Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 14:30   #41
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
ten laatste zijn er nog te weinig Belgen voor splitsing, wat betekent dat veel Belgen nog hechten aan de historische samenwerking tussen de 2 gebieden!
'historische samenwerking'????? Welke was dat dan wel???
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 14:31   #42
Chucky
Provinciaal Statenlid

Chucky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chucky
Maar, wie heeft er in dit land genoeg WAARDIGHEID, om president te worden ?????????
De Flippeeeeeeeeeee

Ik had het dus over WAARDIGHEID
Chucky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 14:42   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wat betreft die Belgische president, kun je ook een presidium boven een staat zetten.
Zoals in Zwitserland bedoel je? Ja, dat zou evt. kunnen, maar aangezien de houding van de Vlaamse en Franstalige politici wat betreft samenwerking op Belgisch niveau eerder een is van moeten dan van willen, denk ik niet dat dat erg lang stand zal houden. De huidige situatie zal ook niet erg lang standhouden overigens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nou ja, het laten lichten van een dossier van de sociale dienst (en deze vervolgens aan de vader van Margaritha laten lezen) vond ik anders niet echt wettelijk! Jammer, alleen dat Margaritha en Edwin de R. van Z. zo doorsloegen... nu kreeg iedereen een afkeer van hen en een sympathie voor t koningshuis!
Als het niet wettelijk was, zou het niet gebeurd zijn lijkt me. De Koningin had de bevoegdheid om zelf de AIVD aan te sturen en de AIVD heeft weer de bevoegdheid om dossiers van de sociale dienst te raadplegen. Maar goed, we zijn het eens dat dat niet meer moet kunnen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 14:43   #44
Sebastiaan81
Partijlid

Sebastiaan81's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Nou ja, vanaf de 16e eeuw-heden! Historisch gezien hebben jullie meer banden met de Walen dan met de Nederlanders!
Oud 30 mei 2004, 14:43   #45
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
ten laatste zijn er nog te weinig Belgen voor splitsing, wat betekent dat veel Belgen nog hechten aan de historische samenwerking tussen de 2 gebieden!
170 jaar België heeft ertoe geeid dat er inderdaad een historische samenwerking en een gezamelijke geschiedenis bestaat. Ik ben zeer zeker ook tegen een splitsing van België, temeer omdat ik in beide landsdelen heb gewoond, en waarbij ik me in allebei de landsdelen prima voel. Bovendien verschillen we buiten de taal écht niet zo hard.
Over een president kan gesproken worden, mij kan het eigenlijk weinig schelen of er een koningshuis is of niet.
Oud 30 mei 2004, 14:47   #46
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Een samenwerking van de "lage landen" lijkt mij een uiterst nuttige samenwerking binnen de EU, omdat wij alle 3 slechts kleine landen zijn en zodoende gezamelijk beter onze stem kunnen laten horen. Wat dat betreft (bv. bij de stabiliteitspact) heeft Nederland t inderdaad slechts alleen aan moeten pakken (zonder steun van de andere kleine landen) tov Duitsland
en Frankrijk!
Je ziet dus waarom er nooit een fatsoenlijke samenwerking zal mogelijk zijn met Nederland zolang we aan Belgique vastzitten.

Het Hof, en iedereen die er zijn job aan te danken heeft, zal alles proberen te houden zoals het is: typisch Belgisch en dus anti-Nederlands.
Zelfs een huwelijk tussen kroonpretendenten van het Belgisch en het Nederlands Hof is om die reden bij (Belgische!) wet verboden.
waar zijn nu ineens de historici????
om de draak die hierboven gebaard werd tegen te spreken????
het verbod had een heel andere grond, dacht ik toch...
Jan zal het wel weten
Jan, graag uw gefundeerd advies????
Oud 30 mei 2004, 14:49   #47
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
De ervaring met BENELUX was niet zo schitterend dacht ik... De NL-ders kregen de LUX en de B-en kregen de BENEN...
dat herinner ik me uit commentaren in Vlaamse gazetten van 30-40 geleden....
Oud 30 mei 2004, 14:50   #48
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Wat betreft die Belgische president, kun je ook een presidium boven een staat zetten.
Zoals in Zwitserland bedoel je? Ja, dat zou evt. kunnen, maar aangezien de houding van de Vlaamse en Franstalige politici wat betreft samenwerking op Belgisch niveau eerder een is van moeten dan van willen, denk ik niet dat dat erg lang stand zal houden. De huidige situatie zal ook niet erg lang standhouden overigens.
Ja, in Bosnië (lekker voorbeeld ) kennen ze ook t systeem van een presidium. Ik denk, dat een presidium het meeste de onafhankelijkheid van het staatshoofd kan waarborgen!

Ik kan me herinneren van het Politiek Debat Forum dat jij voorstander bent van een Dietse staat (als ik me niet vergis!)... denk je dat een Vlaams-Ned. staat niet hetzelfde probleem heeft!?
Oud 30 mei 2004, 14:52   #49
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
De ervaring met BENELUX was niet zo schitterend dacht ik... De NL-ders kregen de LUX en de B-en kregen de BENEN...
Dat was toen! Hernieuwde samenwerking binnen Europa lijkt mij wenselijk voor alle 3 de staten, zodat ze hun stem kunnen laten horen!
Oud 30 mei 2004, 15:05   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, in Bosnië (lekker voorbeeld ) kennen ze ook t systeem van een presidium. Ik denk, dat een presidium het meeste de onafhankelijkheid van het staatshoofd kan waarborgen!

Ik kan me herinneren van het Politiek Debat Forum dat jij voorstander bent van een Dietse staat (als ik me niet vergis!)... denk je dat een Vlaams-Ned. staat niet hetzelfde probleem heeft!?
Ik vind het Zwitserse voorbeeld dan toch iets beter dan het Bosnische ja. Ik ben inderdaad voorstander van een hereniging van Vlaanderen en Nederland (Dietsland vind ik nogal lelijk klinken), maar dan wel als confederatie van enkele delen (zoals het Koninkrijk nu, met NL, NA en Aruba) of als ver doorgevoerde federatie (zoals in Zwitserland). Ik denk inderdaad dat daarin minder problemen spelen, omdat de macht verder gedecentraliseerd is met homogene bevoegdheidspakketten (dus niet zoals in België bevoegdheden die voor de helft op Belgisch en voor de helft op deelstaatniveau liggen) en de economische en culturele verschillen tussen de landsdelen kleiner zijn. Voor Wallonië is de sociale zekerheid een onderdeel dat met alle geweld op Belgisch niveau moet blijven, terwijl mij dat voor Nederland zeker niet de belangrijkste reden tot samenwerking lijkt. De Antillen hebben immers ook een eigen sociale zekerheid. VL en NL leggen dezelfde accenten bij een vrijwillige samenwerking, terwijl binnen België Wallonië hele andere accenten legt dan Vlaanderen.

Maar wat het staatshoofd betreft, lijkt me het behoud van de monarchie voor de hand liggen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 15:05   #51
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat was toen! Hernieuwde samenwerking binnen Europa lijkt mij wenselijk voor alle 3 de staten, zodat ze hun stem kunnen laten horen!
Als je mijn vroegere postings gevolgd had, dan zou je een gelijkaardige mning van mij gezien hebben... ik ben met name een groot voorstander van het Europa van de Regio's, met culturele samenwerking op gebied van taalgemeenschappen, doch socio-economische op veel bredere basis dan enkel een apart NL-talig gebied van België... zo bijvoorbeeld zijn de Eurregio's een aanzet naar dat...
Oud 30 mei 2004, 22:24   #52
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik heb het over 'historische samenwerking' tussen vlaanderen en wallonië. Niet tussen belgië en nederland
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 08:06   #53
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je mag ze overnemen van mij! Maar dan ook niet klagen over de kosten van maar liefst: €35mln per jaar! Kunnen wij eindelijk verder als republiek... jammer genoeg, is slechts 20% van de Nederlanders het met mij eens!
Jullie monarchie kost anders al stukken minder dan de Belgische.

Hier is nog maar 39,6% pro monarchie, waar dan wellicht nog een aantal volslagen ongeïnteresseerde gewoontestemmers bij zijn.

Met andere woorden: de Belgische monarchie bestaat niet langer dankzij, maar ondanks de gunst van het grootste deel van de bevolking.
Wat is dat nu weer voor een flagrante Vlaams-nationale leugen. Het Belgisch koningshuis is veel goedkoper dan het Nederlands en één van de goedkoopste ter wereld. Bovendien bestaat het uit simpele mensen zoals u en ik.

Wat hier zoveel geld kost is het Vlaams, Brussels en Waals parlement !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 08:11   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Bovendien bestaat het uit simpele mensen zoals u en ik.

Dit is er toch een om op de scheurkalender te zetten! Een giller van formaat! "Bert Bibber en dolce Paola zijn "simpele mensen" zoals u en ik." Nu, misschien behoort u tot de "simpele mensen", maar ik wil daar niet toe gerekend worden. Het is inderdaad zo dat de huidige generaties Coburgs niet onmiddellijk intellectuele zwaargewichten zijn en eerder in de categorie "simpele mensen" thuishoren.

