Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2010, 16:05   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als die winterbanden gratis gegeven worden.
je kunt dat ook zo doen: we verhogen de inschrijvingstaks met 300euro en iedereen krijgt gratis, btwvrij en belastingvrij bij een bandencentrale een stel winterbanden gemonteerd door een asielzoeker.

Dat is dan 3 vliegen in een klap: en je verdient meer als overheid je hebt 6Miljoen autos 1.8Miljard uw tekort dichtgereden ,
en de allochtonen krijgen werk en worden geintegreerd die moeten dat gratis doen, zoniet vluchten ze het land of dat is 100.000 mensen die wegvluchten en 1.8miljard gespaard

, en iedereen heeft winterbanden en de economie draait goed.

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 december 2010 om 16:07.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 16:26   #42
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Wat een gezever...
In duitsland zijn winterbanden verplicht, daar staan evenveel files als hier na een forse sneeuwbui..
Winterbanden verhogen de grip en de veiligheid op besneeuwde wegen..winterbanden lossen geen files op na een sneeuwbui en laten je ZEKER niet toe van de normale snelheden te hanteren..

Om nog niet te spreken van het feit dat 'winterbanden' zeldzamer zijn dan cocaine bij de eerste sneeuw...ik ga geen set bestellen voor in het voorjaar te ontvangen..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 8 december 2010 om 16:36.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 17:07   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Wat een gezever...
In duitsland zijn winterbanden verplicht, daar staan evenveel files als hier na een forse sneeuwbui..
Winterbanden verhogen de grip en de veiligheid op besneeuwde wegen..winterbanden lossen geen files op na een sneeuwbui en laten je ZEKER niet toe van de normale snelheden te hanteren..

Om nog niet te spreken van het feit dat 'winterbanden' zeldzamer zijn dan cocaine bij de eerste sneeuw...ik ga geen set bestellen voor in het voorjaar te ontvangen..
Blijkbaar winterbanden en Duitsland-in-de-winter-vreemd...

In Duitsland worden alle rijvakken benut op de autobahn, terwijl ze met hun zomerbanden in Be enkel het enigzins vrijgereden (door camions) rechterrijvak kiezen. Van een enorm capaciteitsverlies gesproken.
Vergeet ook niet het paniekering houden van reuzeveiligheidsafstanden als men met zomerbanden rijdt.

Met winterbanden kan men wel nog met redelijke snelheid rijden en relatief redelijke veiligheidsafstanden. Snelwegsnelheden op sneeuw van 80-100 kmh bedoel ik daarmee met aangepaste veiligheidsafstand geen probleem op rechte snelweg.

Maar 130 kmh moet het nu ook niet zijn...

Citaat:
http://www.hbvl.be/limburg/dilsen-st...or-sneeuw.aspx
130 km/u door sneeuw

02/12 De politie heeft woensdag een 56-jarige chauffeur uit Kinrooi geflitst toen hij 130 km/u reed op de Boslaan in Dilsen. Hij deed dit op een besneeuwd wegdek. Voor overdreven snelheid en onverantwoord rijgedrag is het rijbewijs van de chauffeur ingetrokken.
De Boslaan is een 2+2 gescheiden middenberm waar vroeger de limiet 120 kmh was, nu tot 90 kmh teruggebracht. Naast zeer ongunstige klimatische toestand ook daarom dat zijn rijbewijs ingetrokken werd.
http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311

Geen wonder dat Be (950 km*) en Nederland (800 km) recordfiles (*verleden jaar, dit jaar 640 km...) optekenen bij enkele cm´s sneeuwval terwijl bij dezelfde sneeuwval over de grens in Nordrhein-Westfalen niets aan de hand is buiten de gewone files aan de gekende knooppunten.

Zelf meermaals uitgetest als ik naar Duitsland rij, en dan hoef ik maar een dag later een Be-krant open te doen. Hilarisch.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2010 om 17:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 18:17   #44
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blijkbaar winterbanden en Duitsland-in-de-winter-vreemd...
In Duitsland worden alle rijvakken benut op de autobahn, terwijl ze met hun zomerbanden in Be enkel het enigzins vrijgereden (door camions) rechterrijvak kiezen. Van een enorm capaciteitsverlies gesproken.
Vergeet ook niet het paniekering houden van reuzeveiligheidsafstanden als men met zomerbanden rijdt.

