![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier lees ik toch het woord 'Belg'. Zij voelen zich dus Belg. Is het dan wel verantwoord dat álle partijen (behalve de BUB) België willen afbreken? Vindt U ook niet dat de Belgen vertegenwoordiging verdienen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaams-nationalisten hebben zich de afgelopen eeuw van álle partijen meester gemaakt, met als gevolg dat de Belgischgezinde geen enkel alternatief meer had. Tot nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Willemfonds had niets met die schoolhervorming te maken. De Bulsscholen hebben het niet lang uitgehouden; nog tijdens Buls' leven werden ze afgeschaft en eentalige Franse scholen werden weer ingevoerd. Buls is echt niet het voorbeeld dat prijkt in de galerijen van de grote Vlaamse aanvoerders in de Vlaamse Beweging. Hij mocht dan wel zijn volk goed genegen zijn, zijn uiteindelijk doel van de schoolhervorming was uiteindelijk toch de verfransing van de Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed: u kunt het mij toch wel eens uitleggen waarover het gaat? Of weet u het zelf niet misschien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jan, hier dan: Uit de Standaard 30/10/2002
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de tijd dat deze mensen al aan het ijveren waren voor politieke en culturele rechten van de Vlamingen was Gezelle nog niet geboren (hij zag het levenslicht in 1830). Indien u de geschriften van Willems had gelezen, zou u geweten hebben dat Willems niet slechts een brave "taalminnaars" was. Hij was één van deze taalminnaars die zich maar moeilijk kon verzoenen met de staat België. Toen de feiten hem dwongen zich erbij neer te leggen schreef hij in het toen belangwekkende Vlaamsgezind tijdschrift "Museum": "Door taal- en bloedband zijn wij allen Nederlanders; slechts door de politieke grenzen zijn we Belgen en Hollanders." Voor Willems was het duidelijk: Belg zijn was slechts een zaak van een identiteitskaart. Niets meer. De Belgische staat verbandde de man dan ook naar een buitenpost en werd van zijn inkomsten grotendeels beroofd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Arnold Smits o.s.b., "1830 : scheuring in de Nederlanden", in de reeks: "Anciens pays et assemblées d'états 83 - Standen en landen 83", UGA, Heule, 1983-1999, 4 delen, ISBN 90-6768-101-6 Nog altijd verkrijgbaar en waarschijnlijk ook in uw bibliotheek te bekijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als "dé" Belgen vertegenwoordiging verdienen dan is dat toch geen probleem. In het verleden hadden de mensen al de kans te stemmen voor BEB, maar ze verzamelden nauwelijks een handvol stemmen. Met BUB zal dat niet anders zijn. Blijkbaar lusten de mensen uw oude, weer opgewarmde zure pap niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste Jan, tot over een paar maanden had ik nog nooit van BEB gehoord. Misschien verklaart dat hun nederlaag?
