Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2011, 13:52   #41
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Is Edingen (Enghien) een faciliteitengemeente? En Marq?
Ja.

"...

Tot voor de Tweede Wereldoorlog had het stadje Edingen nog een overwegend Nederlandstalige bevolking, zoals uit de officiële talentellingen blijkt. Ondanks het toekennen van taalfaciliteiten voor de oorspronkelijk Nederlandstalige bevolking in 1962, verfranste het stadje meer en meer. Vanaf het einde van de 20e eeuw kwamen Nederlandstalige inwijkelingen van buiten de gemeente zich vestigen in de deelgemeenten Mark en Lettelingen..."

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Edingen

"Enghien ... (en néerlandais Edingen et en flamand Enge) est une ville francophone �* facilités de Belgique (elle se trouve �* la frontière linguistique) située en Région wallonne dans la province de Hainaut.
Elle accorde des facilités linguistiques pour les néerlandophones. Sa population croît �* un rythme supérieur �* 15 % entre 1981 et 2003.1 Elle compte actuellement plus de 12 500 habitants..."

source: http://fr.wikipedia.org/wiki/Enghien

Op de pagina in het Waals wordt evenwel géén gewag gemaakt van Nederlandstalige inwoners, en evenmin van faciliteiten.

zie: http://wa.wikipedia.org/wiki/Inguî

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 14:00   #42
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Dat is het hem net!

Wij hebben geen nood aan faciliteiten. We integreren ons, spreken de taal.

Maar in feite zouden we moeten zagen en klagen, en pertinent weigeren ons te integreren. We zouden OP ZEER LUIDE TOON Nederlands moeten spreken in hun supermarkten (zoals zij bij ons doen). En we zouden een politieker moeten hebben die faciliteiten eist voor ons.

Wedden dat de Walen op hun achterste poten zouden staan dan?

Niet dat ik dat een abnormale reactie zou vinden. Integendeel zelfs. Dat is trouwens eveneens mijn punt; het is normaal dat WIJ nu op onze achterste poten staan. Blijf verdomme eens van ons grondgebied af!
Ik heb in een supermarkt in Edingen onlangs nog aankopen gedaan.

Ik had inlichtingen nodig, en ik vroeg die in het Nederlands.
Ook aan de kassa gebruikte ik het Nederlands (het is tenslotte een faciliteiten-gemeente).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat niet OP ZEER LUIDE TOON deed (dat is mijn stijl niet).

Ik heb niemand op zijn achterste poten zien staan, maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.

Oud 30 januari 2011, 15:27   #43
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

... in het Waals...
Noemde iedereen het maar zo.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 16:15   #44
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Noemde iedereen het maar zo.
goed voorbeeld doet goed volgen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 18:01   #45
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar men waarschijnlijk anders over denkt is dat het lijdzaam toezien hoe Nederlandstaligen 'Vlaams' Brabant (HV meer bepaald ) en masse verlaten en het niet in staat blijken de nieuwkomende anderstaligen te integreren in de Nederlandstalige gemeenschap in dit gebied geen geopolitieke consequenties heeft.
Ik heb mijn jeugd doorgebracht in Roosdaal. Mijn ouders hadden een zaak in Anderlecht, en op de Ninoofsesteenweg in Itterbeek. Ik ging naar school in Anderlecht. Ik heb appartementen gehuurd in Groot-Bijgaarden en Dilbeek.

Ik denk dus dat ik de streek ken en recht van spreken heb. En mijn visie is deze; de enige Vlaming die van de rand wegtrekt is de jonge Vlaming. En waarom? Omdat hij niet zijn zin vindt qua woonst. Alle gronden en panden zijn er verschrikkelijk duur. Hij kan ze niet betalen. Met uitzondering van de oudere panden. Die bieden te weinig comfort voor hem, maar een Waal of Brusselaar is met minder tevreden.

Versta me niet verkeerd; ik heb er niks tegen dat die mensen die woningen inpalmen. Het gaat me om het feit dat ze zich niet aanpassen.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 18:03   #46
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja.

