![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb de indruk dat u ergens uw vroeger beeld van het onderwijs op het huidige projecteert en meent dat er ondertussen niets veranderd is. U vergist zich in grote mate. |
|
|
|
|
|
|
#42 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Ik heb het vnl. over het secundair onderwijs. Je kan dit al bezwaarlijk met het lager onderwijs vergelijken. Ten tweede is luidop lezen idd. zeer belangrijk, dat belang onderken ik niet. Maar dat hoeft niet in ALLE lessen gebruikt te worden om elke bladzijde uit een handboek te laten voorlezen. In lessen nederlands: ok. Maar in geschiedenis-,economielessen? Ik betwijfel het nut. |
||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#45 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tantist schreef:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeno schreef: Citaat:
Citaat:
Juist. Als de 'prestaties' van Leopold II de Belgique in Congo vergeleken worden met de holocaust, dan is de hele Belgische geschiedenisvervalsing (die op school bij wet wordt onderwezen!) plots de zorg niet meer van de verdedigers van LeopoldII en zijn onschuldige nazaten. Nochtans werden zij eveneens rijk via de uitbuiting en moordzucht van hun voorvader.
|
|
|
|
#46 |
|
Vreemdeling
|
Wat is de waarheid?
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zij krijgen nog liever een vervalste, of helemaal géén geschiedenis, dan de waarheid.
|
|
|
|
#48 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik hoef de Belgen geen raad te geven, maar als ik jullie was zou ik ophouden met die vuilspuiterij over een overleden Adolf Hitler die in een heel ander tijdperk leefde. Jullie tonen nu zelf jullie eigen gebrek aan programma.Maar eigenlijk is dat een belediging voor de Führer die dat niet verdient. Let wel Hans, het is jou tekst enkel met andere namen. Veder stel ik vast dat hier op internet nog niemand de verdediging opnam van Hitler. Maar Hans zoekt wel een verontschuldiging voor de moord op miljoenen zwarten. Als dat geen racisme is. |
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
#50 |
|
Banneling
|
In een andere topic is LeoII uitvoerig aan bod gekomen, naar aanleiding van de uitzendingen op Canvas.
bij die gelegenheid heb ik ook uitvoerig mijn bronnen toegelicht, geciteerd en verduidelijkt. Een aantal lieden gedragen zich hier als moslims en andere fundemantelisten, die met onacht van elk redelijk argument steeds dezelfde tirades herhalen. Ik heb al aangeduid dat deze taktiek tot perfectie werd gebracht door een doctor in de filisofie, afgestudeerd in Heidelberg: Dr. Paul Joseph Göbbels! |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Staatssecretaris
|
Zeg Dorus de amateurhistoricus, nog niet bekomen van je afgang in de topic over de Belgische revolutie? Als student geschiedenis krijg ik nogal het schijt van je tussenkomsten in onderwerpen i.v.m. geschiedenis. Je proberen voordoen als een soort historicus om zo wat geloofwaardiger over te komen is het zieligste dat je kan doen.
