Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 10:19   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG
Ten tweede zijn leerlingen op een basisschool ook veel minder vragende partij voor actuele topics. Die laten het initiatief veel vlugger over aan de leerkracht en du is het een "voller" leerprogramma.
Daar vergist u zich. Mijn leerlingen zijn heel wat alerter dan u meent te moeten denken als het over actualiteit gaat. En ook het initiatiefrecht is heel wat groter dan u denkt: we hebben immers sedert jaren "hoekenwerk" waarbij leerlingen zelf en zelfstandig een aantal onderwerpen behandelen.

Ik heb de indruk dat u ergens uw vroeger beeld van het onderwijs op het huidige projecteert en meent dat er ondertussen niets veranderd is. U vergist zich in grote mate.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 10:20   #42
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Jongeren moeten voorbereid worden op verdere studies en niet op vb: luidop lezen.
Luidop lezen is weldegelijk een element dat moet geoefend worden in de lagere school alsook in de lagere graad van het middelbaar (staat trouwens uitdrukkelijk vermeld in het leerplan Nederlands). Luidop lezen helpt voor een goede articulatie, een goede inleving van de tekst... Het is zelfs een stukje logopedie.
Twee bemerkingen:

Ik heb het vnl. over het secundair onderwijs. Je kan dit al bezwaarlijk met het lager onderwijs vergelijken.

Ten tweede is luidop lezen idd. zeer belangrijk, dat belang onderken ik niet. Maar dat hoeft niet in ALLE lessen gebruikt te worden om elke bladzijde uit een handboek te laten voorlezen. In lessen nederlands: ok. Maar in geschiedenis-,economielessen? Ik betwijfel het nut.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 10:22   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het vnl. over het secundair onderwijs. Je kan dit al bezwaarlijk met het lager onderwijs vergelijken.
Toch wel, de eerste twee jaren van het secundair onderwijs sluiten naadloos aan bij de laatste twee jaren van ons lager onderwijs. De grote overstap naar andere lesgeefmethodes en -aanpak gebeurt juist bij de overgang naar het derde jaar.
Oud 30 mei 2004, 10:24   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten tweede is luidop lezen idd. zeer belangrijk, dat belang onderken ik niet. Maar dat hoeft niet in ALLE lessen gebruikt te worden om elke bladzijde uit een handboek te laten voorlezen. In lessen nederlands: ok. Maar in geschiedenis-,economielessen? Ik betwijfel het nut.
Natuurlijk! Een leraar die zoiets doet, geeft slecht les. Ik kan me niet indenken dat ik hele lessen zou vullen met luidop lezen.
Oud 30 mei 2004, 13:06   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tantist schreef:

Citaat:
Vandaag eisten N-VA jongeren aan het standbeeld van massamoordenaar Leopold II dat de Belgische genocide in Congo in het onderwijspakket wordt opgenomen.
Linda Mbungu (N-VA):

Citaat:
"Wij willen dat in het onderwijs de kinderen de waarheid weten over de geschiedenis van Leopold II, wat hij in Congo heeft gedaan. We hadden graag excuses van de monarchie gekregen."
NVG schreef:

Citaat:
Wat een prioriteit
.

Zeno schreef:

Citaat:
We kunnen dan ook maar beter de holocaust uit het onderwijspakket nemen.
NVG schreef:

Citaat:
Wat er wel of niet in het onderwijspakket geschiedenis zit zal me eigenlijk een zorg zijn.

Juist. Als de 'prestaties' van Leopold II de Belgique in Congo vergeleken worden met de holocaust, dan is de hele Belgische geschiedenisvervalsing (die op school bij wet wordt onderwezen!) plots de zorg niet meer van de verdedigers van LeopoldII en zijn onschuldige nazaten. Nochtans werden zij eveneens rijk via de uitbuiting en moordzucht van hun voorvader.
Oud 30 mei 2004, 13:17   #46
Godefroy de Bouillon
Vreemdeling

Godefroy de Bouillon's schermafbeelding

Standaard

Wat is de waarheid?
Oud 30 mei 2004, 13:24   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godefroy de Bouillon
Wat is de waarheid?
Dat is, zoals gewoonlijk, hetgeen de betrokkenen het meest kwetst.

Zij krijgen nog liever een vervalste, of helemaal géén geschiedenis, dan de waarheid.
Oud 30 mei 2004, 14:18   #48
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik hoef de Vlaams-nationalisten geen raad te geven, maar als ik jullie was zou ik ophouden met die vuilspuiterij over een overleden vorst die in een heel ander tijdperk leefde. Jullie tonen nu zelf jullie eigen gebrek aan programma.
Maar eigenlijk is dat een belediging voor Leopold II, die dat niet verdient.
Beste Hans, mogelijk zie je in hoe zinloos je tekst is als men enkele namen verandert:
Ik hoef de Belgen geen raad te geven, maar als ik jullie was zou ik ophouden met die vuilspuiterij over een overleden Adolf Hitler die in een heel ander tijdperk leefde. Jullie tonen nu zelf jullie eigen gebrek aan programma.Maar eigenlijk is dat een belediging voor de Führer die dat niet verdient.
Let wel Hans, het is jou tekst enkel met andere namen.
Veder stel ik vast dat hier op internet nog niemand de verdediging opnam van Hitler.
Maar Hans zoekt wel een verontschuldiging voor de moord op miljoenen zwarten. Als dat geen racisme is.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 14:22   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oud 30 mei 2004, 16:20   #50
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

In een andere topic is LeoII uitvoerig aan bod gekomen, naar aanleiding van de uitzendingen op Canvas.
bij die gelegenheid heb ik ook uitvoerig mijn bronnen toegelicht, geciteerd en verduidelijkt.

Een aantal lieden gedragen zich hier als moslims en andere fundemantelisten, die met onacht van elk redelijk argument steeds dezelfde tirades herhalen.

Ik heb al aangeduid dat deze taktiek tot perfectie werd gebracht door een doctor in de filisofie, afgestudeerd in Heidelberg: Dr. Paul Joseph Göbbels!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 16:33   #51
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Zeg Dorus de amateurhistoricus, nog niet bekomen van je afgang in de topic over de Belgische revolutie? Als student geschiedenis krijg ik nogal het schijt van je tussenkomsten in onderwerpen i.v.m. geschiedenis. Je proberen voordoen als een soort historicus om zo wat geloofwaardiger over te komen is het zieligste dat je kan doen.

Nu ja, die documentaire van de BBC moet je ook met een korreltje zout nemen. Die is vooral gebaseerd op getuigenissen van vooral Engelsen. Getuigenissen zijn op zichzelf al moeilijk te beoordelen als bron, en de Engelsen waren toen niet bepaald blij met extra concurrentie in Afrika.

Wel staat vast dat er ernstige misdaden op grote schaal zijn gepleegd in Kongo Vrijstaat. Omdat dit het bezit was van koning Leopold II was dat inderdaad zijn verantwoordelijkheid, zelfs al wist hij er niet van (wat onwaarschijnlijk is) en zelfs al gaf hij geen bevelen daartoe.
Ik zou gewoon wat opletten als je met cijfers begint te gooien; of het nu honderdduizenden of miljoenen waren staat helemaal niet vast.

Je moet het ook zien in de context van de tijdsgeest toen. Zwarten werden niet als mensen bekeken door Westerlingen, we beschreven ze toen als dieren met een wat grotere intelligentie dan andere dieren.
Maar dat is natuurlijk geen excuus voor wat toen gebeurd is.

Wat wel spijtig is is dat dit niet opgenomen is in het pakket geschiedenis van de middelbare school. Het zal wel aan een stuk liggen dat dit liever wat stilgehouden wordt, maar het ligt ook aan ons systeem. Er is nu eenmaal weinig aandacht voor Belgische geschiedenis in de lessen, en dat is waarschijnlijk het grootste probleem.
Besef ook dat je met pakweg 100 min geschiedenis per week niet veel zaken kan behandelen.

Overigens zou het beter zijn dat er in die lessen wat meer aandacht werd besteed aan de historische praktijk of historische kritiek; dan zijn onze leerlingen al wat meer gewapend tegen revisionisme, slechte bronnen en negationisme.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 17:06   #52
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik hoef de Vlaams-nationalisten geen raad te geven, maar als ik jullie was zou ik ophouden met die vuilspuiterij over een overleden vorst die in een heel ander tijdperk leefde. Jullie tonen nu zelf jullie eigen gebrek aan programma.

Het Vlaams-nationalisme begint steeds meer op Leopold II te lijken: dood en begraven.

Maar eigenlijk is dat een belediging voor Leopold II, die dat niet verdient.
zou u dat ook durven op de radio zeggen? 'leopold was een massamoordenaar, maar voor de rest een goeie kerel'?

Hans, eens zien hoe ze dit op de rechtbank zullen aanzien als u N-VA aanklaagt voor racisme
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 18:05   #53
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Zeg Dorus de amateurhistoricus, nog niet bekomen van je afgang in de topic over de Belgische revolutie? Als student geschiedenis krijg ik nogal het schijt van je tussenkomsten in onderwerpen i.v.m. geschiedenis. Je proberen voordoen als een soort historicus om zo wat geloofwaardiger over te komen is het zieligste dat je kan doen.
Welke afgang? Geen enkel valabel weerwoord tegen mijn argumentatie aangetroffen! Zelfs niet van jou, die zichzelf toch een volleerd en ervaren historicus vindt. Ik stel vast dat je wel erg veel pretentie hebt als studentje. Ziet er slecht uit voor je carrière. Nou ja, het niveau van ons onderwijs is dan ook tot duizelingwekkende diepten gedaald.

Citaat:
Nu ja, die documentaire van de BBC moet je ook met een korreltje zout nemen. Die is vooral gebaseerd op getuigenissen van vooral Engelsen. Getuigenissen zijn op zichzelf al moeilijk te beoordelen als bron, en de Engelsen waren toen niet bepaald blij met extra concurrentie in Afrika.

Wel staat vast dat er ernstige misdaden op grote schaal zijn gepleegd in Kongo Vrijstaat. Omdat dit het bezit was van koning Leopold II was dat inderdaad zijn verantwoordelijkheid, zelfs al wist hij er niet van (wat onwaarschijnlijk is) en zelfs al gaf hij geen bevelen daartoe.
Ik zou gewoon wat opletten als je met cijfers begint te gooien; of het nu honderdduizenden of miljoenen waren staat helemaal niet vast.
Waar haal je dergelijk statement. Bewijzen! Referenties! Je gaat de boot in man, je kan natuurlijk niet door de mand vallen, want je hebt allang geen mand meer, als je er al ooit een had!
Eens te meer bewijs je dat je wetenschappelijk peil het absolute nulpunt benadert.

Citaat:
Je moet het ook zien in de context van de tijdsgeest toen. Zwarten werden niet als mensen bekeken door Westerlingen, we beschreven ze toen als dieren met een wat grotere intelligentie dan andere dieren.
Maar dat is natuurlijk geen excuus voor wat toen gebeurd is.
Je moet er dringend de correspondentie van LeopoldII op na lezen. Hij hamert er telkens op dat in Congo een beschavingsmissie moet gebeuren en dat de lokale bevolking moet onderwezen worden en 'verheven', zoals dat klonk in het jargon van die tijd. Niks van wat jij daar uit je mouw schudt. Je hebt werkelijk nog veel te leren! Maar een levendige fantasie heb je wel.

Citaat:
Wat wel spijtig is is dat dit niet opgenomen is in het pakket geschiedenis van de middelbare school. Het zal wel aan een stuk liggen dat dit liever wat stilgehouden wordt, maar het ligt ook aan ons systeem. Er is nu eenmaal weinig aandacht voor Belgische geschiedenis in de lessen, en dat is waarschijnlijk het grootste probleem.
Besef ook dat je met pakweg 100 min geschiedenis per week niet veel zaken kan behandelen.

Overigens zou het beter zijn dat er in die lessen wat meer aandacht werd besteed aan de historische praktijk of historische kritiek; dan zijn onze leerlingen al wat meer gewapend tegen revisionisme, slechte bronnen en negationisme.
Studeer nog wat, jongen, misschien kom je er wel!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 18:07   #54
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam

Je moet scholen inderdaad niet verplichten om veel aandacht aan Leopold II te besteden. Maar als de leerkrachten iets over Leopold II vertellen, dan zijn ze wel verplicht om zich aan de waarheid te houden.

Ik heb destijds op school geleerd dat Leopold II de slavernij afschaftte (deed hij helemaal niet), dat hij infrastructuur uitbouwde voor de bevolking (gebeurde helemaal niet), en dat hij de kolonie aan België schonk (hij verkocht de kolonie onder zware druk). Mijn geschiedenisleraar repte met geen woord over dode Kongolezen.

Het gaat dus niet over de keuze van de leerstof, maar over de hardnekkige reflex om te tegen de leerlingen te liegen als Leopold II ter sprake komt.
Ja John, je hebt gelijk. Maar toch ishet zo dat lessen geschiedenis op een school meer een soort van kapstok zijn, een soort van hoedenplank waar je kennis kan opleggen. Maar om je een goed beeld te verschaffen moet je zelf geschriften en boeken en films en ervaringen en kenni opdoen. Je kan jen iet baseren op één subjectieve bron.
Goe van U. Dus vandaag weet ge nog gene bal uit de kranten, want ze pennen alleen wat zij willen. ga naar cnn, 't is reeds een enorm verschil!!!!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:13   #55
Ritten
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Ritten Stuur een bericht via Instant Messenger naar Ritten Stuur een bericht via MSN naar Ritten
Standaard

Als voorzitter van zo'n gerenommeerde en hoog aangeschreven partij had ik iets meer achtergrond verwacht. Ik heb die aktie aan het standbeeld georganiseerd en bewust gekozen voor een neutrale aktie (bvb. zonder leeuwenvlag of ander symbolenvertoon). Bovendien heb ik aan de aanwezige pers duidelijk gemaakt dat deze aktie niet kadert in de verkiezingen, aan hen om die informatie al dan niet nuttig te gebruiken. Als ik dezelfde truuk toepas op uw schrijven zoals jullie doen op ons programma en dus Leopold II vervang door Adolf Hitler dan luidt uw commentaar als volgt "Ik hoef de Belgen geen raad te geven, maar als ik jullie was zou ik ophouden met die vuilspuiterij over een overleden Adolf Hitler die in een heel ander tijdperk leefde. Jullie tonen nu zelf jullie eigen gebrek aan programma. Maar eigenlijk is dat een belediging voor de Führer die dat niet verdient." Of kom je werkelijk zo weinig geschiedenisles tekort dat je gelooft dat het uitmoorden van grote groepen mensen een alibi als "tijd" verdient na verloop van die tijd ?? Je moet wat minder in elitaire kringen verblijven, beste bubber.

bedankt voor de tip over het wijzigen van de namen, trouwens ... zowel de bubber als de n-va'er
Ritten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:23   #56
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:

Ja John, je hebt gelijk. Maar toch ishet zo dat lessen geschiedenis op een school meer een soort van kapstok zijn, een soort van hoedenplank waar je kennis kan opleggen. Maar om je een goed beeld te verschaffen moet je zelf geschriften en boeken en films en ervaringen en kenni opdoen. Je kan jen iet baseren op één subjectieve bron.
Goe van U. Dus vandaag weet ge nog gene bal uit de kranten, want ze pennen alleen wat zij willen. ga naar cnn, 't is reeds een enorm verschil!!!!

Juist daarom dat ge verschillende media moet raadplegen. Verschillende kranten, verschillende talen, verschillende bronnen.

En niet één bron (zoals het onderwijs) als het "juiste" aanzien.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 20:55   #57
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Wie kent de enige echte waarheid?

En ook: dient de huidige koning zich te verontschuldigen voor de wandaden van een van zijn voorgangers?

Indien ja: waar blijven alle verontschuldigingen van de kleinkinderen van collaborateurs? Want niet iedereen...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 21:25   #58
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar is het ook jou ontgaan dat er op de ijzerweide een historisch pardon is uitgesproken een paar jaar geleden.

Ik heb er nog geen gehoord voor de wandaden van Belgische kant.
Om van het pardon van het nageslacht van die familieclan van Duitschen bloede maar te zwijgen wat betreft de slachting in de kroonkolonie van Grand Père LeopoldII.
Oud 30 mei 2004, 21:53   #59
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Wie kent de enige echte waarheid?

En ook: dient de huidige koning zich te verontschuldigen voor de wandaden van een van zijn voorgangers?
Hij moet zich niet verontschuldigen, stoppen met deze twee huldigingen van Leopold II is reeds voldoende:

- Nu worden alle overleden koningen door de regerende vorst jaarlijks gehuldigd (een plechtigheid in februari).

- Nog steeds reikt Albert II medailles uit in de Orde van Leopold II.

Deze twee activiteiten zijn makkelijk te stoppen, doch het gebeurt niet.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 23:52   #60
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Moest het een Vlaamse vorst zijn geweest dan had ie net hetzelfde gedaan.
Moest Hitler een jood geweest zijn, dan had hij na zijn geboorte zelfmoord gepleegd
.. of zoals mijn grootmoeder altijd zegt(kempens accent) 'a(l)s, a(l)s dat zijn verbrande kolen".
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be