Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2010, 09:00   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke toenemende islamisering? Je zal er toch eens een gedacht van moeten maken. Die moslims waren enkel posts geleden niet-praktiserend; en bijgevolg geen moslim.
degene die aan mijn deur kwamen niet nee. Ik maak ook een onderscheid tussen "moslims" en "immigranten". Blijkbaar is je dat ontgaan?

Citaat:
Mijn dochter wilde met de kinderen/jongeren van de gemeente meedoen. De enige jeugdbeweging in de gemeente is de Chiro. Waarom wil jij haar uitsluiten?.
Wordt je dochter christelijk opgevoed?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 09:04   #42
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als jullie segregatie en apartheid wil; betaal die dan zelf.
En kom hier dan niet klagen dat er onvoldoende integratie is.
Lol, maar wij betalen dat zelf hoor, lange tijd geleden hebben wij besloten samen ne pot te maken, en uit die pot wordt alles betaald ook uw extreem linkse clubjes ook "den opera" waar slechts enkele duizenden mensen plezier aan beleven zelfs de VZWkes van uw vrienden die nog nooit nen bal bijgedragen hebben hoor.

En nu zonder apartheid zijn al die aangespoelden geïntegreerd?
Oud 31 oktober 2010, 09:11   #43
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Lol, maar wij betalen dat zelf hoor, lange tijd geleden hebben wij besloten samen ne pot te maken, en uit die pot wordt alles betaald ook uw extreem linkse clubjes ook "den opera" waar slechts enkele duizenden mensen plezier aan beleven zelfs de VZWkes van uw vrienden die nog nooit nen bal bijgedragen hebben hoor.

En nu zonder apartheid zijn al die aangespoelden geïntegreerd?
Aangezien wij dat samen betalen, vind ik dat wij allemaal toegang moeten hebben.
Jij vindt dat niet iedereen toegang mag hebben. Bijgevolg is het logisch dat jij en de rest van je selecte clubje, dit zelf betalen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 09:15   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien wij dat samen betalen, vind ik dat wij allemaal toegang moeten hebben.
Jij vindt dat niet iedereen toegang mag hebben. Bijgevolg is het logisch dat jij en de rest van je selecte clubje, dit zelf betalen.
jij zorgt voor islamclubjes, hoomer zorgt voor christelijke clubjes en ik zorg voor atheistische clubjes.
Wat kan je daar nu op tegen hebben?
Moéten moslims nu persé over�*l hunne poot in kunnen steken, en dan meestal nog op kosten van een ander?
Waarom zijn er geen islamitische scholen? Hoofddoek en muzelmuts verplicht? Niemand die daar een probleem van maakt hoor. Kunnen de nederlandstalige niet-islamitische kinderen tenminste gewoon terug les volgen!
doen! zou ik zeggen. En als je het normale lesprogramma bovenop de koranlessen geeft dan krijgt ge nog subsidies ook, wat is uw probleem nu? Of willen de moslims persé het Koninklijk Atheneum in Antwerpen koloniseren? Is het d�*t?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 31 oktober 2010, 09:18   #45
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
jij zorgt voor islamclubjes, hoomer zorgt voor christelijke clubjes en ik zorg voor atheistische clubjes.
Moéten moslims nu persé over�*l hunne poot in kunnen steken, en dan meestal nog op kosten van een ander?
Waarom zijn er geen islamitische scholen? Hoofddoek en muzelmuts verplicht? Niemand die daar een probleem van maakt hoor. Kunnen de nederlandstalige niet-islamitische kinderen tenminste gewoon terug les volgen!
doen! zou ik zeggen. En als je het normale lesprogramma bovenop de koranlessen geeft dan krijgt ge nog subsidies ook, wat is uw probleem nu? Of willen de moslims persé het Koninklijk Atheneum in Antwerpen koloniseren? Is het d�*t?
Ik hou zo niet van segregatie en apartheid.
Oud 31 oktober 2010, 09:20   #46
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt nochtans een zwak voor het islamitisch apartheidssymbool bij uitstek : de hoofddoek.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 09:23   #47
Hoomer

Standaard

Citaat:
Alleen gegoede mensen (mensen met geld) kunnen in een sterrenrestaurant gaan eten. Wat wil u met deze apartheid aanvangen?
Oud 31 oktober 2010, 09:25   #48
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
degene die aan mijn deur kwamen niet nee. Ik maak ook een onderscheid tussen "moslims" en "immigranten". Blijkbaar is je dat ontgaan?
Je schreef
Moslims die zich integreren lijkt me quasi onmogelijk. Ofwel integreren ze niet, ofwel zijn het niet-praktizerende moslims (afvalligen).

Citaat:
Wordt je dochter christelijk opgevoed?
Neen.
Mijn dochter wilde met de kinderen/jongeren van de gemeente meedoen. De enige jeugdbeweging in de gemeente is de Chiro.
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=39
Waarom wil je haar uitsluiten?
Oud 31 oktober 2010, 09:26   #49
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Kom kom, onze huidige trick-or-treaters vieren niets van dit alles, maar hebben het gebruik opgepikt uit Amerikaanse films en reeksen. Handige verkopers hebben daar dan op ingespeeld, net zoals gebeurd is met Valentijn. Pas op, mij niet gelaten, hoor.

Dat van die uitgeholde suikerbieten wist ik dan weer niet.
Toch hebben hier nog niet zo lang geleden tradities bestaan die met het oud-keltische feest (Samhain) te maken hadden.
Mijn moeder vertelde me eens dat de jongens uit het dorp op de avond voor Allerheiligen met brandende takkebossen rondliepen. Nadat ze een hele tocht hadden gemaakt, deden ze "vureke-stook" voor het huis van de plaatselijke heks.
Dit had zeker niets te maken met de Amerikaanse import en het gebruik is - zover ik weet - uitgestorven tijdens WO2.
Oud 31 oktober 2010, 09:30   #50
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Toch frappant hoe de Engelse naam 'Halloween' niet vertaalbaar blijkt naar het Nederlands. Het is wel degelijk import doordat kinderen (en tieners) zien dat in hun Amerikaanse feuilletons een feestdag voorkomt die sinds kort hier 'nog onbekend' was. Spijtig dat commercie er platter op wordt.

Ook die 'Kerstman', een excuus om onze Sinterklaas tweemaal op bezoek te laten komen. Trouwens, die Kerstman speelde nooit een rol in mijn kindertijd. Sinterklaas is de echte, zelfs al tijdens onze kinderjaren.
Halloween komt van All Hallows Eve = de avond voor Allerheiligen.
Het moet dus gewoon vertaald worden als Allerheiligenavond. Hoewel ik het beter zou vinden als het meer betrekking had op Allerzielen.
Allerheiligen is volgens de katholieke leer een feestdag. Met Allerzielen herdenken we alle doden, daar past het griezelige dus beter bij.
Oud 31 oktober 2010, 10:06   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Van de heiligen was er origineel totaal geen sprake, maar die zijn er weer bijgekomen toen ze bij de kerstening die keltische feesten inpikten.

Dat we die grote feesten 's avonds vieren (kerstavond, sinterklaasavond, nieuwjaarsavond) komt ook nog van keltische gebruiken. Zij begonnen hun dag 's avonds. Vandaar nog het gezegde: "bezint eer ge begint". Bij de kerstening hebben ze dat er dus ook proberen uit te krijgen, met weinig succes. Alleen Pasen blijkt geslaagd te zijn, niet enkel hebben ze de keltische datum vermassacreerd (het zonnefeest is afhankelijk van de maanstand geworden) maar we hebben ook geen paasavond.

Oud 31 oktober 2010, 10:10   #52
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Behoudens vergissing is 'Chiro' eenKatolieke jeugdbeweging.
Ge vergist u.

Citaat:
Chiro wil op verschillende plaatsen in Vlaanderen en Brussel kinderen en jongeren in hun vrije tijd verenigen. We willen hierbij alle kinderen en jongeren aanspreken, ongeacht hun sociale of culturele achtergrond, ongeacht hun fysieke of intellectuele capaciteiten, ongeacht hun seksuele voorkeur.
Via spel willen we kinderen en jongeren ervaringen laten opdoen, leren samenleven, hen een kijk bieden op zichzelf en de wereld. Chiro wil een leerschool voor het leven zijn. Spel wordt een manier van leven.
Chiro is geen eiland, maar wil betrokken zijn op de brede gemeenschap. We willen jongeren ertoe aanzetten om een engagement op te nemen in de buurt en de maatschappij. We willen hen vormen tot geëngageerde en kritische wereldburgers.
Met alle groepen samen bouwen we aan één jeugdbeweging. Chiro wil een jeugdbeweging zijn die trouw blijft aan de leefwereld van kinderen en jongeren enerzijds en aan haar inspiratie anderzijds. Onze Chirodroom is vertaald in een set van waarden (rechtvaardigheid, graag zien en innerlijkheid). Via onze Chiromethoden (de participatieve, de gemeenschapsgerichte en de intuïtieve methode) willen we werken aan onze Chirodroom.
http://www.chiro.be/info-voor-leidin...eit/chirovisie

Laatst gewijzigd door Alboreto : 31 oktober 2010 om 10:11.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 10:17   #53
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Halloween is net als het Amerikaanse Santa Claus (sinterklaas) een afgeleide van de EUROPESE KELTISCHE FEESTEN.

Op de avond van 31 oktober kwamen namelijk de geesten van de overledenen rondspoken en moesten de bewoners alles afsluiten zodat ze niet zouden binnenkomen.
Vandaar ook het vroegere gebruik om uitgeholde suikerbieten aan bomen en deuren te hangen op die nacht (gebruik dat door de settlers in Amerika werd meegenomen, maar bij gebrek aan suikerbieten gebruikten ze de pompoenen).
Zelf heb ik als kind nog suikerbieten uitgehold en met grote nagels in de bomen geklopt waarna er een kaarske in werd gezet dat heel de nacht bleef branden (jaren 1964/1965 zelfs nog).

Dat het gebruik hier was uitgestorven (de kerk heeft die feestdag net zoals alle andere ook netjes ingepalmd en er allerHEILIGEN van gemaakt, maar omdat dit niet echt hielp was daags nadien nog altijd allerZIELEN, waarbij we onze eigen doden herdenken). Tegenwoordig herdenkt men weerom nog enkel onze eigen doden op 1 november en moet er niet gewacht worden tot de heiligen herdacht waren.

maar het is dus een oud Europees gebruik Steve_M, do not worry!
c.1745, Scottish shortening of Allhallow-even "Eve of All Saints, last night of October" (1550s), the last night of the year in the old Celtic calendar, where it was Old Year's Night, a night for witches.

http://www.etymonline.com/index.php?...earchmode=term

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 oktober 2010 om 10:22.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 10:25   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Behoudens vergissing is 'Chiro' eenKatolieke jeugdbeweging.

Daar heel veel Katolieke scholen overwegend door Moslims gebruikt worden, lijkt het mij ook voor de hand liggend dat het zelfde fenomeen zich bij de 'Chiro' voordoet!?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://feest.chiro.be/retro/verhaal-...n-van-de-chiro
Citaat:

2. De Chiro vernieuwt

In de jaren 1960 wordt Europa overspoeld door een moderniseringsgolf: flowerpower, studentenopstanden, de seksuele revolutie, de afbrokkeling van de christelijke moraal, de hippiecultuur, het Tweede Vaticaans Concilie, de opkomst van nieuw-links, enzovoort.

De jaren 1960 zijn een woelige periode vol vernieuwing en omwenteling. De veranderingen in de samenleving brengen aan het einde van de jaren 1960 ook enkele opvallende veranderingen in de Chiro op gang:

* Exit Christus Koning, enter Jezus Christus
* Democratie, openheid en creativiteit
* Gemengde werking

http://feest.chiro.be/retro/verhaal-...nt-en-keerpunt

Citaat:
4ingen

» Extra informatie bij deze viering

O.a. inzender & e-mail adres (indien opgegeven).
Viering Christus Koning
Openingswoord

Dag wereld, dag mensen, dag vrienden allemaal.
We zijn blij dat we vandaag de jongens en meisjes van de Chiro in ons midden hebben,
om samen met ons te vieren.
welkomstwoord

Wij de leden en de leiding van Chiro Bart vinden het leuk
Dat u Christus Koning met ons wilt vieren en wensen eenieder een fijn welkom.
De kern van onze Chirowerking is opgebouwd rond drie fundamentele waarden: gaarne zien, rechtvaardigheid en innerlijkheid en bij het begin van deze viering willen we graag een korte tekst over de innerlijkheid voorlezen:
Innerlijkheid is het stil en taai protest tegen het oppervlakkig geleefd worden.
Is midden het bezig zijn halt houden, stilstaan, diep in je laten doordringen dat je leeft
en er bewust, verwonderd en dankbaar van genieten.
Is vragen stellen bij wat vanzelfsprekend lijkt.
Is op zoek gaan naar de zin van ons bezig zijn, het waarom van ons doen en laten.
Is gaandeweg en beetje bij beetje op het spoor komen van de Onuitsprekelijke,
die de kern is van alles.
Is kiezen voor geen andere God dan Hij die liefde heet
en mensen roept om recht te doen aan de armen.
Is in je diepste binnenste weerbaar worden en sterk,
waarden wortel laten schieten om ze tot bloei te brengen in concrete daden.
Om zo'n manier van leven is het in de Chiro te doen.
gebed om vergeving

(Rik)
Omdat het niet altijd even gemakkelijk is om te doen wat goed is en om te zeggen wat juist is, vragen we aan God en elkaar om vergeving en verzoening.

(Sunny)
Op een zondagavond toen ik thuiskwam van de Chiro dacht ik even terug aan de voorbije dag,
ik voelde mij niet gelukkig, ik keek naar mijn handen en vroeg: "Waarom hebben jullie het
lokaal niet helpen vegen?" Ik bekeek mijn voeten en vroeg: "Waarom liepen jullie weg toen mijn leider riep?" Ik keek even diep in mijn hart en vroeg "Waar was je zin vandaag?"
(Joris)
Die handen en voeten zijn van jou, je hebt ze gekregen om te gebruiken.
Dat hart zou zo graag altijd blij zijn, maar het woont heel diep in jou.
Handen en voeten... een hart... dat ben jij!

(Sunny)
Voor al die avonden Heer, dat ik opnieuw hetzelfde zou moeten vragen zeg ik nu: "het spijt me, vergeef me Vader!"
(Rik)
Heer, maak onze handen sterk zodat we ze naar elkaar toe kunnen steken, maak onze voet sterk, zodat we samen verder kunnen gaan en maak onze harten sterk, zodat we elkaar kunnen vergeven zoals U ook ons steeds weer opnieuw wilt vergeven.
Eer aan God in de Hoge
Het verhaal van de koorddanser

Er was eens een koorddanser in een groot circus.
Hoog in de nok van de tent danste hij op het koord.
Dat zagen de mensen erg graag. Ze juichten hem hard toe
En het handgeklap was niet uit de lucht.
Een toffe, zeiden de mensen, grandioos zeiden ze.
Op een zekere avond zaten de mensen weer te kijken
vanuit hun gemakkelijke stoelen.
Toen riep de koorddanser naar beneden: "Denken jullie dat ik het kan?"
"Ja!!" schreeuwden de mensen.
En hij danste van de ene naar de andere kant.
Daarna nam hij een kruiwagen naast zich op het koord en riep:
"Denken jullie dat ik het kan met een kruiwagen?"
"Ja!!" schreeuwden de mensen, maar nu veel harder.
en de koorddanser danste met kruiwagen en al over het koord.
En opnieuw riep hij naar beneden: "Denken jullie dat ik het nog steeds kan,
Als er nu eens iemand van jullie in mijn kruiwagen komt zitten?"
Toen bleef het beneden muisstil, zo stil dat de koorddanser bijna het evenwicht verloor...

http://www.kuleuven.be/thomas/pastor...ing.php?id=226
Niet katholiek genoeg?

