![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat vals is: § Tussenpersonen bepalen nu de marktprijzen en niet de producenten. § De winstverhouding is 1 op 4, één voor de boer en 3 voor de tussenpersoon. § http://trends.rnews.be/nl/economie/n...tter-Trends-nl Besluit: § Het gaat hier om bedrog en woekerwinsten van tussenpersonen. § Distributie kost geld, maar zeker geen fortuinen en woekerwinsten zoals nu het geval is. § Deze crisis is geen economische crisis maar een structurele crisis! Verspilling: http://www.youtube.com/watch?v=e4Qn5...layer_embedded Hier nogmaals het bewijs dat vrije markt vals is: Supermarkten (grootschaligheid) zijn de oorzaak van deze immense verspilling. De landbouwers zijn zeker niet de schuld van deze waanzin! Agricultuur is voor ¾ handenarbeid, hard labeur dus. Voedsel wordt gekweekt en vraagt energie, water, mest en werk. Voedsel wordt daarna 1.000 km getransporteerd, dit vraagt energie en werk. Het is door de enorme winsten op voedsel, dat deze verspilling mogelijk is. 1 miljard mensen hebben honger op onze planeet. Hoe luid de vraag: waarom is ons voedsel zo duur? 50% van alle waren worden weggesmeten. http://www.youtube.com/watch?v=4VaCq...eature=related Taste the waste – trailer: http://www.youtube.com/watch?v=Ci0Hs...eature=related Tristram Stuart en zijn boek verspilling: http://www.youtube.com/watch?v=u2x8n...eature=related De parallel samenleving arm en rijk: Skipping Waste: http://www.youtube.com/watch?v=52A7w...eature=related |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou aan zoiets als geld of goud een "extrinsieke" waarde kunnen geven, die overeenkomt met je verwachting van wat je denkt ervoor kunnen te bekomen. Ttz, je schatting voor wat je denkt en verwacht dat ANDEREN ervoor bereid zijn op te geven (ook al vind je dat zelf niet nuttig op zich). Mijn betoog is dat goud zo goed als geen intrinsieke waarde heeft, en dat het het grootste deel van zijn waardeoordeel afleidt van zijn extrinsieke waarde, ttz, van wat mensen denken ervoor te kunnen bekomen - en inderdaad een stuk ijdelheid, namelijk AANTONEN dat ze rijk zijn. Citaat:
De prijs daarentegen komt van de moeite die gedaan moet worden om het te bekomen, dat is iets anders dan wat het intrinsiek waard is. De intrinsieke waarde van iets is natuurlijk voor een groot deel subjectief, en heel moeilijk te becijferen (nog eens, ik maak een onderscheid tussen de PRIJS van iets, en de waarde van iets: het is niet omdat iets gemakkelijk te bekomen is dat het minder waard is, maar wel dat zijn prijs lager is natuurlijk). Maar het is een mate van het "ongeluk" dat je zou ondervinden mocht je het niet hebben en niet hoeveel moeite je hebt moeten doen, en bereid bent om te doen om het te bekomen, om het spul zelf, of om wat je denkt ermee te kunnen bekomen. Citaat:
Citaat:
Prijs meet moeite die je bereid bent te doen, maw, schaarste. Maar iets kan waardevol en toch niet schaars zijn, dus waardevol en met een heel lage prijs. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 9 december 2010 om 20:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het IMF bepaalde de waarde van elke munt op onze planeet, dit volgens de normen van het neoliberalisme en het marktextremisme, het IMF is nu op sterven na dood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Wat heeft de PRIVAAT met ons geld gedaan?
Oprichter Facebook geeft helft fortuin weg’: http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/23...rtuin-weg.html Zuckerberg heeft 6,9 miljard dollar, de helft geeft hij weg, 3,5 miljard dollar. Is hij bediende of arbeider, hoeveel is zijn uurloon eigelijk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk even naar de koersgrafiek van Depfa over 3 jaar; die ging van 90 Euro via 5 Euro naar 20 Euro. http://www.behr.nl/Beurs/H/depfa.03p50.html Het probleem is gecompliceerd en veel banken hebben buiten de balans voor eigen rekening in derivaten gehandeld. Ik verdenk de CB'n van de EU ervan dat zij verliezen in die handel door de EU-burgers willen laten betalen. Zo verdwijnt geld in zwarte gaten. Daarom vind ik dat alle hulpacties aan de banken volkomen transparant en openlijk moeten worden uitgevoerd. Nu is het een achterbaks gedoe. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Had de Ierse staat zijn banken niet gesteund met geld dat-ie niet had, dan was er geen probleem voor die Ierse staat geweest. Citaat:
Citaat:
Wat ik bedoel is: als een Iers bedrijf een RENDABELE investering wil doen, dan zie ik niet in waarom een Duitse, of een Franse, of een Italiaanse of een Nederlandse of een ... bank die lening niet zou willen verstrekken. Als dat op zich een gunstige, en ongevaarlijke operatie is, dan gaat men die niet opzij laten liggen. En als ze dat niet is, dan moet NIEMAND dat doen. Zeker geen Ierse banken die zelf al in de problemen zitten. Citaat:
Citaat:
