Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2011, 22:22   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat kan zeker zo zijn. Maar ik voel me verbonden met de staat die België heet en met de welvaart en de geschiedenis van dit land.
Ik zie niet onmiddellijk een verband tussen het ene (patriotisme) en het andere (economisch welslagen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2011, 22:26   #42
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
En wie verkoos deze politici, denk je? Het toeval? Als je zoveel van België houdt, heb dan een beetje respect voor de Vlaamse kiezer, die massaal voor de staatshervorming en de N-VA gestemd heeft. Met uw 'ein Reich ein Regierung'- onzin respecteert u de wil van de kiezers niet.
volledig mee eens..
Oud 14 januari 2011, 02:34   #43
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie niet onmiddellijk een verband tussen het ene (patriotisme) en het andere (economisch welslagen).
Puur uit interesse: Met wat houdt patriotisme volgens u verband?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 15:14   #44
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De gemiddelde onderdrukte Vlaming verdient 17% meer dan zijn onderdrukker : de franstalige. Dat is misschien één van de redenen waarom België zo'n fijn land is.
Overigens van de rum 6,5 miljard niet-belgen zijn er héél wat die met plezier "belg" zouden willen worden.
Het is wel zo, dat ieder Vlaams gezin ,ieder 4 jaar voor een Waals gezin een nieuwe auto betaalt.
En nog is er geen sprake van enige waardering of dankbaarheid.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 15:27   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het land waarin je geboren wordt belemmert zulke gevoelens helemaal niet; ik voel mij niet minder Vlaming omdat België bestaat. Er is dus geen sprake van een "vaccin." Wat meer is, ik denk dat die gevoelens net versterkt worden als de natie en de staat overduidelijk niet met elkaar overeenkomen. De Vlaamse beweging is in feite een product van de Belgische staat, als tegenreactie tegen historische en actuele verdrukking van de taal en identiteit der Nederlandstaligen in België.
Vlaams-nationalisten voelen zich zo misschien. Ik beschouw mijzelf niet als een Vlaams-nationalist. Heb niet speciaal veel affiniteit met het "Vlaamse", behalve dan dat het toevallig mijn culturele achtergrond is.

Ik steun nu wel volop Vlaams-nationalisten, omdat die volgens mij de avant-garde oplossing aandragen voor de enige bestuurbare uitweg in het grondgebied dat overeenkomt met het land "Belgie". Binnen ten hoogste een decennium zal iedereen dat gesnapt hebben in Belgie.
Oud 14 januari 2011, 15:34   #46
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vlaams-nationalisten voelen zich zo misschien. Ik beschouw mijzelf niet als een Vlaams-nationalist. Heb niet speciaal veel affiniteit met het "Vlaamse", behalve dan dat het toevallig mijn culturele achtergrond is.

Ik steun nu wel volop Vlaams-nationalisten, omdat die volgens mij de avant-garde oplossing aandragen voor de enige bestuurbare uitweg in het grondgebied dat overeenkomt met het land "Belgie". Binnen ten hoogste een decennium zal iedereen dat gesnapt hebben in Belgie.
Maar u voelt uzelf wel verbonden met de Franse cultuur, niet ? Stiekem wel denk ik. Dat mag hoor. Ik herinner me u zo ooit eens herhaaldelijk zeggen dat Vlamen eigenlijk gegermaniseerde Gallo-Romeinen zouden zijn; een vrij oubollig Fransgezinde uitspraak uit de Romantiek.
Het is alleen dat ik het een rare reden vind dat u opsomt. Alsof het een voordeel tegenover de rest is, en alsof mensen uit onze buurlanden niet hun land verlaten (soms definitief) en zelfs hun banden ermee verbreken. 'k Vind bovendien de bevolking hier niet bepaald open van geest in vergelijking met onze buurlanden hoor, en slecht in staat tot relativeren.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 januari 2011 om 15:39.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 15:39   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik voel die verbanden wel zo aan. Alhoewel ik niet met de Belgische vlag zit te zwaaien, voel ik me toch zeker Belg. Ik ben zeer tevreden om in een land (= staat) te wonen dat verschillende culturen kent, waar men het materieel goed heeft, met een goede gezondheidszorg, goed onderwijs, goed eten, goede sociale zekerheid,bijna optimale vrijheid met een zeker 'franc parler', enz. Dat het huis nu wat moet verbouwd worden en dat men daarover regelmatig bakkeleit met mekaar, dat neem ik er gerust bij. Ik zou het bijna raar vinden moesten er geen meningsverschillen meer zijn hieromtrent.
Het hangt dus sterk af wat je verstaat onder "Belgie" he.

