Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2010, 12:49   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Als zelf een van de voornaamste critici van het concept (formeel) onderwijs - het Engelse 'schooling' versus 'education' - heb ik nooit beweerd dat 'onderwijs nutteloos is', en niemand heeft dat hier ooit beweert, zover ik weet.

Maar karikaturen maken is toch zo eenvoudig.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 12:50   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Daar dient het onderwijs dan ook niet voor.

Uit dagelijkse ervaring meen ik te merken het belang van onderwijs zoals dat in een land als België nog niet eens gedroomd kan worden, omdat het niets met de realiteit aldaar te maken heeft (nog niet, maar blijkbaar doet men zijn best in Europa het onderwijs te verslechteren). Onderwijs is essentieel en de verloning van leraars is een belangrijk deel daarvan. Als men de leraars hier het driedubbel zouden betalen zouden ze eerder opdagen in de klas en wat men noemt 'gemotiveerd' zijn. Nu hebben velen de indruk dat de maatschappij hun bijdrage toch niet zo belangrijk vindt dus waarom zouden ze moeite doen. Kan je je het effect op leerlingen voorstellen als dit soort van mentaliteit zich verspreid? Ik hoop het want het heeft veel te maken met de toekomst van 'onze' kinderen.
We moetne leerkrachten veel meer betalen en nog eens statutair beschermen. Dat gaat hun output verbeteren!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 25 november 2010, 12:51   #43
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nadat ze er zelf wel van genoten hebben wat hen in staat stelde de kritiek te uiten die ze menen te hebben, hoe absurd kortzichtig die ook is.
Niet ingaan op argumenten is eenvoudig. Beledigingen nog veel eenvoudiger.
Oud 25 november 2010, 12:51   #44
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Kan allemaal zijn.
Maar studies mogen geen criteria worden voor loon.
Juist Guido

Citaat:
Loon moet staan in verhouding met de geleverde dienst.
Diensten dus maar het klopt

Citaat:
Vermits een Bachelor ruimsschoots voldoet aan de eisen van de job, zie ik er geen meerwaarde in om iemand extra te betalen voor dezelfde diensten. Dit zie je trouwens in geen één enkel bedrijf.
Fout Guido
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:04   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Mag ik het anders formuleren?
De ziekenhuizen en de verzekeringen zouden niets liever willen.
Juist ja. Gij wilt dus door die verpleegster geopereerd worden, die wel goed de handelingen kent, maar niet heel goed weet WAAROM. En de dag dat er iets onvoorziens voorvalt (zoals bijvoorbeeld een patient die een lichtjes afwijkende anatomie heeft), doet ze gewoon maar zoals altijd, en snijdt ze de verkeerde kamer open of zo.

Citaat:
Dokters verdienen een goed loon maar miljonairs hebben we in dit vak niet nodig.
Men zou een vast barema moeten voorzien voor diverse dokters.
En dan zou je wat zien
De betreffende faculteiten zouden leeglopen....
Inderdaad. En eerst blijven de gepassioneerden nog over.... en dan enkel nog die die voor niks anders goed waren, en gaat men de "studiedrempel verlagen" omdat er een "probleem is met het aantal studenten", en uiteindelijk houdt ge enkel nog het onderste van de kan over. En zijn de brillianter studenten vertrokken naar oftewel het buitenland, oftewel naar lucratiever studie- en beroepswegen.

Zoals er met het onderwijzend personeel gebeurt/d is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:34   #46
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan allemaal zijn.
Maar studies mogen geen criteria worden voor loon.
Juist Guido, laten we in onze kenniseconomie 1 van de incentives om te gaan studeren en kennis op te doen weghalen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:52   #47
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Juist Guido, laten we in onze kenniseconomie 1 van de incentives om te gaan studeren en kennis op te doen weghalen.
Dat zeg ik nergens.
Waarom zouden we iemand meer betalen die hetzelfde doet als iemand met een lager diploma?

Ik zal het uit zijn kontekst trekken.

Een ingenieur in de bouwkunde met diploma's van hier tot in Tokio, besluit om metserdiener te worden in de bouw. Een werk waarvoor je niet veel papierkes nodig hebt. Ga jij, als aannemer, die man betalen voor zijn diploma?
Oud 25 november 2010, 15:17   #48
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik nergens.
Waarom zouden we iemand meer betalen die hetzelfde doet als iemand met een lager diploma?

Een ingenieur in de bouwkunde met diploma's van hier tot in Tokio, besluit om metserdiener te worden in de bouw. Een werk waarvoor je niet veel papierkes nodig hebt. Ga jij, als aannemer, die man betalen voor zijn diploma?
Dus u gaat het geven van les vergelijken met metserdieners? U gaat er vanuit dat een leraar wiskunde met een bachelordiploma hetzelfde doet als een leraar wiskunde met een masterdiploma. Daar gaat u compleet in de fout.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 18:21   #49
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik nergens.
Ik weet niet wat je doet en ik ken jou niet maar pas dat eens toe op
jouzelf...

Citaat:

Ik begrijp je Guido maar dit zal nooit gebeuren of dit zal het laatste zijn
waar die voor gaat besluiten.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 25 november 2010 om 18:22.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 18:30   #50
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus u gaat het geven van les vergelijken met metserdieners? U gaat er vanuit dat een leraar wiskunde met een bachelordiploma hetzelfde doet als een leraar wiskunde met een masterdiploma. Daar gaat u compleet in de fout.
Kan die leraar met zijn bachelor les geven aan jongeren in het middelbaar onderwijs?

Indien het antwoord ja is, waarom ga je dan iemand meer betalen om hetzelfde te geven?

Indien het antwoord nee is, hebben we hier een zeer groot probleem.
Oud 25 november 2010, 18:31   #51
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Ik weet niet wat je doet en ik ken jou niet maar pas dat eens toe op
jouzelf...

Ik wordt betaald voor de job die ik doe.
Oud 25 november 2010, 18:33   #52
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wordt betaald voor de job die ik doe.
Toch niet als leerkracht, hoop ik.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 18:51   #53
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Toch niet als leerkracht, hoop ik.
Maakt het iets uit wat iemand doet voor zijn dagelijks brood?

Mij gaat het erom, loon naar werk en niet loon naar papierke. Als iemand beslist om met een hoger diploma een werk te doen wat normaal gezien gedaan wordt door iemand met een lager diploma, dan is dat zijn goed recht. Hij moet dan wel niet de centen eisen die hij eventueel zou kunnen krijgen indien hij een job zou uitoefen conform zijn diploma.

Dit is blijkbaar zeer moeilijk te begrijpen door de zogenaamd hoger opgeleiden hier op het forum.
Oud 25 november 2010, 18:55   #54
Steve_M

Standaard

Citaat:
Maakt het iets uit wat iemand doet voor zijn dagelijks brood?

Mij gaat het erom, loon naar werk en niet loon naar papierke. Als iemand beslist om met een hoger diploma een werk te doen wat normaal gezien gedaan wordt door iemand met een lager diploma, dan is dat zijn goed recht. Hij moet dan wel niet de centen eisen die hij eventueel zou kunnen krijgen indien hij een job zou uitoefen conform zijn diploma.

Dit is blijkbaar zeer moeilijk te begrijpen door de zogenaamd hoger opgeleiden hier op het forum.
Zo werkt het echter niet altijd. Bij overheidsfuncties zit je met barema's die afhangen van je diploma. Een tijdje geleden heb ik gesolliciteerd voor een andere job, waar ik precies het dubbele zou kosten dan een andere, lager opgeleide kandidaat. Dat gaat niet om "eisen", het gaat om wettelijk vastgelegde barema's.
Oud 25 november 2010, 19:00   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo werkt het echter niet altijd. Bij overheidsfuncties zit je met barema's die afhangen van je diploma. Een tijdje geleden heb ik gesolliciteerd voor een andere job, waar ik precies het dubbele zou kosten dan een andere, lager opgeleide kandidaat. Dat gaat niet om "eisen", het gaat om wettelijk vastgelegde barema's.
De overheid moet ook maar gewoon de belastingen verhogen om alles betaald te krijgen.
In de privé werkt dit zo niet, daar is je papierke, eens je in dienst bent, niet veel meer waard, tenzij voor bepaalde functies natuurlijk waar deze papierkes wettelijk nodig zijn.

De job, die ik momenteel doe, bestond nog niet eens toen ik naar school ging (ik bedoel de manier waarop hij gedaan wordt).
Oud 25 november 2010, 19:01   #56
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een totaal verkeerd principe hoor.
Oud 25 november 2010, 19:02   #57
Steve_M

Standaard

Citaat:
Een totaal verkeerd principe hoor.
Maar wel de realiteit.
Oud 25 november 2010, 19:09   #58
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wel de realiteit.
Dan moeten we daar iets aan doen.

Je moet iemand betalen voor de meerwaarde die hij levert, niet voor papieren vodjes.
Oud 25 november 2010, 19:13   #59
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dan moeten we daar iets aan doen.

Je moet iemand betalen voor de meerwaarde die hij levert, niet voor papieren vodjes.
Doe anders nog wat geringschattender over diploma's en onderwijs. Die papieren vodjes, daar hebben mensen wel voor gestudeerd en gewerkt, he.
Oud 25 november 2010, 20:06   #60
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Aangezien ik zélf leerkracht ben, kan ik me misschien ook met de discussie bemoeien.

Ik hoef voorlopig heus niet méér te worden betaald voor wat ik doe (het geldtekort van de Communauté française de Belgique is al méér dan groot genoeg )

Wat ik wél absoluut wenselijk vind, is de invoering van een 'maximaal aantal leerlingen per lesgroep' (en ja, dat zal spijtig genoeg ook geld kosten )

Dit schooljaar moet ik bijvoorbeeld in de zesde klas les Nederlands geven aan een groep van 30 leerlingen van gemiddeld 18 jaar oud, die al een aantal jaar Nederlands als eerste vreemde taal achter de rug hebben.

Daarnaast zit er in diezelfde klas ook nog één nieuwe die eind augustus 2010 in (het hart van) Europa is aangekomen. Zij kende een paar woorden Duits, omdat haar broer in het Afrikaanse land van oorsprong deze taal was beginnen studeren.

Voor deze groep van 30+1 moet ik me vooral bezighouden met het gesproken Nederlands. Ik moet ze zo vaak mogelijk zo véél mogelijk zélf laten praten (zij moeten - althans in theorie - reeds in staat zijn Nederlands te begrijpen en het ook kunnen schrijven).

Dat staat zo in het 'programme'.

Met die leerlingen breng ik zo'n 4 x 45 minuten per week in een klaslokaal door.

Als ik buiten de klas/school geen contact met die jongens en meisjes zou onderhouden, zou elke leerling van deze klas dus - in theorie, en in het allerbeste geval - ZES minuten per week krijgen om Nederlands te praten, en dan moet ik ondertussen zélf natuurlijk wel nog willen zwijgen.

Ik weet dat het niet 'de bon ton' is, maar ik beperk mijn lessen Nederlands niet tot het klaslokaal zelf. Ook in de gangen van het schoolgebouw, op de trappen, op de speelplaats, op straat en op Facebook probeer ik mijn leerlingen zo veel mogelijk met/in het Nederlands lastig te vallen

Kleinere klassen, dat is dezer dagen wat mij betreft dé prioriteit, over al de rest kunnen we later nog bekvechten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be