![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is je netto inkomen, zonder extra's? | |||
> 2500€ |
![]() ![]() ![]() |
12 | 14,29% |
2000€ - 2500€ |
![]() ![]() ![]() |
9 | 10,71% |
1500€ - 2000€ |
![]() ![]() ![]() |
19 | 22,62% |
1000€ - 1500€ |
![]() ![]() ![]() |
24 | 28,57% |
500€ - 1000€ |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,95% |
0 - 500€ |
![]() ![]() ![]() |
15 | 17,86% |
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik studeer nu, kost mijn ouders 400 euro per maand en breng 5 jaar zelf niets in het bakje terwijl ik toch keidhard moet werken. Ja, BETALEN en WERKEN. En hiervoor wil ik gecompenseerd worden na mijn studie. Door een hoger salaris en een interessantere job. Een ingenieurs studie is niet om mee te lachen. Eigenlijk zou ik het echt UNFAIR vinden als een gewone arbeider, die nooit scholing heeft gehad, evenveel zou verdienen. Een studie is een investering als een ander..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Vreemdeling
|
![]() Mitgard, duidelijk heb jij ook geen hoog diploma
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Misschien moeten we hier binnen 30 jaar nog eens terug komen kijken. Volgens mij zullen de mensen dan nog altijd zeggen dat het vroeger toch zoveel goedkoper was om een huis te kopen.
![]() |
#48 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Enfin, er zelf veel werk insteken, dat zal sowieso moeten. Iets dat geclasseerd staat als 'instapklaar' betekent vele additionele kosten, iets dat geclasseerd staat als 'op te knappen' betekent nog meer, nl. miljoenen franken kosten. Dit heb ik gehoord van meerdere architecten (heb er een paar in de familie) en doe-het-zelvers. Uw tweede optie daar ga ik zelfs niks over zeggen... Als u adviseert om dingen in het zwart te laten doen, dan geeft u zelf toe dat het duur is... In het zwart: da's niks voor mij.
![]() |
![]() |
#51 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Dus een startloon zal niet zoveel gestegen zijn, dat de huizen (die al 20 jaar in gebruik zijn, dus dingen moeten vernieuwd worden) drie keer zoveel moeten kosten!
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Neen, zoals je zegt: het zal wel brol zijn. Trouwens: wat is een hele uitzet? Twee stoelen, een zetel en een eettafel? Ik wou dat dat alle kosten waren, als je een huishouden begint... spijtig genoeg is dit niet het geval... Enfin, dit weekend een frigo annex diepvries en electrisch fornuis gekregen van iemand die naar het rusthuis gaat: superlief van die mens dat wij dat zomaar mogen hebben!
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Je moet appels met appels vergelijken; toen ik begon te werken in het onderwijs in het jaar 1965 had ik welgeteld 9000 fr per maand , en toen was ik 22 jaar. Dus als je de inkomsten met die van nu vergelijkt.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar, ook al lijken huizen in absolute cijfers duur te zijn, relatief gezien valt het al bij al wel mee. Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met de typisch Belgische reflex om allemaal een huis te willen bezitten, en de reflex van vele mensen om geen geld te willen lenen. -Over het eerste: in België leeft een beetje het idee dat iedereen een huis heeft of moet hebben. Daarbij wordt nogal vaak van uit gegaan dat een huis hebben een soort basisbehoefte is. Dat is een illusie, er zijn enorm veel mensen die een huis huren, en zijn daar niet ongelukkiger onder. Een huis bezitten is een luxe, geen basisrecht. Het enige voordeel van het bezitten van een huis is dat als je doodgaat, er nog iets extra is dat je in je testament kan zetten. Voor de rest is er geen verschil tussen huren en kopen. -Daarnaast: als je een huis wil, moet je lenen. Je moet al heel veel geld erven voordat je cash een huis kunt kopen. Geld sparen om een huis ineens te kunnen betalen is niet alleen fiscaal oninteressant, het is als starter eigenlijk gewoon onmogelijk, zelfs al heb je een hoog loon. Als starter heb je wel een beetje schrik om te lenen (ik was er als de dood voor), maar dat moet je echt niet hebben. Een bank zal je nooit of te nimmer een lening geven als ze denkt dat ze je niet kan betalen (wat niet wil zeggen datje je niet moet informeren voordat je een lening aangaat). Bovendien: je moet voorzichtig zijn, maar je kan normaal gezien wel meer geld lenen als jezelf wil, vaak onderschatten mensen hun spaarcapaciteiten: als je moet afbetalen, zalm je het wel doen hoor. Zie je een mooi huis, maar is het een miljoen te duur: doe het toch maar, zo enorm veel scheelt dat niet in een afbetaling, misschien zal je de eerste 5 jaar een beetje rustiger moeten leven, daarna is uw loon gestegen en bij de meeste leenformules is uw afbetaling gedaald, en zit je terug goed. En als het eens misloopt: tja, dan ben je het huis kwijt, maar zo erg is dat toch niet? Je bent van die afbetaling af, en hetgeen je al afbetaald hebt krijg je terug. Geld genoeg dus om een huis te huren. En dan het laatste: kijk eens naar de prijs van pakweg een rijhuis in Nederland, Frankrijk of Duitsland. Schrik niet: dat is daar nog stukken duurder. Ik ken een universitair geschoolde starter in Nederland, zijn loon is iets van 1400 € netto. Wel, die woont 'op kamer' bij een familie, want iets anders kan die niet betalen. Eigenlijk hebben we nog geluk in België: de huizen zijn hier goedkoper, en dus kunnen meer mensen een huis kopen. In de ons omringende landen is een eigen huis hebben helemaal een luxe, dat is alleen weggelegd voor de gegoeden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
-Zoals ik in een vorig bericht al aangaf, heb ik helemaal geen schrik om te lenen. Het probleem is echter dat ik vanaf juli werkzoekende zonder uitkering zal zijn. Ik studeer immers af. Mijn vriend werkt wel al enkele jaren én heeft een spaarpotje bijeen gezameld. Maar omdat ik geen werk heb en hij is contractueel, krijgen we hoogstens zo'n 120.000 euro vast van de bank. Tegenwoordig koop je daar in de huismarkt echt zo goed als niks mee. Het wordt dus wachten... en hopen dat ik snel werk vind. Dan zullen we toch al ietske meer vastkrijgen van de bank. Maar werk vinden is hedentendage helemaal niet evident.
