Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2011, 16:08   #41
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nynorsk. Je verwijzing naar een MOF is totaal misplaatst. Je kan maar spreken van een MOF - een als misdrijf omschreven feit - als de minderjarige de dader is. Je vergelijk binnen de pedofilie is dan ook totaal uit de lucht gegrepen. Een minderjarige kan je moeilijk verwijten pedofiel te zijn.
Maar allez? Kunt gij nu echt nie lezen? Ik zeg: "Een kind dat ten prooi valt van een pedofiel of een andere vorm van ongezonde partnerrelatie is een POS omdat de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar is, zonder dat er sprake is van een MOF."

Ik zal het eens ontleden voor u.

- Een kind dat ten prooi valt van een pedofiel of een andere vorm van ongezonde partnerrelatie is een POS
- Waarom?
a) omdat de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar is
b) en het geen MOF is.

Een MOF kan immers ook de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar brengen. Maar aangezien we hier een situatie hebben die de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar brengt, en het geen MOF is, is het een POS.

En leg nu aub uit waar je je gewauwel alweer op baseert.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 27 maart 2011 om 16:10.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 19:21   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Maar allez? Kunt gij nu echt nie lezen? Ik zeg: "Een kind dat ten prooi valt van een pedofiel of een andere vorm van ongezonde partnerrelatie is een POS omdat de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar is, zonder dat er sprake is van een MOF."

Ik zal het eens ontleden voor u.

- Een kind dat ten prooi valt van een pedofiel of een andere vorm van ongezonde partnerrelatie is een POS
- Waarom?
a) omdat de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar is
b) en het geen MOF is.

Een MOF kan immers ook de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar brengen. Maar aangezien we hier een situatie hebben die de gezonde psychische en fysische ontwikkeling in gevaar brengt, en het geen MOF is, is het een POS.

En leg nu aub uit waar je je gewauwel alweer op baseert.
Een. Dat gewauwel - uw perceptie - komt van iemand die zich terecht de vraag stelt wat uw concreet geciteerde situaties te maken hebben met Problematische OpvoedingsSituatie, afgekort POS. POS heeft met opvoeding te maken. Als ik uw pseudo-psycholoog gezever lees dan zit een slachtoffer van pedofilie in een POS-situatie. Akkoord als de dader een van de ouders zou zijn, of indien het resultaat van een ongezonde partnerrelatie( dixit Nynorsk). Voor de rest is uw betoog totaal naast de kwestie. Het is niet omdat het kind slachtoffer is van een misdrijf gepleegd door een totaal onbekende dat er per definitie sprake is van een problematische opvoedingssituatie. Wat ook niet belet dat de ouder(s) opgescheept kunnen zitten met kind met een trauma en dit problemen kan vormen binnen de opvoeding.

Twee. Het begrip MOF (een als Misdrijf Omschreven Feit) doet hier zelfs niets ter zake. Dit is het domein van het strafrecht, en handelt over misdrijven gepleegd door minderjarigen.

Voor je het woord gewauwel nog eens in de mond neemt, gelieve nog eens je studieboekjes ter hand te nemen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 20:10   #43
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pos is inderdaad een problematische opvoedingssituatie en MOF een als misdrijf omschreven feit uitgevoerd door minderjarigen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 07:04   #44
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Pos is inderdaad een problematische opvoedingssituatie en MOF een als misdrijf omschreven feit uitgevoerd door minderjarigen.
Bedankt Alice.
Oud 28 maart 2011, 12:07   #45
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dude. Zo praten we naast elkaar. POS staat voor problematische opvoedingssituaties. Zeg mij eens wat de liefde of voorkeur van een minderjarige te maken heeft met opvoedingsproblemen.

uit het gegeven verhaal lees ik dat de jongere niet communiceert over die liefde, noch over de voorkeur voor meerderjarigen met de ouders of dat die communicatie zeer negatief verloopt. Dat is een pos.
Een probleem is niet sowieso negatief, een situatie is ook niet automatisch negatief en opvoeden hoort al helemaal niet negatief ingeschat te worden. Een pos is een pos, u tegen het zijn van een situatie verzetten zal de situatie echt niet veranderen.

Overgevoeligheden daarentegen kunnen serieus negatief zijn en zeker als deze geprojecteerd worden op de omgeving.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 12:16   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Een. Dat gewauwel - uw perceptie - komt van iemand die zich terecht de vraag stelt wat uw concreet geciteerde situaties te maken hebben met Problematische OpvoedingsSituatie, afgekort POS. POS heeft met opvoeding te maken. Als ik uw pseudo-psycholoog gezever lees dan zit een slachtoffer van pedofilie in een POS-situatie. Akkoord als de dader een van de ouders zou zijn, of indien het resultaat van een ongezonde partnerrelatie( dixit Nynorsk). Voor de rest is uw betoog totaal naast de kwestie. Het is niet omdat het kind slachtoffer is van een misdrijf gepleegd door een totaal onbekende dat er per definitie sprake is van een problematische opvoedingssituatie. Wat ook niet belet dat de ouder(s) opgescheept kunnen zitten met kind met een trauma en dit problemen kan vormen binnen de opvoeding.

Twee. Het begrip MOF (een als Misdrijf Omschreven Feit) doet hier zelfs niets ter zake. Dit is het domein van het strafrecht, en handelt over misdrijven gepleegd door minderjarigen.

Voor je het woord gewauwel nog eens in de mond neemt, gelieve nog eens je studieboekjes ter hand te nemen.
ik heb dat helemaal niet gelezen bij Nynorsk
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 09:21   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
uit het gegeven verhaal lees ik dat de jongere niet communiceert over die liefde, noch over de voorkeur voor meerderjarigen met de ouders of dat die communicatie zeer negatief verloopt. Dat is een pos.
Die jongere hoeft daar niet over te communiceren. De ouder stelt vast dat de minderjarige dochter een relatie heeft met een meerderjarige man gesteund door zijn zus. De ouder wenst daar iets tegen te doen. Dat de minderjarige dochter daar niet wenst over te praten heeft niets met een opvoedingsprobleem te maken.
Oud 29 maart 2011, 12:37   #48
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die jongere hoeft daar niet over te communiceren. De ouder stelt vast dat de minderjarige dochter een relatie heeft met een meerderjarige man gesteund door zijn zus. De ouder wenst daar iets tegen te doen. Dat de minderjarige dochter daar niet wenst over te praten heeft niets met een opvoedingsprobleem te maken.
opvoeden heeft niks te maken met communiceren? U bent een pos op zich
Oud 29 maart 2011, 16:06   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
opvoeden heeft niks te maken met communiceren? U bent een pos op zich
Leer lezen. Ik heb gezegd dat je jongeren niet kan verplichten met ouders over het liefdesleven te praten. Naar huidige normen ben jij met je oerconservatief schoolmeesterachtige denkwijze een POS. Je bent hoogstwaarschijnlijk al gepensioneerd, en de kinderen zijn buitenshuis. En liefst getrouwd met iemand die vindt dat je per definitie gelijk hebt.
Oud 29 maart 2011, 17:27   #50
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leer lezen. Ik heb gezegd dat je jongeren niet kan verplichten met ouders over het liefdesleven te praten.
u bent al te ver.
ouders leren kinderen om met hen te praten; als ouders dit negeren tijdens de zeer jonge jaren van hun kinderen, dan zullen ze gedurende de puberteit idd geconfronteerd worden met een gesloten jongeren die weinig deelt met de ouders. Het is aan de ouders om van kleinsaf open te staan voor de wereld van hun kind.
Oud 2 april 2011, 11:02   #51
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u bent al te ver.
ouders leren kinderen om met hen te praten; als ouders dit negeren tijdens de zeer jonge jaren van hun kinderen, dan zullen ze gedurende de puberteit idd geconfronteerd worden met een gesloten jongeren die weinig deelt met de ouders. Het is aan de ouders om van kleinsaf open te staan voor de wereld van hun kind.
Mee eens Dude. Sorry trouwens voor mijn uitschuiver.

Dit belet niet, en het gaat enkel om een vaststelling, dat ik stellig de indruk heb dat er vrij vlug met de vinger wordt gewezen naar de ouder(s) als er iets misloopt met de relatie ouder(s)-kind. Ook binnen de professionele wereld.

En. Ik dacht dat gast2 ergens wist te vertellen dat ze met CVS zit opgescheept. Waarmee ik wil zeggen dat alle facetten van het probleem moeten worden bekeken, en dus niet een oordeel kan worden geformuleerd op basis van enkele vuistregels.
Oud 2 april 2011, 12:02   #52
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier is wel méér aan de hand dan een dochter die slachtoffer is van een misdrijf door een totaal onbekende. Ten eerste is de dader geen totaal onbekende - de dochter lijkt hem te beschouwen als partner waar ze bij wil zijn. Ten tweede lees ik dat de dochter zelf weg wou thuis op dat moment. Ten derde lees ik dat ook andere familieleden de dochter (tijdelijk) uit huis wilden.
Ik kan me niet uitspreken over DIT specifiek gezin, maar het doet me in ieder geval sterk denken aan situaties waarin een dochter 'geschaakt' wordt door een andere man, er alles aan zou doen om bij die man te zijn, er conflicten komen thuis, dochter niet meer thuis wil zijn, dochter depressief wordt omdat haar ouders haar 'tegenhouden' en 'niet begrijpen', een thuissituatie stilaan onleefbaar wordt door conflicten, leugens, frustraties,.... en de allerbeste ouders het gevoel hebben geen kant meer op te kunnen, machteloos te staan tegenover een dochter waar ze precies geen vat meer op hebben, enzovoort. Een zeer problematische situatie die kan eindigen in allerlei uitkomsten die behoorlijk dramatisch zijn (zelfmoord, weglopen,...)
Juridische stappen tegenover de dader verhelpen zelden onmiddellijk iets, het gevolg ervan is meestal het omgekeerde van wat je wou, je komt vaak met een compleet woedende dochter te zitten die nog minder thuis wil blijven en nog ongelukkiger is dan ervoor. De dader kan dan wel gestraft worden, de problemen met de dochter zijn belange nog niet opgelost, en het risico op zelfmoord, weglopen,... is misschien zelfs nog groter geworden.
Ik weet niet hoe je dit anders kan zien dan een problematische opvoedingssituatie. Opvoeding is de facto onmogelijk geworden in zo'n situatie - althans op d�*t moment.
Een situatie benoemen als POS impliceert in ieder geval niet dat de ouders de schuldige zijn - en ik ben niet verantwoordelijk voor hulpverleners die dat anders zien dan ikzelf. In sommige van deze gevallen schiet de opvoeding tekort, maar helaas kunnen de beste ouders in zo'n situatie terechtkomen. Er is een externe factor aanwezig die er vaak voor zorgt dat alles wat je doet net het omgekeerde teweegbrengt van wat je als ouder wou bekomen. Ik vraag me af welke ouder wél nog kan 'opvoeden', als in effectieve invloed uitoefenen, in zo'n situatie. Eigenlijk is vaak het enige wat je kan doen de 'opvoeding' tijdelijk uit handen geven (en bijv. laten plaatsen in een instelling). Of het daar dan echt beter is, en of die zelfs iets kunnen doen als ze de beste bedoelingen hebben, is maar de vraag.

Ik heb als jongere zelf iemand (van ver - vriendin van vriendin) gekend in die situatie. Meisje had een veel ouder lief, zat compleet onder controle van dat lief, ouders met hun rug tegen de muur, ruzies thuis, ouders hulp gezocht maar ze was 'slim' genoeg om te weten hoe ze zich moest gedragen om weer naar huis te kunnen, en plots was ze weg. Achteraf bleek die in het buitenland te zijn ondergedoken, met die man, vroeg kinderen gekregen met die man; een tijd geleden heb ik gehoord dat ze daarvan weggegaan is omdat die vent ook aan hun kinderen zat. Zoiets is geen problematische opvoedingssituatie zeker? Van opvoeding door de ouders was er nochtans niet veel sprake meer toen ze hun dochter niet eens meer wisten zijn .
Oud 2 april 2011, 15:07   #53
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...) Eigenlijk is vaak het enige wat je kan doen de 'opvoeding' tijdelijk uit handen geven (en bijv. laten plaatsen in een instelling). Of het daar dan echt beter is, en of die zelfs iets kunnen doen als ze de beste bedoelingen hebben, is maar de vraag. (...)
Bedankt Nyno. Da's een serieuze boterham.

Iets over dat plaatsen, want daar heb ik toch ernstige bedenkingen bij. Ik ben het met je eens dat er soms geen andere oplossing is. Maar dan wel onder zeer strikte voorwaarden. Binnen de context van de familie gast2 zie ik geen enkele reden tot plaatsing van de minderjarige dochter louter omdat ze een relatie zou hebben met een meerderjarige. Het is niet omdat vader en moeder daar een probleem mee hebben, en de ander huisgenoten de discussies in huis beu zijn, dat de dochter moet schuiven naar een instelling.
Oud 2 april 2011, 15:11   #54
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Achteraf bleek die in het buitenland te zijn ondergedoken, met die man, vroeg kinderen gekregen met die man; een tijd geleden heb ik gehoord dat ze daarvan weggegaan is omdat die vent ook aan hun kinderen zat. Zoiets is geen problematische opvoedingssituatie zeker? Van opvoeding door de ouders was er nochtans niet veel sprake meer toen ze hun dochter niet eens meer wisten zijn .
Ja, dit is een problematische opvoedingssituatie, en dus een onderwerp voor de welzijnssector. Misbruik van kinderen is wel in de eerste plaats een misdrijf, en dus een onderwerp voor justitie.

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 april 2011 om 15:18.
Oud 2 april 2011, 15:25   #55
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt Nyno. Da's een serieuze boterham.

Iets over dat plaatsen, want daar heb ik toch ernstige bedenkingen bij. Ik ben het met je eens dat er soms geen andere oplossing is. Maar dan wel onder zeer strikte voorwaarden. Binnen de context van de familie gast2 zie ik geen enkele reden tot plaatsing van de minderjarige dochter louter omdat ze een relatie zou hebben met een meerderjarige. Het is niet omdat vader en moeder daar een probleem mee hebben, en de ander huisgenoten de discussies in huis beu zijn, dat de dochter moet schuiven naar een instelling.
Ik ga niet op basis van een stukje tekst van gast2 oordelen of de opname terecht was. Ik hoop ook dat het die toer hier niet gaan opgaan.
Je mag nu ook wel eens aanduiden w�*�*r in mijn tekst ik het heb over 'louter een relatie hebben met een meerderjarige'
Oud 2 april 2011, 15:27   #56
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dit is een problematische opvoedingssituatie, en dus een onderwerp voor de welzijnssector. Misbruik van kinderen is wel in de eerste plaats een misdrijf, en dus een onderwerp voor justitie.
Het moet eerst zover gekomen zijn dat de dochter verdwijnt voor het een POS is?
POS is tot nader order overigens nog steeds een bevoegdheid van de bijzondere jeugdzorg, waar ook justitie maatregelen in kan nemen.
Oud 2 april 2011, 15:46   #57
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet eerst zover gekomen zijn dat de dochter verdwijnt voor het een POS is?
POS is tot nader order overigens nog steeds een bevoegdheid van de bijzondere jeugdzorg, waar ook justitie maatregelen in kan nemen.
Juist. In die zin dat Bijzondere Jeugdzorg, hierarchisch in samenwerking met justitie, enkel zal tussenkomen als de ouders tekortschieten in hun verantwoordelijkheid, of als het minderjarig kind een MOF pleegt of een potentieel gevaar vormt voor de omgeving.
Voor de rest kunnen ouders beroep doen op de welzijnssector (regionale materie) voor problematische opvoedingssituaties. Het verschil is dat in dit geval ouders of/en kind vragende partij zijn. De bevindingen worden dan ook niet in een databank opgeslagen waar vroeg of laat een jeugrechter uit kan putten.

Dochters en zonen verdwijnen ook uit de beste families. Die verdwijningen hebben niet per definitie met opvoedingssituaties te maken.

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 april 2011 om 15:47.
Oud 2 april 2011, 16:03   #58
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga niet op basis van een stukje tekst van gast2 oordelen of de opname terecht was. Ik hoop ook dat het die toer hier niet gaan opgaan.
Dat hoop ik ook.
Uiteindelijk was mijn probleem (zie inleidende post) dat CLB's, waar ouders en kinderen laagdrempelig kunnen praten, zouden gebruikt worden als informatiebron voor jeugdrechters.

Citaat:
Je mag nu ook wel eens aanduiden w�*�*r in mijn tekst ik het heb over 'louter een relatie hebben met een meerderjarige'
Dat was geenszins mijn bedoeling. Het zal mijn perceptie zijn, dat onrustwekkende verdwijningen van minderjarigen nogal vlug worden gelinkt aan problematische opvoedingssituaties.
Oud 2 april 2011, 16:07   #59
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. In die zin dat Bijzondere Jeugdzorg, hierarchisch in samenwerking met justitie, enkel zal tussenkomen als de ouders tekortschieten in hun verantwoordelijkheid, of als het minderjarig kind een MOF pleegt of een potentieel gevaar vormt voor de omgeving.
Voor de rest kunnen ouders beroep doen op de welzijnssector (regionale materie) voor problematische opvoedingssituaties. Het verschil is dat in dit geval ouders of/en kind vragende partij zijn. De bevindingen worden dan ook niet in een databank opgeslagen waar vroeg of laat een jeugrechter uit kan putten.
Nochtans heb ik in m'n korte carrière binnen de BJZ ouders aan de rechter horen vr�*gen om aub een verplichte maatregel op te leggen, ook in geval van POS. Ouders die met hun rug tegen de muur staan en niet weten van welk hout pijlen te maken. Je mag hen zelf gaan vertellen dat dit mensen zijn die tekortschieten in hun verantwoordelijkheid. Er zijn veel verschillende wegen naar Rome.
Voor iemand die zegt dat er te hard met de vinger gewezen wordt naar ouders wijs je wel heel snel zélf met je vingertje.

Citaat:
Dochters en zonen verdwijnen ook uit de beste families. Die verdwijningen hebben niet per definitie met opvoedingssituaties te maken.
Dat IS een POS.
Je geeft er alle blijk van dat een POS volgens jou iets is dat door de ouders moet veroorzaakt zijn. Van wijzen met de vinger gesproken
Oud 2 april 2011, 16:09   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

ok Nyno. Ik kom hier zeker op terug. En nu is het tijd voor de bbq, anders lopen de kindjes weg naar het frietkot
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be