Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2011, 02:16   #41
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Link opent zeer traag, maar ik veronderstel dat het de koers van Vestas weergeeft. Dat is echter geen argument om wat ik zei te ontkrachten.

1. De groene aandelen kregen het hard te verduren de laatste jaren omwille van de teruggelopen subsidies als gevolg van de crisis.

2. projecties van geïnstalleerd vermogen tonen dat propere energie (wind, zon, geo, water...) de komende jaren nog veel zal toenemen, voornamelijk in China.

3. zoals ook met zonnenergie gebeurde beginnen de Chinezen zeer competitief te worden in de wind energiesector. De prijzen van windmolens dalen. Europeanen krijgen het moeilijker. Toch zie ik ze niet uitgeschakeld Vestas, Nordex, Gamesa en dergelijke. Hun aandeel zou wel eens tot 50 % ondergewaardeerd kunnen zijn op dit moment lees ik. Advies: kopen

4. smart grid e.a. technologie zal wind energie verder stimuleren.

5. De Mongolen zijn geen mongolen. Chinezen evenmin. Bekijk die hun projecties eens. Zelfs met 70 % Chinese bedrijven in die markt is er nog genoeg over voor de Europeanen.
Mijn Deense vriendin oppert de mogelijkheid dat Vestas artificieel laag wordt gehouden doordat de Deense banken een negatief advies geven en daardoor zelf goedkoop aandelen kunnen kopen. De banken en economie in DK zitten in deep shit. Mogelijk heeft ze gelijk, maar op financieel gebied zou dat de eerste maal zijn.
Oud 5 maart 2011, 07:28   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Het gaat voornamelijk om export. Windenergie breng 'ontwikkeling' naar afgelegen gebieden. Op die wijze wordt het ook in de VS gepromoot merk ik.
En wat exporteerd Mongolië? Mongoolse ruiters zijn niet zo in vraag meer als 1000 jaar geleden.

Of de VS... Niet veel meer tegenover 35 jaar geleden. Veel productie vanuit de VS is verkast naar Japan, Taiwan en China.
Films, pizza en Microsoft, dat zijn de dingen die me zo in't hoofd opkomen.

Citaat:
Zolang wachten zou dom zijn. Overheidsstimulaties in alternatieve energie tonen dat Europa en de VS zo dom niet zijn.
Overheidssimulaties geven ook aan dat het belastingsniveau opgetrokken kan worden tot 85% van het BNP vooraleer er een revolutie zou beginnen in België. (oh, wacht, dat is ongeveel het belastingsniveau hier, als je alle verborgen taxen meeteld)

Alternatieve energie ligt aan de kunstmatige ademhaling zolang er geen geschikt opslag medium is.
De zaak, dat energie opslag medium is er. We moeten het alleen mogen bouwen. Het Omgekeerd Plan Lieven is echt geen technologisch hoogstandje, en behoeft geen 30 jaar ontwikkeling (minimum prognose voor kernfusie als commerciële energiebron), en met de Nederlandse en Belgische expertise met waterwerken, zelfs zeer haalbaar.
't is "maar" 567 miljoen ton gewapend beton om een project van een 70 gigawatt op poten te zetten. (en 2000km² aan Noordzee zandbank wegbaggeren). Een combinatie van windmolens, getijdenkrachtcentrale en fotothermische energie zorgen voor de hernieuwbare energie. Niks dure grondstoffen dan. Staal ,beton en koper (of als 't koper te duur is, aluminium).
Niks smart grid, niks gezeur van afvalopslag, gewoon met de huidige infrastructuur verder doen tot er echte alternatieven opkomen.
Nu beginnen bouwen, en binnen 20 jaar is het pure, ongezoeten winst.

Maar ik hoor de groenen al sputteren "Jamaar, ge verstoord de habitat van de paarsgestreepte voorhuidgarnaal"
Oud 5 maart 2011, 13:24   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En wat exporteerd Mongolië? Mongoolse ruiters zijn niet zo in vraag meer als 1000 jaar geleden.

