Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2003, 10:25   #41
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB
thePiano is zoals gewoonlijk nergens te bespeuren...

Klopt het dan toch dat hij de ene na de andere topic begint zonder deel te nemen aan de discussie?
Geef toe, nagenoeg alle replieken zijn afgedwaald van het oorspronkelijke subject namelijk dat Brussel terug naar Vlaanderen zou moeten en opnieuw vervlaamst moet worden. Ik heb daar tot op heden bitter weinig kommentaar op gehoord. Ik heb zelfs de indruk dat iedereen dat idee van Guido Tastenhoye wel ziet zitten: "annexeer de hoofdstad". Wat is jouw opinie daarover?
Oud 8 februari 2003, 10:40   #42
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Geef toe, nagenoeg alle replieken zijn afgedwaald van het oorspronkelijke subject namelijk dat Brussel terug naar Vlaanderen zou moeten en opnieuw vervlaamst moet worden.
Maar waar h�*�*l jij dat toch!??? Er is hier niemand die vindt dat "Brussel terug vervlaamst moet worden"!

Brussel is aan de BRUSSELAARS. Alleen zij zullen de toekomst van hun stadsgewest bepalen. Brussel is niet Vlaams of Waals; Brussel is Europees en internationaal.
Eindelijk begrepen, ja?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2003, 11:41   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Geef toe, nagenoeg alle replieken zijn afgedwaald van het oorspronkelijke subject namelijk dat Brussel terug naar Vlaanderen zou moeten en opnieuw vervlaamst moet worden.
Maar waar h�*�*l jij dat toch!??? Er is hier niemand die vindt dat "Brussel terug vervlaamst moet worden"!

Brussel is aan de BRUSSELAARS. Alleen zij zullen de toekomst van hun stadsgewest bepalen. Brussel is niet Vlaams of Waals; Brussel is Europees en internationaal.
Eindelijk begrepen, ja?
Blijkbaar wilt men kost wat kost de Vlaamsgezinden iets in de schoenen schuiven wat ze helemaal niet bedoelen. Zelfs het Vlaams Blok heeft altijd gesteld dat wanneer Brussel voor Vlaanderen kiest de agglomeratie haar tweetalig statuut zal behouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2003, 16:37   #44
DNB
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB
thePiano is zoals gewoonlijk nergens te bespeuren...

Klopt het dan toch dat hij de ene na de andere topic begint zonder deel te nemen aan de discussie?
Geef toe, nagenoeg alle replieken zijn afgedwaald van het oorspronkelijke subject namelijk dat Brussel terug naar Vlaanderen zou moeten en opnieuw vervlaamst moet worden. Ik heb daar tot op heden bitter weinig kommentaar op gehoord. Ik heb zelfs de indruk dat iedereen dat idee van Guido Tastenhoye wel ziet zitten: "annexeer de hoofdstad". Wat is jouw opinie daarover?
Ik ben van mening dat er wel degelijk is verdergegaan op jouw posting, alleen - en dat is misschien pijnlijk voor jou - hebben ze het ontleed en de "zever" achterwege gelaten om direct tot de kern van de zaak te komen, nl. hoe zo'n afsplitsing concreet in zijn werk zou kunnen gaan, met bijzondere aandacht voor Brussel.

Inhoudelijk reageer ik niet op deze posting omdat mij kennis en inschattingsvermogen terzake ontbreken (lees o.m.: ik heb geen glazen bol).

Maar opnieuw over jouw laatste bericht: zie berichten van anderen die erop volgen!
Men verdenkt jou kost wat kost bepaalde mensen iets in de schoenen te willen schuiven wat ze helemaal niet bedoelen ... Is het misschien DAAROM dat je vindt dat er afgeweken is van jouw originele posting, nl. omdat ze zich met de kern van de zaak bezighouden en niet met de "zever", die evenwel op haar beurt de kern van JOUW MISSIE is?
DNB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 02:20   #45
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

grappig plan

mv.melf
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 06:51   #46
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het lijkt me sowieso logisch als Wenen of Praag de EU-hoofdstad worden. Kijk, toen Brussel hoofdstad werd, lag het geometrische midden van de EG in België. Nu ligt het geloof ik al in Duitsland en straks zal dat waarschijnlijk verschuiven naar Tsjechië of Oostenrijk.
[size=2]Naast de geometrische proporties moet je demografische en economische factoren overwegen: om en bij de 300 de van de huidige 380 miljoen EU burgers bevinden zich ten westen van Praag, en het overgrote deel van het Europese BNP wordt in West-europa gegenereerd, dus een oostwaartse verschuiving van het economisch zwaartepunt zit er op korte termijn niet in, en bijgevolg is de verhuis van de hoofdstad niet aan de orde.

Bovendien is Brussel centraal gelegen tussen de 3 belangrijkste EU-lidstaten en trekt geen van deze haar status van EU-hoofdstad op lange termijn in twijfel. Je moet er ook rekening mee houden dat Frankrijk zeker een verhuis van de Europese instellingen in straatsburg zou verhinderen, en dat de kost van een eventuele wekelijkse pendel van en naar Praag wel eens flink zou kunnen oplopen.

[/size]

Laatst gewijzigd door Public energy : 19 maart 2005 om 06:51.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 08:56   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
... haar status van EU-hoofdstad ...
Men heeft het wel voortdurend over "EU-hoofdstad", maar bij mijn weten is dat evenwel niet correct. Is het wel zo dat er officiële teksten bestaan waarin Brussel als hoofdstad van Europa wordt vermeld?
Oud 19 maart 2005, 09:52   #48
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Men heeft het wel voortdurend over "EU-hoofdstad", maar bij mijn weten is dat evenwel niet correct. Is het wel zo dat er officiële teksten bestaan waarin Brussel als hoofdstad van Europa wordt vermeld?
[size=2]De term hoofdstad duidt meestal op de plaats waar de regering en het parlement zetelen, dus in die zin lijkt hoofdstad een geschikte benaming, al staat dit inderdaad in geen enkele officiële tekst uitdrukkelijk vermeld en had ik in ieder geval niet van statuut mogen spreken.

[/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 10:05   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[size=2]De term hoofdstad duidt meestal op de plaats waar de regering en het parlement zetelen, dus in die zin lijkt hoofdstad een geschikte benaming, al staat dit inderdaad in geen enkele officiële tekst uitdrukkelijk vermeld en had ik in ieder geval niet van statuut mogen spreken.

[/size]
't Europees Parlement zetelt ook in Straatsburg. En van een echte regering is er bij de EU niet echt sprake, wel van een Europese Commissie waarvan de vergaderingen te Brussel verlopen. Daarnaast is het zo dat heel wat Europese instellingen niet in Brussel gevestigd zijn.
Oud 19 maart 2005, 10:41   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!

Eindelijk begrepen, ja?
België is ook aan de Belgen. En die kiezen voor 90% tegen separatisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 10:42   #51
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
grappig plan

mv.melf
Het Vlaams-nationalisme is dan ook grappig. In het unitaire België zullen we er een humoristisch museum aan wijden.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 19 maart 2005 om 10:43.
Oud 19 maart 2005, 11:04   #52
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Mogen we er dus van uitgaan dat er nog wat groei zit in uw clubje?
Oud 19 maart 2005, 14:04   #53
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wat denkt u zelf?
Oud 19 maart 2005, 15:31   #54
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, het is daarom dat uw clubje zoveel stemmen haalde.

Laatst gewijzigd door daiwa : 19 maart 2005 om 15:33.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 16:47   #55
Flipdesuperkip
Burger

Flipdesuperkip's schermafbeelding

Standaard

Ik wil eventjes het volgende zeggen:

Brussel kan perfect bij Vlaanderen horen met een apart talenstatuut. Dit wil niet zeggen dat het dan hetzelfde blijft zoals het nu is. Een Brussel in Vlaanderen kan meer garanties geven aan de Vlaamse Brusselaars (denken we maar aan de ziekenhuizen en de scholen).

