Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2010, 19:03   #41
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Geen kat buiten de landsgrenzen die hier aandacht aan besteedt. Zou dit bericht uberhaupt in de buitenlandse pers verschijnen?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 19:07   #42
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Geen kat buiten de landsgrenzen die hier aandacht aan besteedt. Zou dit bericht uberhaupt in de buitenlandse pers verschijnen?
Natuurlijk verschijnt dit niet in de buitenlandse pers.

Dit feit was wel voorpaginanieuws in La Libre Belgique, maar daar houdt het dan ook mee op.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:00   #43
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je moet nu ook niet gaan denigrerend doen over de talenkennis van de Vlaming hoor.
Iedereen die Brussel en haar inwoners een beetje kent weet dat daar de talenwonders rondlopen. In Vlaanderen misschien in de migrantenwijken.

We gaan toch niet serieus het aangeleerde huis-tuin-en-keuken Engels en Frans van de doorsnee witte Vlaming vergelijken met de perfecte (automatische) twee, drie of viertaligheid van veel Brusselse kinderen?

Daarbuiten is het Nederlands van veel Vlamingen echt om te huilen.

Nee, dat Vlamingen talenwonders zijn, is een door henzelf in stand gehouden mythe.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:00   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Troost je. De kennis van het Frans in Vlaanderen gaat snel bergaf. Dat is een onweerlegbaar feit. Het "aanpassen" van de Vlamingen aan de Franco-immigranten zal dus op meer weerstand botsen. "Respect" voor het Frans is gezakt tot 0. En, gezien de politieke dwarsliggerij van de Belgische Francité is dat een goede zaak. Steeds meer Vlamingen zullen "Frans-doof" worden.
Dat is het probleem van de Vlamingen. Zijn ze te dom om te zien dat elke taalkennis een verrijking is, is het hun probleem.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:05   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Iedereen die Brussel en haar inwoners een beetje kent weet dat daar de talenwonders rondlopen. In Vlaanderen misschien in de migrantenwijken.

We gaan toch niet serieus het aangeleerde huis-tuin-en-keuken Engels en Frans van de doorsnee witte Vlaming vergelijken met de perfecte (automatische) twee, drie of viertaligheid van veel Brusselse kinderen?

Daarbuiten is het Nederlands van veel Vlamingen echt om te huilen.
Nee, dat Vlamingen talenwonders zijn, is een door henzelf in stand gehouden mythe.
och gut! ik dacht al! "ik begrijp mezelf niet meer"

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 november 2010 om 00:05.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:09   #46
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
och gut! ik dacht al! "ik begrijp mezelf niet meer"
De VRT en VTM bieden hulp middels ondertitels.

Niet dat ik vermoed dat jij die nodig hebt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:12   #47
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is het probleem van de Vlamingen. Zijn ze te dom om te zien dat elke taalkennis een verrijking is, is het hun probleem.
Ze doen zelfs hun eigen moedertaal vaak af als louter een communicatiemiddel, een werktuig, en diezelfde houding wordt getransponeerd op het Frans en het Engels (en het Duits, wat amper onderwezen wordt). De nuances en de cultuur moeten ervoor wijken, men doet het af als een instrument voor slechts de handel. Dat gaat ten koste van de zelfontplooiing.
Men leert 'vaardigheden' aan op een lamlendige toon, alsof het om consumptiegoederen gaat. Verheffing is een waarde waar geen belang meer aan gehecht wordt. Vakoverschrijdend denken is een taboe, want dat kost 'zoveel moeite'.

Slechts als men zich bovenaan bevindt op de onderwijsladder, krijgt men degelijk taalonderricht. Echter, zelfs dáár heb je die garantie niet.

Ook hier is de Vlaming zelfgenoegzaam. Hij gaat prat op het kwalitatieve onderwijs uit de jaren '80 en '90. Ja, toen was ons onderwijs nog goed. Niet enkel voor talen, maar ook voor wiskunde en wetenschappen. Men is trots op zaken uit een recent verleden, waarop men ondankbaar teert, maar die hedentendage als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.
Dat ligt aan zowel de kwaliteit van de leerkrachten als van de leerlingen, kortom aan de huidige staat van onze cultuur.

De schoolboeken alleen zeggen hier al genoeg. Ons onderwijssysteem kan de moderne tijd niet meer aan. Jammer. Het kan generaties duren vooraleer het terug op peil zou kunnen komen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 00:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:28   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ze doen zelfs hun eigen moedertaal vaak af als louter een communicatiemiddel, en diezelfde houding wordt gehanteerd bij het Frans en het Engels (en het Duits, wat amper onderwezen wordt). De nuances en de cultuur moeten ervoor wijken, wat ten koste gaat van de zelfontplooiing. Men leert vaardigheden aan op een lamlendige toon, alsof het om consumptiegoederen gaat. Verheffing is een waarde waar geen belang meer aan gehecht wordt.

