Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2011, 11:46   #41
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
West Vlamingen waren altijd al wat tegendraads.
Gelukkig hebben die van Luik ze nu goed onder de duim.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 13:23   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk nu niet dat gemiddelde Nederlander (Hollander) blij is met het feit dat een paria als Geert Wilders de stekker van de regering in handen heeft.
Wat is dan wel een "gemiddelde Nederlander"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 13:33   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is dan wel een "gemiddelde Nederlander"?
Wat weet ik in hemelsnaam wat uw definitie van een gemiddelde Nederlander is ???
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 13:42   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat weet ik in hemelsnaam wat uw definitie van een gemiddelde Nederlander is ???
Wat is de uwe dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 13:57   #45
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral het drugs gedoogbeleid is beter ?
Het drugs gedoogbeleid in Nederlands is NIET beter. Het is toleranter t.o.v. gebruikers maar het is een halfslachtig beleid. En het koffieshopgedoe trekt ook al op niet veel.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 14:27   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik zou niet in Nederland willen wonen. Kleine rijhuizen van een paar meter breed, appartementsblokken waar je haast op elkaar leeft, veel meer aanwezigheid van drugs in het openbaar, dat enerverende accent, de prijsverschillen met België (vooral in de horeca), veel meer buitenlanders dan hier in België, ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 14:37   #47
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zou niet in Nederland willen wonen. Kleine rijhuizen van een paar meter breed, appartementsblokken waar je haast op elkaar leeft, veel meer aanwezigheid van drugs in het openbaar, dat enerverende accent, de prijsverschillen met België (vooral in de horeca), veel meer buitenlanders dan hier in België, ...
Wat een vooroordelen! En als het nou klopte zou ik het nog begrijpen, maar je zit gewoonweg onzin te verkopen.

De gemiddelde woonoppervlakte is groter boven de staatsgrens vergeleken met onder de staatsgrens. (ik vermijd bewust 'jullie' en 'ons') Ik heb dat al eerder aangetoond.

daarnaast:
België 971.400 buitenlanders, 9.1%
Nederland 637.100 buitenlanders, 3.9%

Prijsverschillen weet ik niet, dat zal wel. Nederland is inmiddels na Luxemburg ook het rijkste land van de EU geworden, dus dat klinkt wel logisch.
Oud 3 april 2011, 14:43   #48
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gelukkig hebben die van Luik ze nu goed onder de duim.
Daar bouwen ze binnen de alluviale vlakte van de Maas. Of misschien ook niet, maar bouwen in zulke natuurlijke overstromingsgebieden is iets wat vaak gebeurt in België, omdat iemand zonder verstand van geologie zeggenschap krijgt over bouwrechten. Vakoverschrijdende denkers bestaan niet, want uitblinken wordt snel als 'arrogant' aanzien in dit hyperindividualistisch landje waar iedereen geacht wordt bijna alles voor zichzelf te houden.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 15:17   #49
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Daar bouwen ze binnen de alluviale vlakte van de Maas. Of misschien ook niet, maar bouwen in zulke natuurlijke overstromingsgebieden is iets wat vaak gebeurt in België, omdat iemand zonder verstand van geologie zeggenschap krijgt over bouwrechten. Vakoverschrijdende denkers bestaan niet, want uitblinken wordt snel als 'arrogant' aanzien in dit hyperindividualistisch landje waar iedereen geacht wordt bijna alles voor zichzelf te houden.
Nja, als ik dan toch een voordeel van Nederland moet aanwijzen is dat het wel. Grensoverschrijdend denken, overleggen (tot in den treure), polderen tot iedereen z'n zegje heeft gedaan en pas na lang wikken en wegen een beslissing nemen. Die beslissing laat dan op zich wachten, maar is wel bijna altijd vanuit veel invalshoeken de best mogelijke. Wij hebben dat geleerd van wonen in een overstromingsgebied. Samenwerking leidt tot droge voeten. En dat zie je op veel aspecten van onze samenleving terug.
Oud 3 april 2011, 15:32   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Een saaie bedoening. Maar wat wilt ge. Ze hebben daar woningnood. Let wel: als sinds 1946...
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 15:45   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemiddelde woonoppervlakte is groter boven de staatsgrens vergeleken met onder de staatsgrens. (ik vermijd bewust 'jullie' en 'ons') Ik heb dat al eerder aangetoond.
Kerel, loop eens rond in een willekeurig Nederlands dorp en daarna in een willekeurig Vlaams/Waals dorp. Als er iets is dat meteen opvalt in Nederland zijn het wel de identieke rijwoningen op een paar meter breedte. Om nog maar te zwijgen van de grote appartementsblokken waar ze dan met honderden in wonen.

