![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
7.1.5.1. Voor het vellen van hoogstammige bomen, alleenstaand, in groeps- of lijnverband, is een stedenbouwkundige vergunning nodig, als ze geen deel uitmaken van een bos. Als hoogstammige boom wordt beschouwd elke boom die op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld een stamomtrek heeft van 1 meter. Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2011 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Ik geef het principe weer. En die uitzonderingen (dus toelating om te kappen zonder vergunning) bestaan slechts voor die bomen die niet verder staan dan 15 meter van het woonhuis. Ik had het dus initieel over bomen in mijn tuin.
Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2011 om 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...nfolijn%2FView |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2011 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U doet op uw eigendom helemaal niet wat u wilt. In geen enkel West-Europees land. Ook niet in Frankrijk. Ook niet in Duitsland. Ook niet in het VK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het eigendomsrecht houdt niet in dat je zomaar alles kunt doen en laten wat je goeddunkt met onroerend goed. Dat is geen overdreven reglementeringszucht, maar een terechte tussenkomst van de overheid om bepaalde schadelijke ingrepen te voorkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of hoe men door de wetgeving de bevolking overlevert aan de willekeur van ambtenaren die zich daardoor interessant kunnen maken. Dat ze G.V.D. als ze zo graag bomen willen hebben dat zelf betalen, en dat onderhoud zelf betalen. Ik heb mijn stuk grond om groen te zetten zelf moeten betalen, mijn eigen bomen en struiken ook zelf moeten kopen en onderhouden. Die kommaneukers menen dat zij moeten gaan bepalen wat wij in onze eigen hof al of niet mogen planten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat dus nog eens aantoont dat de Vlaamse overheid de gemeentelijke autonomie niet ondergraaft, maar juist benadrukt. Dat is trouwens ook gebeurd met de versoepeling op het bouwen van bepaalde kleinere zaken in de tuin. Ook daar werd de mogelijkheid gelaten dat gemeenten een eigen, strengere politiek kunnen voeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet zo, daar gemeentelijke reglementering door het schepencollege wordt uitgevaardigd en niet door de gemeentelijke ambtenaren. Die hebben immers slechts de gemeentelijke reglementen toe te passen. Meer niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Ik herhaal: 'heb jij een hof met bomen en planten? Hoe zou jij het vinden dat de overheid verbiedt een groene haag te planten om inkijk te verhinderen, maar enkel toelating geeft om een bladverliezende beukenhaag te zetten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou het ene niet en het andere wel tot vriendjespolitiek kunnen leiden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik heb een hof met bomen en planten. Meer zelfs, ik bezit zelfs een aanpalend stuk landbouwgrond en daar kan ik ook niet doen wat ik wil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer ik stelde dat het eigendomsrecht absoluut is, dan is dit juridisch ook zo. Dat wil dus zeggen dat men op zijn stuk grond in principe zou moeten kunnen doen wat men wilt, op voorwaarde dat er niemand wordt geschaad en men de regels van nabuurschap respecteert. Wanneer ik dus dus van mening ben dat er een boom is in mijn tuin die me te groot wordt, of die ik gewoon niet meer wil hebben ook al is het een mooie grote boom, dan moet ik die kunnen kappen als eigenaar en bezitter. Dat is de essentie van 'het 'eigenaar zijn'. Die boom is van mij. En ik moet dit kunnen doen dit zonder al die relgelpoespas. Want ik schaad daar niemand mee. Hugo De Ridder heeft overschot van gelijk. De Vlaamse regering manifesteert zich meer en meer als een soort keizer-koster, als een kleinzielige buraucratische regelnever door zich met alles en nog wat te komen moeien. In de tijd toen die dingen federaal geregeld werden, was het veel beter en redelijker. Als het zo doorgaat, moogt ge straks nog niet eens meer lopen in uw tuin waar ge wilt. Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2011 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Niet meer dan normaal dat niet iedereen daar zomáár de bijl in kan zetten maar dat even afstemming wordt gezocht met de plaatselijke overheid. Als er een tijger op je landgoedje rondloopt kan je daar ook niet zomaar een kogel injagen. Welnu, dat is er wellicht over, maar het maakt het punt wel duidelijk.
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat was er dan beter geregeld in de unitaire tijden? Heeft u wel een idee over de oude regels? Dan hoor ik graag van u hoe het in elkaar stak. Nu, u richt nogal eenzijdig uw pijlen op de Vlaamse overheid, terwijl u waarschijnlijk niet weet hoe het bijvoorbeeld in Wallonië in elkaar steekt. Daar zijn de regels nog veel strenger. Er is daar tevens een decretale omzendbrief niet over bomen, maar ook over hagen. Ook zijn er streekgebonden regels zoals bijvoorbeeld in Pays des Collines. Vergeleken daarmee is de Vlaamse wetgeving vrij eenvoudig, doorzichtig en uniform. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Hugo De Ridder ... was dat niet de man die tot diep in de jaren tachtig de partouses en de sexfeestjes verzweeg ?
feestjes waarbij de strapatsen van Berlusconi puberale kwajongensfeestjes lijken ... gaat die man Vlaanderen de les lezen over moraliteit, deontologie en regels ? sans gêne ... |
![]() |
![]() |