Ik verkies nog steeds competente politici door het volk verkozen die ons moeten vertegenwoordigen dan een "simpele mens" die louter op basis van erfopvolging dat moet doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 08:19   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu weer voor een flagrante Vlaams-nationale leugen. Het Belgisch koningshuis is veel goedkoper dan het Nederlands en één van de goedkoopste ter wereld
Noem het liever een flagrante, belgicistische leugen, Hanske. Er bestaan immers cijfers over de kostprijs van de Nederlandse en Belgische monarchie. Daaruit blijkt dat het Nederlandse stukken goedkoper is. Geen wonder als je weet dat in Nederland enkel de koningin en de troonopvolger recht hebben op een dotatie. De rest van de koninklijke familie moet daar werken voor zijn inkomen.
Oud 31 mei 2004, 08:23   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad zo dat de huidige generaties Coburgs niet onmiddellijk intellectuele zwaargewichten zijn en eerder in de categorie "simpele mensen" thuishoren.
En wiens enige staatsmanschap erin bestaat kindjes te kunnen maken BINNEN de familie.
Oud 31 mei 2004, 08:32   #57
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

In belgië hebben we bovendien 2 koninginnen: Fabiola en Paola;
in NL is de echtgeno(o)te van de koning(in) : prins(es);
bij troonsafstand of overlijden behoudt de partner in belgië zijn/haar koninklijke titel.

Maar vooral : de monarchie in NL spreekt NEDERLANDS! Het NL dat door Fabiola, Mathilde en Paolo gebraakt wordt bereikt niet eens een kleuterniveau. Maxima's NL daarentegen op 6 maanden tijd was ruimschoots behoorlijk.
In een Verenigd Nederland mag een monarchie voor mijn part blijven, het hoeft weliswaar niet.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 09:16   #58
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
In belgië hebben we bovendien 2 koninginnen: Fabiola en Paola;
in NL is de echtgeno(o)te van de koning(in) : prins(es);
bij troonsafstand of overlijden behoudt de partner in belgië zijn/haar koninklijke titel.
Neen, de echtgenoot van de koningin heet prins-gemaal en de echtgenote van de koning (wat we al in jaren niet hebben gehad) heet wel degelijk koningin! Ook in Nld. wordt de hele koninklijke familie betaald, maar dankzij wat troonafstanden (2 zussen van Beatrix en Johan-Fiso, 2e zoon van Beatrix) is die familie gelukkig wat geslonken!
Wat betreft het geld wat aan het Belgische koningshuis wordt besteed; kunnen jullie niet ergens aan cijfers komen?
Hans 1, het is drogredenering om te beweren dat het Vlaamse, Waalse en Brusselse parlement veel geld kost! Democratie kent tenslotte een prijs in geld; als je dat niet wilt, moet je in een dictatuur gaan leven (en dan hopen dat de dictator geen geldverslindend persoon is)! De vrijheid van keuze mag geld kosten, leg mij maar uit wat de monarchie met de vrijheid van keuze te maken heeft

Citaat:
Maar vooral : de monarchie in NL spreekt NEDERLANDS! Het NL dat door Fabiola, Mathilde en Paolo gebraakt wordt bereikt niet eens een kleuterniveau. Maxima's NL daarentegen op 6 maanden tijd was ruimschoots behoorlijk.
Tsja, tot begin 20e eeuw spraken de Oranjes ook alleen maar Frans... gelukkig is dat onder Wilhelmina veranderd! Een koningshuis moet gewoon de talen van het land kennen! Waarbij ik aanneem dat Mathilde ook gewoon Vlaams op school heeft gehad! Het is dus belachelijk dat het Vlaams van het Belgisch koningshuis op zo'n belachelijk niveau ligt!
Oud 31 mei 2004, 09:40   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maxima's NL daarentegen op 6 maanden tijd was ruimschoots behoorlijk.
In een Verenigd Nederland mag een monarchie voor mijn part blijven, het hoeft weliswaar niet.
En zo zie je maar dat zelfs een onverkozen monarchie getolereerd wordt door een volk als het zich, ook via zijn taal, gerespecteerd weet.

Iets wat niet het geval is met het voltallige Belgisch Hof vermits we zeker weten dat de 'universele hoftaal' daar het Frans is en blijft.
Oud 31 mei 2004, 09:44   #60
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Bovendien is 75 procent (enquete GVA) tot 93 procent (enquete La Libre Belgique) van de Vlamingen voorstander van het behoud van de Monarchie.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be