Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2010, 22:58   #41
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Geen idee. Ik zit hier bezig met stock market indices. Intrestvoeten heb ik wijselijk aan me voorbij laten gaan.

Onderzoek weliswaar, geen speculaties.
Bij mij zijn het de laatste tijd minder en minder stock indices, en meer valutakoerersen en libor/euribor rates. Ook interessant, maar 100x groter dan de aandelenwereld in volume.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 03:53   #42
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Waar hebben de banken dat geld verloren? Is dat allemaal in de bodemloze fraudeput die Amerika heet verdwenen?
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Idem voor de IJslandse banken. Ierland heeft 4,23 miljoen inwoners. Die kunnen toch niet verantwoordelijk zijn voor dit gigantische deficiet?
Of is het een bankroof op megaschaal?
huizen bouwen die niet nodig zijn met geld dat ze niet hebben....
Oud 23 november 2010, 04:19   #43
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit wordt dan een spannend weekje. Volgend weekend nieuwe noodmaatregelen van de ECB of een ontbinding van de Eurozone?.
De ironie is dat we met Van Rompie en Leterme twee CD&V'ers hebben aan het hoofd van instellingen die in zwaar weer zit en eigenlijk voor dezelfde redenen. Grote economische verschillen tussen de regio's/landen, verschillende politieke "elites" die in de eerste plaats opkomen voor de belangen van hun eigen kiezers en de problemen elders willen leggen, toename van (rechts)populisme/nationalisme.......
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 05:11   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Zoals jij dit beschrijft is de geldwereld een illusie. Dat is volgens mij wat overdreven. Het gaat in de economie om vertrouwen in de toekomst. Bezittingen als bedrijven en vastgoed vertegenwoordigen een waarde, dat geldt ook voor productiemiddelen en arbeidskracht. Die waarde neemt toe naarmate de economische toekomst er gunstiger uit ziet.

Als een gebouw wordt gebouwd ontstaat er gefaseerd een stuk vastgoed met een waarde, uit arbeid en materialen en niet uit het niets. De landbouwgrond wordt bouwgrond, dan komt de fundatie gereed, daarna de ruwbouw en vervolgens het hele gebouw. De bank die de een hypotheek gefaseerd verstrekt om de bouwkosten te betalen heeft dus in de bouwfase een groeiend onderpand.

Dat is niet juist. Op het moment van de koop heeft het object de waarde van de koopsom. Als de vraag naar woningen daalt dan daalt ook de prijs. hetzelfde geldt voor de nieuwe auto die je koopt. Die kan je een maand later niet voor dezelfde prijs verkopen. Toch was deze waard wat jij er voor betaald hebt.

We hebben in Europa een periode van economische groei achter de rug waarbij in sommige landen door groot optimisme grote schulden zijn ontstaan. Toen de groei stagneerde nam de productiviteit af en waren bedrijven en particulieren niet meer in staat om hun maandelijkse lasten op te brengen. De werkgelegenheid nam af en er ontstond een economische krimp. Daardoor vermindert de waarde van vastgoed en bedrijven en toen bleek dat de banken liquiditeitsproblemen kregen. Dat is allemaal niets bijzonders. Het gebeurt al eeuwen en over twintig of vijftig jaar gebeurt het weer.
Heel dikke 2. Maw, we zien hier niks anders dan de gevolgen van een toch wel heel heel vette, dikke speculatieve bel die ploef zegt (waarbij immobilien weeral een voorname rol spelen).

Het financiele systeem is er niet de oorzaak van, heeft er wel "medeplichtigheidsschuld" aan door zelf ook slecht de risico's te hebben ingeschat. De echte oorsprong is een misplaatst en naief optimisme die mensen (op allerlei niveau) investeringen heeft laten doen, en hiervoor schulden heeft gemaakt die niet in verhouding zijn tot de echte ROI en dus de schulden niet kan afbetalen.

De schuld zit hem niet bij "de traders" of bij "het fractioneel reserve systeem" of bij het "fiat geld" of zo, het zit hem gewoon bij een collectieve illusie van ROI op investeringen, de domste gewoon op "waardeverhoging" zonder waardecreatie zoals in immobilien het geval is (= definitie van een speculatieve bel).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 08:07   #45
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Geen nood, ons land, die zelf overal schulden heeft, zal 1 miljard euro steun geven!
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 11:14   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is de euro die daalt
Idd.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 14:58   #47
kameleon
Minister

Standaard

Volgende in het rijtje zijn Portugal, Spanje, Frankrijk, België....tegen dan is hunne frank hier misschien wel al letterlijk gevallen
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 16:44   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dollar stijgt mooi vandaag
Ttz, hij zakt minder rap dan de Euro
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 17:00   #49
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Franse, Engelse en Duitse banken hebben veel aan Ierse banken geleend die het hebben opgedaan.
En nu mag de Europese burger de verliezen van de franse, engelse en duitse banken betalen.
Daar komt het eigenlijk op neer.

