![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het grootste verschil is dat de school meer vraagt dat de leerling zelf iets doet, zoja goed zo, anders, jammer maar helaas. En het is met die zelfstandigheid dat er problemen zijn. Nu, dit is goed en slecht tegelijkertijd. De 'rijpere' leerlingen zijn meer op hun gemak, je kan daarmee vooruitgaan. Maar aan de andere kant zitten de zwakkeren in een hellend vlak. En sommige leraars hebben daar probelemen mee en ze hebben de neiging om hele groepen op te houden voor een paar zwakkere. Zonder de karwats te willen hanteren (wat nodig is voor die zwakkere in dergelijke gevallen) Het katholiek onderwijs is veel simpelder : Zij zeggen wat er moet gebeuren. Punt. Citaat:
Het is mijn ogen even demotiverend om een nummertje te zijn, zowel voor leraars als leerlingen. Dit 'nummertje zijn' is trouwens het tegenargument van het officieel onderwijs. En ze hebben gelijk op dat vlak. Geloof mij, ik zat in beide. Citaat:
Maar de populariteit en kwaliteit hebben niet zoveel met elkaar te maken. Zo is het College in Ieper immens populair, het eerste jaar zit altijd bomvol, ouders bellen weken op voorhand. Maar het is een echte strontschool. Citaat:
Dat is wel hun fout niet, dat is de fout van de ideologie, dus geen echt verwijt op officieel onderwijs an sich Citaat:
-De leraars zijn niet gedemotiveerd zoals jij het voorsteld. -De kwaliteit is nagenoeg hetzelfde. Ten tweede hebben ze het veel moeilijker om een beleid uit te stippelen. Om de zoveel jaar is er een nieuwe minister die eens wil tonen wat een krak hij is en dus eens een heel nieuw ,innoverend en vervrissend leerprogramma wil, nieuwe methoden en andere zever om zichzelf te bewijzen. Teken onder die omstandigheden maar eens een rechtlijnig beleid uit. Citaat:
![]() Trouwens, het gemeenschapsonderwijs krijgt teveel geld. Het katholieke moet minder krijgen. Ze willen zelfstandig zijn; ok, geen probleem. Maar ze moeten het wel kunnen... .
![]() |
![]() |
#42 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Pesten gebeurt er zelden of nooit.
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de paus zegt dat condoomgebruik niet kan, dan is dat voor grote aantallen mensen op deze wereldbol nog altijd wet. Om die éne simpele reden : ze zijn katholiek ![]()
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Secundo: ik volg je (vrij hatelijke) vergelijking tussen Katholieken en Vlaams Blok -aanhangers "die anderzijds hun vrouw in elkaar slaan" absoluut niet... Belachelijk, tendentieus en inhoudsloos geraaskal is dat. Tertio: spreken als "ervaringsdeskundige" heeft zo ook z'n beperkingen... Ik ken tal van Katholieke- en Gemeenschapsscholen waar een "far west"-sfeertje heerst en ik ken er evenveel waar dat niet het geval is. Als ik uit mijn ervaringen moet putten, zou ik je een heel ander plaatje kunnen schilderen over het gemeenschapsonderwijs (incluis de enggeestigheid, hypocrisie, incompetentie en "ambtenarenmentaliteit"). Maar ik laat me daardoor absoluut niet leiden in m'n opvattingen, hoewel mijn onmiddellijke ervaring zich op tenminste vier dimensies situeert: 1. ik heb zelf het volledige curriculum doorlopen op een katholieke school 2. mijn moeder was lerares ("zedenleer"/nederlands zowaar !) in een Atheneum 3. als ouder ben ik net zoals zovele ouders steeds op zoek naar het "beste voor mijn kind" en volg ik actief op wat er op school gebeurt. 4. ik kan ook vergelijken hoe het onderwijs vroeger functioneerde en hoe het nu werkt. Maar zoals gezegd, ik wil daar nog enigzins abstractie van maken. Dorus heeft overschot van gelijk dat een "waardenvrij" onderwijs niet kan leiden tot kwaliteit. Het gaat immers niet alleen om het overdragen van kennis, maar ook om het aanleren van "vaardigheden". En in die laatste categorie ben je per definitie bezig met het overbrengen van waarden en normen. Het gaat over het appreciëren van de rol die je in de samenleving te spelen hebt en hoe je op een zinvolle manier omgaat met de vrijheden en verantwoordelijkheden die je daarbij hebt. Ouders zijn het meest bezorgd over datgene waarmee hun kind "terug naar huis komt" en nemen daarbij vaak het zekere voor het onzekere en prefereren doorgaans daarbij het katholiek onderwijs. Indien onterecht, dan is er iets loos met de "perceptie", en dan is het aan het gemeenschapsonderwijs om zich dan ook duidelijk te profileren. Maar slaagt daar tot op vandaag niet in. Of de drager van de waarden/normen nu een katholieke inspiratie heeft of niet, daar heb ik met Dorus al meermaals bitter over gestreden. Maar dat doet hier concreet niet ter zake. En ja, het is heel hard nodig dat het gemeenschapsonderwijs op dit vlak een bijzondere inspanning doet. En ik blijf erbij dat het promoten van eenheidsworst een bijzonder slechte zaak is. Vrije keuze is altijd te verkiezen boven een van hogerhand opgelegde formule.