Nu ja, die documentaire van de BBC moet je ook met een korreltje zout nemen. Die is vooral gebaseerd op getuigenissen van vooral Engelsen. Getuigenissen zijn op zichzelf al moeilijk te beoordelen als bron, en de Engelsen waren toen niet bepaald blij met extra concurrentie in Afrika. Wel staat vast dat er ernstige misdaden op grote schaal zijn gepleegd in Kongo Vrijstaat. Omdat dit het bezit was van koning Leopold II was dat inderdaad zijn verantwoordelijkheid, zelfs al wist hij er niet van (wat onwaarschijnlijk is) en zelfs al gaf hij geen bevelen daartoe. Ik zou gewoon wat opletten als je met cijfers begint te gooien; of het nu honderdduizenden of miljoenen waren staat helemaal niet vast. Je moet het ook zien in de context van de tijdsgeest toen. Zwarten werden niet als mensen bekeken door Westerlingen, we beschreven ze toen als dieren met een wat grotere intelligentie dan andere dieren. Maar dat is natuurlijk geen excuus voor wat toen gebeurd is. Wat wel spijtig is is dat dit niet opgenomen is in het pakket geschiedenis van de middelbare school. Het zal wel aan een stuk liggen dat dit liever wat stilgehouden wordt, maar het ligt ook aan ons systeem. Er is nu eenmaal weinig aandacht voor Belgische geschiedenis in de lessen, en dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Besef ook dat je met pakweg 100 min geschiedenis per week niet veel zaken kan behandelen. Overigens zou het beter zijn dat er in die lessen wat meer aandacht werd besteed aan de historische praktijk of historische kritiek; dan zijn onze leerlingen al wat meer gewapend tegen revisionisme, slechte bronnen en negationisme. |
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Hans, eens zien hoe ze dit op de rechtbank zullen aanzien als u N-VA aanklaagt voor racisme |
|
|
|
|
|
|
#53 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Eens te meer bewijs je dat je wetenschappelijk peil het absolute nulpunt benadert. Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#54 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#55 |
|
Vreemdeling
|
Als voorzitter van zo'n gerenommeerde en hoog aangeschreven partij had ik iets meer achtergrond verwacht. Ik heb die aktie aan het standbeeld georganiseerd en bewust gekozen voor een neutrale aktie (bvb. zonder leeuwenvlag of ander symbolenvertoon). Bovendien heb ik aan de aanwezige pers duidelijk gemaakt dat deze aktie niet kadert in de verkiezingen, aan hen om die informatie al dan niet nuttig te gebruiken. Als ik dezelfde truuk toepas op uw schrijven zoals jullie doen op ons programma en dus Leopold II vervang door Adolf Hitler dan luidt uw commentaar als volgt "Ik hoef de Belgen geen raad te geven, maar als ik jullie was zou ik ophouden met die vuilspuiterij over een overleden Adolf Hitler die in een heel ander tijdperk leefde. Jullie tonen nu zelf jullie eigen gebrek aan programma. Maar eigenlijk is dat een belediging voor de Führer die dat niet verdient." Of kom je werkelijk zo weinig geschiedenisles tekort dat je gelooft dat het uitmoorden van grote groepen mensen een alibi als "tijd" verdient na verloop van die tijd ?? Je moet wat minder in elitaire kringen verblijven, beste bubber.
bedankt voor de tip over het wijzigen van de namen, trouwens ... zowel de bubber als de n-va'er |
|
|
|
|
|
#56 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Juist daarom dat ge verschillende media moet raadplegen. Verschillende kranten, verschillende talen, verschillende bronnen. En niet één bron (zoals het onderwijs) als het "juiste" aanzien. |
||
|
|
|
|
|
#57 |
|
Minister
|
Wie kent de enige echte waarheid?
En ook: dient de huidige koning zich te verontschuldigen voor de wandaden van een van zijn voorgangers? Indien ja: waar blijven alle verontschuldigingen van de kleinkinderen van collaborateurs? Want niet iedereen...
|
|
|
#58 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Blijkbaar is het ook jou ontgaan dat er op de ijzerweide een historisch pardon is uitgesproken een paar jaar geleden.
Ik heb er nog geen gehoord voor de wandaden van Belgische kant. Om van het pardon van het nageslacht van die familieclan van Duitschen bloede maar te zwijgen wat betreft de slachting in de kroonkolonie van Grand Père LeopoldII.
|
|
|
#59 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
- Nu worden alle overleden koningen door de regerende vorst jaarlijks gehuldigd (een plechtigheid in februari). - Nog steeds reikt Albert II medailles uit in de Orde van Leopold II. Deze twee activiteiten zijn makkelijk te stoppen, doch het gebeurt niet. |
|
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
.. of zoals mijn grootmoeder altijd zegt(kempens accent) 'a(l)s, a(l)s dat zijn verbrande kolen". |
|
|
|
|