Ik vind wel dat men mag aangemoedigd worden om in de toekomst Nederlands te spreken in Brussel. Dit gaat echter automatisch gebeuren, zodra Brussel volledig bij Vlaanderen hoort gaan er meer Vlaamse gezinnen in Brussel wonen.

Maar uiteindelijk zal het Brusselse parlement moeten beslissen en eventueel via een referendum wat zij willen doen bij het uiteenspatten van België. Een werkwijze zoals Tastenhoye ze voorschrijft is Middeleeuws en zal door de meeste nationalisten worden afgewezen.
Flipdesuperkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 17:15   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Voor de honderdduizendste keer:

- Brussel WAS een Vlaamse stad
- Brussel IS GÉÉN Vlaamse stad meer
- Brussel is een meertalige, Europese stad met het Frans als centrale taal tussen de verschillende bevolkingsgroepen
- Brussel is aan de Brusselaars, het is niet aan Vlamingen of Walen om de toekomst van Brussel te bepalen, dat moeten ze zélf doen

Duidelijk?
Voor een keer ga ik akkoord met jou, Zeno!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 19:05   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zeno leert bij.
Oud 19 maart 2005, 19:44   #58
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeno leert bij.
Nu jij nog
Oud 19 maart 2005, 20:22   #59
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flipdesuperkip
Ik wil eventjes het volgende zeggen:

Brussel kan perfect bij Vlaanderen horen met een apart talenstatuut. Dit wil niet zeggen dat het dan hetzelfde blijft zoals het nu is. Een Brussel in Vlaanderen kan meer garanties geven aan de Vlaamse Brusselaars (denken we maar aan de ziekenhuizen en de scholen).

Ik vind wel dat men mag aangemoedigd worden om in de toekomst Nederlands te spreken in Brussel. Dit gaat echter automatisch gebeuren, zodra Brussel volledig bij Vlaanderen hoort gaan er meer Vlaamse gezinnen in Brussel wonen.

Maar uiteindelijk zal het Brusselse parlement moeten beslissen en eventueel via een referendum wat zij willen doen bij het uiteenspatten van België. Een werkwijze zoals Tastenhoye ze voorschrijft is Middeleeuws en zal door de meeste nationalisten worden afgewezen.
Natuurlijk wordt dat afgewezen.

Maar er komen steeds meer nationalisten bij. Vorige week zei de Belgicist Chevalier dat hij België wil opsplitsen want dat er met die Walen geen vooruitgang kan geboekt worden.
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 20:31   #60
PAJOT
Banneling

Standaard

Komt daar de Tastenhoye leugen weer ?? dat heb je hier onlangs nog geprobeerd. Toen heb ik duidelijk aangetoond dat dit GEEN uitspraak van hem was... hij zei er duidelijk bij dat hij zich van zoiets zou distanciëren. Ben je dat al vergeten, of ben je nu weer bewust leugens aan het verkondigen ? Hier het citaat :

Wij zijn binnen het Vlaams Blok bezig met de opstelling van een Vlaamse grondwet, die volledig beantwoordt aan alle democratische principes en in overeenstemming is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en alle mogelijke internationale bepalingen. Het zal een juweeltje zijn van democratie, geloof mij. Op het moment dat die Vlaamse grondwet afgekondigd is, zal in die grondwet staan en zal men ook proclameren dat Brussel onze hoofdstad blijft en deel blijft uitmaken van die nieuwe Vlaamse staat. Maar we zullen realistisch moeten zijn. Op dat ogenblik zullen de Brusselaars waarschijnlijk niet willen meegaan. Dat kan ik mij voorstellen. Er zijn mensen die zeggen: op dat ogenblik moeten we dan maar de knoop doorhakken en de Brusselaars dwingen om samen in één beweging deel uit te maken van die nieuwe Vlaamse staat. Dan moeten de Brusselaars desnoods maar gewapenderhand, als het niet anders gaat, gedwongen worden om mee te stappen in dat nieuwe Vlaanderen. [size=4]Dat is dus niet mijn optie.[/size] Ik wil bloedvergieten vermijden.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be