"...

Tot voor de Tweede Wereldoorlog had het stadje Edingen nog een overwegend Nederlandstalige bevolking, zoals uit de officiële talentellingen blijkt. Ondanks het toekennen van taalfaciliteiten voor de oorspronkelijk Nederlandstalige bevolking in 1962, verfranste het stadje meer en meer. Vanaf het einde van de 20e eeuw kwamen Nederlandstalige inwijkelingen van buiten de gemeente zich vestigen in de deelgemeenten Mark en Lettelingen..."

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Edingen

"Enghien ... (en néerlandais Edingen et en flamand Enge) est une ville francophone �* facilités de Belgique (elle se trouve �* la frontière linguistique) située en Région wallonne dans la province de Hainaut.
Elle accorde des facilités linguistiques pour les néerlandophones. Sa population croît �* un rythme supérieur �* 15 % entre 1981 et 2003.1 Elle compte actuellement plus de 12 500 habitants..."

source: http://fr.wikipedia.org/wiki/Enghien

Op de pagina in het Waals wordt evenwel géén gewag gemaakt van Nederlandstalige inwoners, en evenmin van faciliteiten.

zie: http://wa.wikipedia.org/wiki/Inguî
LOL! OMG dat wist ik zelfs niet!
Oud 30 januari 2011, 18:07   #47
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik heb in een supermarkt in Edingen onlangs nog aankopen gedaan.

Ik had inlichtingen nodig, en ik vroeg die in het Nederlands.
Ook aan de kassa gebruikte ik het Nederlands (het is tenslotte een faciliteiten-gemeente).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat niet OP ZEER LUIDE TOON deed (dat is mijn stijl niet).

Ik heb niemand op zijn achterste poten zien staan, maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.
Ik heb het dan ook niet over Edingen, Djimi. Ik heb het over hun gedrag op bvb 20km van zo'n taalgrens af.

Rij van Edingen naar Ninove, en spendeer een half dagje in shopping center "Ninia". Wedden dat je de Walen eruit haalt?

Rij nu 20km in de andere richting van de taalgrens. Soignies, of nog ietseke verder: Mons. Ga daar een shopping venter in. Wedden dat je de Vlamingen er NIET uithaalt? En jawel, ze zijn er hoor (wij gingen er ook al shoppen).

Catch my drift?
Oud 30 januari 2011, 18:35   #48
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Ik heb het dan ook niet over Edingen, Djimi. Ik heb het over hun gedrag op bvb 20km van zo'n taalgrens af.

Rij van Edingen naar Ninove, en spendeer een half dagje in shopping center "Ninia". Wedden dat je de Walen eruit haalt?

Rij nu 20km in de andere richting van de taalgrens. Soignies, of nog ietseke verder: Mons. Ga daar een shopping venter in. Wedden dat je de Vlamingen er NIET uithaalt? En jawel, ze zijn er hoor (wij gingen er ook al shoppen).

Catch my drift?
Eind september 2010 stond ik in het station van Dinant, om er de boemeltrein naar Bertrix te nemen.

Ik wilde er zeker van zijn dat ik mijn bestemming zou bereiken, en vroeg in het Nederlands op welk perron ik moest staan wachten.

De geüniformeerde meneer die mij antwoord gaf, deed dat in het Frans.

Het kostte hem wel wat moeite om zijn ergernis te verhullen, maar zoals u ook wel weet: 'de klant is koning'

Zolang België blijft bestaan, zal ik het hoe dan ook als mijn recht beschouwen om waar dan ook in het land Nederlands te spreken, tenzij ik met de Frans- of Duitstalige overheden van Wallonië te maken krijg.

Er is hier immers nog steeds 'vrijheid van taalgebruik', Nederlands is nog steeds de taal van de meerderheid van de 'Belgen', en hoe minder 'lokaal' mijn taaltje wordt, des te arroganter ik mag zijn

Laatst gewijzigd door djimi : 30 januari 2011 om 18:37.
Oud 30 januari 2011, 19:57   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eind september 2010 stond ik in het station van Dinant, om er de boemeltrein naar Bertrix te nemen.

Ik wilde er zeker van zijn dat ik mijn bestemming zou bereiken, en vroeg in het Nederlands op welk perron ik moest staan wachten.

De geüniformeerde meneer die mij antwoord gaf, deed dat in het Frans.

Het kostte hem wel wat moeite om zijn ergernis te verhullen, maar zoals u ook wel weet: 'de klant is koning'

Zolang België blijft bestaan, zal ik het hoe dan ook als mijn recht beschouwen om waar dan ook in het land Nederlands te spreken, tenzij ik met de Frans- of Duitstalige overheden van Wallonië te maken krijg.

Er is hier immers nog steeds 'vrijheid van taalgebruik', Nederlands is nog steeds de taal van de meerderheid van de 'Belgen', en hoe minder 'lokaal' mijn taaltje wordt, des te arroganter ik mag zijn
Ik vind dat niet de passende mentaliteit. Zwitsers doen dat ook niet. Zij proberen steeds zich uit de slag te trekken in de taal van de meerderheid waar ze ergens verblijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 20:17   #50
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vind dat niet de passende mentaliteit. Zwitsers doen dat ook niet. Zij proberen steeds zich uit de slag te trekken in de taal van de meerderheid waar ze ergens verblijven.
Tot voor kort zou ik het met u eens zijn geweest.

Maar ik ben van gedacht veranderd.

Ik woon namelijk niet in Zwitserland.

Ik woon in België, en in België gelden andere wetten, en heerst een andere cultuur. (*)

Nederlands - de Lingua Belgica - is hier trouwens de taal van de meerderheid.

En hoe minder 'lokaal' die taal wordt gebruikt, hoe arroganter de gebruiker ervan zich mag opstellen. Ten minste één compatriote zal het daar met mij alvast eens over zijn.

(*) Ik dank Mevrouw Onkelinx voor de bijzonder kernachtige wijze waarop zij vandaag verduidelijkte om welke wetten en welke cultuur het hierbij gaat
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 30 januari 2011, 20:31   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat niet de passende mentaliteit.

Hollandse rappers wél, ik twijfel er niet aan of ze zouden djimi betitelen als een 'doop hard niggah', een eretitel en slechts één stap lager dan de hoogste graad (straatsoldaat).

Hoe deze zelfde rappers een zich altijd en eeuwig aanpassende en kruiperige Vlaming (en hun goedpraters) zouden omschrijven laat zich raden.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 januari 2011 om 20:33.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 20:37   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot voor kort zou ik het met u eens zijn geweest.

Maar ik ben van gedacht veranderd.

Ik woon namelijk niet in Zwitserland.

Ik woon in België, en in België gelden andere wetten, en heerst een andere cultuur. (*)

Nederlands - de Lingua Belgica - is hier trouwens de taal van de meerderheid.

En hoe minder 'lokaal' die taal wordt gebruikt, hoe arroganter de gebruiker ervan zich mag opstellen. Ten minste één compatriote zal het daar met mij alvast eens over zijn.

(*) Ik dank Mevrouw Onkelinx voor de bijzonder kernachtige wijze waarop zij vandaag verduidelijkte om welke wetten en welke cultuur het hierbij gaat
De mentaliteit zit in België verkeerd: de Franstaligen leiden aan een superioriteitsgevoel, de Vlamingen zitten opgescheept met een underdogcomplex.
Oud 30 januari 2011, 20:48   #53
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mentaliteit zit in België verkeerd: de Franstaligen leiden aan een superioriteitsgevoel, de Vlamingen zitten opgescheept met een underdogcomplex.
Ik ben maar wat blij dat ik héél véél jonge en minder jonge Franstalige Belgen heb leren kennen.

Mocht dat nog nodig zijn geweest, dan zouden die mij wel hebben geholpen om van dat underdog-complex af te geraken

Ik kan voor de Franstalige Belgen alleen maar hopen dat de meerderheid van diegenen die ik ontmoette allesbehalve representatief zijn.