Dat is op vele manieren "oneerlijk", en de enige redenen om zoiets te doen is wanneer men kan voorzien dat oftewel het probleem "tijdelijk" is, en dat met wat hulp, de zaak vanzelf er bovenop kan komen (maar dan zou men evengoed voor een a priori rendabele bank een overnemer kunnen vinden, he), ofwel dat de ramp die zich zou voordoen zo groot is dat men nu beter matige kosten doet, eerder dan heel dure of onbetaalbare opkuiskosten (maar dat snap ik dus niet voor "banken in Ierland" gezien er vele andere banken zijn in de Eurozone, en dus niet "het bankwezen" verdwijnt, maar enkel maar enkele banken in een stukje van de Eurozone). |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goud dekt de dollar (maar niet echt! De FED speelde veel te veel de valsmunter tijdens de Bretton-Woods periode), en de dollar dekt de wereld. Goed gezien van die mannen, natuurlijk: zij hadden zo ongelimiteerde seignorage ! Ze mochten valsmunten zoveel ze wilden, de dollar kon per definitie niet devalueren. Behalve dat de markt altijd de sterkste is (vooral op internationaal niveau waar er geen staatsinmening is) en het spel dus op zijn gat gegaan is in 1971 of zo. De Euro is een totaal onafhankelijk fiat geld, door niks gedekt behalve door het vertrouwen dat de burgers erin hebben. Net zoals de dollar trouwens. Vandaar dat de $/Euro koers volledig vrij is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net op de radio een onnozelaar gehoord die hetvolgende zegde:
de Euro moet kapot, en de Europese landen moeten elk hun eigen munt weer hebben, want: - de Euro is een te "sterke" munt voor landen met een zwakke economie - op die manier belemmert de Euro de export en veroorzaakt werkloosheid - moesten landen individuele munten hebben, dan konden die met een zwakke economie hun munt devalueren volgens de noden van hun economie, maar nu kunnen ze niet Als ik zo een zever hoor, die er bij de journalist zonder blozen ingaat, dan denk ik inderdaad dat we misschien terug naar een goudstandaard moeten, want blijkbaar zijn mensen die verantwoordelijke staatsfuncties ambieren te oliekoekendom en te gevaarlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In zekere zin moet de Euro dan kapot, net zoals alle andere munten, een wereldmunt komt dan in de plaats. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Intrinsieke waarde bestaat niet. Een ding is niet op zichzelf iets waard. Een ding is iets waard omdat iemand het waardeert. Beauty is in the eye of the beholder en al. De waarde van iets is de waarde van de laatste marginale eenheid die verkocht wordt. Misschien weet Adrian wel een goede link waar dat beter uitgelegd wordt dan ik het uitleg. Ik zal zelf ook eens zoeken. De subjectieve waardetheorie is de basis van ongeveer elke economische stroming sinds de 20e eeuw. Dus iemand zal het wel goed beargumenteerd hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk echter niet dat het zo snel die vaart zal lopen. Grote landen zoals China hebben astronomische dollarreserves vanwege de scheve handelsbalans tussen China en de VS. China heeft er dus geen enkele baat bij om de dollar te zien kelderen. Op lange termijn is de dollar echter wel gedoemd op te crashen o.a vanwege de oliemarkten. Olie wordt verhandeld in dollar, dus daar zitten ook gigantische bedragen. Als olie op termijn schaarser wordt dan komen die dollars allemaal vrij en ik zie niet in hoe de FED die allemaal uit de markt gaat krijgen. Het komt er eigenlijk op neer dat de FED veel dollars op de markt gooit zonder dat ze daar bijvoorbeeld staatspapier voor inkopen en dat is dus een heel andere situatie dan bij de ECB en veel gevaarlijker.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U post zowat uitsluiten in het economisch gedeelte van dit forum terwijl u blijk geeft van een erbarmelijke kennis terzake. Zou je je niet beter wat bijscholen of zo? China kan de USD helemaal niet loslaten. Het enige wat China kan doen is de scheeftrekking in de handelsbalans trachten om te keren zodat de FED die reserves die nu in China zitten zelf weer in handen krijgt. Dat is de enige manier voor China om hun reserves af te bouwen zonder dat ze zelf keihard in hun vel snijden. Dat je zoiets elementairs niet beseft is hemeltergend.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 10 december 2010 om 10:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De lucht die ik inadem heeft voor mij dezelfde waarde, of die nu ruim aanwezig is, of of er daar nu enige schaarste van is. Natuurlijk (en daar heb je gelijk) heeft die lucht misschien voor mij meer waarde dan voor jou, dat is dus subjectief. Maar waarde is niet hetzelfde als prijs. Economisch wel, omdat economie zich bezig houdt met de studie van schaarste en de beslissingen die daarrond draaien. Maar "waarde" is in het algemeen een ander concept dan dat. Zoals ik zegde kan je een idee hebben van (maar geen numerieke waarde kleven op) de waarde van iets (voor een subject) door je in te beelden dat er geen van zou zijn, welk relatief ongemak het zou veroorzaken. Maw, waarde zou je eventueel kunnen definieren als de kardinaliteit van de prijs onder de hypothese van extreme schaarste (in de limiet van aanbod epsilon -> 0). Ik zeg de kardinaliteit, want de prijs van elk "waardevol" goed wordt oneindig in de limiet van aanbod 0. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 december 2010 om 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zo incorporeer je tegelijk vraag en aanbod in je waardeoordeel. Het is onzinnig om de waarde van lucht los te zien van het praktische oneindige aanbod dat het op onze planeet heeft. We zwemmen er letterlijk in. Lucht heb je nodig om te overleven, maar die ene extra liter lucht die ga je niet merken. Mensen nemen beslissingen in de marge. Ik hou mij niet bezig wat de waarde zou zijn van de eerste liter lucht die ik consumeer. Denkoefeningen in de zin van: wat zou ik willen betalen voor lucht als het schaars is, zijn een irrelevante oefening. Tis toch zot om de waarde van de eerste eenheid lucht te bekijken, die is zeer groot. Maar als je dat dan zou willen verkopen, dan wil niemand die waarde er voor geven. Waarde mag je niet los zien van schaarste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |