Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2010, 13:25   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schafer Bekijk bericht
Aangezien het overgrote deel van de comments hier totaal niets te maken hebben met de studie, vraag ik hierbij aan een moderator om deze thread te verwijderen.

Het was de bedoeling om een bundel te maken van opinies en niet het discussieren over deze opinies en al helemaal niet te discussieren over het feit of België al dan niet gesplitst moet worden of wie schuld treft bij deze hele politieke impasse.

Ik ben verbaasd over het niveau van sommige membersop dit forum en zal me hierbij dus ook niet meer bezig houden met tijd en moeite te steken in jullie opinie te vragen.

Voor degenen die wel serieus hieraan wilde meewerken alvast bedankt.
Tsja, deze webstek bevat een forum, en dat is zoals elk forum een plaats om van gedachten te wisselen;
niet om informatie in te winnen om het jezelf gemakkelijk te maken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 13:36   #42
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik bemin belgie omdat beide landsgroepen goed kunnen samenleven. Dat de belastingen laag zijn, dat de voedselprijzen nooit stijgen, dat de spoorwegdiensten altijd op tijd rijden, dat er amper bedrijven zijn die failliet gaan, dat criminelen hard aangepakt worden,...
Owja natuurlijk, want in Vlaanderenland zouden ze zulke zaken anders aanpakken zeker.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 13:39   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is wel de bedoeling om jullie persoonlijke mening over bepaalde aspecten van België te geven, zoals bij de voorbeelden, en niet om over diegene die ik reeds beschreven heb te discussiëren. Kwestie van zoveel mogelijk opinies te kunnen verzamelen.
Wie zich anno 2010 nog wil gaan bezig houden met het creëren van een "Belgische identiteit" stelt zich reactionair en in feite extreem-rechts op. U beseft toch dat u nu gewoon als de nuttige idioot van de heersende klasse wordt misbruikt?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 13:45   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Er lopen echter wel héél veel mooie meisjes rond, en er wordt ook héél veel mooie muziek gemaakt, maar om mooi te zijn en rond te lopen hebben die meisjes de staat helemaal niet nodig, en om mooie muziek te kunnen maken zijn de muzikanten wellicht zelfs beter af zonder diezelfde staat.
Los Païses Basses, la bièrra, la musica e las femnas!
Oud 1 december 2010, 13:46   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze discussie heeft trouwens niets te maken met meningen maar met opinies en gedachten over eigenschappen van België.
leg eens uit wat het grote verschil is tussen meningen en opinies?
Oud 1 december 2010, 13:46   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Owja natuurlijk, want in Vlaanderenland zouden ze zulke zaken anders aanpakken zeker.
in noord-België zeker niet nee.
Oud 1 december 2010, 14:33   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je komt op een discussieforum dat jij tracht te gebruiken om andere, anonieme mensen jouw meesterproefje te laten invullen.

Wat een pretentie om dat zoiets te schrijven. Word volwassen en kom dan nog eens terug.
Pas op Lombas, Schafer zal kwaad worden nu.
Oud 1 december 2010, 16:24   #48
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

de eigenschappen van belgie:
- creeër wetten om de politieke tegenstander te kunnen nekken, pas desnoods de grondwet aan om dit te kunnen bewerkstelligen. rakel feiten op die in tegenspraak zijn met deze, speciaal gefabriceerde wetten.
- zoek een rechter tot, die hen wil veroordelen
- laat een minderheid een meerderheid regeren, waarbij de minderheid de wetten mag schenden met als enige gevolg compensatie's voor die minderheid.
- Geef aan een stem tijdens de verkiezingen meer gewicht wanneer zij in het zuiden wordt uitgebracht dan wanneer zij in het noorden uitgebracht word
- organiseer onwettelijke verkiezingen, ondanks vonnissen van het hoogste rechtsorgaan om het opgewarmde lijk belgie toch nog in comateuze toestand te houden
VERKOOP DIT ALLES ALS DEMOCRATIE, en wijs anderen terrecht als bananenrepubliek wanneer zij maar voor de helft van die toeren uitsteken
Oud 1 december 2010, 16:33   #49
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nadat we het parlement in brand hebben gestoken, alles op de minderheden geschoven hebben en daarna de politiekers hebbe geëxecuteerd. Ja dan zouden we het anders aanpakken.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 16:39   #50
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik bemin Belgie omdat de Belgen er blijven in slagen om in relatieve vrede samen te leven ondanks de onwaarschijnlijk grote verschillen tussen Noord en Zuid

Ik haat Belgie omdat de Belgen er blijven in slagen om aan elkaar vast te hangen ondanks de onwaarschijnlijk grote verschillen tussen Noord en Zuid. Vooral omdat dit ingegeven wordt door een irrationele en panische angst om alleen verder te gaan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 17:00   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben je ook een Vlaming misschien?
Oud 1 december 2010, 17:15   #52
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik bemin Belgie omdat de Belgen er blijven in slagen om in relatieve vrede samen te leven ondanks de onwaarschijnlijk grote verschillen tussen Noord en Zuid

Ik haat Belgie omdat de Belgen er blijven in slagen om aan elkaar vast te hangen ondanks de onwaarschijnlijk grote verschillen tussen Noord en Zuid. Vooral omdat dit ingegeven wordt door een irrationele en panische angst om alleen verder te gaan.
2
Vooral die irrationaliteit waarmee de verdedigers van het Belgische status-quo redeneren en mensen bang willen maken, vind ik ergerlijk. Kunnen wij, inwoners van de constructie België, niet eindelijk volwassen tot de conclusie komen dat er niet één Belgische democratie, cultuur of economie bestaat, en dat daar serieuze politieke consequenties, m.a.w een grote staatshervorming, uit moeten voortkomen? Erken die feiten nu eindelijk eens!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 17:23   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit jaar studeer ik af als Master in de Grafische vormgeving en mijn eindproject en scriptie gaan over België. De mediabeeldvorming in België zorgt voor een clash tussen Vlamingen en Franstaligen doordat beide landsdelen stereotiep worden voorgesteld. Di Rupo is de karikatuur en symbolisering van de Waalse eisen, terwijl de Vlamingen worden voorgesteld als Vlaams-nationalisten… We krijgen geen andere berichtgeving uit Wallonië (en Vlaanderen) dus de stereotiepen worden zo extreem dat ze niet meer kloppen.

Ik zou graag een omgekeerd, surrealistisch beeld van België willen brengen met een satirische inslag om de absurditeit van België aan te tonen en tegelijkertijd Belgen dichter bij elkaar te brengen. België wordt constant in vraag gesteld dus waarom kan het niet andersom? Ik wil het conflict tussen Vlamingen en Franstaligen als een ‘minimaal’ conflict voorstellen en een soort (utopisch) ideaalbeeld van België brengen. Door onder andere een sterke Belgische identiteit te creëren.

Eén specifiek onderdeel van mijn project wordt een krantje waar één gedeelte gericht is op de mening van ‘de modale Belg’. Hier worden kleine stukjes tekst verzameld (3-5 regels, maar mag ook meer zijn) om hun indrukken van België, goed of slecht, neer te schrijven. Graag zou ik dus vragen om jullie persoonlijke mening over België te geven. Dit mag over verschillende onderwerpen gaan, bijvoorbeeld : Belgische landschappen, politiek, de Nederlandse/Franse taal, typisch eten en drinken, kunst en cultuur, typisch gedrag/kenmerken van de Belg,… Liefst van al wens ik iets tweeledigs doordat je een aspect aanhaalt wat zowel positief als negatief kan zijn. Waarvoor je België/Belgen respecteert maar waar je anderzijds ook een hekel aan hebt.

Enkele voorbeelden : “Ik bemin België omdat je er ruimer, comfortabeler, goedkoper, makkelijker kunt wonen dan in enig ander land dat ik ken. Ik haat België omdat de huizen er zo bloedlelijk en pretentieus zijn en door hun alomtegenwoordigheid het zachte landschap besmeuren.”

“Ik bemin België omdat dikdoenerij, kapsones, ‘oogverblinding’, boerenbedrog en beunhazerij er resoluut worden afgewezen met de woorden :”Gene zever”. Ik haat België omdat alles wat de Belg onbehaaglijk stemt, wat hij niet begrijpt, voor hem onder de categorie ‘zever’ valt."

“Ik bemin België omdat zijn bewoners goddank in het geheel geen last hebben van vaderlandsliefde. Ik haat België omdat zijn bewoners op geen enkele manier trots zijn op hun land.” (Geert van Istendael)

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, de tekstjes (vaak maar 2 regels lang) hoeven ook niet persé te beginnen met “Ik bemin België”, maar het zou leuk zijn om een soort tweeledigheid te bekomen. Maar het is ook perfect mogelijk om alleen een negatief of alleen een positief aspect aan te halen.

Alvast héél erg bedankt voor de medewerking!
Ik hou van België omdat het er fijn is te wonen. Waar mensen het goed hebben. Een land met verschillende culturen en dito talen, een wat eigenzinnig land en toch vrij verdraagzaam, waar mensen de dingen bekijken met de nodige relativering, waar de vrijheid hoog in het vaandel staat. Een land met goed onderwijs, een goede sociale zekerheid, een land waar men voortreffelijk kan eten voor een schappelijke prijs, een land bekend om zijn uitermate goede geneeskundige opvang en verzorging, waar men zowel mooie wandelingen kan maken in de bossen als aan het strand. Kortom een land dat de moeite waard is .

Wat beter kan, zijn de klimatologische omstandigheden (maar daar hebben we niet veel over te vertellen) en natuurlijk ook, politiek dan, het communautair gehakketak dat ons land verlamt. Hetgeen zonder twijfel voor vebetering vatbaar is, is het belabberd gehalte van politici zoals De Wever en Di Rupo, Leterme en Co, die er uiteindelijk maar weinig van bakken alhoewel ze fors betaald worden om er wel werk van te maken. Ook de staatsschuld is minder fraai en lijkt eigen te zijn aan ons land.

Besluit: al bij al, ik ben zeer tevreden in België te wonen. Zonder meer. Zo zou ik nooit in Nederland of in Frankrijk of Luxemburg willen wonen. En nog minder in Duitsland of Engeland.

Laatst gewijzigd door system : 1 december 2010 om 17:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 17:35   #54
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Ik bemin België omdat het een multiculturele, 3-talige democratische staat zou kunnen zijn.
Ik haat België omdat het een ondemocratische franse kolonie is.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 1 december 2010 om 17:36.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 17:35   #55
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik hou van België omdat het er fijn is te wonen. Waar mensen het goed hebben. Een land met verschillende culturen en dito talen, een wat eigenzinnig land en toch vrij verdraagzaam, waar mensen de dingen bekijken met de nodige relativering, waar de vrijheid hoog in het vaandel staat. Een land met goed onderwijs, een goede sociale zekerheid, een land waar men voortreffelijk kan eten voor een schappelijke prijs, een land bekend om zijn geneeskundige opvang en verzorging, waar men zowel mooie wandelingen kan maken in de bossen als aan het strand. Kortom een land dat de moeite waard is .

Wat beter kan is het klimaat (maar daar hebben we niet veel over te vertellen) en natuurlijk ook het communautair gehakketak dat ons land verlamt. Hetgeen zeker voor vebetering vatbaar is, het gehalte van politici zoals De Wever en Di Rupo, Leterme en Co, die er uiteindelijk maar weinig van bakken alhoewel ze fors betaald worden om er wel werk van te maken. Ook de staatsschuld is minder fraai en lijkt eigen te zijn aan ons land.

Besluit: al bij al, ik ben zeer tevreden in België te wonen. Zonder meer. Zo zou ik nooit in Nederland of in Frankrijk of Luxemburg willen wonen. En nog minder in Duitsland of Engeland.
Het regent en sneeuwt er wel voldoende (zeer belangrijkj) - nog meer diversiteit en cultuur krijg je als je bedenkt dat we in Europa wonen :
22 officiële en 100 officieuze talen ! Een architectorale schat die duizenden jaren oud is & een verleden waar de academici allemaal vloeiend latijn spraken en zich zo goed als vrij in dit continent konden bewegen !

Vermits niet iedereen 22 talen en 100 taaltjes kan beheersen is het uiutstekend dat een dr Zamenhof een prachtige eenvoudige neutrale taal in het leven riep, die ondanks bloedige vervolgingen de tand des tijds doorstaan heeft. Op die manier is converseren op het internet met onze volksgenoten
een fluitje van een cent geworden.

Zo correspondeeer ik momenteel met diverse mensen die geïntresseerd zijn in de nederlandse taal & cultuur. Men mag niet vergeten dat voor een zeer brede laag van de bevolking in de "nieuwe EU landen" de mogelijkheid om zelfstandig en zonder overheidsbetutteling reizen te ondernemn een novum is.

"Alle menschen werden Brüder" "Ciuj homoj devenos fratojn"

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 18:31   #56
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Ik bemin België omdat...

... er in het zuiden van het land nog een beetje natuur bewaard gebleven is.

... ik in het noorden van het land mijn moedertaal kan gebruiken.

Ik bemin België niet omdat...

... ik niet achter de politieke beslissingen sta die gemaakt worden op het federale niveau EN de onderverdelingen ervan (bv. het Vlaams Parlement) die invloed hebben op mijn leven en dat van anderen.

... er in het noorden van het land een gestresseerde, opgejaagde meerderheid leeft die alle anderen wilt verplichten om ook gestresseerd en opgejaagd te zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik over elke staat waarin ik zou wonen gemengde gevoelens zou hebben. Het bestaan van staten is in mijn ogen een negatief gegeven op zichzelf. Vrij bewegen over onze diverse planeet en met één gemeenschappelijke taal van alle mensen overal terecht kunnen is niet meer iets voor in mijn leven, ook al zit ik waarschijnlijk nog maar in het begin van mijn leven. De moedertalen leren van anderen en mezelf in een benadeelde positie plaatsen t.o.v. mijn gesprekspartners vind ik maar niks.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 19:48   #57
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik bemin België omdat...

... er in het zuiden van het land nog een beetje natuur bewaard gebleven is.

... ik in het noorden van het land mijn moedertaal kan gebruiken.

Ik bemin België niet omdat...

... ik niet achter de politieke beslissingen sta die gemaakt worden op het federale niveau EN de onderverdelingen ervan (bv. het Vlaams Parlement) die invloed hebben op mijn leven en dat van anderen.

... er in het noorden van het land een gestresseerde, opgejaagde meerderheid leeft die alle anderen wilt verplichten om ook gestresseerd en opgejaagd te zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik over elke staat waarin ik zou wonen gemengde gevoelens zou hebben. Het bestaan van staten is in mijn ogen een negatief gegeven op zichzelf. Vrij bewegen over onze diverse planeet en met één gemeenschappelijke taal van alle mensen overal terecht kunnen is niet meer iets voor in mijn leven, ook al zit ik waarschijnlijk nog maar in het begin van mijn leven. De moedertalen leren van anderen en mezelf in een benadeelde positie plaatsen t.o.v. mijn gesprekspartners vind ik maar niks.
In het "noorden" leeft een meerderheid die HARD werkt en die ieder jaar 12.700.000.000 € gééft aan het "zuiden" !!!
Met dat bedrag zou Vlaanderen 3 ultra moderne Amerikaanse vliegdekschepen kunnen kopen van +/- 300 m lang mét 88 ultra moderne straaljagers. De bemanning (5000 man) zouden we zelf moeten voorzien én betalen. We zijn daartoe bereid...Dat is nu bijna 10 jaar zó !!! We zouden dus 30 zo'n mastodonten hebben om onze kustlijn en onze vissers te verdedigen. Ook onze containerschepen en tankers die langs Somalië varen zouden er wel bij "varen"...
Wij kunnen vrij bewegen over bijna gans onze planeet.
De gemeenschappelijke taal is het Engels (uitgenomen in Zuid-Amerika)
Je hoeft maar één taal te leren: Engels en dat is dan nog een Germaanse taal zoals het Nederlands, véél gemakkelijker dan vb Frans.

Laatst gewijzigd door Boduo : 1 december 2010 om 19:49.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 22:03   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Geert van Istendael heeft blijkbaar al verwoord waarom ik blij ben als Belg geboren te zijn: ik ben voor eeuwig inge-ent tegen elke vorm van nationalistische heimat gevoelens en dus zo vrij als een vogeltje in de wereld.
Dus bent u blijkbaar toch nationalistisch: het Belg-zijn maakt u blij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 22:21   #59
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets met tolerantie te maken. De vraag was om een opinie in een korte tekst (2 zinnen) te formuleren.
Ik bemin belgië omdat het niet bestaat
Ik haat belgië omdat het heeft bestaan.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 22:36   #60
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In het "noorden" leeft een meerderheid die HARD werkt en die ieder jaar 12.700.000.000 € gééft aan het "zuiden" !!!
Met dat bedrag zou Vlaanderen 3 ultra moderne Amerikaanse vliegdekschepen kunnen kopen van +/- 300 m lang mét 88 ultra moderne straaljagers. De bemanning (5000 man) zouden we zelf moeten voorzien én betalen. We zijn daartoe bereid...Dat is nu bijna 10 jaar zó !!! We zouden dus 30 zo'n mastodonten hebben om onze kustlijn en onze vissers te verdedigen. Ook onze containerschepen en tankers die langs Somalië varen zouden er wel bij "varen"...
In plaats van anderen te verplichten om meer te werken kunnen we ook allemaal minder werken. Dan komen er ook weer wat plaatsen vrij voor zij die nu geen geschikte job vinden. Natuurlijk moeten we er ons dan wel bij neerleggen dat we minder producten zullen hebben. Ultramoderne straaljagers zijn nu niet bepaald onderdeel van de basisbehoeften.

Minder werken en meer genieten met minder producten. Minder gestresseerde mensen die nu gewoon meedraaien met de rest omdat dat nu eenmaal de gewoonte is.

Citaat:
Wij kunnen vrij bewegen over bijna gans onze planeet.
Wij wel, ja, de leden van het rijke, bevoordeelde volk.

Citaat:
De gemeenschappelijke taal is het Engels (uitgenomen in Zuid-Amerika)
Je hoeft maar één taal te leren: Engels en dat is dan nog een Germaanse taal zoals het Nederlands, véél gemakkelijker dan vb Frans.
Ik word nochtans verplicht om in het onderwijs twee talen aan te leren. Taken niet maken e.d. wordt niet geapprecieerd door leerkrachten die uiteindelijk een beslissing moeten maken op het einde van het jaar. Ze geven zelfs op niet-gemaakte taken een 0, ook al kan je eigenlijk geen oordeel vellen over iets dat er niet is. Dat zet me onder druk om toch net genoeg van die talen te leren om geslaagd te zijn (= niets bij Engels, omdat die taal inderdaad dicht bij het Nederlands staat en men ons die taal al gewoon maakt wanneer we nog niet zelf kunnen nadenken of beslissen.) Die tijd gebruiken om dingen te leren die we niet op school leren mag niet. Het moet de opgelegde standaardleerstof zijn en dat houdt minstens twee vreemde talen in. Er wordt geselecteerd op datgene dat we op school zien en niet op de totale kennis.

Daarnaast is Engels geen ideale keuze. Bij die keuze worden honderden miljoenen mensen bevoordeeld en 6 miljard mensen benadeeld t.o.v. de rest. Dat wij, een blijkbaar superieur volk, toevallig ook wat bevoordeeld worden t.o.v. het gemiddelde vind ik niet genoeg als rechtvaardiging. Ik wil noch bevoordeeld noch benadeeld worden op anderen. Een natuurlijke taal is dan uitgesloten en 90% van de kunsttalen ook.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be