Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2010, 12:52   #41
Another Jack
Banneling

Standaard

Kent er iemand hier eigenlijk het standpunt van de NVA ivm het wetsvoorstel voor Kerkbelasting?

Kwestie van te weten of de zelfbenoemde rechtschapen Vlaamse politici de RKK zijn financiële privileges wil aanpakken?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 12:55   #42
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Leonard is natuurlijk vrij om te zeggen wat hij wil. En of men oude en bejaarde pedopriesters met rust moet laten, is een zeer kieze zaak. Is het inderdaad zinvol of 'menselijk' een priester, een pater of een broeder van 75 jaar nog voor de rechtbank te dagen wegens pedofilie of hem daarmee lastig te vallen? Voor zover de misdrijven dan al niet verjaard zijn. Het is een beetje zoals bij oude oologsmisdadigers. Moet men deze mensen nog voor de rechtbank dagen? Men kan dat, want oorlogsmisdaden verjaren nooit, voorzover ik weet.

Toch krijgt men bij Leonard weer het onaangename gevoelen, dat in zijn ogen de de priesters nog steeds een aparte kaste zijn, die zich op de eerste plaats zich moeten verantwoorden tegenover de kerk en tegenover God, en niet tegenover de burgerlijke strafrechter. Die indruk geeft hij toch.
Een pedofiele pastoor die pas op zijn 120ste wordt "lastig gevallen" over zijn slachtoffers mag in zijn pollekes kussen dat ze hem zo lang hebben gerust gelaten.
Hij krijgt geen "ik ben oud en versleten, laat mij gerust" kaart.

Het zou er verdomme nog aan moeten mankeren.
Oud 28 oktober 2010, 12:57   #43
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Momenteel is het vooral Léonard en Vangheluwe die kritiek krijgen. De rest van het instituut blijft al bij al buiten schot, ondanks het rapport Adriaenssens. Danneels bvb wordt nog steeds met alle égards behandeld. Als die kritiek persoonlijk blijft, en dus zolang opiniemakers, politiek en gerecht de kerk niet als instituut aanvallen, denk ik dat er niet veel meer gebeurt dan een vervolging van enkele personen. Als dat gebeurt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat die pedofilie en dat machtsmisbruik als argument gebruikt gaat worden tegen andere religies. Gisteren haalde men in die draad in I&I Saudische pedofilie aan om katholieke pedofilie en christelijke verkrachtingen te 'kenteren'. Alsof het misbruik zelf om twee tegenpolen zou gaan, en niet om dingen die in elkaars verlengde liggen. (De context waarin zoiets gebeurde verschilde natuurlijk wel, maar die nam men niet op de korrel.)

Maar moest de kerk als instituut geviseerd worden, dan zullen moslims daar hoogstwaarschijnlijk erg onder te lijden hebben. "De moslims" bestaan als entiteit zoals "de Kerk" bestaat en zoals islamitische geloofsstrekkingen en gebedshuizen niet bestaan. Toch niet aan de toog of in de gazetten. En daarop zullen politici hun betoog afstemmen. Als men de kerk wil 'straffen', dan zal men dat wellicht doen door de subsidies aan alle religies droog te leggen, en niet door meer gepaste maatregelen (meer en regelmatigere controles bvb).

Een krachtige crackdown acht ik weinig waarschijnlijk. De sympathie voor een goedlachse en vriendelijke meneer als Danneels is misschien best te vergelijken met die van sommigen voor het koningshuis: bijzonder oppervlakkig en erg makkelijk te manipuleren.
Hm. Ja.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik was aan't denken over wat er met de kinderen van nu en hun visie op de RKK zou gebeuren als ze zouden opgroeien.
Maar inderdaad, het lijkt waarschijnlijk dat ze het incident gewoon vergeten en dat de kerken gewoon rustig leeg zullen lopen op Albrecht, Max van Dietschland en een groep Japanse toeristen na.

Hoewel dat zoiets toch een krachtig substraat in hun bewustzijn kan achterlaten. Mopjes over pedopriesters blijven hangen.

Maar ja, om die te activeren zal op latere leeftijd een tweede schokgolf moeten komen, denk ik. Niet?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 13:02   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren haalde men in die draad in I&I Saudische pedofilie aan om katholieke pedofilie en christelijke verkrachtingen te 'kenteren'. Alsof het misbruik zelf om twee tegenpolen zou gaan, en niet om dingen die in elkaars verlengde liggen. (De context waarin zoiets gebeurde verschilde natuurlijk wel, maar die nam men niet op de korrel.)
Ik dacht al dat je het niet begrepen had.