Slechts als men zich bovenaan bevindt op de onderwijsladder, krijgt men degelijk taalonderricht. Echter, zelfs dáár heb je die garantie niet.

Ook hier is de Vlaming zelfgenoegzaam. Hij gaat prat op het kwalitatieve onderwijs uit de jaren '80 en '90. Ja, toen was ons onderwijs nog goed. Niet enkel voor talen, maar ook voor wiskunde en wetenschappen. Men is trots op zaken uit een recent verleden, maar die hedentendage als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

De schoolboeken alleen zeggen hier al genoeg. Ons onderwijssysteem kan de moderne tijd niet meer aan. Jammer. Het kan generaties duren vooraleer het terug op peil zou kunnen komen.
Mijn professionële ervaringen tonen alvast dat de "oude generatie" in Vlaanderen het Frans nog kent en soms heel goed trouwens. Hoe ouder ze zijn, hoe beter ze het Frans kennen zou ik zelfs zeggen. Maar de jeugd? Vergeet het maar! Oftewel kunnen ze hun plan trekken en is het zeer "scolarisch" oftewel kennen ze het Frans niet of "willen" ze het Frans niet kennen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 00:36   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook hier is de Vlaming zelfgenoegzaam. Hij gaat prat op het kwalitatieve onderwijs uit de jaren '80 en '90. Ja, toen was ons onderwijs nog goed. Niet enkel voor talen, maar ook voor wiskunde en wetenschappen.
Ik zat nog in een klas waar alle kinderen mekaar verstonden zeg!
Volgens Eberhard begrepen we geen Nederlands, maar kom, we begrepen mekaar dan toch.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 2 november 2010, 00:37   #50
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Mijn professionële ervaringen tonen alvast dat de "oude generatie" in Vlaanderen het Frans nog kent en soms heel goed trouwens. Hoe ouder ze zijn, hoe beter ze het Frans kennen zou ik zelfs zeggen. Maar de jeugd? Vergeet het maar! Oftewel kunnen ze hun plan trekken en is het zeer "scolarisch" oftewel kennen ze het Frans niet of "willen" ze het Frans niet kennen.
Ik herinner me nog vaak de uitspraak: „Eikes ! Frans is zo'n bekakte jeanettetaal !“
Nu vind ik dat men gerust assertiever mag zijn, maar niet ten koste van de vorming. Zeker 'hooggeschoolden' die naam waardig hebben dat excuus niet. Die uitspraak straalt geen 'trots' uit, integendeel (maar pretendeert het wel uit te stralen). Het is een chauvinisme dat een 'minderwaardigheidscomplex' niet weet te verhullen.

Het eventuele gebrek aan talenkennis aan de andere zijde van de taalgrens hoeft geen excuus te zijn hiervoor.

Nu begrijpen we allen dat niet iedereen taalkrachtig is, en dat er genoeg ontwikkelde mensen bestaan aan wie geen talenknobbel gegeven is. Dat kan hè ? Het probleem is dat men zich nog steeds schuilt achter het excuus: „Wij Nederlandstaligen staan tenminste open voor andere talen, in tegenstelling tot jullie Franstaligen.“
Het enige wat ze kunnen, echter, is een aftandse versie van hun standaardtaal (vol stijlfouten notabene, 'zolang het verstaanbaar is'), een rudimentair Internationaal Engels (waarin ze hun kennis sterk overschatten) en wat noties van het Frans en mogelijk het Duits (en een totale desinteresse erin).

Mensen die zich laten beïnvloeden door die volkse domheid kunnen we aan beide zijden van de taalgrens missen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 00:46.
Oud 2 november 2010, 00:53   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het probleem met talenkennis is gewoon dat die kennis zeer snel verglijdt als men die verschillende talen niet constant onderhoudt zowel in spreek als schrijftaal.

Zelf heb ik nooit één gebenedijd woord Frans kunnen gebruiken, niet professioneel en niet in privé gebruik.
Wel Engels (professioneel en privé)
Geen Duits (amper)

Het is dan niet te verwonderen dat het minstens een dag of drie duurt in een franstalig gezelschap voordat ik een beetje gerodeerd ben. Bijstuderen heeft daarbij geen enkele zin, vermits ik geen praktijk heb en die opfrissing rapper terug verlies als de tijd die het duurde om het op te pikken.

