Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2011, 22:51   #41
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

Kortom, geen hiërarchie. Want van zodra je hiërarchie hebt, heb je leiders en volgers (misschien in vele gradaties en gedaanten, maar ze zijn er).

En wanneer er geen hiërarchie is, geen gezag en dus machtsstructuur, dan is er chaos. En dan regeert de sterkste, wiens macht voortvloeit uit de natuurlijke ongelijkheid der mensen en wiens macht zeer moeilijk kan ingeperkt worden omdat er geen structuur bestaat die door de bevolking bekleedt is met het gezag om die macht van de sterkste(n) in te tomen.

Altijd weer bijten de liberale extremisten (of ze zich nu voordoen als liberaal, anarchist of libertair speelt geen rol) de tanden stuk op de natuurlijke, menselijke ongelijkheid.
Serieus? Waarom zou het?
Het is niet omdat er geen hiërarchie is, dat er ook geen organisatie kan zijn.
Je maakt te snel de sprong van 'er is geen machtsstructuur' naar 'er is geen structuur met gezag'
Vakbonden, arbeidsraden, protestgroepen, actiegroepen, woonraden, ... zijn allemaal voorbeelden van structuren die kunnen functioneren zonder gezagsstructuur, maar die wel gezag uitoefenen.

Edit: en ja, mensen zijn anders, en niemand is gelijk, dus er zullen altijd wel verschillen zijn tussen mensen die veel zeggen en weinig zeggen, mensen die goed kunnen overtuigen en mensen die dat minder goed kunnen, daarom zorg je in vergaderingen voor een structuur waar iedereen aan bod kan komen, zodat die machts/invloedsverschillen uitgevlakt worden.

Laatst gewijzigd door An Arkos : 5 maart 2011 om 22:54.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2011, 23:11   #42
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Vakbonden, arbeidsraden, protestgroepen, actiegroepen, woonraden, ... zijn allemaal voorbeelden van structuren die kunnen functioneren zonder gezagsstructuur, maar die wel gezag uitoefenen.
Kostelijk!!!

Dus in die vakbonden, arbeidsraden, protestgroepen,... waren er geen voorzitters / bestuursleden die over het waaien en draaien van de organisatie beslis(s/t)en? Welja, er zijn inderdaad in bepaalde marxistische landen experimenten geweest daarmee, lang hebben ze niet geduurd. Chaos was immers het gevolg omdat populariteit en onkunde al zeer snel de boventoon haalden.

Citaat:
Edit: en ja, mensen zijn anders, en niemand is gelijk, dus er zullen altijd wel verschillen zijn tussen mensen die veel zeggen en weinig zeggen, mensen die goed kunnen overtuigen en mensen die dat minder goed kunnen, daarom zorg je in vergaderingen voor een structuur waar iedereen aan bod kan komen, zodat die machts/invloedsverschillen uitgevlakt worden.
Kinderlijke naïeviteit. Ik ga komen naar zo'n vergadering. En waarom zou ik daar m'n mond houden als iemand anders spreekt? Waarom zou ik daar rekening houden met die anderen hun mening? Er is immers geen machtsstructuur aanwezig die mij dat kan beletten. Ik ga daar de boel in het honderd laten draaien, en waarom? Goh bijvoorbeeld omdat enkele leden hun kop mij niet aanstaat. Wie zal mij ontslaan? Toch nooit iemand die met die vervloekte "macht" bekleed is om dat te doen zeker?
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 00:17   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kinderlijke naïeviteit. Ik ga komen naar zo'n vergadering. En waarom zou ik daar m'n mond houden als iemand anders spreekt? Waarom zou ik daar rekening houden met die anderen hun mening? Er is immers geen machtsstructuur aanwezig die mij dat kan beletten. Ik ga daar de boel in het honderd laten draaien, en waarom? Goh bijvoorbeeld omdat enkele leden hun kop mij niet aanstaat. Wie zal mij ontslaan? Toch nooit iemand die met die vervloekte "macht" bekleed is om dat te doen zeker?
Omdat mensen je dan een lastpak gaan vinden en je wel eens met je kop ingeslagen zou kunnen teruggevonden worden?

Ik denk eerder dat jij kinderlijk naïef bent als je denkt dat je tussen volwassenen moedwillig het kind meent te kunnen uithangen.

Laatst gewijzigd door lombas : 6 maart 2011 om 00:18.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 00:28   #44
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Omdat mensen je dan een lastpak gaan vinden en je wel eens met je kop ingeslagen zou kunnen teruggevonden worden?
Pweeeuuut... het recht van de sterkste geldt! De "lastpak" blijkt een boom van een vent te zijn die gans dat vergaderingetje gewoon in een vingerknip bijeenveegt.
Citaat:
Ik denk eerder dat jij kinderlijk naïef bent als je denkt dat je tussen volwassenen moedwillig het kind meent te kunnen uithangen.
Aah ja, want zoals we allen weten zijn het kinderen die in de gevangenissen belanden, zijn het kinderen die scheiden, met de buren ruzie maken, werkcollega's pesten, verkeersagressie begaan,... want die brave volwassenen doen zoiets niet. Die volwassenen zijn immers allemaal gelijk, allemaal redelijk, allemaal verstandig,...

Jullie kunnen er gewoon niet om heen. De menselijke maatschappij heeft hiërarchische structuren nodig waar verschillen in macht en gezag aan gekoppeld zijn. Libertairen, anarchisten... hebben een sociale stoornis (of is het een psychologische /psychiatrische aandening?) die hen verhindert dit logische en normale feit te aanvaarden omdat ze niet kunnen omgaan met de menselijke ongelijkheid en de directe logische gevolgen daaruit.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 00:35   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pweeeuuut... het recht van de sterkste geldt! De "lastpak" blijkt een boom van een vent te zijn die gans dat vergaderingetje gewoon in een vingerknip bijeenveegt.
En hij is een mengeling van Rambo en Jason Bourne en heeft ook nog eens het geluk van die karakters?

Beetje eenvoudig teruggeworpen, vind ik.

Citaat:
Aah ja, want zoals we allen weten zijn het kinderen die in de gevangenissen belanden, zijn het kinderen die scheiden, met de buren ruzie maken, werkcollega's pesten, verkeersagressie begaan,... want die brave volwassenen doen zoiets niet. Die volwassenen zijn immers allemaal gelijk, allemaal redelijk, allemaal verstandig,...
Je zei dat je het kind ging uithangen, niet dat je de meestercrimineel ging spelen. Wel, het eenvoudige antwoord op je vraag is: er is altijd criminaliteit. En als jij nu geen reden ziet om die bank te gaan beroven, zul jij dat ook niet zien als "de staat" er niet zou zijn. Jouw redereningen maken jou tot de persoon die je bent, dat verandert niet zomaar.

Overigens vind ik dat er veel te veel mensen in de gevangenis zitten voor belachelijke zaken, waar ze beter zouden werken om hun schulden af te betalen en beter te integreren in de maatschappij - dat tussen haakjes.

Voorbeelden die je geeft over pesten, ruzie maken, scheiden: dat zijn allemaal zaken waar mensen nu dagelijks mee geconfronteerd worden (scheiden is dan zelfs nog niet crimineel, waarom je dat aanhaalt, begrijp ik niet).

Citaat:
Jullie kunnen er gewoon niet om heen.
Ik ben geen anarchist.

Citaat:
De menselijke maatschappij heeft hiërarchische structuren nodig waar verschillen in macht en gezag aan gekoppeld zijn. Libertairen, anarchisten... hebben een sociale stoornis (of is het een psychologische /psychiatrische aandening?) die hen verhindert dit logische en normale feit te aanvaarden omdat ze niet kunnen omgaan met de menselijke ongelijkheid en de directe logische gevolgen daaruit.
Ik denk dat jij Bakunin eens moet lezen, want anarchisten zeggen helemaal niet dat er geen autoriteit of hiërarchie meer mag bestaan.
Oud 6 maart 2011, 02:33   #46
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Juist, de drang van uw kloten te rechtvaardigen,
Het verkrachten te rechtvaardigen.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 02:39   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

De hamvraag is: waarom zouden we een of andere fascist die geen knijt weet van wetenschappelijke inzichten in sociologie, psychologie, politicologie, economie en rechtsleer serieus of ernstig nemen met de slogans die hij als 'kritiek' uit?