Wist u dat 'megalomanie' tot het complex van de paranoïde geestesstoornissen behoort?

Oud 30 januari 2011, 20:52   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hollandse rappers wél, ik twijfel er niet aan of ze zouden djimi betitelen als een 'doop hard niggah', een eretitel en slechts één stap lager dan de hoogste graad (straatsoldaat).

Hoe deze zelfde rappers een zich altijd en eeuwig aanpassende en kruiperige Vlaming (en hun goedpraters) zouden omschrijven laat zich raden.
Euh, ik heb het helemaal niet over de "eeuw aanpassende en kruiperige Vlaming". Ik heb het over een burger die zich aanpast aan de taal van de streek. Als je in Duitsland bent, spreek je Duits. Ben je in Wallonië spreek je Frans. Verblijf je in Italië, dan leer je Italiaans. En net zo hoort de Franstalige zich aan te passen in Vlaanderen. En in Vlaanderen moet de Vlaming maar Nederlands blijven praten.
Oud 30 januari 2011, 20:53   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wil ik horen als gij hier eens in de Maaskant komt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 20:55   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat wil ik horen als gij hier eens in de Maaskant komt.
En aan de Maaskant spreken ze Nederlands. Alleen kan men natuurlijk niet verwachten dat een burger alle plaatselijke varianten van een taal beheerst.
Oud 30 januari 2011, 20:56   #57
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh, ik heb het helemaal niet over de "eeuw aanpassende en kruiperige Vlaming". Ik heb het over een burger die zich aanpast aan de taal van de streek. Als je in Duitsland bent, spreek je Duits. Ben je in Wallonië spreek je Frans. Verblijf je in Italië, dan leer je Italiaans. En net zo hoort de Franstalige zich aan te passen in Vlaanderen. En in Vlaanderen moet de Vlaming maar Nederlands blijven praten.
Dat is een normale houding ja.
Alleen, ik begrijp Djimi wel. Gezien de franstalige belgen dit helemaal geen normale houding vinden en menen dat ze ten allen tijde hun taal van Molière moeten kunnen spreken en iedereen maar verondersteld wordt hen te verstaan en hen in diezelfde taal te woord te staan, is het in Belgie dus ook "normaal" dat de meerderheid van de bevolking (nederlandstaligen) diezelfde houding gaan aannemen. Anders gaan onze zuiderburen nooit begrijpen dat we het beu zijn!
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 20:59   #58
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van zodra Wallonië onafhankelijk is, zal ik daar Frans en Waals spreken.

Zolang Wallonië van België deel uitmaakt, gebruik ik er liever de grootste en belangrijkste taal van het land: de aloude en zéér achtenswaardige Lingua Belgica.

Ik beschouw dat trouwens als een werk van barmhartigheid. Die mensen moeten toch niet gesterkt worden in het waanidee dat 'iederéén' toch Frans spreekt?

Bovendien vragen ze ginder steeds vaker en steeds luider om 'une Belgique bilingue'. Ik bied ze de kans om zich nu reeds te oefenen.

Laatst gewijzigd door djimi : 30 januari 2011 om 21:09.
Oud 30 januari 2011, 21:08   #59
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog een vraagje: moet ik hier in Brussel dan steeds proberen mij in het Frans uit de slag te trekken?

Cela ne me poserait aucun problème, tu sais.

Oud 30 januari 2011, 21:34   #60
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van zodra Wallonië onafhankelijk is, zal ik daar Frans en Waals spreken.

Zolang Wallonië van België deel uitmaakt, gebruik ik er liever de grootste en belangrijkste taal van het land: de aloude en zéér achtenswaardige Lingua Belgica.

Ik beschouw dat trouwens als een werk van barmhartigheid. Die mensen moeten toch niet gesterkt worden in het waanidee dat 'iederéén' toch Frans spreekt?

Bovendien vragen ze ginder steeds vaker en steeds luider om 'une Belgique bilingue'. Ik bied ze de kans om zich nu reeds te oefenen.
Ik ben het volledig met je eens. Je bent tenslotte toch in België, is het niet?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be