![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En nog is er geen sprake van enige waardering of dankbaarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik steun nu wel volop Vlaams-nationalisten, omdat die volgens mij de avant-garde oplossing aandragen voor de enige bestuurbare uitweg in het grondgebied dat overeenkomt met het land "Belgie". Binnen ten hoogste een decennium zal iedereen dat gesnapt hebben in Belgie.
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is alleen dat ik het een rare reden vind dat u opsomt. Alsof het een voordeel tegenover de rest is, en alsof mensen uit onze buurlanden niet hun land verlaten (soms definitief) en zelfs hun banden ermee verbreken. 'k Vind bovendien de bevolking hier niet bepaald open van geest in vergelijking met onze buurlanden hoor, en slecht in staat tot relativeren.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 januari 2011 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het zo niet voor op "staten" en dergelijke, en heb daar dus redelijk weinig bewondering voor. Staten zijn groeperingen van mensen (politici en ambtenaren genoemd) die het geweldsmonopolie hebben over een zeker territorium en die beweren dat ze daarmee dingen doen "voor het algemeen welzijn" en sommigen geloven dat nog ook. Maar toch hebben staten (dus groeperingen van mensen die geweldsmacht uitoefenen over andere mensen) ook wel hun nut. Staten zijn natuurlijk gevaarlijke dingen, en de beste manier om die in toom te houden is dat de mensen over wie die staten geweld mogen uitoefenen, aan zoiets als verkiezingen zijn onderworpen. Zolang staten enerzijds toch nog hun nuttige kant laten zien, maar aan de andere kant zwak genoeg blijven en door verkiezingen in toom worden gehouden, is dat geen slechte zaak. Hoe nu stukken grond verdeeld zijn over staten en zo kan mij maar weinig schelen, van het ogenblik dat ik maar ergens mag stemmen daarvoor (als stok achter de deur) en niet teveel moet lijden onder hun bemoeienis. Tot zover mijn opinie over "naties" ![]() En voor de rest zijn naties of landen gewoon stukken grond, waar al dan niet leuke dingen te beleven vallen, met al dan niet leuke mensen, en al dan niet mooie landschappen en al dan niet mooi weer. Of het stuk grond dat nu geassocieerd is aan "Belgie" nu opgesneden wordt in kleinere stukken, samengevoegd of afgescheurd wordt of zo, heeft in de grond voor mij maar redelijk weinig belang, VANAF HET OGENBLIK dat de mensen die er wonen electorale controle hebben over dat lastige en gevaarlijke machien dat "staat" heet. De kerktoren van een mooi dorpje ergens in West-Vlaanderen blijft dezelfde kerktoren, onafhankelijk van de precieze vorm die een staat heeft en die daar de dwingeland komt uithangen, he.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 januari 2011 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Eigenlijk heeft de toevalligheid waar je geboren en grootgebracht bent, niet veel belang. Je moet, als je groot bent, uit "de katalogus van toegankelijke plekken in de wereld" gewoon de plek(ken) kiezen die je het leukste vindt, en daar heen gaan. Dat kan toevallig zijn waar je opgegroeid bent, maar dat hoeft helemaal niet. En dat is wat moeilijk is als je je "verbonden voelt" aan je "natie". Eigenlijk moet je je eigen smaken ontwikkelen, en dan zien welke plekken in de wereld het beste overeen komen met die smaken, en daar gaan leven, he. Natuurlijk helpt het toeval wat, en moeten de mogelijkheden zich voordoen. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch is ook de Nederlandse literatuur een zwaar onderschatte, en blijf ik het als een soort 'hobby' van me beschouwen me erin te verdiepen. ![]()
![]() |
![]() |
#50 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat taal een politiek machtsinstrument is in België kan men jammer vinden, maar het is wel een feit. Dat wetende probeer ik wel mezelf aan enige hoofse attitude te houden richting mijn Franstalige landgenoten. Citaat:
![]() Desondanks, ondanks het feit dat ik van mening ben dat ons land fout zit bij de staatsgrenzen, ken ik alvast wel één Luikse dame die voor mij meer waard is dan 10 Nederlanders. Zij deelt die mening niet, maar ze weet wel af van mijn Grootneerlandisme (niet fundamentalistisch of staatsfetisjistisch, maar ik zou een leugenaar zijn wanneer ik ontkende dat ik gelukkig zou zijn mocht Vlaanderen met Nederland een staat vormen). Nu ja, ik streef ernaar mensen gelijkwaardig te behandelen tot ik ze leer kennen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 januari 2011 om 16:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2. Ik werk al bijna 15 jaar in het toerisme, woon al mijn ganse leven buiten België heb maar een heel korte tijd écht in België gewoond. Méér dan één keer heb ik gehoord dat er véél Belgen waren en ook een paar "Walen". Direct ook de reden dat er een correlatie is tussen Vlaamsgezindheid en politieke kennis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben een verwoede patriot. Mijn vaderland?
DE NEDERLANDEN Die zullen zonder de minste twijfel opnieuw een feit worden. Niet door een "opslorping" van Vlaanderen door Nederland, zoals de Belgicisten meesmuilend staan te zemelen. Wel door een steeds voortschrijdende integratie en samenwerking tussen die twee gebieden. Hoe meer wij ons kunnen losweken uit la Belgique francophone, hoe vlotter dit zal gebeuren.
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb jij niets aan te zeggen ventje. Ik oordeel zelf of iets hier past of niet.
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Waarom houden mensen nog van België?" En dan komt u weer aandraven met uw stokpaardje 'De Nederlanden' en begint u te zwaaien met uw zogezegde 'prinsenvlag'. Open dan een nieuwe draad over 'De Nederlanden', met bijvoorbeeld de vraag: "Waarom houden er zo weinig mensen van de Groot-Nederlandse gedachte?" Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 18:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
Minister