![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"... Tot voor de Tweede Wereldoorlog had het stadje Edingen nog een overwegend Nederlandstalige bevolking, zoals uit de officiële talentellingen blijkt. Ondanks het toekennen van taalfaciliteiten voor de oorspronkelijk Nederlandstalige bevolking in 1962, verfranste het stadje meer en meer. Vanaf het einde van de 20e eeuw kwamen Nederlandstalige inwijkelingen van buiten de gemeente zich vestigen in de deelgemeenten Mark en Lettelingen..." bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Edingen "Enghien ... (en néerlandais Edingen et en flamand Enge) est une ville francophone �* facilités de Belgique (elle se trouve �* la frontière linguistique) située en Région wallonne dans la province de Hainaut. Elle accorde des facilités linguistiques pour les néerlandophones. Sa population croît �* un rythme supérieur �* 15 % entre 1981 et 2003.1 Elle compte actuellement plus de 12 500 habitants..." source: http://fr.wikipedia.org/wiki/Enghien Op de pagina in het Waals wordt evenwel géén gewag gemaakt van Nederlandstalige inwoners, en evenmin van faciliteiten. zie: http://wa.wikipedia.org/wiki/Inguî
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had inlichtingen nodig, en ik vroeg die in het Nederlands. Ook aan de kassa gebruikte ik het Nederlands (het is tenslotte een faciliteiten-gemeente). Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat niet OP ZEER LUIDE TOON deed (dat is mijn stijl niet). Ik heb niemand op zijn achterste poten zien staan, maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() goed voorbeeld doet goed volgen.
![]() |
#45 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik denk dus dat ik de streek ken en recht van spreken heb. En mijn visie is deze; de enige Vlaming die van de rand wegtrekt is de jonge Vlaming. En waarom? Omdat hij niet zijn zin vindt qua woonst. Alle gronden en panden zijn er verschrikkelijk duur. Hij kan ze niet betalen. Met uitzondering van de oudere panden. Die bieden te weinig comfort voor hem, maar een Waal of Brusselaar is met minder tevreden. Versta me niet verkeerd; ik heb er niks tegen dat die mensen die woningen inpalmen. Het gaat me om het feit dat ze zich niet aanpassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Rij van Edingen naar Ninove, en spendeer een half dagje in shopping center "Ninia". Wedden dat je de Walen eruit haalt? Rij nu 20km in de andere richting van de taalgrens. Soignies, of nog ietseke verder: Mons. Ga daar een shopping venter in. Wedden dat je de Vlamingen er NIET uithaalt? En jawel, ze zijn er hoor (wij gingen er ook al shoppen). Catch my drift? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wilde er zeker van zijn dat ik mijn bestemming zou bereiken, en vroeg in het Nederlands op welk perron ik moest staan wachten. De geüniformeerde meneer die mij antwoord gaf, deed dat in het Frans. Het kostte hem wel wat moeite om zijn ergernis te verhullen, maar zoals u ook wel weet: 'de klant is koning' ![]() Zolang België blijft bestaan, zal ik het hoe dan ook als mijn recht beschouwen om waar dan ook in het land Nederlands te spreken, tenzij ik met de Frans- of Duitstalige overheden van Wallonië te maken krijg. Er is hier immers nog steeds 'vrijheid van taalgebruik', Nederlands is nog steeds de taal van de meerderheid van de 'Belgen', en hoe minder 'lokaal' mijn taaltje wordt, des te arroganter ik mag zijn ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 30 januari 2011 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ben van gedacht veranderd. Ik woon namelijk niet in Zwitserland. Ik woon in België, en in België gelden andere wetten, en heerst een andere cultuur. (*) Nederlands - de Lingua Belgica - is hier trouwens de taal van de meerderheid. En hoe minder 'lokaal' die taal wordt gebruikt, hoe arroganter de gebruiker ervan zich mag opstellen. Ten minste één compatriote zal het daar met mij alvast eens over zijn. (*) Ik dank Mevrouw Onkelinx voor de bijzonder kernachtige wijze waarop zij vandaag verduidelijkte om welke wetten en welke cultuur het hierbij gaat ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hollandse rappers wél, ik twijfel er niet aan of ze zouden djimi betitelen als een 'doop hard niggah', een eretitel en slechts één stap lager dan de hoogste graad (straatsoldaat). Hoe deze zelfde rappers een zich altijd en eeuwig aanpassende en kruiperige Vlaming (en hun goedpraters) zouden omschrijven laat zich raden. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 januari 2011 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht dat nog nodig zijn geweest, dan zouden die mij wel hebben geholpen om van dat underdog-complex af te geraken ![]() Ik kan voor de Franstalige Belgen alleen maar hopen dat de meerderheid van diegenen die ik ontmoette allesbehalve representatief zijn. Wist u dat 'megalomanie' tot het complex van de paranoïde geestesstoornissen behoort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen, ik begrijp Djimi wel. Gezien de franstalige belgen dit helemaal geen normale houding vinden en menen dat ze ten allen tijde hun taal van Molière moeten kunnen spreken en iedereen maar verondersteld wordt hen te verstaan en hen in diezelfde taal te woord te staan, is het in Belgie dus ook "normaal" dat de meerderheid van de bevolking (nederlandstaligen) diezelfde houding gaan aannemen. Anders gaan onze zuiderburen nooit begrijpen dat we het beu zijn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang Wallonië van België deel uitmaakt, gebruik ik er liever de grootste en belangrijkste taal van het land: de aloude en zéér achtenswaardige Lingua Belgica. Ik beschouw dat trouwens als een werk van barmhartigheid. Die mensen moeten toch niet gesterkt worden in het waanidee dat 'iederéén' toch Frans spreekt? Bovendien vragen ze ginder steeds vaker en steeds luider om 'une Belgique bilingue'. Ik bied ze de kans om zich nu reeds te oefenen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 30 januari 2011 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Cela ne me poserait aucun problème, tu sais.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |