![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
EDIT: en wie zich erover verbaast dat de mens egoïstisch, kortzichtig en dom is, moet misschien eens wat vaker buitenkomen en minder Disneyfilms bekijken. Laatst gewijzigd door Steve_M : 5 november 2010 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of is het optimistisch?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Want die zijn euh even genuanceerd als jouw stelling...
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Ik krijg vaak de reactie dat ik pessimistisch ben, maar ik ervaar dat dus helemaal niet zo. Ik vind het helemaal geen ramp dat de mens ooit verdwijnt. Soorten komen en soorten gaan. Wat me wel zorgen baart is het Mad Max-scenario waar we eerst door zullen moeten. Maar daartegen hoop ik hier niet meer te zijn. Het enige nadeel van die houding is dat ze uitsluit dat ik kinderen maak, want dan loop ik het risico hen in die ellende te storten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn trouwens nog wel andere scenario's dan "Mad Max", hé. Ik denk bijvoorbeeld aan "Star Trek" ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom denkt u dat en wat denkt u dat er zal gebeuren zodat de mens aan de rand van het uitsterven zal komen te staan. Wat is met andere woorden de aanleiding of wat zijn de oorzaken dat het zover zou komen volgens u?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het best mogelijk dat er een of andere technologische deus-ex-machina komt, maar ik geloof daar hoe langer hoe minder in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() De mensheid zal ooit vergaan, aan alles komt immers een eind. Toch vind ik het een goede uitdaging om zijn voortbestaan zo lang mogelijk trachten te rekken. Daarvoor moeten we inderdaad toekomstgericht en groots durven denken. Aan opgevend fatalisme, echter, hebben we hoegenaamd niets.
Dat de mensheid desnoods zichzelf genetisch selecteert in de toekomst. We moeten onze 'soort' hoe dan ook verbeteren om kans te maken, ik denk dat we die kant ergens op moeten. Ik weet het, gevaarlijke ideeën die erg 'herkenbaar' overkomen; maar ditmaal wel op een nuchtere en ethische manier
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 november 2010 om 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil echt niet de ambetanterik uithangen, maar in grote delen van de wereld moeten de mensen zich wassen in een plas en gaan ze dood als ze de griep krijgen. Sommige van die landen, niet toevallig landen met reusachtige bevolkingen, kruipen nu uit dat dal. Weet je wat die reusachtig groeiende Chinese, Indiase en Braziliaanse midden- en bovenklassen willen: een auto (liefst twee), een tv, drie keer per jaar op reis en een zo groot mogelijk huis. En gelijk hebben ze: zij kunnen er tenslotte weinig aan doen dat een fractie van de wereldbevolking het de afgelopen eeuw compleet verbrod heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
We gaan inderdaad nog 'leuke tijden' tegemoet. Toch zie ik geen reden om fatalistisch te zeggen: “We gaan eraan ! Doe toch geen moeite, dwazerik !” Wellicht is dat de meest voor de hand liggende eindbestemming, maar vastklampen aan een voorbestemdheid vertraagt de menselijke vindingrijkheid gewoon nog meer. Dat zijn de middeleeuwen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 november 2010 om 23:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Steve M ik moet toch mijn mening beginnen herzien over u hoor
![]() Ik vind persoonlijk dat je bepaalde dingen langs een te eenzijdige kant bekijkt.
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe komt het dat wij als mens dit blijven tolereren? Voor de redens die u al eerder aangaf? Zolang we maar op reis kunnen gaan etc. Dat is pas in de roes zitten (Disneyfilms) kijken. Wij kijken buiten en wij zien onze omgeving. Wij zijn afgeschermd van de wereld en de media is bepaald om U te laten denken wat een ander van u wilt dat ge denkt. Wake up man! De wereld is er erg aan toe en als het nog niet te laat is om in te grijpen, doen we het best NU. Ik at ook graag tonijn en noem maar op. Ik was verwant viseter. Doch, nu zult ge mij amper vis zien eten, en dan moet ie opgekweekt zijn he. Ik voel mij geroepen als mens daar op in te treden door mijn consumptie aan te passen. We worden ons er wel bewust van, maar we reageren er te traag op.