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben geen katholiek en ook geen Vlaams Blokker. Ik ga er dit keer wel voor stemmen, maar dat is een ander verhaal. Ik probeer een humanist te zijn. Een waarheidslievende humanist. Daarom storen mij de steeds herhaalde aanvallen op het VB wegens wangedrag van enkele mandatarissen. Geen enkele partij in dit land heeft een onbesproken verleden. Partijen zijn groeperingen van mensen en mensen maken fouten. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Gooi jij, Cu? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 |
Burgemeester
|
![]() Schitterend! Mieke nuanceert haar uitspraak:
"Als ze gewoon werken op onze school zonder naar hun privéleven te verwijzen kan het, in het andere geval blijf ik achter mijn uitspraak staan" Beter kan haast niet! De goede ouwe katholieke tradities komen boven: als je 't verborgen doen in één of andere hoekje kan het, maar aub niet publiekelijk. Het is dus al genoeg dat een leerling u de vraag stelt of je gehuwd bent en je hebt 't al zitten: * lieg je ----> ontslags wegen inbreuk tegen de geboden * zeg je de warheid (vb: ik ben gehuwd met een man) ---> ontslag wegens "propaganda van een exuberante levensstijl" Schitterend toch, die katholieke duidelijkheid! |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar eigenlijk komt het erop neer dat het privé-leven van een leerkracht geen plaats heeft in de klas. Leerlingen hebben daar simpelweg geen zaken mee. Een leerkracht die van zijn "geaardheid" of "burgerlijke stand" zonodig een statement wil maken binnen de uitoefening van zijn beroep, kan zichzelf als leerkracht onmogelijk maken. En dat geldt zowel in het vrij als in het gemeenschapsonderwijs... Duidelijk genoeg zo?
![]() |
![]() |
#52 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Met middeleeuwse toestanden en kille "zakelijke" onpersoonlijkheid heeft dat niks te maken... Dat is een interpretatie die u er met alle macht aan probeert te geven.
![]() |
![]() |
#54 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En nogmaals, het is niet omdat een leerkracht zijn vuile was niet komt uithangen in de klas, dat hij per definitie kil en onpersoonlijk zou zijn... Overigens, we raken hier de inhoud aan van het "pedagogisch project"... U mag gerust kiezen voor het andere alternatief. No problemo. We zullen zien hoeveel ouders kiezen voor een onderwijs waar de teugels iets strakker gespannen staan. We zullen ook zien wat de concrete resultaten van die diversiteit in aanpak zijn... Ik twijfel niet al te veel waar de balans gaat doorslaan. Diversiteit is op zich een zeer goede zaak. Maar het ging hier over het met alle macht proberen belachelijk maken van een heel valabel standpunt, dat met discriminatie eigenlijk weinig vandoen heeft.
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() De mens, en niet alleen, maar vooral, de jongeling, heeft een leefkader nodig. Zekerheden waar hij zich kan naar richten.
De ontkerkelijking heeft, terecht, een aantal zekerheden weggenomen. Het onderwijs had de plicht en ook de kans om een waardevol alternatief aan te bieden. Het geloof in de mens, in de maatschappij. Het officiëel onderwijs heeft die kans misbruikt om te endoctrineren met linkse theorieën, die de maatschappij ondergraven. Tegenzijn was en is mode. Tegen wat, is niet altijd duidelijk. In plaats van een nieuw en modern project aan te bieden en nieuwe waardevolle zekerheden voor te stellen, heeft het officiëel onderwijs, deze zekerheden juist onderuit gehaald. Dat is het drama waar ouders vandaag mee geconfronteerd worden. Daarom wensen ze onderwijs met een project. Blijkbaar kan het officiëel net dat niet bieden. Ook al omdat ze het juiste personeel niet hebben. In mensentaal: niemand kan generaal worden zonder soldaat geweest te zijn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
hippe pastoors, Jezus als goedmoedig revolutionair ipv heilige kerel, respect voor andere godsdiensten, waarden ipv bijbelcitaten... hoop dat je je er niet aan ergert, dorus ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is toen veel kapot gemaakt, en wat erger is, er is vrijwel niets in de plaats gesteld. Men heeft de humaniora's afgeschaft en het middelbaar onderwijs hervormd, om iedereen een kans te geven. Het eerste resultaat was een astronomisch buispercentage in de 1e kan's. Dan heeft men maar het universitair onderwijs aangepast. Dat leidde vroeger tot topfuncties, nu kan je er mee omroep(st)er worden bij VTM. Enfin, het moet niet terug worden als vroeger. Wat ik vraag is dat er weer een kader komt. Een maatschappelijk project. Wij als Europese burgers, wat willen we bereiken Kennedy zei: don't ask what your country can do for you, but what you can do for your country! Dat is het. My country is Europe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Da's al waar ik zeker van ben ![]()
![]() |
![]() |
#60 | |