Citaat:
daarnaast:
"buitenlanders" is wat ongelukkig gekozen, ik had het over niet-autochtone Nederlanders met een Noord-Afrikaanse achtergrond. Die zitten niet in je statistiek opgenomen als buitenlanders
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 16:10   #52
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een geleuter allemaal.
Nieuwe verkavelingen van de laatste tientallen jaren in overstromingsgebied zijn er gekomen onder Vlaamse bestuur.
Wie denkt dat Nederlanders niet in overstromingsgebied bouwen moet maar eens opzoeken wat er tijdens de dijkbreuken in 1953 gebeurd is. Of welke ravages de overstromingen van de Maas in Ned. Limburg aan gericht hebben in het verleden.
Ik woon dicht bij de Maas, veel van mijn dorpsgenoten hebben in het verleden last gehad met overstromingen. Maar ga je ganse dorpen die daar al meer dan duizend jaar liggen afbreken? Is het de schuld van de inwoners van sommige Maaslandse gemeenten dat hun dorpen meters gezakt zijn door inzakkingen ten gevolge van de exploitatie van steenkoolmijnen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 16:12   #53
pajoske

Standaard

Citaat:
Het merendeel van die buitenlanders zijn in mijn stad Nederlanders. Misschien een teken van wat beter is: Nederland of België.

Citaat:
In 2006 woonden er drie keer zoveel Nederlanders in België als andersom. Nederlanders zoeken in België vooral een huis en natuur, terwijl Belgen hier vanwege werk, studie of een partner wonen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 april 2011 om 16:16.
Oud 3 april 2011, 16:18   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het merendeel van die buitenlanders zijn in mijn stad Nederlanders. Misschien een teken van wat beter is: Nederland of België.
Bewijst niet dat het beter is hè ? Indien er stond: Nederlanders komen hier voor de openere mentaliteit, had het anders geweest. Enkel het materiële en de meer anarchistische omgang met bureaucratie schijnt Nederlanders hier aan te trekken. Maar, die argumentatie hebben we gelezen, en vandaar uw knipoog.
Welk land beter is hangt ook af van de persoonlijke smaak, wellicht. Waar hecht men belang aan ?

Waar ik wel de indruk van heb is dat veel van die Nederlander in ons land toch blij zijn opgegroeid geweest te zijn in Nederlands, en met hun know-how en ingesteldheid dan graag hier wonen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 april 2011 om 16:33.
Oud 3 april 2011, 16:23   #55
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat een geleuter allemaal.
Nieuwe verkavelingen van de laatste tientallen jaren in overstromingsgebied zijn er gekomen onder Vlaamse bestuur.
Wie denkt dat Nederlanders niet in overstromingsgebied bouwen moet maar eens opzoeken wat er tijdens de dijkbreuken in 1953 gebeurd is. Of welke ravages de overstromingen van de Maas in Ned. Limburg aan gericht hebben in het verleden.
Ik woon dicht bij de Maas, veel van mijn dorpsgenoten hebben in het verleden last gehad met overstromingen. Maar ga je ganse dorpen die daar al meer dan duizend jaar liggen afbreken? Is het de schuld van de inwoners van sommige Maaslandse gemeenten dat hun dorpen meters gezakt zijn door inzakkingen ten gevolge van de exploitatie van steenkoolmijnen?
Nooit gezegd dat Vlaanderen alles goed doet. Wat mij betreft zijn de bevolking van het Vlaamse Gewest en de bestuursmensen niet radicaal anders geworden. Wel is het zo dat ons land normaal gezien een gemakkelijker land is om waternood tegen te houden. Zeker voor nieuwbouw zou men beter moeten weten dan zomaar asfalt aan te leggen. Soms breekt nood wet, met alle gevolgen van doen. Nu moet ik erkentelijk zijn hier geen verstand van te hebben.