Ik vergelijk de VERBODEN pedofilie in de katholieke kerk, met de AANBEVOLEN pedofilie in de islamitische religie.
Het verschil tussen "verboden" en "aanbevolen" was je blijkbaar ontgaan.

Ik noteer alvast je goedkeuring aan pedofilie als er maar iets voor terugbetaald wordt (reciprociteit noemde je het). Het feit dat de aanbevolen huwelijken met meisjes van amper 9 door U werden aanvaard omdat de echtgenoot verplicht is om zijn vrouwtje te voeden vond ik nogal moeilijk door te slikken:

Prijslijst: 1 x pijpen = 1 kop soep, penetratie = een volledige maaltijd, anale penetratie = voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht ... enz...
Dat bedoelde je toch mag ik veronderstellen?
Gelden financiele wederkerigheden ook als toegestane reciprociteit voor U? Thaise kinderprostitutie of zo? Je zegt het maar hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 28 oktober 2010 om 13:06.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 13:08   #45
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik dacht al dat je het niet begrepen had.

Ik vergelijk de VERBODEN pedofilie in de katholieke kerk, met de AANBEVOLEN pedofilie in de islamitische religie.
Het verschil tussen "verboden" en "aanbevolen" was je blijkbaar ontgaan.
Dat was me inderdaad ontgaan.
Citaat:
Ik noteer alvast je goedkeuring aan pedofilie als er maar iets voor terugbetaald wordt (reciprociteit noemde je het).
Prijslijst: 1 x pijpen = 1 kop soep, penetratie = een volledige maaltijd ... enz...
Dat bedoelde je toch mag ik veronderstellen?
Gelden financiele wederkerigheden ook als toegestane reciprociteit voor U? Thaise kinderprostitutie of zo? Je zegt het maar hoor.
Ik heb het niet goedgekeurd. Ik heb het walgelijk genoemd. Ik stel enkel vast dat de reden waarom pedoseksualiteit afgekeurd wordt in onze en in nogal wat andere samenlevingen het gebrek aan reciprociteit is. Een kind kan je manipuleren. Een kind kan niet genieten van (volwassen) seks. Bijgevolg veronderstellen we dat de pedoseksueel neemt, terwijl het kind slechts kan geven. Die reciprociteit neemt toe (maar blijft schromelijk ontoereikend) wanneer het gaat om officiële huwelijken waarbij je te kennen geeft enige verantwoordelijkheid over dat kind te hebben. Dat deed die Saudi wel. Dat deed Vangheluwe niet.
Oud 28 oktober 2010, 13:13   #46
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Hm. Ja.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik was aan't denken over wat er met de kinderen van nu en hun visie op de RKK zou gebeuren als ze zouden opgroeien.
Maar inderdaad, het lijkt waarschijnlijk dat ze het incident gewoon vergeten en dat de kerken gewoon rustig leeg zullen lopen op Albrecht, Max van Dietschland en een groep Japanse toeristen na.

Hoewel dat zoiets toch een krachtig substraat in hun bewustzijn kan achterlaten. Mopjes over pedopriesters blijven hangen.

Maar ja, om die te activeren zal op latere leeftijd een tweede schokgolf moeten komen, denk ik. Niet?
Waarschijnlijk. En eigenlijk hoop ik dat ook. Ik acht de RKK gewoon niet meer levensvatbaar tout court. Zelfs die jongeren die zingeving zoeken, zoeken dat in meer oosterse religies of zelfs in de islam en veel minder in het christendom. Dat heeft volgens mij meer met die kerk dan met het christendom te maken. Te oude pastoors zijn niet echt een uithangbord voor je kerk. En een gebrek aan omkadering met bvb sport en spel helpt ook al niet.
Oud 28 oktober 2010, 13:27   #47
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Waarschijnlijk. En eigenlijk hoop ik dat ook. Ik acht de RKK gewoon niet meer levensvatbaar tout court. Zelfs die jongeren die zingeving zoeken, zoeken dat in meer oosterse religies of zelfs in de islam en veel minder in het christendom. Dat heeft volgens mij meer met die kerk dan met het christendom te maken. Te oude pastoors zijn niet echt een uithangbord voor je kerk. En een gebrek aan omkadering met bvb sport en spel helpt ook al niet.
Zeer zeker. En de RKK is iets te tandloos om nog een laatste gevecht te leveren, dus het ding zal ongetwijfeld rustig vergaan.
Oud 28 oktober 2010, 13:27   #48
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Denk niet dat die er zal komen en als die al komt zal die toch al een heel pak lager qua amplitude zijn. De 'attack vector' van een pedofiele priester is namelijk al gedurende lange tijd aan het krimpen en het aantal priesters zelf ook.

Er zijn gewoonweg minder opportuniteiten voor een priester om zich te vergrijpen aan jongelingen dan vroeger.

De golf die we nu over ons heen krijgen is het gevolg van een hele reeks gevallen over een lange tijd. Dit zal dan ook hoogstwaarschijnlijk de grootste schokgolf zijn die we zullen meemaken.
Oud 28 oktober 2010, 13:32   #49
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Monseigneur Joseph André Leonard is in ieder geval veel barmhartiger, menslievender en vergeeflijker dan de meeste gelovigen alsook de ongeloviger.
Hij beschikt eveneens over heel veel geduld en begrip voor al die mensen die niet in geslaagd zijn Jezus's boodschap te begrijpen.

Hij is een van de weinigen die er zich is van bewust dat wij allen zondaars zijn en dat eenieder onder ons tot de onverwachtse daden in staat is. Zowel de goede als de kwade.

Laatst gewijzigd door bruggeman : 28 oktober 2010 om 13:34.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 13:40   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Léonard: "Niet alle pedopriesters berechten"

Volgens aartsbisschop André-Joseph Léonard is het voor de rechtbank brengen van pedofiele priesters "een soort van wraak". "De berechting van priesters wegens kindermisbruik is niet noodzakelijk het evidente en adequate antwoord", aldus Léonard in het RTBF-programma 'Questions �* la une'.

LEES VERDER

Wanneer gaan die mannetjes eens even hunne kak inhouden? Als iemand ooit door een pedofiele paster die nu 85-jaar is werd misbruikt en die mens wil dat de dader wordt gestraft, dan moet Leonard daar zijn mond over houden! Daar heeft die pipo niks maar dan ook niks over te beslissen.Geen greintje begrip hebben die smeerlappen zèg! ze willen de slachtoffers "horen", waarom zou een slachtoffer zijn verhaal godverdomme tegen een even smerige paster moeten gaan doen?
Ik heb niet de indruk dat die man daarover kan beslissen.

Het lijkt me meer alsof hij zijn eigen mening ten berde brengt.

Vooralsnog is die mening nog niet verboden.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 28 oktober 2010 om 13:41.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 13:42   #51
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Monseigneur Joseph André Leonard is in ieder geval veel barmhartiger, menslievender en vergeeflijker dan de meeste gelovigen alsook de ongeloviger.
Toch als het over pedofielen gaat natuurlijk.
Oud 28 oktober 2010, 13:44   #52
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hij beschikt eveneens over heel veel geduld en begrip voor al die mensen die niet in geslaagd zijn Jezus's boodschap te begrijpen.

Hij is een van de weinigen die er zich is van bewust dat wij allen zondaars zijn en dat eenieder onder ons tot de onverwachtse daden in staat is. Zowel de goede als de kwade.
Dit is een grapje

... ja toch?
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 13:52   #53
bruggeman
Parlementslid

Standaard

De geestelijken die zich schuldig hebben gemaakt aan seksuele praktijken die tekenen tonen van Psychologische tekortkomingen dienen als zieken behandeld te worden en aldus met de nodige aandacht en begrip.

Het publiek zou in dit geval veel minder vlug van stapel moeten lopen. Zij staan al klaar voor een nieuwe heksenjacht of inquisitie.

Meer dan ooit, dient er beroep gedaan te worden op het gezond verstand en de weldenkendheid van de juisten.

Homo's vertonen ergens soortgelijke afwijkingen als pedo's. Het enige verschil is dat zij (in de meeste gevallen) de minderjarigen niet lastig vallen.

Temeer dient ook te worden begrepen dat de Kerk, als internationaal Werkgever alsook eveneens zijn vertegenwoordigers niet rechtstreeks, zonder een tegenstrijdig en billijk proces niet als schuldige met de vinger mag gewezen worden.
Oud 28 oktober 2010, 13:54   #54
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Denk niet dat die er zal komen en als die al komt zal die toch al een heel pak lager qua amplitude zijn. De 'attack vector' van een pedofiele priester is namelijk al gedurende lange tijd aan het krimpen en het aantal priesters zelf ook.

Er zijn gewoonweg minder opportuniteiten voor een priester om zich te vergrijpen aan jongelingen dan vroeger.

De golf die we nu over ons heen krijgen is het gevolg van een hele reeks gevallen over een lange tijd. Dit zal dan ook hoogstwaarschijnlijk de grootste schokgolf zijn die we zullen meemaken.
Mee eens, zoals vaak in jouw geval.
Oud 28 oktober 2010, 13:58   #55
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Dit is een grapje

... ja toch?
Ik vrees van niet.....

http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=53

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 14:00   #56
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit is een grapje

... ja toch?
Indien jij nog nooit iets misdaan zou hebben, dan ben jij het die mij de eerste I-steen mag toewerpen.

Ik ben een zondaar, zoals al de anderen.
Oud 28 oktober 2010, 14:04   #57
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Indien jij nog nooit iets misdaan zou hebben, dan ben jij het die mij de eerste I-steen mag toewerpen.

Ik ben een zondaar, zoals al de anderen.
Ik ben geen christen dus het concept van zonde is betekenisloos voor mij. Op mijn eigen manier ben ik dus zonder zonde.

Mag het ook een echte steen zijn?
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 14:11   #58
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De geestelijken die zich schuldig hebben gemaakt aan seksuele praktijken die tekenen tonen van Psychologische tekortkomingen dienen als zieken behandeld te worden en aldus met de nodige aandacht en begrip.

Het publiek zou in dit geval veel minder vlug van stapel moeten lopen. Zij staan al klaar voor een nieuwe heksenjacht of inquisitie.

Meer dan ooit, dient er beroep gedaan te worden op het gezond verstand en de weldenkendheid van de juisten.

Homo's vertonen ergens soortgelijke afwijkingen als pedo's. Het enige verschil is dat zij (in de meeste gevallen) de minderjarigen niet lastig vallen.

Temeer dient ook te worden begrepen dat de Kerk, als internationaal Werkgever alsook eveneens zijn vertegenwoordigers niet rechtstreeks, zonder een tegenstrijdig en billijk proces niet als schuldige met de vinger mag gewezen worden.

Hoe achterlijk kan je zijn? Rest nog de vraag of de kerk de mensen achterlijk maakt of alleen de achterlijken aantrekt.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 28 oktober 2010 om 14:12.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 14:18   #59
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze tonen tekenen van een fysieke tekortkoming, das alles. Schaf dat celibaat af.

Citaat:
De inquisitie (blij dat je ertegen bent) komt van de kerk. Toen werden onschuldigen verbrand. Wij willen CRIMINELEN vervolgen. Nuance aub.

Citaat:
Je moet het wel willen horen ook he, je strijdt het gezond verstand van de juisten net af.

Citaat:
Yep, en mannen vertonen dezelfde afwijkingen als verkrachter, het enige verschil is dat ze niet verkrachten.

Citaat:
In welke wereld woon jij? Je mag niks slecht van de kerk zeggen zonder proces!
Het commentaar gaat over het feit dat de kerk geen proces wil!
Oud 28 oktober 2010, 15:42   #60
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben geen christen dus het concept van zonde is betekenisloos voor mij. Op mijn eigen manier ben ik dus zonder zonde.

Mag het ook een echte steen zijn?
Wat één gemak zeg: Een zonde is voor de Katholieke gelovigen een opzettelijke daad welke een of meerdere naasten of medemensen fysieke of materiële schade toebrengt.

Zonden, worden tegen berouw en penitentie doorgaans vergeven, omdat men ervan uitgaat dat wij allemaal uit de zelfde onperfecte 'vorm' komen en wij allemaal vatbaar zijn om er te begaan.

Indien jij werkelijk Dionysus zijt en U kunt aantonen dat U volgens Joodse of Christelijke normen nooit iets hebt weerlegt, ja dan mag U dat. (Uiteraard na inzage van uw CV, levensloop en eventueel strafregister enz.)

Vlekkeloosheid was tot heden niet van deze Wereld: misschien brengt U daar verandering in?

Anderzijds, zeggen dat U 'op uw manier zondeloos door het leven gaat' is een openbaring dat het analyseren beslist waart is.

See you later, Dionysus
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be