![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
niks persoonlijks de Vexville, maar ik merk evenveel onbewogenheid/cool bij vele volwassenen, dat lijkt mij in helft van de gevallen eerder verblind of verbluft zijn doordat er iets kan gebeuren. Evenzeer de reflex van oudere mensen om hun sjacoche dichter tegen zich aan te drukken op mijn vriendelijke "goedenavond"-groet. Bij momenten echt om triestig van te worden en ze een reden te geven om schrik te hebben. Idem dito voor zeikerds die 22u01 al de boys in blue aan 't bellen zijn omdat er wat lawaai is, zelfs en vooral in de weeknds. Excuus voor het taalgebruik, maar al dat soort mensen, daar hebt ge imho niks aan. Als kind niet, als volwassene niet en als oude mens zijn ze al helemaal aan het kankeren op alles en nog wat. Zagers en klagers... Zwanger vrouwen en ouw menskes sta ik voor recht; iemand die omvalt, help ik overeind; iemand wat ligt te bloeien op het trottoir ga ik es kijken of ie nog ademt; shit, ik hou zelfs deuren open voor anderen en laat vrouwen voorgaan in fatsoenlijke zaken. Zeer concrete voorbeelden, telkens plenty overige bijstaanders of passanten, telkens weer dat kijken en niksdoen, doet me denken aan m'n euh... onbezonnen jeugd, dan bevroor ook een hoop volk als balleke aan het rollen was. Achteraf natuurlijk alle praat ter wereld, excuses & uitleg zoals bvb op een forum of als antwoord op een hypothetische vraag. Daar koopt een mens niks voor. 'k Ben zeker gene heilige en ik zou begot niet weten waarom ik hoffelijk, attent of af&toe zelfs gewoon beleefd ben, maar het goede gevoel achteraf helpt een beetje. 't Is eerder een gewoonte denk ik. PS: heb ook op schoolbanken ettelijke broeken versleten en ben dus bekend met "gedeelde verantwoordelijkheid" en Kitty Genovese-verhaal maar dat blijft uitleg. Excuses are like assholes, right?
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Een argumentatie op zichzelf betrekken in de zin van: 'ik doe dit, ik doe dat, ik het dat beleefd, ik zie zus en ik zie zo', getuigt natuurlijk niet van abstract redeneringsvermogen.
In mijn schooltijd leerden we al vanaf de eerste humaniorajaren verhandelingen te schrijven over abstracte onderwerpen met abstracte algemene redeneringen. Een betoog betrekken op concrete feitelijkheid was taboe, zeker als het op eigen ervaring of instelling terugging. Als ik de postings van de youngster hierboven lees, moet ik vaststellen dat dat deel van de opleidng blijkbaar verloren is gegaan. Spijtig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar stukje bij beetje kom je op den duur wel terug tot de essentie. Hoffelijkheid en beleefdheid (nog zo'n ouderwetse term) zijn wel degelijk heel erg functioneel in onze samenleving. Je merkt dat al heel gauw wanneer de kwaliteit van je omgangsvormen op de proef wordt gesteld; bvb. wanneer je gaat solliciteren, wanneer je een idee "aan de man hebt te brengen", in je dagdagelijkse werkomgeving, ... En je hebt gelijk, ook veel volwassenen gedragen zich als angstige beunhazen, op "lompheid" en gebrek aan zelfdiscipline / zelfrespect staat ook geen leeftijd. Anderzijds is het punt dat Dorus maakt ook heel belangrijk... De eigen ervaring is een zeer onvolmaakt instrument om de "wereld aan af te meten".
![]() |
![]() |
#45 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik wilde maar wijzen op de algemene schaarste inzake elementaire beleefdheden en fatsoen vandaag de dag. Jaja, fatsoen u leest dat goed, maar voor mij zijn gedrag in de publieke ruimte en wat je privé uithaalt dan ook 2 verschillende zaken. Maw 't is niet omdat je net genoten hebt van witte lijnen op een zwarte rug, dat je geen voorbeeldige en behulpzame voorbijganger zou kunnen zijn. En akkoord, een zeldzame keer deed ik dat hierboven via ietwat persoonlijke bemerkingen, big deal, dit is nog steeds een forum, geen debatclub... Een leef- of werkbare wereldvisie ontwikkelen kan pas door zoveel mogelijk abstracte ideëen op te nemen en ze te toetsen aan concrete ervaringen waarbij natuurlijk geen van beide absoluut is.
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat van de "jeugd van tegenwoordig" is inderdaad al zo oud als de straat. Plato kloeg er al over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Laat me het even illustreren: Jij zegt dat ik geen abstractievermogen heb. Ik reageer door te vertellen dat ik goed ben in wiskunde en omdat dit vak abstractievermogen vereist heb ik een tegenbewijs geleverd. Maar nu zet ik mijn bewijs nog wat kracht bij door me af te vragen of het niet juist die mensen zijn die abstracte waarheden willen verheffen die aan een gebrek aan abstractievermogen lijden. Begrepen ? Of wil je mijn cursus wiskunde even lenen ? (Hiermee heb ik tevens bewezen dat ik ook kan argumenteren door andere mensen te kleineren...)
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() @ cu
moet ik mij nu gekleineerd voelen? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Moet kunnen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() (Bevestig mijn vermoeden nu niet door iets te zeggen als: chicken ![]()
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
toch op zijn minst van een GROOT zieligheidsgehalte en beschamend bovendien dat zelfs in een discussie over het rechtstaan voor bejaarden en of zwangere vrouwen in een gemiddelde Vlaamse gemeenschap op de een of andere manier er altijd wel weer een OETLUL tussen zit die het probleem weet te verplaatsen naar vreemdelingenproblematiek. Schaamt u allen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#55 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Daarvoor zijn regeltjes hier en daar vér ontoereikend! 8)
![]() |
![]() |
#56 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Of, de schuld in andermans schoenen schuiven om je standpunt kracht bij te zetten. Zielig, dat wel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Wat niets afdoet aan het simpele feit dat onze jongeren, allochtoon of andere, zwaar sociaal gehandicapt zijn.
Zie maar de onzin die hier en in andere topics wordt gespuid inzake bv. hoffelijkheid. Hun enige verweermiddel is: ik doe het niet. Dat wijst dan weer naar intellectuele armoede. Zielig, erg zielig en zéér gevaarlijk. Hoe zullen dergelijke lieden zich gedragen als ze 'volwassen' zijn? Wat als ze zelf senioren zijn? ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat alleen al maakt dit tot een mooie dag, nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik vind niet dat jongeren verplicht moeten worden om hun plaats af te staan maar hoop eerder dat men dit uit eigen beweging doet.
Een andere invalshoek is de vraag of "oudere" mensen of zwangere vrouwen wel altijd willen dat anderen plaats voor hen maken. Ik kan mij voorstellen dat iemand die op gezegende leeftijd nog goed ter been is niet graag zou hebben dat men voor hem/haar plaatsmaakt. Bij deze mensen zal het mss beledigend/kwetsend overkomen. Eerst even vriendelijk vragen of de persoon in kwestie op jouw plaats wil zitten kan dit "probleem" mss voorkomen. |
![]() |
![]() |