Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 5 juni 2004, 12:46   #41
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

we zullen de verkiezingsuitslag afwachten en dan eens zien hoe sterk het cordon dan nog is ! uit de debatten blijkt duidelijk dat er op veel thema's de standpunten niet zo ver meer uit elkaar liggen.

Zelf doven hebben het gehoord en blinden hebben het gelezen... behalve Clemens
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 5 juni 2004, 12:53   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bwa, Clemens weet het ook anders zou hij het niet zo hard nodig achten zichzelf voortdurend een hart onder de riem te steken met uitspraken zoals: het Blok verbant zichzelf naar de zijlijn.
Oud 5 juni 2004, 13:02   #43
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
James, leraren kunnen zich beter niet laten verleiden tot politiek correcte of andere politieke beïnvloeding van de leerlingen die aan hen worden toevertrouwd.
Geef toe dat het Vlaams Blok via meer dan één kanaal, maar wel 'legaal' belaagd wordt.
Een mens zou van minder door het lint gaan.
dat geef ik toe, terecht of niet laat ik in het midden.
zo belanden we opnieuw in de discussie over een leraar die zijn politieke overtuiging tracht door te geven. en daar ga ik nu nie op in. kwil alleen zeggen dat een leraar zijn vak moet geven, en ik zie in een vak wiskunde bvb geen plaats om pleidooien tegen welke partij of overtuiging dan ook te geven. en als ie da doet moeten ze hem sanctioneren, nie omda hij tegen bepaalde partijen zou prediken maar omdat hij zijn werk niet doet

*edit*
er zijn echter wel vakken waarin leraren hedendaagse situaties kunnen vergelijk met dingen die vroeger gebeurd zijn, geschiedenis en maatschappij vakken
en als er dan al een kliklijn zou geweest zijn toen ik nog op school zat, zou ik mijn leraar geschiedenis aan alle partijen moeten geklikt hebben. er zit bij allemaal wel iets scheef

You're only as old as the boys you feel
james is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:13   #44
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Citaat:
Het Blok leek er stilaan in te slagen het cordon te doorbreken. Maar de relikwieën van het verleden werden niet tijdig in de vuilbak gekieperd.

Domme uitspraken en geschriften uit de beginjaren (de "kliklijn" is nog een recente vergissing), de stomme stoten van een deel van het politieke personeel, de ijver waarmee Filip Dewinter meer naar vijanden dan naar vrienden zoekt, het zijn redenen om eraan te twijfelen of de partij de Vlaamse staatsvorming aanzienlijk kan versnellen.
Blijkbaar kan niemand deze tekst betwisten en zeker Knuppel niet!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama
Oh jawel. Maar men meot het nog de moeite vinden ook. Dergelijke gratuite beweringen zijn er immers van dertien in een dozijn. Ik bedoel maar : dit hebben we al duizend keer gelezen.
Deze 'gratuite' beweringen (mijn gequote tekst) vind je wel terug in Doorbraak, tijdschrift van de Vlaamse Volksbeweging.

Je kan niet ontkennen dat het Blok weinig of niets doet om uit dit cordon te raken, integendeel !

Een opinie die je dus ook terugvindt op de frontpagina van “Doorbraak” juni 2004

Het Blok heeft zijn kans gemist, het Vlaams Kartel heeft nog alle kansen!
Clemens is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:17   #45
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan niet ontkennen dat het Blok weinig of niets doet om uit dit cordon te raken, integendeel !
En wat zouden ze volgens U moeten doen om uit het cordon te raken? Plooien op hun standpunten? Ik als kiezer zeg: NEE BEDANKT
Erw is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:18   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk dat u netjes rond mijn antwoord fietst:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Het Blok is de partij van de zakkenvullers die bovendien niets doen om iets te verwezenlijken van hun kiezersbeloftes.
Hmmm. Heel merkwaardige redenering. Men kan evengoed een of andere sportatleet verwijten dat hij bijvoorbeeld geen gouden medailles binnenrijft... terwijl hij niet geselecteerd werd om aan de Olympische Spelen mee te doen. Dat is immers van dezelfde orde.

Wie z'n beloftes wil realiseren, moet ook aan de macht geraken. Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. Men kan evengoed de CD&V hetzelfde verwijt toesturen: ook zij zaten de afgelopen jaren in de oppositie. En, weet u, mr. Clemens, wie in de oppositie zit kan moeilijk iets realiseren. Of is uw kennis van ons politiek bestel zo klein dat u dat niet weet? Kan natuurlijk...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:19   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
Citaat:
James, leraren kunnen zich beter niet laten verleiden tot politiek correcte of andere politieke beïnvloeding van de leerlingen die aan hen worden toevertrouwd.
Geef toe dat het Vlaams Blok via meer dan één kanaal, maar wel 'legaal' belaagd wordt.
Een mens zou van minder door het lint gaan.
dat geef ik toe, terecht of niet laat ik in het midden.
zo belanden we opnieuw in de discussie over een leraar die zijn politieke overtuiging tracht door te geven. en daar ga ik nu nie op in. kwil alleen zeggen dat een leraar zijn vak moet geven, en ik zie in een vak wiskunde bvb geen plaats om pleidooien tegen welke partij of overtuiging dan ook te geven. en als ie da doet moeten ze hem sanctioneren, nie omda hij tegen bepaalde partijen zou prediken maar omdat hij zijn werk niet doet
Met jou is tenminste te praten, James.
Ik ben niet gebeten op kliklijnen, alhoewel ze in bijzondere gevallen hun nut zouden kunnen bewijzen.
Juist daarom worden ze in dit land meestal niet getolereerd....
Nogmaals, onderzoeksrechter Connerotte was daar een mooi voorbeeld van.

