeen met het Brussels Gewest dan met het Vlaamse Gewest.

Een aantal politiekers hebben tijdens de federalisering gewoon op een domme manier de gewestsgrenzen getrokken, en nu is het net het einde van de wereld om in vraag te stellen of die gemeenten dan toch niet bij Brussel of een groter Brussel hadden moeten horen. Stop met jullie te verschuilen achter die eenmalige politieke beslissing twintig jaar geleden die van Linkebeek plots een 'Vlaams' kampement maakt onder de poorten van Brussel.

Die grens zou kunnen doorwegen omdat zij de sleutel is tot de stabiliteit van het gastland van de EU, en die ligt hen wel nauw aan het hart.

Sorry maar 'de gemeenten van een ander inpikken', ik denk niet dat ik mijn eerste paragraaf moet herhalen. Maar ik zal wel herhalen dat in die buitenwijken van Brussel, ja, Brusselaars wonen. Die hun leven verbonden is aan de stad. Het zou niet meer dan normaal zijn om dan ook het belastingsgeld dat zij betalen te kunnen gebruiken om voor hen de band met hun stad/leefwereld te verbeteren.

Verder moeten de Vlaamse gastarbeiders maar eens belasting betalen op de plaats waar ze werken. Ik werkte voor een Nederlands bedrijf en betaalde daar ook belastingen. Sorry maar als er 1 gewest oneerlijk bedeeld is is het wel het Brusselse, dat hoewel het instaat voor 20% van de commerce van Belgie maar een fractie terugkrijgt van de federale overheid. Ik zou dus durven gokken dat Brussel het zonder die fractie, in geval van onafhankelijkheid, niet veel slechter zou doen vooral als het beleid in Brussel zou gesaneerd worden. Gastarbeiders zullen natuurlijk wel nodig zijn, maar die mogen dan braaf belasting komen betalen. Natuurlijk is deze onafhankelijkheid, althans voor mij toch, ongewenst. Nergens wordt de hoofdstad van een land zo slecht behandeld.

Misschien waren de grondslagen van het beleid van de Vlaamse regering iets te optimistisch opgesteld. Want mensen bewegen nu eenmaal, en in deze tijden van volksmigraties en interculturalisering kan je het niet meer verantwoorden om je beleid te focussen op 1 taligheid of monocultuur. In de VS hebben toch ook Spaans als tweede taal ingevoerd of ben ik fout.
Ja, je bent fout. De VS kennen nog steeds maar één enkele officiele taal.

Met 'Vlaanderen' wordt sinds 1830 gemeenzaam het Nederlandstalige deel van Belgie aangeduid, waartoe toen ook nog de 19 gemeenten behoorden die vandaag een enclave vormen in de provincie VLAAMS-Brabant.

De taalgrens bestaat sinds 1962, toen er in de huidige faciliteitengemeenten nog amper een franstalige woonde. De taalwetgeving maakte van Brusselse gemeenten dus geen Vlaamse, het maakte integendeel van Vlaamse gemeenten een afzonderlijke tweetalige entiteit. Als je dat een spijtige beslissing vindt, moet je voor het VB stemmen, zij delen uw analyse en willen daar naar verluid iets aan doen.

Misschien is het u nog niet opgevallen, maar multiculturalisme werkt niet. Brussel is de enige deelstaat die officieel polycultureel is, en het is net daar dat communautaire conflicten het hoogst oplopen en waar men er niet in slaagt een degelijke bestuursstructuur te vormen. Brussel uitbreiden betekent ook Brusselse problemen uitbreiden, en dat kan communautaire conflicten enkel nog verscherpen. Er is een reden waarom men een taalgrens vastgelegd heeft hoor, en dat is communautaire vrede. Niet toevallig beleven we de zwaarste communautaire crisis ooit op het moment dat die taalgrens in vraag gesteld wordt.

Uw idee (eigenlijk is het uw idee niet, dit bestaat al decennia) heeft dus wel haar verdienste, namelijk communautair conflict aanwakkeren. Maar dit zal nooit (!) geimplementeerd worden. Dit idee getuigt van weinig voeling met de Vlaamse publieke opinie, want Vlaanderen zal zich veel eerder onafhankelijk verklaren dan een provincie af te staan. En dit krijg je evenmin verkocht in Wallonie, waar Waals-Brabant de enige welvarende provincie is.

Laatst gewijzigd door Rogge : 18 oktober 2010 om 11:36. Reden: typfout
Oud 18 oktober 2010, 11:18   #46
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Het Brabants Belang is de politieke vertolking van de Brabantse Beweging en ze verdedigt op het politieke forum de eisen van die Brabantse Beweging, zoals ondermeer het zelfbestuur, de republiek, de democratie, de solidariteit en de internationale samenwerking.

De partij is een internationalistische partij met wortels in Brabant, een instrument voor een emancipatorische politiek van nationale en culturele diversiteit in Brabant. Dit betekent dat de partij met haar politieke actie ervoor wil zorgen dat culturele diversiteit bepalend worden voor de inrichting en het bestuur van de regio. De regio is slechts een structuur en is op grond van het zelfbeschikkingsrecht ondergeschikt aan de democratische besluitvorming en diversiteit van haar bewoners. De overheid dient de belangen van de bevolking en niet omgekeerd.

lees het vervolg op de webstek

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 18 oktober 2010 om 11:18.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 11:22   #47
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een negativisme. De streken die Belgie omvat beleven al meer dan 400 jaar een gemeenschappelijke geschiedenis, op een paar jaar zal het dan niet aankomen.

Wat betreft de uitbreiding naar heel Brabant, wel dit is een denkoefening misschien hoeft het niet helemaal tot in Leuven maar de bedoeling is wel een evenwichtige balans te verkrijgen om echte tweetaligheid te verantwoorden.

En neen, de verfransing zal niet meer toeslaan zoals in het verleden. De Vlaming heeft nu zijn rechten verworven, remember. Of jij franstalig wordt hangt volledig van jezelf af. Ik woon al 28 jaar in Brussel en ben nog niet verfranst. In tegendeel, het meer in contact komen met nederlandstaligen door hun grotere vertegenwoordiging zal ongetwijfeld de talenkennis van onze franstalige lotgenoten fel verbeteren. Een taal leer je pas goed als je door voldoende sprekers omringd bent, niet in een voor 90% franstalige regio. Nee, Gidius, je hoeft niet meer zo bang te zijn. Trouwens het engels als derde taal voor Brussel-Brabant zou er nog bijmogen voor mijn part. Hoe meer talen hoe meer vreugd haha.
Wel, over een gratis uitbreiding van Brussel valt niet te praten. Nooit meer.

Overigens heb je nog niet op mijn vraag geantwoord: in jouw voorstel "krijgt" Brussel zomaar gratis 1 miljoen Vlaamse inwoners en 65 Vlaamse gemeenten. Wat geeft het daarvoor in ruil? Of wou je dat allemaal naar aloude Belgische gewoonte voor niks krijgen.

Ik heb een veel simpelder voorstel: het Brussels gewest wordt afgeschaft en vervangen door een tweetalige provincie Brussel. Zolang België bestaat komt die wat de niet-provinciale bevoegdheden betreft onder voogdij van de Vlaamse en de Waalse regeringen.

In mijn voorstel moet niemand grond en mensen afstaan, én moet niemand Brussel "afstaan".
Oud 18 oktober 2010, 11:27   #48
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en de migranten beginnen het voorbeeld te geven als ik de school van Lukaku mag geloven.
Op school NL; thuis iets anders en op straat Frans en ENgels.
Zij zullen de Belgen leren wat Belg zijn is.
In de jaren '70 kon ik in Schaarbeek, Sint-Joost, Sint-Gillis etc. geen winkel of café binnenstappen zonder er op een racistische manier behandeld te worden. In 2010 zijn al die winkels in handen van Marokkanen en Turken, en minstens de helft van de winkeliers spreekt me in goed Nederlands aan. Bijzonder vriendelijk zijn die mensen als ze merken dat je Vlaming bent. De andere helft kan geen Nederlands maar reageert niet op een racistische manier zoals de autochtone Franstaligen destijds.

Ik ben dus zeer tevreden over de allochtonisering van Brussel, en begin er me eindelijk hier en daar thuis te voelen. Dankzij de Marokkanen en de Turken.
Oud 18 oktober 2010, 11:31   #49
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Vreemde stelling, aangezien die inwoners geen Vlamingen zijn en niet in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse regio wonen maar duidelijk inwoners zijn van het Brussels Gewest.
Nee. Die 1 miljoen inwoners en die 65 gemeenten zijn het huidige Vlaams-Brabant. Ze behoren dus gewoon tot het Vlaams gewest en in het voorstel van draadopener worden ze zonder enige compensatie ingepikt door Brussel.
Oud 18 oktober 2010, 11:38   #50
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is te onzinnig om zelfs woorden aan te verspillen. U kan niet terug naar de jaren '50. Leer ermee leven dat Vlaanderen een politieke eenheid is die de vijf Vlaamse provincies omvat. Zolang u dat niet kan, zal niemand met u zelfs maar willen spreken. Niemand, ook niet in Vlaams-Brabant, wil terug naar de tijd van toen.

Citaat:
U woont al een paar decennia ergens in het buitenland, dacht ik. Duidelijk, want u hebt er geen idee van wie er anno 2010 in de Vlaams-Brabant woont. De helft van de inwoners van de onmiddelijke randgemeenten zijn afkomstig uit West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg.

Overigens leeft de eis om splitsing van BHV nergens sterker dan in BHV zelf. De Vlaams-Brabanders maken sinds 30 jaar op vele manieren duidelijk dat ze in geen geval bij Brussel willen horen. Als dat u ontsnapt is, waar leutert u dan eigenlijk over.

Laat Brussel gewoon zijn zelfgekozen muren slopen en weer relaties ontwikkelen met zijn hinterland, in plaats van zich te verschuilen achter zijn replie sur soi.
Oud 18 oktober 2010, 11:42   #51
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht

Het Brabants Belang is de politieke vertolking van de Brabantse Beweging en ze verdedigt op het politieke forum de eisen van die Brabantse Beweging, zoals ondermeer het zelfbestuur, de republiek, de democratie, de solidariteit en de internationale samenwerking.

De partij is een internationalistische partij met wortels in Brabant, een instrument voor een emancipatorische politiek van nationale en culturele diversiteit in Brabant. Dit betekent dat de partij met haar politieke actie ervoor wil zorgen dat culturele diversiteit bepalend worden voor de inrichting en het bestuur van de regio. De regio is slechts een structuur en is op grond van het zelfbeschikkingsrecht ondergeschikt aan de democratische besluitvorming en diversiteit van haar bewoners. De overheid dient de belangen van de bevolking en niet omgekeerd.

lees het vervolg op de webstek
Ha dus een Brabant onafhankelijk van Belgie. Misschien iets te verregaand, toch voor de komende 20 jaar. Ik zou het iets bescheidener en haalbaarder houden, de koning mag voor mijn part zelfs blijven. Ook zou ik de naam een iets minder pijnlijke noot meegeven die ons niet herinnert aan een duistere partij. Ik zou het Brusselse Redding noemen, Salvation from Brussels.

Ik heb voor het idee van een groter Brussel dat verder in Brabant reikt alvast een vriendelijker logo in gedachten dan een rooie leeuw:

Een lachende Brusselse Iris, die haar rechter en linker arm gebruikt om de Vlaamse leeuw en Waalse haan te omarmen. Misschien op de achtergrond de driekeur. Heel positief en duidend op de belangrijke centrale rol van het groot Brussels-Brabants gewest voor Belgie. Als er iemand zo een kan maken dan ben ik benieuwd!
Oud 18 oktober 2010, 11:45   #52
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha dus een Brabant onafhankelijk van Belgie.
Wel, de dag dat uw Brabants Belang 25 pct van de stemmen behaalt in Vlaams-Brabant, zal ik eens naar hun argumenten kijken. Tot dan beschouw ik, geboren Brusselaar en Randenaar, dit als een retrograde grap.
Oud 18 oktober 2010, 12:02   #53
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Nee. Die 1 miljoen inwoners en die 65 gemeenten zijn het huidige Vlaams-Brabant. Ze behoren dus gewoon tot het Vlaams gewest en in het voorstel van draadopener worden ze zonder enige compensatie ingepikt door Brussel.
Kijk. Ik wil de uitbreiding tot heel Brabant zeer graag in vraag stellen. Het zou interessant zijn een studie te maken over de mate waarin inwoners van Brabantse gemeenten hun leven georienteerd is op Brussel. In 1962, zoals je zegt, was de taalgrens enkel gemaakt op basis van TAAL.

En kan het niet, dat die keuzes in 1830 om het noorden Vlaanderen te noemen en in 1962 om de randgemeenten in Vlaanderen in te delen gestoeld zijn op onvoldoende inzicht? We zijn nu in 2010, zou het niet kunnen dat oude stellingen met huidige inzichten en vooruitgang in politieke en socio-economische wetenschap voor herziening in aanmerking komen? Evolutie?

Ik zie het trouwens niet als een verlies voor die Vlaams Brabanders om 'gestolen' te worden van Vlaanderen. Met meer financiele autonomie zoals Vlaanderen dat nu volgens mij terecht eist, zal het Brussels/Brabantse gewest hen nog beter uitkomen gezien de grote welvaart die Brussel met zich meebrengt. Verder denk ik dat Vlaanderen en Wallonie inderdaad de inkomsten van de rijke Brusselse randgemeenten en sattelietdorpen in hun Waals en Vlaams Brabant zullen missen, maar ja als die bovengenoemde studie uitmaakt dat deze streken eigenlijk Brussels achterland zijn kan je het niet onrechtvaardig noemen. Verder denk ik dat, als de grenzen eindelijk eens op een doordachte manier worden getrokken, iedereen blij zal zijn eindelijk eens van dat communautair gehakketak af te zijn. Dus wat geeft Brussel in ruil: stabiliteit, een sterker en efficienter Brussel dat de internationale instellingen en bedrijven nog beter zal kunnen ontvangen, waardoor heel Belgie hiervan kan genieten.

Ik denk niet dat Vlaanderen en Wallonie Brussel moeten besturen zoals je voorstelt. Dan eerder een unitaire nationale overheid, maar geen subregio's. Dat zou de belangen van de hoofdstad volgens mij teveel in gedrang brengen en een metropool in wording bestuur je nu eenmaal niet met politiekers uit Zwevezele of Huy.

Ja, Merkel heeft gezegd dat de multikulti maatschappij tot nu toe gefaald heeft, en ik geloof dat, maar we leven er in en het is niet omdat het tot nu toe mislukt is dat wij het niet ooit gaan leren hoe hiermee om te gaan! Enkel door positief te blijven ga je ergens geraken.

Ik vind het trouwens positief dat er vooruitgang is in jouw ervaring van gastvijheid sinds de internationalisering van Brussel door Marrokanen en Turken. Er is nog veel werk aan de winkel maar ik vind inderdaad een groot deel van die bevolkingsgroepen heel vriendelijk.
Oud 18 oktober 2010, 12:08   #54
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk. Ik wil de uitbreiding tot heel Brabant zeer graag in vraag stellen.
Ik niet. En niemand in Vlaanderen wil dat. Je zal geen gesprekspartners vinden zolang je een eenzijdige Anschluss voorstaat. De reden is: been there, seen that, bought the T-shirt.

Het soort België dat jij voorstelt is achter de rug. Al een halve eeuw. Er naar terugwillen is... een beetje treurig. Er wat over leuteren op een politiek forum is vanuit puur recreatief oogpunt wel aangenaam, maar verder stelt het niets voor omdat het geen enkele band heeft met de realiteit op het terrein.

Er is voor Brussel maar één weg: zijn muren slopen en terug relaties ontwikkelen met zijn natuurlijke hinderland.
Oud 18 oktober 2010, 12:35   #55
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb voor het idee van een groter Brussel dat verder in Brabant reikt alvast een vriendelijker logo in gedachten

Een lachende Brusselse Iris, die haar rechter en linker arm gebruikt om de Vlaamse leeuw en Waalse haan te omarmen.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 12:47   #56
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik niet. En niemand in Vlaanderen wil dat. Je zal geen gesprekspartners vinden zolang je een eenzijdige Anschluss voorstaat. De reden is: been there, seen that, bought the T-shirt.

Het soort België dat jij voorstelt is achter de rug. Al een halve eeuw. Er naar terugwillen is... een beetje treurig. Er wat over leuteren op een politiek forum is vanuit puur recreatief oogpunt wel aangenaam, maar verder stelt het niets voor omdat het geen enkele band heeft met de realiteit op het terrein.

Er is voor Brussel maar één weg: zijn muren slopen en terug relaties ontwikkelen met zijn natuurlijke hinderland.
OK. Ik sta open voor jouw voorstel. En ik bedoelde met in vraag stellen, het in achte nemen van gemeenten die te ver van Brussel zouden liggen en niet veel met Brussel te maken hebben. Ik ben mij wel bewust hiervan, maar ik denk ook dat in een onmiddelijkere omgeving rond Brussel een referendum misschien wel zou aantonen dat de meerderheid liever bij Brussel zou willen horen. Zij die voor de splitsing van BHV zijn binnen deze gemeenten, zijn (wat ik binnen deze foute constructie niet meer dan een logische opvolging van de grondwet vind en hier ben ik dus niet tegen, binnen deze constructie dan) de Vlaanderen-georienteerde minderheid.

Ik denk ook dat de verre uitbreiding van Brussel misschien heel extreem lijkt voor velen. Maar velen hebben ook een totaal fout beeld van de situatie. Ik zie veel misconcepties, dikwijls in de hand gewerkt door de gesplitste media:

- Brussel zou geld kosten en nergens goed voor zijn: niets is minder waar. Hoeft dit nog toelichting?

- Verfransing: zie mijn indeling tussen verschillende soorten verfransing hierboven. Als je niet wil dat een land/regio/stad jouw taal vergeet, dan moet je er maar niet massaal wegtrekken

- Met Brussel hebben we niks te maken: Brussel is een van de epicentra van de Brabantse cultuur. Het is alsof de Egyptenaren Gizeh zouden opgeven of de Italianen Rome.

Ik merk dat vele stadsvluchters en verkavelingsbewoners een ongegronde angst hebben voor de stad. Zo groot is de stad niet, en toch is de mensen hun leefwereld van velen klein genoeg om niet verder te durven gaan dan het traject Centraal Station - werk of Station Etterbeek - VUB.

Het is gewoon SCHANDALIG hoe weinig mensen die op 20 km van Brussel wonen, weten over hun stad. Neem nu Schaarbeek, een verborgen schat! De meesten hebben de prachtige buurten rond het station van Schaarbeek of aan Diamant zelfs nog nooit gezien en denken dat het allemaal 1 getto is! Weet je dat de meerderheid van de Vlaamse studenten die VIJF jaar op de VUB studeren en op de campus op kot zitten, na 5 jaar in Brussel gestudeerd te hebben, nog zelfs niet zeker kunnen zeggen hoe ze naar de grote markt moeten gaan? Ik vind dit on-ge-loofelijk. Het minste erasmus student looft de diversiteit van de verschillende gemeenten en buurten al na amper een maand of twee. Vanwaar toch die arme mentaliteit en desinteresse? Ik denk dat 'the American way' te veel is doorgedrongen en die 'Vlamingen' vooral geinteresseerd zijn in het verkavelings/suburbia leven langs de steenweg en ik moet met spijt vaststellen dat op 20 km van Brussel de mensen liever hun leven riskeren op de A12 aan de Carre dan 's nachts gezellig de stad eens te voet gaan verkennen. Ik denk dat deze houding die door een of andere duistere kracht zoals misschien de media in gang is gezet nefast is geweest voor het lot van Brussel en voor de huidige positie van die Vlamingen in Vlaams Brabant die Brussel de rug toegekeerd hebben... en hun stad en hun cultuur hebben opgegeven voor een zweem van comfort en het huisje/tuintje/grasmachientje/getuned autootje gevoel. Liever voor TV langs de steenweg dan de enige grootstad in jouw buurt eens gaan verkennen....
Ik vind het verschrikkelijk, en dit is de verklaring voor wat jij zegt: dat de meeste Vl Brabanders onvindbaar zouden zijn voor het voorstel van groot-Brussel.

Fuck the Media. Fuck TV.

Ik wil proberen een nieuw beeld van levenskwaliteit op te hangen bij de pendelaars. Waarbij ze langer kunnen uitslapen, die moordende files verlaten. Minder gaan vervuilen en milieuvriendelijker kunnen leven in een plaats vol cultuur en interessante mensen waar toch ook nog veel groen is. Dicht bij hun werk. Keer jullie stad de rug toch niet meer toe.

Amen.
Oud 18 oktober 2010, 12:51   #57
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Fantastisch! Thanks
Oud 18 oktober 2010, 12:52   #58
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Gay. Enkel de regenboog ontbreekt nog.

Als je Brabant wil doen herrijzen, doe het dan tenminste goed he. Het wapen van Brabant is, al acht eeuwen: een klimmende leeuw van goud, geklauwd en getongd van keel, op een veld van sabel. Met als vlag: geschaakt van zilver en keel.

Dat het symbool qua vormgeving identiek is aan de Vlaamse leeuw, zal de franstaligen misschien wel minder bevallen.
Oud 18 oktober 2010, 12:59   #59
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is opnieuw een spelletje ("politique spelleche") spelen door het opzettelijk dooreenhaspelen van de historische en hedendaagse betekenis van het begrip "Vlaanderen". Laat ons het dan anders formuleren: de Vlaamse Rand rond Brussel heeft altijd deel uitgemaakt van het Nederlandstalig deel van la Belgique. Welnu tegenwoordig heet dat Vlaanderen, of je het nu graag hebt of niet. En het gebied waarvan sprake is niet "la périphérie Bruxelloise" maar de Vlaamse Rand.
Oud 18 oktober 2010, 13:02   #60
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha dus een Brabant onafhankelijk van Belgie. Misschien iets te verregaand, toch voor de komende 20 jaar. Ik zou het iets bescheidener en haalbaarder houden, de koning mag voor mijn part zelfs blijven. Ook zou ik de naam een iets minder pijnlijke noot meegeven die ons niet herinnert aan een duistere partij. Ik zou het Brusselse Redding noemen, Salvation from Brussels.

Ik heb voor het idee van een groter Brussel dat verder in Brabant reikt alvast een vriendelijker logo in gedachten dan een rooie leeuw:

Een lachende Brusselse Iris, die haar rechter en linker arm gebruikt om de Vlaamse leeuw en Waalse haan te omarmen. Misschien op de achtergrond de driekeur. Heel positief en duidend op de belangrijke centrale rol van het groot Brussels-Brabants gewest voor Belgie. Als er iemand zo een kan maken dan ben ik benieuwd!
Jaja, "l'étreinte du boa constrictor". Neen dank je! En laat Brabant maar voor wat het is: een Vlaamse provincie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be