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Maar het gaat niet alleen om de excessen van de consumptiemaatschappij, het gaat ook om wat we intussen beschouwen als basiscomfort. Drinkbaar of warm water als je de kraan opendraait, verwarming in elke kamer, elektriciteit, een auto. Voor een miljard mensen (en dan ben ik gul) is dat draagbaar, voor vier miljard mensen is dat catastrofaal. Maar tegelijk is er geen alternatief: je kan niet tegen de Chinezen en de Indiërs zeggen dat ze maar content moeten zijn met hun golfplaten hut en hun vuil water uit de Ganges omdat het anders slecht gaat aflopen. Wil dat zeggen dat ik er maar op los leef? Natuurlijk niet. Zoals ik schreef: ik was je ook wel een beetje aan het stangen (ik lust zelfs geen tonijn). Maar ik kan echt geen slaap laten als er weer eens een of ander dier uitsterft. Dat is nl. een direct gevolg van onze levensstijl (of die van anderen). In het westen wijzen we graag met het vingertje naar de stoute Chinezen of de boosaardige Japanners, maar we doen al tijden niets anders. Ook wij hebben de habitats van een boel dieren afgenomen, waardoor hun aantallen sterk teruggelopen zijn. Sommige dieren zijn uitgestorven omdat ze op een of andere manier tè nuttig en/of lekker waren voor de mens, andere omdat ze in de weg liepen (bijv. de Kaspische tijger) en nog andere uit pure dommigheid. Als je boycots niet op een of andere manier globaal kan coördineren (en dat is zo), dan zijn ze nutteloos en dienen ze alleen maar om de boycotter een goed gevoel te geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Een mogelijke 'oplossing': http://nl.wikipedia.org/wiki/Calvinisme
![]() |
#58 | |||
|
![]() Ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De reden? Ik heb een tijdje geleden een artikel gelezen over het verdwijnen van een ander roofdier in een bepaalde zee (tonijn dacht ik). Door het verdwijnen van het roofdier was er een explosie van de prooidieren (sardienen). Die aten massaal alle voedsel uit de zee leeg (dierlijk plankton). Het voedsel van het dierlijk plankton kon toen ongebreideld vermenigvuldigen, waardoor de zee vol zat met plantaardig plankton die alle zuurstof uit het water haalde. Daardoor stierf alle ander leven en was de zee dood. De mensen die leefden van de visvangst zijn weggetrokken. Het zijn zulke situaties die we meer en meer zullen krijgen wanneer we dieren laten uitsterven. En voor ge zegt, dat iedereen dan maar vegetariër moet worden, denk even na van welke dieren de planten afhankelijk zijn. Ik eet geen tonijn meer (hoewel ik het heerlijk vond)
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 november 2010 om 10:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Interessante punten waarmee ik het grotendeels eens ben. Het probleem is ook dat de wereldbevolking ondertussen zo groot is geworden, dat heel dat zootje ongeregeld zogoed als oncontroleerbaar is geworden als er iets zou mislopen. Stel dat de brandstof voor verwarming te duur wordt, dan gaan de mensen gewoon massale bomen her en der gaan kappen om die op te stoken. Ik zie dat trouwens al vandaag de dag gebeuren. Wie gaat ze tegenhouden? De mensen hebben toch recht op verwarming zullen de sossen zeggen en de overheid kan het wel verbieden, de mensen zullen het toch gewoon doen.
Doe de wereldbevolking : 4 en je hebt zogoed als geen problemen meer. Dat is volgens mij de essentie. Nu gaan we naar een bevolking van tegen de 10 miljard in 2050, waar we nu reeds aan 7 miljard zitten. Veel mensen zijn zich hiervan blijkbaar totaal niet bewust, wat toch wel veelzeggend is. Zelfs in een erg dichtbevolkte regio als Vlaanderen komt het zelfs nog niet ter sprake, wle integendeel; men heeft het nog over aanvullend kinderbijslag op de reeds bestaande regeling. Een tweede punt is dat intelligentie erfelijk is en thans zijn het vooral de minder ontwikkelden die zich het meeste voorplanten. Het gevolg is dat de mens er niet echt meer op vooruit gaat, wel integendeel. Het klinkt wel cru om dit te zeggen, maar het is wel zo. De democratie zorgt er ook voor dat men steeds voor (financiële) voordelen op korte termijn kijkt i.p.v. een duurzaam beleid uit te stippelen. De nog steeds stijgende bevolking, het gebrek aan kennis en realiteitszin, de onstilbare honger naar geld en het constant stellen van verkeerde prioriteiten zijn volgens mij de hoofd redenen waarom het zo misloopt. Ik zie het dus ook niet rooskleurig in en snap niet goed hoe je de toekomst wel gunstig kan inschatten met al die feiten in het achterhoofd. Als je natuurlijk van niks weet en je hebt geen inzicht, dan zie je ook geen problemen natuurlijk en dan zitten we weer bij die intelligentie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens mij is het niet te laat. En als het te laat is, is het zeker niet dom onze leefgewoontes alsnog te veranderen he. Het systeem zal zich pas aanpassen als de consument er om vraagt. Maar zolang de consument de andere kant blijft opkijken gaan we lekker door he. We geven ons leven aan een handjevol mensen en voelen ons nog veilig ook....
![]() |