Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 april 2011, 09:38   #41
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
heb jij die gebouwen ooit gezien? De meeste daarvan waren zo bouwvallig dat daar geen personeel meer in gehuisvest kon worden. En de regie der gebouwen had niet genoeg geld om deze gebouwen te restaureren.
Vlaanderen doet met haar sale en lease back operaties net hetzelfde.
Is het daarom dat de overheid ze nog voor tien haar terughuurde of zo? Om de ambtenaren te laten werken in een bouwvallige krot waar ze binnen de kortste keren ziek werden. En waarom heedt de regie der gebouwen wel geld voor de huur en niet voor een systematisch renovatieplan voor haar uitgebreide collectie gebouwen, een huur die soms twee keer hoger ligt dan de kosten voordien?
fonne is offline  
Oud 14 april 2011, 09:43   #42
nete
Partijlid

Standaard

Helaas pikt iedereen hier en daar een detail eruit om mijn ongelijk te bewijzen. Maar echt mijn tekst gefundeerd weerleggen zit er niet in.

Als men nu al eens begon om de grootste blunder in ons "federaal" bestel recht te zetten: je stemt voor een "nationaal" parlement, maar je mag en kan enkel stemmen op mensen in je achtertuin. En die achtertuin mag dan enkel in het eigen taalgebied liggen.
Als een Waal op Vlaamse politici en vice versa kan stemmen, dan zal aan beide kanten misschien een iets grotere bereidheid bestaan om een toegeving te doen.

Nu kost elke toegeving alleen maar stemmen voor de betrokkene. Daar moet ik geen tekening bij maken zeker ?
Pure waanzin vind ik.
nete is offline  
Oud 14 april 2011, 09:46   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
Helaas pikt iedereen hier en daar een detail eruit om mijn ongelijk te bewijzen. Maar echt mijn tekst gefundeerd weerleggen zit er niet in.

Als men nu al eens begon om de grootste blunder in ons "federaal" bestel recht te zetten: je stemt voor een "nationaal" parlement, maar je mag en kan enkel stemmen op mensen in je achtertuin. En die achtertuin mag dan enkel in het eigen taalgebied liggen.
Als een Waal op Vlaamse politici en vice versa kan stemmen, dan zal aan beide kanten misschien een iets grotere bereidheid bestaan om een toegeving te doen.

Nu kost elke toegeving alleen maar stemmen voor de betrokkene. Daar moet ik geen tekening bij maken zeker ?
Pure waanzin vind ik.

Ah, een zoveelste pleidooi voor de federale kieskring... tjaja
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 14 april 2011, 09:53   #44
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:

Pure waanzin vind ik.
Dit gaat men aan de andere kant van de taalgrens ook niet willen dus is de enige oplossing niet dat wat jij voorstelt.
alfa16vjtd is offline  
Oud 14 april 2011, 09:59   #45
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:

Pure waanzin vind ik.
U ebt het waarschijnlijk nog altijd niet begrepen... net zoals 35% van de bevolking de overige 65% niet kan/wil begrijpen (en niet enkel wat de taal betreft )
freelancer is offline  
Oud 14 april 2011, 10:02   #46
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Geef me dan eens een gefundeerde reden waarom je (vermoedelijk) daar tegen bent ?

Ik ben niet a priori voor splitsing, dus tot nader order is er een "nationale" regering, helaas wordt die noodgedwongen verkozen op zijn "gewests".

Als Bart één mm toegeeft wordt hij afgestraft, als Di Rupo één mm toegeeft wordt hij afgestraft. Hoe wil je dan dat er nog iets beweegt ?

En wie nu nog gelooft dat beide heren er WILLEN uitgeraken: dream on, ze zijn al lang bezig met de komende gemeenteraadsverkiezingen. Sorry, maar voor mij is BDW geen haar beter dan Di Rupo.

En stop er best mee om te zeggen dat de Walen totaal niets willen veranderen: ene Siegfried Bracke verklaarde enkele maanden geleden toch dat, met wat er toen op tafel lag, N-VA een paar jaar geleden had staan juichen.
Maar nu er eventuele verantwoordelijkheid komt bij kijken, volstaat dat ineens niet meer.
nete is offline  
Oud 14 april 2011, 10:03   #47
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Dit gaat men aan de andere kant van de taalgrens ook niet willen dus is de enige oplossing niet dat wat jij voorstelt.
Wie beweert dat ?
nete is offline  
Oud 14 april 2011, 10:07   #48
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef me dan eens een gefundeerde reden waarom je (vermoedelijk) daar tegen bent ?

Ik ben niet a priori voor splitsing, dus tot nader order is er een "nationale" regering, helaas wordt die noodgedwongen verkozen op zijn "gewests".

Als Bart één mm toegeeft wordt hij afgestraft, als Di Rupo één mm toegeeft wordt hij afgestraft. Hoe wil je dan dat er nog iets beweegt ?

En wie nu nog gelooft dat beide heren er WILLEN uitgeraken: dream on, ze zijn al lang bezig met de komende gemeenteraadsverkiezingen. Sorry, maar voor mij is BDW geen haar beter dan Di Rupo.

En stop er best mee om te zeggen dat de Walen totaal niets willen veranderen: ene Siegfried Bracke verklaarde enkele maanden geleden toch dat, met wat er toen op tafel lag, N-VA een paar jaar geleden had staan juichen.
Maar nu er eventuele verantwoordelijkheid komt bij kijken, volstaat dat ineens niet meer.
Als zelfs VOKA de toegeeflijkheid van de Franstalige politici niet zien zitten...
(maar ja, Milquet dacht dat ze al heel ver gegaan was met haar hervorming van onze nummerplaat...
freelancer is offline  
Oud 14 april 2011, 10:13   #49
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie beweert dat ?
Er zijn er hier genoeg, lees er maar even het forum op na
alfa16vjtd is offline  
Oud 14 april 2011, 11:43   #50
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Voor de federale ben ik ook voorstander van een federale kieskring (en afschaffing alarmbellen etc)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 14 april 2011, 11:47   #51
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Voor de federale ben ik ook voorstander van een federale kieskring (en afschaffing alarmbellen etc)
Zou NVA niet beter dit voorstel op tafel leggen? Dan kunnen de franstaligen niet anders doen dan instemmen.
alfa16vjtd is offline  
Oud 14 april 2011, 11:49   #52
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Pure waanzin vind ik.
Het is niet omdat er toegevingen gedaan worden, dat er ook oplossingen komen voor de problemen. In feite is het zelfs juist door die compromiscultuur van vroeger en het onvermogen om grote knopen door te hakken dat we in de huidige situatie verzeild geraakt zijn.
SDG is offline  
Oud 14 april 2011, 12:07   #53
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou NVA niet beter dit voorstel op tafel leggen? Dan kunnen de franstaligen niet anders doen dan instemmen.
er is geen enkele Vlaming buiten VL die voor n-va of andere splitsers van BE zullen stemmen.
Wel zijn er veel FR in VL die voor FR-partijen zullen stemmen want de FR-partijen kijken ook naar de FR die in VL wonen.
VL buiten VL??? dat bestaat niet zegt n-va (jobkorting, zorgverzekering,... enkel voor VL die in VL wonen).
azert is offline  
Oud 14 april 2011, 12:37   #54
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
er is geen enkele Vlaming buiten VL die voor n-va of andere splitsers van BE zullen stemmen.
Wel zijn er veel FR in VL die voor FR-partijen zullen stemmen want de FR-partijen kijken ook naar de FR die in VL wonen.
VL buiten VL??? dat bestaat niet zegt n-va (jobkorting, zorgverzekering,... enkel voor VL die in VL wonen).
Zeker bepaalde uitspraken van franstaligen niet gezien? Moest er hier een partij zijn als de NVA,.... het is altijd het proberen waard om NVA te laten opkomen in Wallonië.

De werkende Walen denken er net hetzelfde over als de Vlaming,.... het is gewoon de politiek die er anders over denkt omdat het een wij zij gebeuren geworden is. Als er één systeem is zal in ieder geval iedereen gelijk behandelt worden voor de wet. Evenveel flitspalen in het noorden als in het zuiden, even snel geschorst (zelfde voorwaarden)

De franstaligen zouden in ieder geval moeten instemmen anders moeten ze toegeven dat ze enkel de voordelen willen en niet de nadelen.

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 14 april 2011 om 12:39.
alfa16vjtd is offline  
Oud 14 april 2011, 12:38   #55
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben daar tegen omdat het geen fundamentele oplossing biedt voor wat-dan-ook. De mogelijkheid tot functioneren van een federale regering heeft niets te maken met Vlaams-Waalse tegenstellingen, laat staan met de mogelijkheid of onmogelijkheid om op politici van aan de andere kant van de taalgrens te kunnen stemmen.
Maar goed. Ik ben er vooral tegen omdat zo'n federale kieskring niet tot in al z'n consequenties doorgetrokken zou worden. Zoals het pleidooi daarvoor nu gehouden wordt, is dat niet alleen een heel simplistisch pleidooi, het is bovendien onvolledig.

Citaat:
Toch niet noodgedwongen op z'n gewests. Lees eerst eens iets over de kiescolleges en kom dan terug. En ga ook eens kijken welke mogelijkheden er nu zijn. Nog iets: BHV heeft niks met enige drang tot splitsing te maken en nog minder met de "rechten van franstaligen in de rand". Waarmee wel? Lees eens iets deftigs.

Citaat:

En wie nu nog gelooft dat beide heren er WILLEN uitgeraken: dream on, ze zijn al lang bezig met de komende gemeenteraadsverkiezingen. Sorry, maar voor mij is BDW geen haar beter dan Di Rupo..
De impasse heeft niks te maken met N-VA of PS, alles met het failliet van de Belgische staat, z'n economisch en sociaal model.

Citaat:
Ik moet nergens mee 'stoppen' wat ik nooit beginnen te zeggen ben.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 14 april 2011, 12:40   #56
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik daag je uit deze bewering hard te maken.
Txiki is offline  
Oud 14 april 2011, 12:41   #57
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dat wat je tussen haakjes zet, is iets dat niet de bedoeling is als het over die federale kieskring gaat. Maar dat weet je zelf uiteraard ook wel.
Txiki is offline  
Oud 14 april 2011, 12:43   #58
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie beweert dat ?
Zoals die kieskring nu voorgesteld wordt, zullen ze dat wel willen. Maar transparant en doorgetrokken in al z'n consequenties? Ze zullen u zien komen.
Txiki is offline  
Oud 14 april 2011, 12:45   #59
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit voorstel is al in verschillende varianten geopperd, zowel door NL als FR "onderhandelaars" maar was telkens een gedrocht waarbij niet alle maar slechts X% van de zetels uit de federale kring zouden komen, met een vastgelegd aantal zetels voor FR en NL. Dus je mag wel iemand uit het ander gewest kiezen, maar dat maakt geen verschil voor het aantal zetels uit dat gewest. Ja, dat is Belgische logica op z'n best.

Laatst gewijzigd door Zucht : 14 april 2011 om 12:47.
Zucht is offline  
Oud 14 april 2011, 12:47   #60
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker bepaalde uitspraken van franstaligen niet gezien? Moest er hier een partij zijn als de NVA,.... het is altijd het proberen waard om NVA te laten opkomen in Wallonië.

De werkende Walen denken er net hetzelfde over als de Vlaming,.... het is gewoon de politiek die er anders over denkt omdat het een wij zij gebeuren geworden is. Als er één systeem is zal in ieder geval iedereen gelijk behandelt worden voor de wet. Evenveel flitspalen in het noorden als in het zuiden, even snel geschorst (zelfde voorwaarden)

De franstaligen zouden in ieder geval moeten instemmen anders moeten ze toegeven dat ze enkel de voordelen willen en niet de nadelen.
Ik denk wel dat er voor de ideeën van de n-va plaats is in Franstalig BE maar enkel als de maatregelen voor alle Belgen gelden, maar er is geen plaats voor een partij die BE wil opsplitsen;
zelfs de VL die in WAL wonen zullen niet voor BDW stemmen want hij wil BE opsplitsen en voor hem zijn VL in WAL buitenlanders.
azert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be