Oud 2 november 2010, 00:56   #52
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het klopt wel dat er vroeger (naar wat ik mag vernemen) meer immersie was in het Frans. Franstalige nummers die een hit werden in Francofonië werden dat ook automatisch bij ons. Dat taalbad heeft het ook in stand gehouden. Ook Franstalige films scoorden bij ons.
Persoonlijk gaat het ook voor�*l om de mythe dat Vlamingen 'geweldige talenknobbels' zouden zijn. Slechts een minderheid is dat in realiteit. We moeten dat erkennen.

Minder staan op hun taalrechten buiten hun eigen gewest, dat wel. Maar geen talenwonders. Dat is onzin.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 01:01.
Oud 2 november 2010, 01:32   #53
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf heb ik nooit één gebenedijd woord Frans kunnen gebruiken, niet professioneel en niet in privé gebruik.
Kom jij zo zelden in Brussel of Wallonië?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 06:23   #54
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het enige wat ze kunnen, echter, is een aftandse versie van hun standaardtaal (vol stijlfouten notabene, 'zolang het verstaanbaar is'), een rudimentair Internationaal Engels (waarin ze hun kennis sterk overschatten) en wat noties van het Frans en mogelijk het Duits (en een totale desinteresse erin).
Dat merk je ook wanneer je aan sommige mensen het voorstel opwerpt om de volgorde waarin men vreemde talen aanleert vrij te maken, zodat men dan niet meer verplicht Frans als tweede taal zou hebben, maar dan bijvoorbeeld Engels eerst zou kunnen nemen. Het antwoord dat je dan vaak te horen krijgt is: 'Het is toch beter dat men meer aandacht besteedt aan Frans in het onderwijs, want iedereen in Vlaanderen begrijpt toch al Engels dankzij radio en tv?' Tot men op tv een Engelstalige film volgt en plotsklaps de ondertitels wegvallen, het moment waarop de mythe van de uitgebreide kennis van het Engels bij de Vlaming al meteen aan diggelen geslagen wordt. Veelal voldoet die juist om de hits die op de radio gedraaid worden te kunnen meezingen en wat oneliners uit tv-programma's of films te citeren, maar daar houdt het ook vaak bij op.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 06:44   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Kom jij zo zelden in Brussel of Wallonië?
inderdaad!

en Brussel tel ik niet mee: gezien het officiele tweetalige statuut spreek ik enkel Nederlands in Brussel.

Oud 2 november 2010, 10:28   #56
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad!

en Brussel tel ik niet mee: gezien het officiele tweetalige statuut spreek ik enkel Nederlands in Brussel.
Vreemd.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 10:53   #57
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Vreemd.
Waarom vind je dat vreemd ?
Oud 2 november 2010, 10:59   #58
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Waarom vind je dat vreemd ?
vraag ik me dus ook af;
Brussel: tweetaling NL/FR dus ik spreek Nederlands;
Verstaan ze me niet, dan verlaat ik de winkel, terrasje, restaurant.
Heb ik iets dringend nodig dan spreek ik Engels.
Verstaan ze me nog niet dan zal ik het in het Frans vragen als IK het nodig heb. Hebben ZIJ iets nodig dan ben ik ééntalig Nederlands;

Zo moeilijk is dat toch niet?

Ongelooflijk hoe idioot Vlamingen zich soms in Brussel gedragen! Ik wou naar een tentoonstelling, ging info vragen bij Vlaamse Gemeenschap en
mijn vriendin die bij me was, was me voor en vroeg die info in het FRANS???

Laatst gewijzigd door circe : 2 november 2010 om 11:03.
Oud 2 november 2010, 11:03   #59
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vraag ik me dus ook af;
Brussel: tweetaling NL/FR dus ik spreek Nederlands;
Verstaan ze me niet, dan verlaat ik de winkel, terrasje, restaurant.
Heb ik iets dringend nodig dan spreek ik Engels.
Verstaan ze me nog niet dan zal ik het in het Frans vragen als IK het nodig heb. Hebben ZIJ iets nodig dan ben ik ééntalig Nederlands;

Zo moeilijk is dat toch niet?
Zo doe ik dat ook.

Ik vind het vooral vreemd dat 'ministe van agitatie' het vreemd vindt dat je in Brussel Nederlands spreekt.
Oud 2 november 2010, 11:04   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja en als we die naast die van de Raad van Europa leggen dan wordt dit al een aardig stapeltje. Maar goed. Het Grondwettelijk hof die een groot deel van het Vlaamse schooldecreet vernietigt. De EU die zegt dat de Jobkorting in strijd is met de Europese regels, en de VN die nu Vlaanderen op de vingers tikt over haal taalwetgeving. Straks moeten ze ticketje trekken.
idd grappig

terwijl Wallonie en Bruxelles kompleet assimileren
en Vlaanderen elke nieuwkomer zijn cultuur laat houden
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be