Is dat eerlijk ? Nee, maar ja, zo lang we zelf kunnen gaan lenen voor huizen van 400.000 euro zie ik het probleem ook niet ze
Het is hard, maar "there is no alternative" (M. Thatcher).

De volgende analyse ondersteun ik:
Citaat:
Europese oplossingen dienen zich laat aan en aan het einde van hartverscheurende trajecten die hun sporen nalaten.

Dit element heeft niet alleen tot gevolg dat de financiële en maatschappelijke kosten van elke aanpassingsmanoeuvre hoger uitvallen, maar ook dat een aantal nationale leiders er niet in slaagt om aan hun achterban uit te leggen wat als vanzelfsprekend zou moeten worden beschouwd: zonder geïntegreerde economische en institutionele zone zullen de landen van West-Europa (inclusief Frankrijk en Duitsland) ertoe veroordeeld zijn om over een jaar of tien een ondergeschikte rol te gaan spelen ten opzichte van de grote mogendheden uit Azië en Amerika.

Met het oog op een dusdanig strategische inzet zou het prettig zijn als mevrouw Merkel en haar tegenstanders zich inspannen om de Duitse middenstand ervan te overtuigen dat diens welzijn in de toekomst nauw verbonden is met het lot van Europa en dat om die reden zijn economische kracht moet worden vertaald in een politiek en institutionele macht die in dienst staat van de opzet van een Europees samenwerkingsverband.
Bron: http://www.presseurop.eu/nl/content/...ittere-redding
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 17:01   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stijging van de dollar. Goud heb ik geen zicht op.
Stijgt dat niet itt de dollar?

Citaat:
...any economist who knows what he is talking about would LOVE to see a return to a gold standard, and thus take control of the money supply out of the hands of evil men, each with their nasty secret agendas, conspiracies and cabals forming and dissolving in a swirling cauldron of corruption, and thus return the country to a blissful "golden age" where prices stayed the same, or gently fell, while quality and quantity improved, handing the whole cornucopia of blessings and benefits of free enterprise in a capitalist system to the economy and to the grateful, prosperous, happy people.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 17:06   #51
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/41613...uro-nodig.html
Ierland 'redden' is nog te doen voor de EU. Wat met een land als Spanje echter? Zoiets zou een echt probleem zijn volgens wat ik lees.

Credit suisse schrijft

Citaat:
Could core Europe walk away from peripheral Europe? We think the chance of this is zero. The issue is that already core Europe has, on the BIS data, about $700bn of assets in peripheral European debt. Moreover, the ECB holds $71bn of peripheral European government debt directly – and most of the ECB repo financing to European peripheral banks (€322bn, equal to 20% of their GDP) is secured against domestic government bonds. (A third of the cost of recapitalisation the ECB would have to be met by the Bundesbank). This means that – apart from other economic and political issues – there is a huge direct cost for core Europe if there were significant defaults in the periphery. The indirect costs of a failure of the monetary union would be even greater, namely the loss of a single market, with the newly established Deutsche Mark appreciating 20% hitting German exports, the probable erection of trade barriers etc.
Ik geef het voor wat het waard is. Ik heb de indruk dat er niet veel zijn die echt iets van economie begrijpen. Ik pretendeer het niet.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 november 2010 om 17:08.
Oud 23 november 2010, 17:08   #52
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Citaat:
...any economist who knows what he is talking about would LOVE to see a return to a gold standard, and thus take control of the money supply out of the hands of evil men, each with their nasty secret agendas, conspiracies and cabals forming and dissolving in a swirling cauldron of corruption, and thus return the country to a blissful "golden age" where prices stayed the same, or gently fell, while quality and quantity improved, handing the whole cornucopia of blessings and benefits of free enterprise in a capitalist system to the economy and to the grateful, prosperous, happy people.
Die 'evil men' blijven, goudstandaard of niet.

In de tijden van de goudstandaard functioneerde het hele economische systeem anders. Door alleen het ene aspect van de goudstandaard eruit te pikken, krijg je de oude 'golden age' niet terug.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 17:51   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Die 'evil men' blijven, goudstandaard of niet.
volgens diezelfde auteur:
Citaat:
...I advocate that we, meaning you, go en masse to the World Bank, arrest everybody, tear the building to the ground, burn the rubble and scatter the ashes, which shows you how dreadfully wrong he is, and makes you wonder why ("Hmmm! I wonder why!") anyone would pay attention to this idiot who advocates for an expanding fiat currency which will increase the suffering of the poor and indigent by deliberately causing high inflation in prices, which is not to mention the impoverishment of everybody and every asset as a result of the dollar being devalued!
Oud 23 november 2010, 18:10   #54
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ttz, hij zakt minder rap dan de Euro
http://finviz.com/forex_charts.ashx?t=EURUSD

Alweer een tip van Savatage die leidde tot:

Oud 23 november 2010, 18:11   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Stijgt dat niet itt de dollar?
Dat beweren ze toch. Zelf heb ik het nooit gehad op dat stukje metaal, het is nu ook vrij duur om nog als hedge op te nemen in een portefeuille.
Oud 23 november 2010, 18:30   #56
kameleon
Minister

Standaard

“Ierland riskeert stormloop op banken”
dinsdag 23 november 2010, 17u52Bron: BloombergAuteur: wdp
BRUSSEL - Ierland loopt het risico van een grote run op de banken als europa er niet snel in slaagt om de gemoederen te bedaren. Dat zegt Mohamed El-Erian, hoofd beleggingen van de vermogensbeheerder Pacific Investment Management.

Een massale opvraging van tegoeden bij de Ierse banken is het nachtmerriescenario dat heel wat analisten en beleidsmakers niet durven uitspreken, maar waarmee ze ongetwijfeld wel rekening houden.

‘De cijfers tonen aan dat het Ierse banksysteem deposito’s aan het bloeden is’, zegt El-Erian in een interview met Bloomberg Radio. Volgens hem kan alleen een zeer snelle uitvoering van het Europese hulpplan die bloeding stelpen.

Een run op de Ierse banken kan die banken naar het faillissement drijven en zou zware gevolgen hebben voor de banken in heel Europa, gezien de financiële belangen en banden die ze in Ierland hebben.

De Ierse bankaandelen verloren vandaag alvast fors terrein. Allied Irish Banks, de tweede bank van het land, verklaarde enkele dagen geleden dat ze sinds het begin van het jaar zowat 13 miljard euro aan deposito’s - 17% van het totaal - heeft zien wegvloeien. Ook bij de andere instellingen is er sprake van een toenemende leegloop.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20101123_116
Oud 23 november 2010, 18:34   #57
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat beweren ze toch. Zelf heb ik het nooit gehad op dat stukje metaal, het is nu ook vrij duur om nog als hedge op te nemen in een portefeuille.
Zilver, he. Is goedkoper, wordt voor meer toepassingen gebruikt en is mijn inziens zwaar ondergewaardeerd tov goud. Ik heb me dit jaar m'n zilveraankopen nog niet beklaagd alleszins. En er zijn dan ook nog een aantal interessante rechtszaken die lopen...

Laatst gewijzigd door netslet : 23 november 2010 om 18:36.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 18:37   #58
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Zilver, he. Is goedkoper, wordt voor meer toepassingen gebruikt en is mijn inziens zwaar ondergewaardeerd tov goud. Ik heb me dit jaar m'n zilveraankopen nog niet beklaagd alleszins.

Kan ik geloven. Ik zag beging deze week dat de commodity trackers op zilver en palladium bij de sterkste stijgers van het jaar staan (YTD berekening). Mss geen slechte belegging, maar ik zie de zilverprijs (intuïtief) rapper in elkaar duiken dan de goudprijs.
Oud 23 november 2010, 23:37   #59
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik zie dat verscheidene mensen hier schrijven dat er zomaar geld wordt bijgedrukt zonder meer.
Dat klopt toch niet, tegenover geldcreatie of iedere bewerking ingeld moet altijd een tegenwaarde staan. Dat is zo bij iedere goede boekhouding en dus ook bij de overheid of internationale organisaties zou ik zo denken? Al gaat het vaak om fictieve getallen of de aanpassingen van de goudhoeveelheid? Zelfs wanneer je loon stijgt, betekent dit eigenlijk dat jij ook een tegenwaarde hebt geboden die de loonstijging waard is.

On-topic ... hallucinant.
Oud 24 november 2010, 08:45   #60
kameleon
Minister

Standaard

Hallucinant inderdaad. Heel ons leven werken voor de banken en onze staten te redden

http://www.hln.be/hln/nl/3805/Buiten...n-crisis.dhtml
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be