Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2011, 21:50   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Jan:
scholen hebben geen driedubbel glas en problemen worden opgelost als verwarmingen springen, als ongelukken gebeuren, als palen omvallen, als gevangen uitbreken, als gebouwen instorten, als bruggen oop instorten staan, als verzekeringen procederen tegen gemeenten

dat is gewoon geen beheer met visie, dat is continu paniekvoetbal
Neen, er is weldegelijk een visie op dit probleem. Daarom ook werd het investeringsfonds daartoe opgericht. Dat u dit niet wil erkennen, is slechts voor uw rekening.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 22:21   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is weldegelijk een visie op dit probleem. Daarom ook werd het investeringsfonds daartoe opgericht. Dat u dit niet wil erkennen, is slechts voor uw rekening.
Dat fonds is goed, daar kun je niet aan twijfelen. Maar hoe snel loopt de planning om al de gebouwen te vernieuwen of te moderniseren 1jaar, 5jaar, of 30 jaar ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 22:31   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat fonds is goed, daar kun je niet aan twijfelen. Maar hoe snel loopt de planning om al de gebouwen te vernieuwen of te moderniseren 1jaar, 5jaar, of 30 jaar ?
Ik ken de details van het geheel niet. Wel weet ik dat er al scholen van gebruik maken en daarbij veel aandacht besteden aan een energiezuinige inrichting.
Oud 25 februari 2011, 00:00   #44
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik weet dat mijn oudste eens een tijdje in een school gezeten heeft waar de school barste als het ware van de leerlingen (zeg maar een gebouw waar 10 jaar terug 150man zat) waar dan 300man in gelepeld werd.
Dat daar dan via een 'vrijwilligersinitiatief' een genre diepvries klasjes werden bijgeknutseld.
Dan die dan als 2 noodklasjes dienden, terwijl er een groep studenten les moest volgen in de eetzaal die ze dan elke middag moesten ontruimen.

en dat in de ouderraad doodleuk beweerd werd, als je subsidies wou voor een extra klas, dat dit een procedure was die oneindig lang duurde;..
En uiteraard had die school enkelvoudig glas, en zelfs 5 jaar nadat mijn zoon daar gepasseerd is, hebben ze daar nog altijd enkelvoudig glas.

Nu gans die schoolgroep, heeft verschillende 'campings' hebben dus allemaal zo'n belachelijke isolatie, infrastructuur, en is notabene zowat de grootste school hier in de streek. Een van die campings, hebben ze zo'n gigantische modernistische glazen hall, en slagen ze er niet in het gebouw te verwarmen als het enigszins begint te vriezen...

Ze gaan dan wel fuseren met een andere school en inderdaad het gaat allemaal over gebouwen, optimaal pallet en leerprogramma. Maar mij moetje niet uitleggen dat er ook maar ergens een deftig systeem bestaat die op een vlotte en efficiente manier toelaat om driedubbel glas te installeren.

De school naast mijn deur, die dada van mij gaat uiteraard al 20jaar mee, is er eens 10 jaar geleden aan begonnen ze om dubbel glas te installeren. Ik denk dat ze heden nog altijd geen dubbel glas hebben, ik zou het nog eens moeten bestuderen, maar enfin gezien de school naast mijn deur ligt, kan het u verwonderen dat ik werkelijk mijn hersenen moet pijnigen om te zoeken waar en wanneer ze ergens een stukje glas vervangen hebben door dubbel glas.

Het atheneum van waar mijn poetsvrouw haar dochter lesvolgt, moet je ook met een microscoop naar dubbel glas zoeken.

IK heb verleden jaar welgeteld 1 school (een technische vakschool) gezien waar de ramen aleluja vernieuwd zijn geworden, en dan inderdaad wel heel mooi gedaan (een beetje te mooi vind ik dan toch, maar kom esthetiek kan blijkbaar zelfs ondanks alle budgettaire beperkingen)

Dus aan het tempo dat ze ermee bezig zijn en te oordelen wat ik zie in mijn wijde omgeving, mag ik schatten dat er binnen 30jaar de helft vand e scholen dubbel glas gaan hebben ??? Moet ik daar voor jubelen en zeggen dat de overheid haar best doet ???

Te oordelen aan die efficientie, kan ik alleen maar stellen dat het beleid een puinhoop is.

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 februari 2011 om 00:06.
Oud 25 februari 2011, 07:37   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik weet dat mijn oudste eens een tijdje in een school gezeten heeft waar de school barste als het ware van de leerlingen (zeg maar een gebouw waar 10 jaar terug 150man zat) waar dan 300man in gelepeld werd.
Dat daar dan via een 'vrijwilligersinitiatief' een genre diepvries klasjes werden bijgeknutseld.
Dan die dan als 2 noodklasjes dienden, terwijl er een groep studenten les moest volgen in de eetzaal die ze dan elke middag moesten ontruimen.

en dat in de ouderraad doodleuk beweerd werd, als je subsidies wou voor een extra klas, dat dit een procedure was die oneindig lang duurde;..
En uiteraard had die school enkelvoudig glas, en zelfs 5 jaar nadat mijn zoon daar gepasseerd is, hebben ze daar nog altijd enkelvoudig glas.

Nu gans die schoolgroep, heeft verschillende 'campings' hebben dus allemaal zo'n belachelijke isolatie, infrastructuur, en is notabene zowat de grootste school hier in de streek. Een van die campings, hebben ze zo'n gigantische modernistische glazen hall, en slagen ze er niet in het gebouw te verwarmen als het enigszins begint te vriezen...

Ze gaan dan wel fuseren met een andere school en inderdaad het gaat allemaal over gebouwen, optimaal pallet en leerprogramma. Maar mij moetje niet uitleggen dat er ook maar ergens een deftig systeem bestaat die op een vlotte en efficiente manier toelaat om driedubbel glas te installeren.

De school naast mijn deur, die dada van mij gaat uiteraard al 20jaar mee, is er eens 10 jaar geleden aan begonnen ze om dubbel glas te installeren. Ik denk dat ze heden nog altijd geen dubbel glas hebben, ik zou het nog eens moeten bestuderen, maar enfin gezien de school naast mijn deur ligt, kan het u verwonderen dat ik werkelijk mijn hersenen moet pijnigen om te zoeken waar en wanneer ze ergens een stukje glas vervangen hebben door dubbel glas.

Het atheneum van waar mijn poetsvrouw haar dochter lesvolgt, moet je ook met een microscoop naar dubbel glas zoeken.

IK heb verleden jaar welgeteld 1 school (een technische vakschool) gezien waar de ramen aleluja vernieuwd zijn geworden, en dan inderdaad wel heel mooi gedaan (een beetje te mooi vind ik dan toch, maar kom esthetiek kan blijkbaar zelfs ondanks alle budgettaire beperkingen)

Dus aan het tempo dat ze ermee bezig zijn en te oordelen wat ik zie in mijn wijde omgeving, mag ik schatten dat er binnen 30jaar de helft vand e scholen dubbel glas gaan hebben ??? Moet ik daar voor jubelen en zeggen dat de overheid haar best doet ???

Te oordelen aan die efficientie, kan ik alleen maar stellen dat het beleid een puinhoop is.
5 jaar wachten op de goedkeuring van de verbouwkosten door het fonds is geen uitzondering.
Er zijn echter nog andere zaken die belangrijk zijn in het achterblijven van de renovaties scholen.
Ze moeten vaak meerdere jaren wachten op hun renovatie vergunningen en zitten vaak in de problemen door wetgevingen rond veiligheid, milieunormen, ruimte verplichtingen per leerling en dergelijke zaken.
Zo voldoen schoolgebouwen die in 1970 gebouwd zijn vaak totaal niet meer aan de huidige normen en moeten die scholen om een goedkeuring te krijgen voor het plaatsen van dubbelglas, ook hun plafonds verlagen, hun verlichting veranderen en nog zo van die zaken.
Om een school te renoveren moet je trouwens niet langst 1 maar langst meer dan 10 overheidsinstellingen passeren voor je de eerste plank mag veranderen en er geld voor krijgt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 07:52   #46
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
5 jaar wachten op de goedkeuring van de verbouwkosten door het fonds is geen uitzondering.
Er zijn echter nog andere zaken die belangrijk zijn in het achterblijven van de renovaties scholen.
Ze moeten vaak meerdere jaren wachten op hun renovatie vergunningen en zitten vaak in de problemen door wetgevingen rond veiligheid, milieunormen, ruimte verplichtingen per leerling en dergelijke zaken.
Zo voldoen schoolgebouwen die in 1970 gebouwd zijn vaak totaal niet meer aan de huidige normen en moeten die scholen om een goedkeuring te krijgen voor het plaatsen van dubbelglas, ook hun plafonds verlagen, hun verlichting veranderen en nog zo van die zaken.
Om een school te renoveren moet je trouwens niet langst 1 maar langst meer dan 10 overheidsinstellingen passeren voor je de eerste plank mag veranderen en er geld voor krijgt.
Voila inefficientie ten top.
Oud 25 februari 2011, 08:18   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of Vlaanderen op zijn best
Oud 25 februari 2011, 21:27   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of Vlaanderen op zijn best
Wat had u dan wel in gedachten? Dat een school grondig gerenoveerd kan worden op basis van de willekeur van een bepaald iemand?
Oud 25 februari 2011, 21:31   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie eerlijk gezien niet goed in waar u die "inefficientie" (sic) plaatst. Er zijn bij schoolgebouwen inderdaad heel wat voorschriften die moeten nagevolgd worden, maar dat is ook het geval voor andere openbare gebouwen. Of denkt u dat er voor een grondige renovatie van een hotel bijvoorbeeld geen lange aanlooptermijn bestaat? En dan zwijgen we nog over de tijd die erna nog besteed moet worden aan het binnenhalen van de verschillende offertes, het met elkaar vergelijken en afwegen ervan, de beslissingen die moeten genomen worden, enz.
Oud 25 februari 2011, 22:05   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat had u dan wel in gedachten? Dat een school grondig gerenoveerd kan worden op basis van de willekeur van een bepaald iemand?
jantje: als een raamstuk is, kunje dat toch vernieuwen ? wel zo eenvoudig is 3dubbel glas stoppen.

als een verwarming stuk is kun je toch een condensatieketel in de plaats zetten ?

als je verlichting stuk is kun je daar toch vervangen door de meest ecologische versie ?

moest de directies enigermate ingelicht worden of eenhandeleiding krijgen wat de beste en zuinigste keuzes zijn die ze kunnen maken, en dit elk jaar aangepast denk ik dat met een minimaal budget op quasi onzichtbare manier alle scholen energiezuinig zouden worden
capité
Oud 26 februari 2011, 00:16   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jantje: als een raamstuk is, kunje dat toch vernieuwen ? wel zo eenvoudig is 3dubbel glas stoppen.
Popolletje, dat gaat niet. Of denk je soms dat een oud kader waar enkel glas in zat, plotseling geschikt wordt om driedubbel glas in te stoppen? Ken jij wel iets van raamconstructies?
Oud 26 februari 2011, 00:17   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als een verwarming stuk is kun je toch een condensatieketel in de plaats zetten ?
Ja, en beweert u nu dat scholen dat niet doen?
Oud 26 februari 2011, 00:18   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je verlichting stuk is kun je daar toch vervangen door de meest ecologische versie ?
Ja, en beweert u nu dat scholen dat niet doen? In onze school hangen er in de klaslokalen nog alleen tl-lampen, wat een heel goede keuze is.
Oud 26 februari 2011, 00:21   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
moest de directies enigermate ingelicht worden of eenhandeleiding krijgen wat de beste en zuinigste keuzes zijn die ze kunnen maken, en dit elk jaar aangepast denk ik dat met een minimaal budget op quasi onzichtbare manier alle scholen energiezuinig zouden worden
capité
Heel veel energiezuinige maatregelen kosten geld, handenvol geld. Als je goedkoop bediend wilt worden, dan koop je maar weinig energiezuinige middelen. Een gloeilamp is bijvoorbeeld spotgoedkoop, maar tl-lampen en spaarlampen zijn stukken duurder bijvoorbeeld. Als scholen hun enkel glaspartijen willen vervangen, dan zijn ze ook genoodzaakt alle ramen te vervangen. Voor een school gaat dat dan om enorme bedragen (ik heb de indruk dat u gewoon niet weet hoeveel een goed raam met HR-glas eigenlijk kost, laat staan dat u kan inschatten hoeveel grote glaspartijen kosten die nog eens volgens de wet in gelaagd glas moeten zijn (dus nog een meerprijs!)).
Oud 26 februari 2011, 11:37   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Scholen hun bouwplannen zijn nu vaak reeds verouderd en achterhaald, voor de scholen zelfs maar kunnen beginnen aan de renovatiewerken.

Is Essen zitten de leerlingen van het KA zelfs reeds meer dan 20 jaar in houten barakken. Dit omdat de bouwplannen maar niet goed gekeurd geraken, terwijl men voor het KA van Kalmthout net dezelfde bouwplannen gebruikt voor de nieuwbouw en de school daar reeds meerdere jaren af is.
Een andere school in de Kempen krijgt haar bouwvergunning niet in orde, omdat ze na 150 jaar te bestaan, plots zone vreemd is geworden en dus volgens de wet moet afgebroken worden.
Weer een andere school mag geen verbouwingen uitvoeren, omdat heel de school geklasseerd is door het Vlaamse gewest.

Maar niet enkel met scholen begaat de Vlaamse overheid blunders van jewelste.
Ook bij de wegenbouw zijn het rampen.
Sommige wegen moeten vaak meerdere keren per jaar open gebroken worden, omdat er geen coördinatie is.

Laatste nog gezien.
Eerst word er een nieuw wegdek op een gewestweg gelegd, om hem 1 maand later volledig open te breken om nieuwe dubbele riolering aan te leggen.
Oud 26 februari 2011, 11:41   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel veel energiezuinige maatregelen kosten geld, handenvol geld. Als je goedkoop bediend wilt worden, dan koop je maar weinig energiezuinige middelen. Een gloeilamp is bijvoorbeeld spotgoedkoop, maar tl-lampen en spaarlampen zijn stukken duurder bijvoorbeeld. Als scholen hun enkel glaspartijen willen vervangen, dan zijn ze ook genoodzaakt alle ramen te vervangen. Voor een school gaat dat dan om enorme bedragen (ik heb de indruk dat u gewoon niet weet hoeveel een goed raam met HR-glas eigenlijk kost, laat staan dat u kan inschatten hoeveel grote glaspartijen kosten die nog eens volgens de wet in gelaagd glas moeten zijn (dus nog een meerprijs!)).
Het kost inderdaad allemaal veel geld.
Maar het is nu net niet daarop dat we klagen, over de zinloosheid van sommige handelswijzen van de overheid.

Sommige dossiers moeten via 10 overheidsinstellingen passeren om goedgekeurd te geraken en de behandeling duurt vaak meer dan 5 jaar, terwijl dit zelfs in Wallonië op enkele maanden gedaan word.
Oud 26 februari 2011, 11:44   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kost inderdaad allemaal veel geld.
Maar het is nu net niet daarop dat we klagen, over de zinloosheid van sommige handelswijzen van de overheid.

Sommige dossiers moeten via 10 overheidsinstellingen passeren om goedgekeurd te geraken en de behandeling duurt vaak meer dan 5 jaar, terwijl dit zelfs in Wallonië op enkele maanden gedaan word.
Is dat zo? Kunt u dat even concreet duiden met gelijkaardige voorbeelden in resp. Vlaanderen en Wallonië?
Oud 26 februari 2011, 11:47   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is Essen zitten de leerlingen van het KA zelfs reeds meer dan 20 jaar in houten barakken. Dit omdat de bouwplannen maar niet goed gekeurd geraken, terwijl men voor het KA van Kalmthout net dezelfde bouwplannen gebruikt voor de nieuwbouw en de school daar reeds meerdere jaren af is.

Alleen komt daarbij de vraag op of het niet goedkeuren van deze plannen een blunder uitmaakt van de Vlaamse overheid. U vertelt niets over de reden waarom ze niet worden goedgekeurd, want aan het plan door de bevoegde dienst van het onderwijs (Vlaamse overheid, nietwaar!) ligt het schijnbaar niet. Hetzelfde plan is immers op een andere plaats wel goedgekeurd. Wat is dan wel de oorzaak?
Oud 26 februari 2011, 11:48   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een andere school in de Kempen krijgt haar bouwvergunning niet in orde, omdat ze na 150 jaar te bestaan, plots zone vreemd is geworden en dus volgens de wet moet afgebroken worden.
Uw conclusie is onjuist: zonevreemde woningen die er dermate lang staat, moeten helemaal niet afgebroken worden. Wel zijn er dan strenge bepalingen m.b.t. verbouwing en uitbreiding.
Oud 26 februari 2011, 11:49   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer een andere school mag geen verbouwingen uitvoeren, omdat heel de school geklasseerd is door het Vlaamse gewest.

Ook dit is onjuist: in geklasseerde gebouwen mogen wel verbouwingen gebeuren, wel moeten die volgens bepaalde normen gebeuren en is er een nauwgezette opvolging.

Of misschien meent u dat het klasseren van een waardevol gebouw een blunder uitmaakt?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be