Ik heb het zo niet voor op "staten" en dergelijke, en heb daar dus redelijk weinig bewondering voor. Staten zijn groeperingen van mensen (politici en ambtenaren genoemd) die het geweldsmonopolie hebben over een zeker territorium en die beweren dat ze daarmee dingen doen "voor het algemeen welzijn" en sommigen geloven dat nog ook. Maar toch hebben staten (dus groeperingen van mensen die geweldsmacht uitoefenen over andere mensen) ook wel hun nut.

Staten zijn natuurlijk gevaarlijke dingen, en de beste manier om die in toom te houden is dat de mensen over wie die staten geweld mogen uitoefenen, aan zoiets als verkiezingen zijn onderworpen. Zolang staten enerzijds toch nog hun nuttige kant laten zien, maar aan de andere kant zwak genoeg blijven en door verkiezingen in toom worden gehouden, is dat geen slechte zaak. Hoe nu stukken grond verdeeld zijn over staten en zo kan mij maar weinig schelen, van het ogenblik dat ik maar ergens mag stemmen daarvoor (als stok achter de deur) en niet teveel moet lijden onder hun bemoeienis.

Tot zover mijn opinie over "naties"

En voor de rest zijn naties of landen gewoon stukken grond, waar al dan niet leuke dingen te beleven vallen, met al dan niet leuke mensen, en al dan niet mooie landschappen en al dan niet mooi weer.

Of het stuk grond dat nu geassocieerd is aan "Belgie" nu opgesneden wordt in kleinere stukken, samengevoegd of afgescheurd wordt of zo, heeft in de grond voor mij maar redelijk weinig belang, VANAF HET OGENBLIK dat de mensen die er wonen electorale controle hebben over dat lastige en gevaarlijke machien dat "staat" heet.

De kerktoren van een mooi dorpje ergens in West-Vlaanderen blijft dezelfde kerktoren, onafhankelijk van de precieze vorm die een staat heeft en die daar de dwingeland komt uithangen, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 januari 2011 om 15:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 15:53   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Maar u voelt uzelf wel verbonden met de Franse cultuur, niet ? Stiekem wel denk ik. Dat mag hoor. Ik herinner me u zo ooit eens herhaaldelijk zeggen dat Vlamen eigenlijk gegermaniseerde Gallo-Romeinen zouden zijn; een vrij oubollig Fransgezinde uitspraak uit de Romantiek.
Ik herinner mij niet zoiets gezegd te hebben. Niet onmogelijk, maar ik zie er de relevantie niet van in. Misschien was het iemand anders ? Ik heb wel enige bewondering voor de Franse cultuur, ja, maar zonder overdrijven. De Franse literatuur is redelijk impressionant bijvoorbeeld. En voor de Engelse ook. En voor de Japanse ook. En zo kunnen we verder gaan. Overal waar je komt, zijn er mensen die bijzondere dingen gedaan hebben op cultureel vlak. Dat is een "schat van de mensheid" als het ware. Aangezien ik in Frankrijk woon ben ik dus wel wat meer in kontakt met de Franse kultuur, en daar zijn mooie pareltjes bij. Mocht ik in Engeland wonen, dan zou ik meer in kontakt zijn met de Engelse cultuur en zou daar ook mooie pareltjes tussen vinden.

Citaat:
Het is alleen dat ik het een rare reden vind dat u opsomt. Alsof het een voordeel tegenover de rest is, en alsof mensen uit onze buurlanden niet hun land verlaten (soms definitief) en zelfs hun banden ermee verbreken.
Ik denk dat het zich te sterk verbonden voelen met een "natie" je tegenhoudt om je "mens in de wereld" te voelen, onafhankelijk van enig "groepsgevoel".

Eigenlijk heeft de toevalligheid waar je geboren en grootgebracht bent, niet veel belang. Je moet, als je groot bent, uit "de katalogus van toegankelijke plekken in de wereld" gewoon de plek(ken) kiezen die je het leukste vindt, en daar heen gaan. Dat kan toevallig zijn waar je opgegroeid bent, maar dat hoeft helemaal niet. En dat is wat moeilijk is als je je "verbonden voelt" aan je "natie". Eigenlijk moet je je eigen smaken ontwikkelen, en dan zien welke plekken in de wereld het beste overeen komen met die smaken, en daar gaan leven, he. Natuurlijk helpt het toeval wat, en moeten de mogelijkheden zich voordoen.