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 oktober 2010 om 10:40.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 10:26   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
je hebt gelijk!

NERGENS op heel de site nog een verwijzing naar de christelijke oorsprong te vinden (buiten de naam dan: Chiro is die Griekse letter die het monogram voor Christus aanduidt)

http://christianity.about.com/od/sym...ry/Chi-Rho.htm

Alleen het feest van "Christus Koning", maar zelfs d�*�*r geen verwijzingen naar het christendom of naar de katholieke kerk.
Integendeel, Jezus was een PROFEET!!!! moet je maar doen als katholieke vereniging:

Citaat:
Jezus
Jezus was een opmerkelijke man in zijn tijd, en vele eeuwen later nog altijd. Hij werd profeet genoemd, ook herder én koning. Jezus noemt zichzelf ook koning – echter geen koning van deze wereld, geen koning met veel centen en een groot rijk. Jezus spreekt over een wereld waar het voor iedereen goed is om te leven, waar liefde, hoop en vertrouwen heersen.
voil�*. Niks zoon van God, Mensenzoon of God op aarde, neenee profeetje.

de dimmificatie is compleet.

Was er ooit bijna-lid van op mijn 6de. Na een proefperiode werd je toegelaten, begonnen die me allemaal te kussen en zo en mee-chiro-meisje etc... ben nooit meer teruggeweest. Ik had het toen blijkbaar al door.
Gelukkig had mijn moeder nog net geen uniform gekocht.

Oud 31 oktober 2010, 10:42   #56
Hoomer

Standaard

Citaat:
je hebt gelijk!

NERGENS op heel de site nog een verwijzing naar de christelijke oorsprong te vinden (buiten de naam dan: Chiro is die Griekse letter die het monogram voor Christus aanduidt)

Alleen het feest van "Christus Koning", maar zelfs d�*�*r geen verwijzingen naar het christendom of naar de katholieke kerk.
Integendeel, Jezus was een PROFEET!!!! moet je maar doen als katholieke vereniging:

Was er ooit bijna-lid van op mijn 6de. Na een proefperiode werd je toegelaten, begonnen die me allemaal te kussen en zo en mee-chiro-meisje etc... ben nooit meer teruggeweest. Ik had het toen blijkbaar al door.
Voila, weer een bewijs dat door het poco denken onze eigen cultuur gewoon verdwijnt.
Het moet stoppen, wij moeten even veel rechten hebben als de moslims simpel.
Oud 31 oktober 2010, 11:08   #57
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is al gebeurd. Het moest vervolgens gedeïslamiseerd worden (islamitisch apartheidssymbool weg) om het terug leefbaar te maken voor de anderen.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 11:18   #58
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je hebt gelijk!

Ik heb geleerd dat het symbool stond voor Pax Christi. P = Pax, X = Christus, dus de vrede van Christus.
Oud 31 oktober 2010, 11:25   #59
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Voila, weer een bewijs dat door het poco denken onze eigen cultuur gewoon verdwijnt.
Godsdienst <> cultuur

Het element godsdienst is lang verdwenen uit de chiro.
Oud 31 oktober 2010, 11:50   #60
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
je hebt gelijk!

Behalve op de geschiedenis-pagina's. Net zoals voor de scouts.

Kan je me nu nog uitleggen waarom een deel van de jeugd zou moeten uitgesloten worden?

Laatst gewijzigd door artisjok : 31 oktober 2010 om 11:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be