Dat is een veel interessantere vraag.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 02:41   #48
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De naïviteit waarmee hij sociale regels, gedreven en gemotiveerd door sociale en morele normen herleidt tot 'hierarchie' is het niveau van een kind vis a vis haar/zijn ouders, niet van een serieuze denkers over de mogelijkheden van sociale interactie. Hiermee zou hij al eens kunnen beginnen.

Geen dank; 'k leer kindjes graag iets bij.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 6 maart 2011 om 02:46.
Oud 6 maart 2011, 03:06   #49
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De naïviteit waarmee hij sociale regels, gedreven en gemotiveerd door sociale en morele normen herleidt tot 'hierarchie' is het niveau van een kind vis a vis haar/zijn ouders, niet van een serieuze denkers over de mogelijkheden van sociale interactie. Hiermee zou hij al eens kunnen beginnen.

Geen dank; 'k leer kindjes graag iets bij.
Maar natuurlijk,ik weet alles van sociologie, psychologie, politicologie, economie en rechtsleer en ik duld geen tegenspraak, ik ben de alwetende , einde citaat.
Oud 6 maart 2011, 03:13   #50
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik laat het aan de anderen om de stropop redenering die Stropje probeert te maken te analyseren.
Oud 6 maart 2011, 03:18   #51
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik laat het aan de anderen om de stropop redenering die Stropje probeert te maken te analyseren.
Bij gebrek aan argumentatie schiet er niet anders over om de tegenpartij te kleineren.
Oud 6 maart 2011, 03:19   #52
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Parels voor de zwijnen.
Oud 6 maart 2011, 03:28   #53
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Parels voor de zwijnen.
Dank u, daarmee weet ik waarmee u de mensheid gelijksteld.
Trouwens wie zegt dat dit geen vergif is?

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 6 maart 2011 om 03:32.
Oud 6 maart 2011, 03:34   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben redelijk zeker dat uw bericht geen vergif is.
Oud 6 maart 2011, 03:38   #55
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben redelijk zeker dat uw bericht geen vergif is.
Oke daar zijn we het over eens.
Oud 6 maart 2011, 03:59   #56
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Parels voor de zwijnen.
Uw gedachtenkronkels zijn blijkbaar parels?
Lijd u aan grootheidswaanzin?
Oud 6 maart 2011, 07:44   #57
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jullie kunnen er gewoon niet om heen. De menselijke maatschappij heeft hiërarchische structuren nodig waar verschillen in macht en gezag aan gekoppeld zijn. Libertairen, anarchisten... hebben een sociale stoornis (of is het een psychologische /psychiatrische aandening?) die hen verhindert dit logische en normale feit te aanvaarden omdat ze niet kunnen omgaan met de menselijke ongelijkheid en de directe logische gevolgen daaruit.
De wet van de sterkste geld altijd, of dat nu in een anarchistische samenleving is of een nationalistische samenleving met een staat.

In principe zal een anarchistische samenleving in organisatie niet zoveel anders zijn dan eentje met een staat, het is niet het aards paradijs en dat wordt ook nergens gepretendeerd.

Ik ben niet van mening dat het er in een libertarische samenleving de wet van de sterkste meer geld dan in een anarchistische. Maar de eerste heeft wel een extra factor waarmee macht kan uitgeoefend worden, namelijk het vermogen. Maar de absolute vrijheid op de markt zou in principe elk individu de mogelijkheid moeten bieden mee te spelen. De voorwaarde is volgens mij wel dat er geen staat is die met 'goede' bedoelingen roet in het eten komt gooien. Ergens begin ik meer en meer overtuigd te geraken dat de regeldrift monopolisten in de kaart spelen.

Mijn ideaal-beeld is uiteraard het anarchisme met de verwerping van privé-eigendom, maar acht het libertarisch alternatief zeker het proberen waard. Uiteindelijk blijft de mens verantwoordelijk voor zijn gedrag en moet hij maar collectief beseffen dat er geen roofbouw moet gepleegd worden op de aarde. In het huidige systeem is dit trouwens toch al het geval en rekening houdend dat de vrije markt meer vrij spel heeft, hebben giganten het minder evident aangezien ze geen centraal gezag hebben die ze zouden kunnen omkopen om de regels in hun voordeel te laten uitdraaien. Dus misschien zou roofbouw op grote schaal zelfs vermeden kunnen worden.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 13:34   #58
berrege
Vreemdeling

berrege's schermafbeelding

Standaard

Allemaal goed en wel, maar ik heb nog steeds geen klaar antwoord gekregen op mijn vraag op de vorige pagina: Wat ga je doen met zware criminelen zoals moordenaars?
berrege is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 13:40   #59
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
er geen staat is die met 'goede' bedoelingen roet in het eten komt gooien. Ergens begin ik meer en meer overtuigd te geraken dat de regeldrift monopolisten in de kaart spelen.
Daar hoef je niet 'meer en meer' overtuigd van te geraken; dat is ook gewoon zo. Regelgeving zorgt voor hogere vaste kosten, waardoor systematisch minder en grotere bedrijven zich dat maar kunnen veroorloven.

Combineer dat met allerlei wettelijke beperkingen om als zelfstandige op te treden en de shift van 'macht' naar kapitaalintensieve ondernemingen is duidelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Mijn ideaal-beeld is uiteraard het anarchisme met de verwerping van privé-eigendom, maar acht het libertarisch alternatief zeker het proberen waard.
Maar begrijp je de vele grote en belangrijke voordelen die private eigendom - dat overigens private collectieve eigendom niet uitsluit - met zich meebrengen? Het is een systeem van orde dat duidelijk maakt hoe mensen vrijwillig met elkaar kunnen coöpereren. Het is een systeem dat monetaire calculatie van welvaartscreatie mogelijk maakt. Het is een systeem dat een grote diversiteit aan organisaties en verenigingen mogelijk maakt met een duidelijk onderscheid van mijn en dijn.
Oud 6 maart 2011, 13:40   #60
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Wat is er precies zo anarchistisch aan de feodaliteit? Het lijfeigenschap, de starre standenverdeling of de macht over leven en dood die de hoge heren hadden?
Ik doelde enerzijds op de evenwichtige spreiding van de gronden, met name onder adel, geestelijkheid en - ja ook - vrije boeren (zeker in de polders van Vlaanderen en Nederland). Anderzijds waren er de renteverboden die buitensporige kapitaalaccumulatie (= kapitalisme) ontmoedigden.

Dat jij een probleem hebt met hiërarchie is al eerder gebleken. Mij is het enkel te doen om welk soort hiërarchie. Het is voor mij duidelijk dat eerst de corruptie binnen het christendom en vandaag het geestelijke vacuüm elke rechtvaardige hiërarchie onmogelijk maakt.

Wat in de plaats is gekomen is een valse keuze tussen de hiërarchieën van het geld (plutocratie) en van het getal (democratie en collectivisme). En sinds het boze Europese fascisme is verslagen, zien we een mooi duopolie van die twee.

Voor zover 'democratie' concrete inspraak betekent in zaken die mensen aanbelangen, ben ik er volledig voor te vinden. Als het echter betekent dat álles moet worden bepaald door meerderheidsbesluiten, dan pas ik, want dan is het uiting van nihilisme en zal het onvermijdelijk ten onder gaan. Mijn voorbeeld blijven dus de zelfbesturende middeleeuwse ambachten en gilden.

Zonder een geheel van consistente principes (en nee, vrijheid en gelijkheid zijn dat niet) zullen uit elke vorm van anarchie vroeg of laat opnieuw de hiërarchieën van het geld, het getal of andere vormen van dwang en geweld voortkomen, want dat zijn de enige middelen die in de materialistische wereld tellen.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 6 maart 2011 om 13:49.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be