Citaat:
'k Vind bovendien de bevolking hier niet bepaald open van geest in vergelijking met onze buurlanden hoor, en slecht in staat tot relativeren.
Mmm, dat hangt er van af, he
Oud 14 januari 2011, 16:08   #49
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij niet zoiets gezegd te hebben. Niet onmogelijk, maar ik zie er de relevantie niet van in. Misschien was het iemand anders ? Ik heb wel enige bewondering voor de Franse cultuur, ja, maar zonder overdrijven. De Franse literatuur is redelijk impressionant bijvoorbeeld. )
Ik ben ook van mening dat de Franse literatuur de Nederlandse zwaar in de schaduw zet. Zonder overdrijven: de Franse literatuur is de meest prestigieuze, de wereldleider. Dat is ze alleszins voor mij. Ze kan naast de Engelse, de Duitse en de Russische geplaatst worden, maar ze steekt met een kleine voorsprong uit boven die drie andere groten.

Toch is ook de Nederlandse literatuur een zwaar onderschatte, en blijf ik het als een soort 'hobby' van me beschouwen me erin te verdiepen.
Oud 14 januari 2011, 16:27   #50
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het zich te sterk verbonden voelen met een "natie" je tegenhoudt om je "mens in de wereld" te voelen, onafhankelijk van enig "groepsgevoel".
Ik geloof niet dat de mens werkelijk zó vrij is. Ik geloof ook dat mentaliteiten ook als levende organen fungeren. Zo weet en wil men vaak niet weten wat er in de andere gemeenschap leeft in België. Politiek staat men ook diametraal tegenover elkaar. Men heeft dan ook geen romantisch nationalisme nodig om problemen te hebben.

Dat taal een politiek machtsinstrument is in België kan men jammer vinden, maar het is wel een feit. Dat wetende probeer ik wel mezelf aan enige hoofse attitude te houden richting mijn Franstalige landgenoten.

Citaat:
Eigenlijk heeft de toevalligheid waar je geboren en grootgebracht bent, niet veel belang. Je moet, als je groot bent, uit "de katalogus van toegankelijke plekken in de wereld" gewoon de plek(ken) kiezen die je het leukste vindt, en daar heen gaan. Dat kan toevallig zijn waar je opgegroeid bent, maar dat hoeft helemaal niet. En dat is wat moeilijk is als je je "verbonden voelt" aan je "natie". Eigenlijk moet je je eigen smaken ontwikkelen, en dan zien welke plekken in de wereld het beste overeen komen met die smaken, en daar gaan leven, he. Natuurlijk helpt het toeval wat, en moeten de mogelijkheden zich voordoen.
Volledig akkoord hoor. Toch is het toevallig dat ik Nederlandstalig opgevoed ben en me het meest verbonden voel met diezelfde cultuur, los van de bodem waarop ik opgroei. Dat kan. Daar hoeft men geen lapje grond voor te vereren. Uiteraard kan ik niet hebben als men mijn hobbies belachelijk maakt. Oninteressant, tot daar toe. Dat is uiteraard wat anders. Meestal hou ik het bij het 'wederom belachelijk vinden van de individu' in zulke gevallen.

Desondanks, ondanks het feit dat ik van mening ben dat ons land fout zit bij de staatsgrenzen, ken ik alvast wel één Luikse dame die voor mij meer waard is dan 10 Nederlanders. Zij deelt die mening niet, maar ze weet wel af van mijn Grootneerlandisme (niet fundamentalistisch of staatsfetisjistisch, maar ik zou een leugenaar zijn wanneer ik ontkende dat ik gelukkig zou zijn mocht Vlaanderen met Nederland een staat vormen).
Nu ja, ik streef ernaar mensen gelijkwaardig te behandelen tot ik ze leer kennen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 januari 2011 om 16:51.
Oud 15 januari 2011, 02:00   #51
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Hier komt het op neer. De mens heeft een psychologische conceptie van en gehechtheid aan 'zijn land', en veel mensen benoemen dat als België. Als je mensen wat hoort zeggen over 'iets typisch Belgisch' gaat het duidelijk meestal eerder om Vlaanderen, maar in het taalgebruik van de meeste kringen is het nu eenmaal de gewoonte te refereren naar 'België' en 'Belgen'. Ik heb zelfs al iemand horen zeggen dat 'die Walen niet echt Belgen zijn'.
Vlaamse natie is min of meer een feit, en de politieke uitdrukking daarvan is ook (moeizaam) aan het volgen, nu draait het vooral om het bewustzijn en de semantiek. Belgie wordt door beide gemeenschappen - en al zeker aan Franstalige kant - bijna gebruikt als synoniem voor het eigen landsgedeelte, en dat is niet alleen incorrect maar miskent ook de eigenheid van zowel Vlaming als Walen/Franstaligen.[/quote]
2.
Ik werk al bijna 15 jaar in het toerisme, woon al mijn ganse leven buiten België heb maar een heel korte tijd écht in België gewoond.
Méér dan één keer heb ik gehoord dat er véél Belgen waren en ook een paar "Walen".
Direct ook de reden dat er een correlatie is tussen Vlaamsgezindheid en politieke kennis.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 08:31   #52
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij geniet eigenlijk van al die taalkwesties en communautaire problemen? Interessant om te weten. Vandaar dat je een belgicist bent...
U moet opletten, ik schreef tussen vlaamsnationalisten onderling.

Snapt U ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 14:35   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een verwoede patriot. Mijn vaderland?

DE NEDERLANDEN

Die zullen zonder de minste twijfel opnieuw een feit worden. Niet door een "opslorping" van Vlaanderen door Nederland, zoals de Belgicisten meesmuilend staan te zemelen. Wel door een steeds voortschrijdende integratie en samenwerking tussen die twee gebieden. Hoe meer wij ons kunnen losweken uit la Belgique francophone, hoe vlotter dit zal gebeuren.
Oud 15 januari 2011, 14:59   #54
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

DE NEDERLANDEN

Die zullen zonder de minste twijfel opnieuw een feit worden. Niet door een "opslorping" van Vlaanderen door Nederland, zoals de Belgicisten meesmuilend staan te zemelen. Wel door een steeds voortschrijdende integratie en samenwerking tussen die twee gebieden. Hoe meer wij ons kunnen losweken uit la Belgique francophone, hoe vlotter dit zal gebeuren.
En het kan nu snel gaan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 15:08   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:

DE NEDERLANDEN

'De Nederlanden' is een hersenspinsel. En het zal ook een hersenspinsel blijven. Bovendien is uw antwoord -voor de zoveelste keer- totaal naast de kwestie, want daarover gaat de draad niet.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 15:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 18:41   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'De Nederlanden' is een hersenspinsel. En het zal ook een hersenspinsel blijven. Bovendien is uw antwoord -voor de zoveelste keer- totaal naast de kwestie, want daarover gaat de draad niet.
Daar heb jij niets aan te zeggen ventje. Ik oordeel zelf of iets hier past of niet.
Oud 15 januari 2011, 18:50   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar heb jij niets aan te zeggen ventje. Ik oordeel zelf of iets hier past of niet.
De titel van de draad is:
"Waarom houden mensen nog van België?"

En dan komt u weer aandraven met uw stokpaardje 'De Nederlanden' en begint u te zwaaien met uw zogezegde 'prinsenvlag'.

Open dan een nieuwe draad over 'De Nederlanden', met bijvoorbeeld de vraag:
"Waarom houden er zo weinig mensen van de Groot-Nederlandse gedachte?"

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 18:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 19:59   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De titel van de draad is:
"Waarom houden mensen nog van België?"

En dan komt u weer aandraven met uw stokpaardje 'De Nederlanden' en begint u te zwaaien met uw zogezegde 'prinsenvlag'.

Open dan een nieuwe draad over 'De Nederlanden', met bijvoorbeeld de vraag:
"Waarom houden er zo weinig mensen van de Groot-Nederlandse gedachte?"
Doet mij bijzonder genoegen dat de Prinsenvlag van De Nederlanden een pipo zoals u op de heupen werkt. Goed zo!
Oud 15 januari 2011, 22:19   #59
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet opletten, ik schreef tussen vlaamsnationalisten onderling.

Snapt U ?
Wel, geniet er dan maar van. (Als ik u was zou ik me eerder zorgen maken over de verkiezingsuitslag van die vlaams-nationalisten, maar u doet maar.)
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 23:51   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Het is wel zo, dat ieder Vlaams gezin ,ieder 4 jaar voor een Waals gezin een nieuwe auto betaalt.
En nog is er geen sprake van enige waardering of dankbaarheid.
De zever waarmee een zekere Vlaanderen altijd komt en waarmee de Walen meer lachen dan iets anders.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be