![]() |
![]() |
#58 |
Staatssecretaris
|
![]() Toen men een aantal jaren geleden stelde dat er in wezen niets zou veranderen en dat het met de euro niet duurder ging worden als met de BF heb ik eens moeten lachen.
Zeker 25% is het duurder geworden sedert de euro zijn intrede maakte ,dit samen met het duurder worden van bijna alle produkten,zelfs al van voor de euro en het niet evenredig stijgen van de lonen,maakt het voor velen onder ons moeillijk om rond te komen. Zij die hier op het forum een beetje hautain neerkijken op degene die een kleiner loon heeft omdat ze niet gestudeerd hebben,wil ik toch wel waarschuwen ,zelfs met u hoge diploma's bent u niet veilig meer voor ontslag. Het is zelfs zo dat er tegenwoordig meer vraag is naar metsers,vloerders,loodgieters,automekaniekers,elek triekers en dergelijke Dat de lonen bij starters klein zijn is altijd zo geweest maar vroeger kon men zich nog permiteren om naar ander werk uit te zien,terwijl men tegenwoordig niet zoveel keuze meer heeft. Wat betreft huizen kopen of bouwen,het is inderdaad duur. Maar ik heb gedurende 20 jaar 18000 fr per maand betaald voor een weliswaar nieuw maar eenvoudig huis voor een lening van 1.700000mlj. reken maar uit dus in wezen duurder dan nu omdat het percentage hoger lag. Dus, ja het is tegenwoordig duurder geworden. Vooral voor gewone mensen,omdat de lonen de laatste 10 jaren zeker niet spectaculair gestegen zijn,en de produkten in aankoop juist wel,en omdat dank zij de euro onze beurs nog maar eens in negatieve zin leger word gemaakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
W&V komt op voor een drastische belastinghervorming met o.m. een forse verlaging van de belastingen op arbeid, zodat de mensen meer kunnen overhouden van hun brutoloon. 'Marginale' aanslagvoeten van meer dan 30% komen neer op fiscale diefstal. Heden is men reeds vlug onderworpen aan 'marginale' aanslagvoeten van 45% of 50%. Lagere belastingen voor de werkende bevolking, betekent méér koopkracht. Méér koopkracht stimuleert de economie en dus ook de werkgelegenheid. Recht op veiligheid is één van de stokpaardjes van W&V. De criminaliteit moet dan ook op een doortastende wijze worden aangepakt. De zwijgende meerderheid moet zich niet laten gijzelen door een kleine criminele minderheid. Ook moet er een zéér strikte immigratiestop komen en moet er een streng asielbeleid worden gevoerd. De snel-Belg-wet moet worden afgeschaft. Verder is W&V van oordeel dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om comfortabel wonen opnieuw betaalbaar te maken. De creatie van méér werkgelegenheid staat eveneens centraal bij W&V. Een goed presterende economie is daartoe de meest aangewezen weg. Om de bedrijven er toe aan te zetten meer mensen in dienst te nemen, moeten de huidige dure arbeidskosten vervangen worden door dure energiekosten voor de bedrijven. De werkloosheidsuitkeringen moeten op termijn vervangen worden door inkomenssubsidies, ten einde de werkloosheidsvallen (d.i. het feit dat men meer verdient door werkloos te blijven in vergelijking met het nettoloon van bepaalde jobs) aan te pakken. W&V is onvoorwaardelijk voor het behoud van de welvaartstaat en hecht tevens groot belang aan goed werkende overheidsdiensten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() W en V, kan ik grotendeels wel inkomen. Maar mis wel één element. Door de belastingen op arbeid te verlagen, en ik eigenlijk toch geen echte besparingen merk, waar gaat dan het geld gehaald worden ?
Maw als morgen in belgie de belastingen op arbeid verlaagd worden, zonder dat daar andere inkomsten tegenover staan, dan zijn we overmorgen falliet. |
![]() |
![]() |