Met winterbanden kan men wel nog met redelijke snelheid rijden en relatief redelijke veiligheidsafstanden. Snelwegsnelheden op sneeuw van 80-100 kmh bedoel ik daarmee met aangepaste veiligheidsafstand geen probleem op rechte snelweg.

Maar 130 kmh moet het nu ook niet zijn...

De Boslaan is een 2+2 gescheiden middenberm waar vroeger de limiet 120 kmh was, nu tot 90 kmh teruggebracht. Naast zeer ongunstige klimatische toestand ook daarom dat zijn rijbewijs ingetrokken werd.
http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311

Geen wonder dat Be (950 km*) en Nederland (800 km) recordfiles (*verleden jaar, dit jaar 640 km...) optekenen bij enkele cm´s sneeuwval terwijl bij dezelfde sneeuwval over de grens in Nordrhein-Westfalen niets aan de hand is buiten de gewone files aan de gekende knooppunten.

Zelf meermaals uitgetest als ik naar Duitsland rij, en dan hoef ik maar een dag later een Be-krant open te doen. Hilarisch.
Blijkbaar België vreemd...
Als in België een mus op de weg schijt hebt ge al een file..toch winterbanden geen profetische eigenschappen geven a.u.b...
Verleden jaar nog een gans huishouden dood langs mijn rijweg..winterbanden + zomerse snelheid..

Winterbanden = veliger rijden in winterse omstandigheden
Winterbanden =/= dé oplossing voor sneeuwfiles..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 8 december 2010 om 18:45.
Oud 8 december 2010, 19:15   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar België vreemd...
...
Oud 8 december 2010, 19:26   #46
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
...
Schotland gisteren :

Allemaal zomerbanden ?
Oud 8 december 2010, 19:55   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Duitsland 1.03.2008, of 2e winter na "winterbandenverplichting":
plotse massieve sneeuwval op de drukke A9 voor München, maar omdat "iedereen" nog met winterbanden rijdt, vlot het verkeer nog redelijk.

Citaat:
http://www.morgenweb.de/nachrichten/...cht/42475.html

Autos fahren am Samstag (01.03.2008) auf der mit Schnee bedeckten Autobahn. Plötzlich einsetzende Schnee- und Gruppelschauer sorgt auf der Autobahn A9 bei München für zähen Verkehr in beiden Richtungen. Die Auswirkungen des Orkantiefs "Emma" haben am Samstag in Bayern den Autoverkehr massiv behindert.
Bij dat beetje sneeuw staat in Be minstens 200 km file...
´s morgens zelfs 950 km ...
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF10022010_007

Nieuwe sneeuw hindert avondspits
woensdag 10 februari 2010

Bron: belga, vrt Auteur: sdg, svh Het is opnieuw beginnen te sneeuwen en dat zorgt vooral voor hinder in Oost-Vlaanderen. Zo staan er files op de E40, maar ook op de Antwerpse ring zijn er problemen. Rond zes uur staat er 200 kilometer file op de Belgische wegen. Dat is nog altijd heel wat minder dan de recordfile van 950 kilometer deze ochtend. Toch blijft het uitkijken voor gladde wegen.
Één van de grote verschillen is het percentage winterbanden tijdens de wintermaanden.
Be: ruw geschat 20-25 % nu ná de redelijke winter verleden jaar, ervoor ca. 15 %.
D : ruw geschat 90-95 %, al enkele jaren.

Eigenlijk is er geen "pure" winterbandenplicht in D, maar een situatieve winterbandenplicht, ttz enkel verplicht als er winterse neerslag ligt op de weg (ijzel, sneeuw).

Boetes zijn wel verdubbeld vanaf deze winter:
- 40 € bij ´t pakken op rijden met zomerbanden zondermeer,
- 80 € en een strafpunt (Dtsers) bij hinderend rijden met zomerbanden.

D-verzekeringen profiteren van die wet, en geven xx % deelschuld aan de autobestuurder bij een ongeval als aangetoond is dat het ongeval kon vermeden worden, of de ongevalgevolgen xx% minder zwaar uitvielen mits men met winterbanden reed tijdens de ongevalsituatie.
Ook al is die autobestuurder met zomerbanden -in dat geval 100% in zijn recht -, indien hij met "onaangepaste banden" reed kan hij een serieuze deelschuld opgebromd krijgen, boete sowieso al.

btw ik ken Schotland zo niet maar Engeland wel een beetje (ook uit de media), daar zijn ze na de felle winter verleden jaar ook wakker geschoten betreft winterbandengebruik, ik denk dat daar ook maar 10-15 % op winterbanden rijdt.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2010 om 20:12.
Oud 8 december 2010, 20:17   #48
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij dat beetje sneeuw staat in Be minstens 200 km file...´s morgens zelfs 950 km ...

.
Zonder sneeuw staat er in Belgie ook al 300 km file..dat is het verschil...ieder verkeersconflict zorgt onmiddelijk voor een infarct...
nogmaals ik ben niet TEGEN winterbanden..ik ben tegen zeveraars die beweren dat er geen fileproblemen meer zijn met winterbanden..
Oud 8 december 2010, 22:17   #49
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind dat ieder voor zich moet uitmaken of hij winterbanden neemt of niet. Als je veel de baan op moet, is dat zeker geen overbodige luxe in de winter. Het gaat daarbij in de eerste plaats om je eigen veiligheid.

Anderzijds zie ik wel veel reacties van mensen die op zomerbanden rijden en dan lopen te klagen dat er niet gestrooid is in hun straat. Ze zeggen dan dat ze wel belasting betalen en vinden dat een argument waarom er in hun straat gestrooid zou moeten worden. Onzin natuurlijk.

Kortom, ik vind dat men duidelijk moet stellen dat men enkel strooit op hoofdwegen en gevaarlijke punten zoals bruggen, hellingen enz. Daarnaast hebben de mensen hun eigen verantwoordelijkheid en dienen ze zelf te ageren door vb winterbanden aan te kopen als ze dat nodig achten i.p.v. te verwachten dat er in ieder straatje gestrooid wordt, hetgeen natuurlijk onmogelijk is.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 22:21   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nogmaals ik ben niet TEGEN winterbanden..ik ben tegen zeveraars die beweren dat er geen fileproblemen meer zijn met winterbanden..
Heeft dat iemand hier beweert ?

Mijn mening is alleszins dat alle beetjes helpen, zeker als het de verkeerveiligheid voor alle weggebruikers kan dienen.

Ook in de context omdat het milieuschadend strooizout spaart, en er zo zout genoeg is voor verkeersbelangrijke wegassen.

Of is de topicstarter een leugen ?
De winter moet nog beginnen hé.

Ik citeer enkel datum en stukjes uit de kranten:
Citaat:
Vooral zuiden van België krijgt sneeuw vandaag

Tekort aan strooizout

Het lijkt erop dat het noorden en westen van België vandaag van de winterellende gespaard blijven. Het KMI verwacht vooral veel sneeuw ten zuiden van Samber en Maas. In de rest van het land zou de sneeuwval beperkt zijn.

Strooizout op in Limburg en Vlaams-Brabant

In Limburg en Vlaams-Brabant zitten verschillende gemeentebesturen inmiddels door hun voorraad strooizout heen.

Zand als alternatief
De grootste verdeler van strooizout in de provincie Limburg zit zo goed als helemaal door zijn voorraad heen. Nieuwe voorraad inslaan is moeilijk omdat ook de buurlanden problemen hadden met sneeuw en ijs.

Provinciaal "wintercoördinator" Herman Meers wil de toestand niet dramatiseren en rekent indien nodig op een noodrantsoen van de Vlaamse overheid.

Dringend overleg
Op het agentschap Wegen en Verkeer vindt vrijdagvoormiddag overleg plaats om een oplossing te vinden voor gemeenten die zonder strooizout dreigen te vallen. Dat werd vandaag vernomen bij communicatieverantwoordelijke Ilse Luypaerts van het agentschap.

Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat instaat voor het strooien op de gewestwegen en autosnelwegen, kent zelf nog geen tekort aan strooizout. "Maar uit de signalen die we opvangen, blijkt dat er in sommige gemeenten wel een probleem zou kunnen ontstaan.
(tw/belga/ka/eb)
08/12/10 06u30

Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2010 om 22:30.
Oud 8 december 2010, 22:23   #51
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik heb er ook. Alleen moet je mensen die een wagen van 10 jaar hebben verplichten nog eens een investering van 500€ te doen?
500 € voor de banden en hoeveel voor velgen? D�*t en heel 't jaar door plaats hebben om 4 "seizoenwielen" te bergen en twee keer per jaar er 4 af te gooien en 4 op te zetten...
Ik begin er niet aan: voorzichtiger rijden is ook een optie. (voor mij toch, voor anderen precies niet)

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 december 2010 om 22:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 22:25   #52
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Help .. het zout is op!
De schuld van BDW: iedereen wil frieten nu, met zout natuurlijk.
Oud 8 december 2010, 22:38   #53
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De schuld van BDW: iedereen wil frieten nu, met zout natuurlijk.
mmmm, lekkerrrrrrrrr
Oud 8 december 2010, 23:02   #54
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
mmmm, lekkerrrrrrrrr
Yuk, friete mee zout.
Da wordt de hele winter bezuinigen; fritte zonder zout, of mee piekels, mayo, satesaus enz..
Ik eet al 30 jaar zoutloos.
Oud 8 december 2010, 23:14   #55
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ja die willen precies allemaal aan m'n gat zitten. weetikveel.
tjah... en weet ik veel... 't zal misschien inherent zijn aan dat gat van jou
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 23:25   #56
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder sneeuw staat er in Belgie ook al 300 km file..dat is het verschil...ieder verkeersconflict zorgt onmiddelijk voor een infarct...
²

Beide landen vergelijken is appelen met citroenen vergelijken.
Komt er nog eens bij dat de Belg in principe geen sneeuw kent of althans niet wilt erkennen....bij het eerste minste vlokje zie je plots 20 km/h rijden ... de volgende dag is het al wat gewend en willen ze weer de volle snelheid kunnen... er is geen bij ons geen sprake van een zekere ingesteldheid om je neer te leggen bij de natuurlijke opgelegde beperkingen zoals dat in die andere landen met een serieuze winter het geval is... daar maakt het gewoon ergens deel uit van het leven in die periode.... hier moet alles maar vlugvlug opgelost kunnen worden, zelfs al gaat dat niet meteen... of we lopen wat te zeuren.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 23:38   #57
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
is dat zo? dat is wel mooi dan.
Indien de bandencentrale niet failliet is als je ze terug wil.
Oud 8 december 2010, 23:39   #58
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of leeggeroofd door werklozen.
Oud 9 december 2010, 00:07   #59
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ook just.
Oud 9 december 2010, 00:09   #60
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
²

Beide landen vergelijken is appelen met citroenen vergelijken.
Komt er nog eens bij dat de Belg in principe geen sneeuw kent of althans niet wilt erkennen....bij het eerste minste vlokje zie je plots 20 km/h rijden ... de volgende dag is het al wat gewend en willen ze weer de volle snelheid kunnen... er is geen bij ons geen sprake van een zekere ingesteldheid om je neer te leggen bij de natuurlijke opgelegde beperkingen zoals dat in die andere landen met een serieuze winter het geval is... daar maakt het gewoon ergens deel uit van het leven in die periode.... hier moet alles maar vlugvlug opgelost kunnen worden, zelfs al gaat dat niet meteen... of we lopen wat te zeuren.
In België moet er maar 1 idioot per rijvak zijn die per sé 20 wil rijden en alles zit strop.
Dat ga je evengoed hebben met winterbanden.
Of denkt er iemand soms dat eens iedereen met winterbandjes rijdt er geen idioten meer gaan zijn die denken dat je 20 moet rijden om veilig "vooruit" te gaan? Maar nee, dat gaat evengoed allemaal dichtslaan.
Wat je winterbanden extra gaan opleveren aan veiligheid als je 20/u rijdt is me een mysterie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be