Trouwens, lees liever dat onderzoek uit de standaard. Of leest u alleen wat U wil lezen? Hier is het dus NOG EENS. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Patriot,
Ik geloof nu eenmaal geen belgicistisch geworden krant en ook geen studie die in UCL-kringen is uitgedokterd. ![]() Ik zou dan immers ook in de BUB moeten geloven. ![]() Maar als zelfs Superstaaf zegt dat hij voor 99% blanco stemt en voor 1% BUB, hoe denken jullie dan een overtuigde Vlaming te overreden? Op de manier dat De Standaard en de UCL het doet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste Knuppel,
Ik doe geen moeite om overtuigde Vlamingen te overtuigen, ik weet immers dat de Vlaamse microbe hen met de paplepel is ingegoten en dat zelfs de beste redenaar ter wereld die er niet meer uit kan krijgen, hoewel er enkele uitzonderingen zijn. Ik probeer enkel een paar toevallige voorbijgangers te overtuigen ![]() Maar om terug te komen op die studie: er zijn honderden andere studies geweest die hetzelfde bewijzen. Die jullie keer op keer afdoen als 'subjectief', 'onnauwkeurig' of 'onrealistisch'. Maar dan komt er een vlaams-nationalist aandraven met een artikel uit de eurofobe Washington Post die perfect in hun kraam past (er zijn 2 (twee) getuigenissen tegen België, de gemiddelde studie heeft er enkele 1000den meer.) en ze worden wild van enthousiasme en beschouwen het bijna als het Heilig Schrift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn Vlaamse bewustwording is gegroeid. Door mij te interesseren voor het verenigingsleven, de actualiteit en de politiek ben ik beginnen inzien dat Belgie een staat is zonder volk. In Belgie leve 3 volkeren: de Vlamingen, de Walen/Franstaligen en de Duitstaligen (die in èlke discussie worden doodgezwegen); die héél weinig raakvlakken hebben. Ik ben beginnen inzien dat als ik vroeger sprak over "Wij Belgen..." ik eigenlijk "Wij Vlamingen..." bedoelde. Ik weet nog goed als ik vroeger met school naar de Ardennen ging, dan dacht ik dat dat Fransen waren...wat dat konden toch geen Belgen zijn want ik verstond ze niet! Dus Patriot, er is mij NIKS ingelepeld. Ik ben overtuigd Vlaming geworden door de Belgische werkelijkheid te bekijken en mijn (critische) geest en verstand deden de rest. Ik ben er dan ook van overtuigd dat èlke Vlaming die een beetje NADENKT, een overtuigd Vlaming wordt, omdat je Belgie met rationele argumenten NIET kan verdedigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede ontgaat u blijkbaar de fijne nuance die in het besluit wordt gesteld: "identificatie met België" is immers nog niet hetzelfde als "zich enkel en alleen Belg voelen". Hier zit de nuance tussen de twee groepen die ook al in het onderzoek van Leuven ter sprake kwamen: "Vlaming én Belg" en "Belg én Vlaming". In dit laatste onderzoek, zoals ik trouwens al aanstipte, was de grootste groep in deze twee categorieën te vinden. Een andere, veel kleinere groep, identificeerde zich "enkel en alleen Vlaming", terwijl een nog veel kleinere restfractie zich "enkel en alleen Belg" voelde. Nu is het zo dat de twee eerste groepen elkaar min of meer in evenwicht hielden. De algemene besluiten van het UCL-onderzoek zegt hoogstwaarschijnlijk dat de tweede groep "Belg én Vlaming" de overhand heeft gekregen op de eerste groep. Het zou trouwens bijzonder interessant zijn de volledige conclusies van het sociologisch onderzoek te bekijken, daar dergelijke studies altijd heel wat genuanceerdere vragen en besluiten uitwerken als wat in DS verscheen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alweer een vrome leugen tot heil en eenheid van België??? Geef ons dan eens twee (2) studies uit die vele honderden die hetzelfde bewijzen, nl. dat de Belg zich Belg voelt (en enkel en alleen dat, want dat probeert u hier immers ons wijs te maken!). En geef dan eens twee (2) reacties op die studies waarin wordt gesteld dat ze "subjectief" en "onnauwkeurig" zijn. Ik vermoed nu al dat het eventjes moeilijk wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Het aantal mensen dat zich trouwens "alleen belg" noemt volgens die studie is kleiner dan het aantal mensen dat zich "alleen Vlaming noemt". U schrijft dat Vlaams-nationalisten alle partijen hebben overgenomen, alsof dat vreemde wezens zijn die zich overal opwerken en dan hun perfide gedachtengoed opleggen. Is het niet eerder dat men in alle partijen tot het inzicht is gekomen dat er met Wallonië gewoon niet meer te werken valt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(trouwens ik denk toch dat meer en meer mensen de BUB kennen, mede dankzij ons televisie-optreden, krantenartikels onze persberichten op politicsinfo, en de tomeloze inzet van onze leden. Binnenkort wordt het echter allemaal nog veel meer....) En Zeno, dat betekent dus dat we, in theorie, je ook zouden kunnen overtuigen?[/code] |
|
![]() |
![]() |