Dat België het beter kan staat buiten kijf voor mij. Jammer dat voor verblinde afzetting tegen onze noorderburen, men moeilijk nuchter kan handelen. Dat zijn oude bekrompen taboes, helaas. Dat is het ironische aan veel oud-Belgicisten van anti-Nederlandse slag. Om dit land te verdedigen dient het zo bekrompen mogelijk te blijven, en qua mentaliteit dus zo onaantrekkelijk mogelijk.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 april 2011 om 16:32.
Oud 3 april 2011, 17:02   #56
pajoske

Standaard

Citaat:
Bewijst niet dat het beter is hè ? Indien er stond: Nederlanders komen hier voor de openere mentaliteit, had het anders geweest.
Wat ik van de Nederlanders (en ik ken er een redelijk aantal) wel hoor zijn de voornaamste redenen:

Goedkopere woningen. Ruimte (je woont niet op een verkaveling waar de buren zien wat er op tafel komt) en groen.
De gemoedelijke mentaliteit van de inwoners.
Voor mensen met kinderen: het onderwijs, met bijhorend meer tucht. EN veel minder risico dat hun kinderen in contact komen met drugs.
En na enkele jaren hier wonen komt daar bij dat ze ondervonden hebben dat onze gezondheidszorg weliswaar duurder (minder terugbetaling) maar veel beter is.
Ik moet er wel bij vermelden dat de woningen in deze regio meestal ruimer en merkelijk goedkoper zijn dan in andere Belgische regio's.

PS een aantal ven die Nederlanders gebruiken (tijdelijk) wonen/kopen in België om zwart/misdaad/drugs geld wit te wassen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 april 2011 om 17:03.
Oud 3 april 2011, 17:06   #57
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kerel, loop eens rond in een willekeurig Nederlands dorp en daarna in een willekeurig Vlaams/Waals dorp. Als er iets is dat meteen opvalt in Nederland zijn het wel de identieke rijwoningen op een paar meter breedte. Om nog maar te zwijgen van de grote appartementsblokken waar ze dan met honderden in wonen.

"buitenlanders" is wat ongelukkig gekozen, ik had het over niet-autochtone Nederlanders met een Noord-Afrikaanse achtergrond. Die zitten niet in je statistiek opgenomen als buitenlanders
Klopt helemaal.

Daarom zijn Nederlanders zo uitbundig in het buitenland.
Ze voelen zich in de weide ruimte minder depri.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 3 april 2011 om 17:07.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2011, 17:10   #58
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Klopt helemaal.

Vooral in Wallonië leven ze zich dan uit, tot mindere vreugde van de plaatselijke bevolking.
Oud 3 april 2011, 17:43   #59
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik zie de verschillen in bouwstijl ook wel. Het enige wat ik zei was dat onze woningen gemiddeld groter zijn. En dat is alvast één vooroordeel uit de wereld.

Citaat:
Prima, dan moet je dat zeggen.
Statistieken over allochtonen zijn lastig te vergelijken. Ik moet dus maar vertrouwen op je waarnemingsvermogen. Algemeen wordt in Nederland aangenomen dat ca 10% van de bevolking niet-westers-allochtoon is. In België is dat ook ongeveer zo. Maar ik weet niet of de definities het zelfde zijn.
Oud 3 april 2011, 17:46   #60
Hollander

Standaard

Citaat:
Klopt helemaal.

alsof het bij jullie alleen maar hosanna is:

één miljoen belgen aan de antidepressiva.

http://www.ggznieuws.nl/2010/index.p...ieuws&Itemid=1
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be