Of de VS... Niet veel meer tegenover 35 jaar geleden. Veel productie vanuit de VS is verkast naar Japan, Taiwan en China.
Films, pizza en Microsoft, dat zijn de dingen die me zo in't hoofd opkomen.
Dat is een ander verhaal. Bernanke poogt de dollar te devalueren met zijn 'quantitative easing' gelddrukken (nu mummer drie in de maak) om de export te stimuleren, maar ik vraag me ook af of dit geen bodemloos gat is. Te laat. Kunnen de VS nog wel iets zinvols exporteren?

Citaat:
Maar ik hoor de groenen al sputteren "Jamaar, ge verstoord de habitat van de paarsgestreepte voorhuidgarnaal"
Je hebt groenen die elk woord waar bio in voorkomt achterna lopen...zoals biofuels. Dat dat evenzeer Co2 uitstoot en dat daarvoor bossen gekapt worden en voedsel duurder wordt komt in het plaatje niet kijken. Voor dat soort van groenen worden woordjes als 'clean coal' bedacht.

Je hebt ook antigroenen die plots bezorgd zijn om horizonvervuiling en vogeltjesgehakt door windmolens. Raar dat ze niet dezelfde bezorgdheid vertonen in verband met de spectaculair verminderende biodiversiteit, noch dat ze zich ooit vragen stelden bij de esthetiek van het Vlaamse landschap toen het werd volgebetoneerd in het verleden.

Bekrompenheid en zelfbedrog zijn de wereld nog niet uit.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 maart 2011 om 13:36.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2011, 14:50   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Mijn Deense vriendin oppert de mogelijkheid dat Vestas artificieel laag wordt gehouden...
hangt van termijn af

Kijk zelf

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 maart 2011 om 14:56.
Oud 5 maart 2011, 16:33   #45
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hangt van termijn af

Kijk zelf
Ik volg Vestas al 5 jaar.
Oud 5 maart 2011, 16:38   #46
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een ander verhaal. Bernanke poogt de dollar te devalueren met zijn 'quantitative easing' gelddrukken (nu mummer drie in de maak) om de export te stimuleren, maar ik vraag me ook af of dit geen bodemloos gat is. Te laat. Kunnen de VS nog wel iets zinvols exporteren?
ALs er vraag is zal het aanbod volgen. Maar indien de $ te veel zakt zullen heel wat landen in problemen raken wat op termijn ook een weerslag zal hebben op de economie van de VS.
Oud 5 maart 2011, 16:43   #47
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik volg Vestas al 5 jaar.
Als je nu 8 jaar gezegd had dan had je nu 250 % winst.

Westerse aandelen bewegen zich 'horizontaal' vanaf 2000.
Oud 5 maart 2011, 17:04   #48
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je nu 8 jaar gezegd had dan had je nu 250 % winst.
ALs ik 8 jaar geleden gekocht had aan 40 dkk en in 2008 verkocht aan 700 ...
ALs varkens vleugels hadden ...

Citaat:
Westerse aandelen bewegen zich 'horizontaal' vanaf 2000.
Dan heb je toch niet goed gevolgd. Ik heb Dexia verkocht in 2008 (voor de crisis) met 400% winst.
Oud 6 maart 2011, 01:26   #49
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je hebt groenen die elk woord waar bio in voorkomt achterna lopen...zoals biofuels. Dat dat evenzeer Co2 uitstoot en dat daarvoor bossen gekapt worden en voedsel duurder wordt komt in het plaatje niet kijken. Voor dat soort van groenen worden woordjes als 'clean coal' bedacht.

Je hebt ook antigroenen die plots bezorgd zijn om horizonvervuiling en vogeltjesgehakt door windmolens. Raar dat ze niet dezelfde bezorgdheid vertonen in verband met de spectaculair verminderende biodiversiteit, noch dat ze zich ooit vragen stelden bij de esthetiek van het Vlaamse landschap toen het werd volgebetoneerd in het verleden.

Bekrompenheid en zelfbedrog zijn de wereld nog niet uit.
In de geschiedenis van de aarde is de biodiversiteit verscheidenen malen met 95% - 99% uitgeroeid. En telkens werden die rampen gevolgd door een explosie van nieuwe soorten, beter aangepast aan de veranderde omstandigheden.
Oud 6 maart 2011, 01:31   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en gij hoopt dan bij die 1 % te zijn?
Oud 6 maart 2011, 03:35   #51
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik WEET dat ik er niet bij zal zijn. Maar ik hoop voor mijn kinderen die een heel opportunistische visie hebben meegekregen.

Laatst gewijzigd door rikbe : 6 maart 2011 om 03:37.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 03:55   #52
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Johan, mijn visie van de toekomst is gebaseerd op logica en ik kan mijn gevoelens zoals hoop, angst, enz volledig buitensluiten als ik redeneer. Ik besef dat ik van geen belang ben, ik besef dat de gehele mensheid geen belang heeft wat betreft ecologie, evolutie en natuur.
Als de opwarming van de aarde zich doorzet zullen in het ergste geval 10% van de wereldbevolking het niet overleven. Als er daarentegen een ijstijd komt, 90%.
Wat vind jij het beste?
Oud 6 maart 2011, 12:48   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vooruitziendheid is een grote troef die de mens heeft. Een klimop plooit pas als hij een obstakel tegenkomt. Een hamster denkt een winter vooruit. En wij kunnen een hele soort vooruitdenken. Maar we willen dikwijls niet, geconcentreerd als we zijn op onmiddellijke behoeften, gedomineerd als we zijn door korte termijnangsten. We zijn echter tegelijk mens (individu) en mensheid (deel van dat bijna onvatbare iets dat ik zo algemeen mogelijk omschrijf als 'leven'.

Herinner je 'the 5th element' - da's geen groot filosoof, maar een film - waarin gezegd wordt..."only live matters". Zo denk ik ook. Wij dienen dat te doen wat het leven bevordert. Dat is wat we aanvoelen als 'goed'. Daarmee dat we pijn hebben als we de immens uitgestrekte en opgedroogde vlaktes zien van omgekapt oerwoud. We weten dat we het leven tekort gedaan hebben en ons niet als een beschermer van dat leven maar als een parasiet gedragen hebben en we voelen ons er schuldig over. En weet je wat...het leven stoot parasieten af in het algemeen. De mens heeft een keuze door zijn vermogen vooruit te zien. Die keuze bepaald of hij overleeft als het individu en de som van individuen die hij zo graag is en benoemd als homo sapiens of dat hij afgestoten wordt en misschien wel zichzelf onbewust afstoot van dat wat really matters...live.

Als individu probeer ik een evenwicht te zoeken tussen mijn kleinegoïstische ik (spijtig genoeg dat deel waar sommigen heel het economisch systeem willen op baseren) en mijn besef deel te zijn van het leven (leven ruimer opgevat dan 'levende materie' trouwens). Als individu voel ik angst, als deel van het leven voel ik geborgenheid.

De 'kunst' die ik maak beschouw ik als 'een onvoorwaardelijk geschenk aan de mensheid' in tegenstelling tot kunst als 'de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie', oftewel geïndividualizeerde kunst. Mijn kunst is een boodschap lijkt het soms van het leven aan de mens via Johan Bollen. Dit als voorbeeld.

Je ziet ik ben 'religieuzer' als je zou vermoeden. Ik noem het liever 'spiritueel' want religie wordt nogal vlug verengd tot een spreken over het concept God, terwijl ik religiositeit erken zelfs in jouw woorden, als je spreekt over het opportunisme dat je aan je kinderen wil meegeven.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 maart 2011 om 12:50.
Oud 8 maart 2011, 16:37   #54
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Tom VanDyck in De Morgen vandaag :

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...manieren.dhtml

Citaat:
Republikeinen in het Amerikaanse parlement dienden vorige week een wetsvoorstel in dat het Environmental Protection Agency (EPA, zeg maar het milieuministerie) zou verbieden om de uitstoot van broeikasgassen te reguleren. Dat is sinds de Republikeinse aardverschuiving bij de verkiezingen van vorig jaar een zoveelste uiting van suïcidale stupiditeit.

Sinds ze de meerderheid heroverden in het Huis van Afgevaardigden en een groot aantal nieuwe gouverneurszetels binnenhaalden, hebben de Republikeinen een frontale aanval ingezet op het milieubeleid in de VS. Hun recente federale begrotingsvoorstel houdt het dan ook lang niet alleen bij het kortwieken van de EPA.

Een greep uit het aanbod: fondsen voor het beschermen van zalm in de baai van San Francisco en het zuiveren van rioolwater dat in meren in Florida terechtkomt zouden afgeschaft worden. Regels om kwikvervuiling tegen te gaan, worden verslapt. Als klap op de vuurpijl wordt ook een einde gemaakt aan de praktijk om honderden miljoen dollars van olierechten te gebruiken voor natuurparken.

Maar het is dus vooral de strijd tegen klimaatverandering die de toorn van de Republikeinen wekt. Senator James Inhofe uit Oklahoma noemde dat ooit het grootste bedrog dat ooit gepleegd was op het Amerikaanse volk. Bijgevolg willen de Republikeinen nu niet alleen het budget intrekken voor de klimaatadviseur in het Witte Huis, maar ook voor de gezant van Buitenlandse Zaken op de klimaatonderhandelingen van de VN.

Dat mag niet verwonderen, want het ontkennen van klimaatverandering is de laatste paar jaar een conditio sine qua non geworden om het te maken als Republikeins politicus. Wie in die partij een voorverkiezing wil overleven, moet tegen abortus zijn en voor vrij wapenbezit en dient te verkondigen dat global warming een verzinsel is. In het parlement is er dan ook haast geen Republikein meer te vinden die wil toegeven dat de planeet wel degelijk opwarmt door menselijk toedoen.

Want, zo zegt volksvertegenwoordiger John Simkus uit Illinois: "God heeft gezegd dat de aarde niet vernietigd zal worden door overstromingen." Simkus is lid van de commissie Energie en Milieu.
Sommigen weten nochtans beter, maar kunnen daar in het huidige politieke klimaat niet voor uitkomen. In 2008, toen hij presidentskandidaat was, geloofde senator John McCain bijvoorbeeld wel in global warming. Hetzelfde met potentiële presidentskandidaten voor 2012, zoals de ex-gouverneurs Tim Pawlenty, Mitt Romney en Mike Huckabee.

Maar toen was er dus nog geen Tea Party. Deze beweging, die ondertussen uitvoerig heeft aangetoond dat ze het voetvolk heeft om door te wegen in Republikeinse voorverkiezingen, heeft van het klimaatontkenning één van haar centrale geloofspunten gemaakt en wordt niet toevallig gaande gehouden met geld van fossiele-energiebedrijven.

Voorbeeld bij uitstek: Koch Industries, van de broers Charles en David Koch. Dat is volgens het Center for Responsive Politics een grotere politieke donor dan de oliegigant Exxon Mobil. Eén van de poulains van de Kochs is de nieuwe gouverneur van Wisconsin, Scott Walker - dezelfde die de ambtenarenvakbonden daar hun sociale onderhandelingsrecht wil afpakken. Hij is van plan om het bouwen van windmolens zo goed als onmogelijk te maken, weigerde geld voor een nieuwe hst-lijn die duizenden auto's van de weg zou halen, en wil allerlei milieuregels versoepelen, onder andere voor fosforvervuiling.

Walker wil zelfs de budgetten voor recyclage van huisvuil in zijn staat decimeren. Resultaat: heel wat gemeenten zullen zich niet meer kunnen permitteren om te recycleren en duizenden tonnen perfect herbruikbaar glas en blik zullen op de vuilnisbelt terechtkomen.
Heeft dat zin? Natuurlijk niet. Tenzij je alleen op politiek gewin uit bent. Jezelf in milieu- en klimaatzaken als een neanderthaler gedragen, daar vallen nu eenmaal stemmen mee te winnen, want het past in de door de Tea Party opgepookte trend van verzet tegen vermeende hooghartige linkse elites die de gewone Amerikaan willen opleggen hoe hij moet leven.

Om maar te zeggen: spilzucht en vuile manieren zijn een politiek statement geworden in dit land. En zo komt Wisconsin - en bij uitbreiding heel Amerika - dus in zijn eigen vuiligheid te zitten. Wat een wel zeer puberale, zelfdestructieve manier is om de pretentieuze snobs in New York, Boston, San Francisco en Washington een keer goed mores te leren. Pak aan, Obama!
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 16:44   #55
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wow, wat een idioten.

Meer valt daar eigenlijk niet over te zeggen.
Oud 8 maart 2011, 22:52   #56
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Typische WIT-ZWARTE linkse eco-desinformatie: als je de AGW in twijfel trekt wordt je onmiddelijk gebrandmerkt als iemand die de klimaatsverandering ontkent.

PS wie is die Tom VanDyck en welke zijn zijn diploma's?
Oud 23 maart 2011, 00:27   #57
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb meer de indruk dat vele Europeanen gebrainwaste idioten zijn die alles wat groen of eco is als evangelie aanbidden.
Europeanen zijn de afval van wat overblijft nadat de mensen met visie hun hachje hebben gered door naar de VS te emigeren omdat ze hier vervolgd werden door religieuze conservatieven.
VS is de meest succesvolle economie.
VS is het meest gevorderd in technologie en wetenschap.
Dat ze het milieu niet serieus nemen is gewoon gezond verstand, is waar de Europeanen nogal moeite mee hebben.
Het milieu serieus genomen:

Enya - Wild Child & Caribbean Blue [Tropical HD]
http://www.youtube.com/watch?v=q1vdI...eature=related

Enya - Caribbean Blue
http://www.youtube.com/watch?v=5yRgiXh2fP4

Earth Day:
http://www.youtube.com/watch?v=Lj76V...eature=related

Welcome to Planet Earth
http://www.youtube.com/watch?v=HJV6L...eature=related

EARTH - One video you NEED to see
http://www.youtube.com/watch?v=thuVi...eature=related
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 02:12   #58
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Het milieu serieus genomen:

Enya - Wild Child & Caribbean Blue [Tropical HD]
http://www.youtube.com/watch?v=q1vdI...eature=related

Enya - Caribbean Blue
http://www.youtube.com/watch?v=5yRgiXh2fP4

Earth Day:
http://www.youtube.com/watch?v=Lj76V...eature=related

Welcome to Planet Earth
http://www.youtube.com/watch?v=HJV6L...eature=related

EARTH - One video you NEED to see
http://www.youtube.com/watch?v=thuVi...eature=related
Heel mooie beelden, maar hoeveel vervuil je met daar naartoe te vliegen. Ben je al een ooit gaan wandelen in de Ardeense bossen? Of is dat te goedkoop voor jou?
Oud 23 maart 2011, 06:01   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad de koers van Vestas. In 2008 stond ze nog boven 700 DKK, nu 180. Blijkbaar is het vertrouwen in windmolens niet zo groot.
Der is ook zo'n internetbubbel rond diezelfde tijd geweest maar dat wil toch niet zeggen dat mensen nu het internet de rug toe keren. Als ze het beginnen hypen moet je oppassen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be