Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2010, 01:31   #41
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=dcXNX...eature=related

Dit lied zal weldra in heel de USA uit volle borst door miljoenen gezongen worden, terwijl men de bankiers en speculanten aan de hoogste bomen opknoopt.

http://www.youtube.com/watch?v=yb_yV...AA125C&index=1
Oud 13 november 2010, 10:23   #42
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Gedaan met de zonnepanelen...
Het begint pas. ze zijn al merkelijk goedkoper geworden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 11:16   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het begint pas. ze zijn al merkelijk goedkoper geworden.
€10000 voor een kleine installatie. Waarvan €1500 voor de omvormer, die je grofweg gemiddeld elke 5 jaar mag vervangen.

Er is een reden waarom ik die technologie niet gebruik, en neen, het is niet het geld.
Oud 13 november 2010, 11:24   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€10000 voor een kleine installatie. Waarvan €1500 voor de omvormer, die je grofweg gemiddeld elke 5 jaar mag vervangen.

Er is een reden waarom ik die technologie niet gebruik, en neen, het is niet het geld.
Niettemin worden ze steeds goedkoper.
Oud 13 november 2010, 11:47   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nietemen blijven ze milieuonvriendelijk, en is het iets waar vadertje staat een perfect zicht op heeft.
Hoeveel m² er ligt op wiens dak, en wie subsidies krijgt.

Denk je nu echt dat een particulier gespaard gaat blijven van meer belastingen?

Laatst gewijzigd door maddox : 13 november 2010 om 11:48.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 11:58   #46
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ze moeten met ons belastingsgeld duurzame energie opwekken en ons die gratis leveren.
moet ik dan als zuinige gebruiker verhoudingsgewijs evenveel belastingen betalen als iemand die de energie uit de ramen gooit?
Oud 13 november 2010, 12:04   #47
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Vele producenten zullen binnen 25 jaar niet meer bestaan... Boerenbedrog is dat.

Affijn, om maar aan te geven dat vierkant tegen zonnepanelen ben.
U bent dus gewoon geen eigenaar van een vrijstaande woning.

Nee serieus, bij ons in de streek zijn er verschillende middenstanders met fruithallen en stallingen slapend rijk aan het worden met die dingen, dat is gewoon belachelijk..rendabel ja tot daar toe..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 12:22   #48
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'k heb daar 20 jaar garantie op, net als op de panelen die dan nog 80% rendement moeten geven..... Maar met deze pokkenzomer loop ik weel een certificaatje mis.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 12:49   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een omvormer gaat geen 20 jaar mee. Ik werk dagelijks met dat soort van technologie, en het zwakke punt zit in de condensatoren, die maar nipt bemeten zijn voor de toepassing. Wil een ontwerper daar "beter" in doen, gaan de condensatoren 2 tot 3 keer in volume groter zijn (niet noodzakelijk in capaciteit), wat wil zeggen dat je in plaats van een nachtkastje een keukenkast tegen de muur hangen hebt.

Natuurlijk, als je een 8 Kw piek omvormer op een 2 Kw piek set panelen hangt gaat de levensduur ten zeerste verbeteren, maar da's een dure optie die de verkopers niet (of zelden) gaan voorstellen.

Bof, als je er een verzekering/garantie hebt dat de omvormer bij de installatie hoort, dan is er voor jou geen groot probleem. Natuurlijk gaan we er van uit dat de garantie-aanbieder- dan ook prompt zijn deel van't contract nakomt.
En je geen 4weken laat wachten in hoogzomer omdat "de stukken niet leverbaar zijn", maar eigenlijk omdat het geen voorrang heeft. Nieuwe installaties en herstellingen waar betaald voor wordt hebben altijd voorrang.
Oud 13 november 2010, 12:59   #50
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
moet ik dan als zuinige gebruiker verhoudingsgewijs evenveel belastingen betalen als iemand die de energie uit de ramen gooit?
Vanaf er genoeg energie is, kan iedereen ze uit de raam smijten.
De zon schijnt gratis Nynorsk. We hadden al lang de energie vanuit onze zon moeten opwekken. Waarom hebben we zo lang gewacht? Ik ben ervan overtuigd dat er daken en afgelegen plaatsen genoeg zijn om de hele wereld te voorzien van groene energie. Windmolens produceren ook enorm veel energie hoor. Ik dacht dat zo één molen 500 gezinnen kan voorzien.

Maar omdat dat de grote mensen evengroot als u en mij zouden maken, is die evolutie nog niet echt doorgeschoten.

Energie had al lang een gratis basisrecht voor iedereen moeten zijn.
Maar het kapitalisme weerhoudt onze groei als mens. En dat weerhoudt de aarde te herstellen van de berokken schades.

En hoeveel energie zou er niet op te wekken zijn van ons aards magnetisch veld? Ik denk dat dat zeer zeker een oneindige bron van energie is, zolang de aarde bestaat.
Oud 13 november 2010, 13:06   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Die panelen zullen dus halveren in prijs, en het rendement zal weer 20% worden;
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 13:17   #52
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een omvormer gaat geen 20 jaar mee. Ik werk dagelijks met dat soort van technologie, en het zwakke punt zit in de condensatoren, die maar nipt bemeten zijn voor de toepassing. Wil een ontwerper daar "beter" in doen, gaan de condensatoren 2 tot 3 keer in volume groter zijn (niet noodzakelijk in capaciteit), wat wil zeggen dat je in plaats van een nachtkastje een keukenkast tegen de muur hangen hebt.

Natuurlijk, als je een 8 Kw piek omvormer op een 2 Kw piek set panelen hangt gaat de levensduur ten zeerste verbeteren, maar da's een dure optie die de verkopers niet (of zelden) gaan voorstellen.

Bof, als je er een verzekering/garantie hebt dat de omvormer bij de installatie hoort, dan is er voor jou geen groot probleem. Natuurlijk gaan we er van uit dat de garantie-aanbieder- dan ook prompt zijn deel van't contract nakomt.
En je geen 4weken laat wachten in hoogzomer omdat "de stukken niet leverbaar zijn", maar eigenlijk omdat het geen voorrang heeft. Nieuwe installaties en herstellingen waar betaald voor wordt hebben altijd voorrang.
Standaard heb je meestal vijf jaar fabrieksgarantie maar sommige installateurs geven al 10-20 jaar garantie op de omvormer. Enkel opletten dat het een contract met de fabrikant is en niet met de installateur
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 13:23   #53
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Nietemen blijven ze milieuonvriendelijk,
Je moet niet zoveel Nietzsche lezen, de omkering van alle waarden is niet voor alle geesten goed.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 november 2010 om 13:27.
Oud 13 november 2010, 13:48   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
De Vlaamse overheid heeft -terecht- beslist om de subsidies terug te schroeven voor zonnepanelen. Nu was het zo dat een installatie terugverdiend was op ongeveer 5 jaar, dat zal snel stijgen tot 7 jaar binnen 2 jaar en dan 10 jaar in 2016.

Ik heb even de berekening voor mezelf gemaakt en in 2012 bedraagt het rendement van je investering 3,9% over 20 jaar. In 2016 zelfs maar 2,1% over 15 jaar. Ik denk dat de meeste beleggers het beter kunnen. Geannualiseerde rendementen.

Tenzij de panelen zelf goedkoper worden, vrees ik dat zij die er nu hebben lekker Champagne zullen toasten omdat ze zo uit de kas hebben kunnen grabbelen, maar dat degenen die nu er geen hebben er niet zo snel meer zullen zetten. Een laatste piek begin volgend jaar is logisch, want iedereen wil zo snel mogelijk die €350 nog meepikken, maar daarna? Groene denkers en mensen die de actualiteit niet volgen.

Ik vraag me af wat er zal gebeuren met al die firma's die zich op zonnepanelen hebben toegespitst? Nu deze zeepbel dreigt te spatten zullen die ook wel verdwijnen.
Er is geen gevaar voor de huidige bedrijven van zonnepanelen.
De verlaging van de vergoeding is immers enkel de weg naar het verplichten van zonnepanelen te leggen bij nieuwbouw.

De daling houd echter ook andere gevolgen in.
Er is namelijk nog een andere vorm van alternatieve energiewinning die getroffen word. Deze daling maakt ook een einde aan de massale winsten die gemaakt worden met windmolens.

Het maakt echter ook een einde aan nog iets anders, namelijk aan de inkomsten die ik kan genereren met een nieuwe biogasinstallatie.

Met de huidige regeling is dat 27€/u voor een stroomgroep van 60kwh en 112,5€/u voor een groep van 250kwh.
Vanaf april 2011 word dat 18 en 75 €/u voor dezelfde stroomgroepen met een nieuw centificaat en april 2020 zullen nieuwe biogasinstallaties nog slecht 3 en 12,5 €/u opbrengen met hetzelfde vermogen.
Je moet hier natuurlijk wel enkele andere zaken in rekening brengen.
Voor de industiële installaties zijn de biogas en aanhet net geleverde stroom eigenlijk afvalproducten bij het verwerken van huishoudelijk GFT-afval en zijn het enkel de kleine installaties die zuiver op groenafval of groengewassen draaien die minder rendabel worden.

Vanaf 2020 zal er wel een eerlijke concurrentie plaats vinden tussen de alternatieve energiewinning en de traditionele, zoals kernenergie en fossiele energie centrales.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:05   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je moet niet zoveel Nietzsche lezen, de omkering van alle waarden is niet voor alle geesten goed.
Een zonnepaneel is alleen milietechnisch rendabel nadat alle energie gebruikt voor de productie is aangevuld. En aangezien de meeste stappen in de productie van zonnepanelen energievretend zijn, is dat pas na 10-15 jaar gelang productieproces, als je geluk hebt en geen enkele schade krijgt in die "aanloopperiode".

Het feit dat we die zonnepanelen NU kunnen maken aan een aanvaardbaar energie-productie-kaartje is niet meer en minder het resultaat van ons gebruik van fossiele brandstoffen en kernenergie. Denk die installaties uit het plaatje weg, en we kunnen geen zonnepaneel meer maken.

Maar da's te moeilijk zeker? Alhoewel dat milieugroepen hetzelfde rekensommetje maken om kerncentrales in vraag te stellen, daar het bouwen vanzo'n kerncentrale, en de productie van de splijtstof ook energievretend zijn.
Oud 13 november 2010, 14:14   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zonnepaneel is alleen milietechnisch rendabel nadat alle energie gebruikt voor de productie is aangevuld. En aangezien de meeste stappen in de productie van zonnepanelen energievretend zijn, is dat pas na 10-15 jaar gelang productieproces, als je geluk hebt en geen enkele schade krijgt in die "aanloopperiode".

Het feit dat we die zonnepanelen NU kunnen maken aan een aanvaardbaar energie-productie-kaartje is niet meer en minder het resultaat van ons gebruik van fossiele brandstoffen en kernenergie. Denk die installaties uit het plaatje weg, en we kunnen geen zonnepaneel meer maken.

Maar da's te moeilijk zeker? Alhoewel dat milieugroepen hetzelfde rekensommetje maken om kerncentrales in vraag te stellen, daar het bouwen vanzo'n kerncentrale, en de productie van de splijtstof ook energievretend zijn.
Je moet dan ook eerlijk zijn en toegeven dat er een geleidelijke omschakeling moet gebeuren en geen plotse omschakeling.

Energietechnisch zijn wij trouwens grote verspillers van energie op alle vlakken. Maar je moet nu eenmaal keuzes maken tussen terug keren naar de oertijd of toch enige luxe overhouden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:25   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben eerlijk, en geef dan ook aan waarom ik geen zonnepanelen leg. omdat het momenteel volksverlakkerij is, geen effectieve oplossing.

Eneuh, indien ik een biogas installatie zou zetten, wil ik geen subsidies, ik wil zelfs niet dat de staat er iets van weet.
Oud 13 november 2010, 18:11   #58
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

tja kijk, aangezien we op twee dakvlakken hebben gewerkt moesten we met twee omvormers. Beiden maar op max 70% vermogen belast, samen voor 5kW piek. We zien wel binnen 15 jaar wat het is geworden....Gisteren net de afrekening van de belastingen gekregen
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 18:38   #59
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Vanaf er genoeg energie is, kan iedereen ze uit de raam smijten.
De zon schijnt gratis Nynorsk. We hadden al lang de energie vanuit onze zon moeten opwekken. Waarom hebben we zo lang gewacht? Ik ben ervan overtuigd dat er daken en afgelegen plaatsen genoeg zijn om de hele wereld te voorzien van groene energie. Windmolens produceren ook enorm veel energie hoor. Ik dacht dat zo één molen 500 gezinnen kan voorzien.

Maar omdat dat de grote mensen evengroot als u en mij zouden maken, is die evolutie nog niet echt doorgeschoten.

Energie had al lang een gratis basisrecht voor iedereen moeten zijn.
Maar het kapitalisme weerhoudt onze groei als mens. En dat weerhoudt de aarde te herstellen van de berokken schades.

En hoeveel energie zou er niet op te wekken zijn van ons aards magnetisch veld? Ik denk dat dat zeer zeker een oneindige bron van energie is, zolang de aarde bestaat.
en er is dus volgens u geen investering nodig om die natuurlijke bronnen om te zetten in iets dat uwe frigo koel houdt en uw huis warm?
euhm.......
Oud 13 november 2010, 19:45   #60
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
en er is dus volgens u geen investering nodig om die natuurlijke bronnen om te zetten in iets dat uwe frigo koel houdt en uw huis warm?
euhm.......
Tuurlijk zijn investeringen nodig.
Van mij mogen ze op mijn belastingsbrief tot maximum €1000 per jaar meer aanrekenen als ik daarvoor gratis energie heb!

Als ze daarmee niet kunnen investeren, dan weet ik het ook niet.

1 windmolen produceert al tot 1 tot 1,5 miljoen kWh per jaar!
Wat produceren er een paar duizendtal?
Combineer dit met golfvangers, met zonnepanelen, met een simpel waterrad, ... en de wereld is voorzien van energie.

Maar ze willen dat niet. Ze kunnen er niet rijk op worden.
Misschien bekijk ik dat allemaal nog een beetje naïef, maar één ding is zeker. Energie had al lang groener kunnen zijn dan ze vandaag is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be