Feit is dat bepaalde leraren het niet kunnen laten hun politieke overtuiging op hun leerlingen over te dragen. Jij weet net zo goed als ik dat dit getolereerd wordt zolang het maar de politiek correcte ideologie is die wordt overgedragen. Voor het zelfs maar goedkeurend aanhalen van Vlaams Blok-ideeën is er echt geen kliklijn nodig. Daar krijgt geen enkele leraar immers de kans voor. Hij zou meteen voor de rechtbank gedaagd worden voor racisme.
Al goed dat de kinderen van tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk te manipuleren zijn als in 1940.
Oud 5 juni 2004, 13:20   #48
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Citaat:
En wat zouden ze volgens U moeten doen om uit het cordon te raken? Plooien op hun standpunten? Ik als kiezer zeg: NEE BEDANKT
dan zal het verder in cordon moeten blijven tot ze 50% hebben. regeren is net als leven wa geven en wa nemen.

james is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:24   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze 'gratuite' beweringen (mijn gequote tekst) vind je wel terug in Doorbraak, tijdschrift van de Vlaamse Volksbeweging.
Ah, vandaar dat ik 'jouw' tekst niet zo goed vond passen bij je titel.
Je hebt gewoon je gal nog eens gespuwd en Doorbraak gebruikt om je gelijk proberen te halen. 8)
Oud 5 juni 2004, 13:27   #50
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet gebeten op kliklijnen, alhoewel ze in bijzondere gevallen hun nut zouden kunnen bewijzen.
Juist daarom worden ze in dit land meestal niet getolereerd....
Nogmaals, onderzoeksrechter Connerotte was daar een mooi voorbeeld van.
als je in de klas een leraar hoort prediken tegen het blok en je vindt dat dit niet kan, en je bent bereid die kliklijn te gebruiken, dan kan je toch voor jezelf denken? dan heb je die kliklijn toch niet nodig? dan maak je voor jezelf uit wat goed en niet goed is. ivm blok, of wat dan ook
Citaat:
Feit is dat bepaalde leraren het niet kunnen laten hun politieke overtuiging op hun leerlingen over te dragen. Jij weet net zo goed als ik dat dit getolereerd wordt zolang het maar de politiek correcte ideologie is die wordt overgedragen.
Ik en mijn medestudenten zijn meermaals ingegaan op de "zogenaamde politieke correctheid" van mijn leraars. en ik moet toegeven, toen er een discussie werd gehouden en we onderverdeeld in "partijen" ging iedereen er van uit dat ik het blok wel zou vertegenwoordigen...
Citaat:
Hij zou meteen voor de rechtbank gedaagd worden voor racisme.
u weet nu ook dat dit geen waar is he hij zal misschien "problemen krijgen" (MVH)

james is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:28   #51
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
dan zal het verder in cordon moeten blijven tot ze 50% hebben. regeren is net als leven wa geven en wa nemen.
Inderdaad. De Walen hebben genoeg gekregen, nu is het de beurt aan de Vlamingen. Desnoods tot 50%
Erw is offline  
Oud 5 juni 2004, 13:28   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je in de klas een leraar hoort prediken tegen het blok en je vindt dat dit niet kan, en je bent bereid die kliklijn te gebruiken, dan kan je toch voor jezelf denken? dan heb je die kliklijn toch niet nodig? dan maak je voor jezelf uit wat goed en niet goed is. ivm blok, of wat dan ook
Als een leraar daarop betrapt wordt, dan kunnen ouders klacht neerleggen bij de inrichtende macht. Directie en inrichtende macht zijn daar al heel gevoelig voor. Helpt het niet, stap dan naar de pers (of dreig ermee). Op een twee drie schiet de inrichtende macht in actie. Dergelijke "publiciteit" kunnen scholen als de pest missen.
Oud 5 juni 2004, 14:02   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu je toch je mosterd uit 'Doorbraak' haalt. Lees even een stukje mee over wat ze bij de VVB ook zeggen over het het Vlaams Blok. Meer bepaald op de eerste blz. van de allerlaatste Doorbraak van vorige maand:

Woensdag 21 april horen we nog een tweede gong. Het Blok wordt frontaal aangepakt door het justitie-apparaat dat enkele jaren geleden in gang is gezet. Luc Van der Kelen is in zijn Laatste Nieuws meer dan duidelijk: 'In een democratie bekamp je je tegenstrever niet via de rechtbank'. Scheiding der machten? Nog een leugen!

Toevallig lezen we diezelfde dag Herman Brusselmans in De Morgen: ' De moslims worden nog altijd extremer en willen hun visie opdringen aan de hele wereld. Ik zie het écht gebeuren dat er over honderd of tweehonderd jaar een wereldomspannende moslimdictatuur is. Zelfs de Turken en Marokkanen die hier al decennia leven, blijken niet altijd te kunnen ontsnappen aan de invloeden van het moslimfundamentalisme. Dat maakt mij erg bang'.

Mijnheer Brusselmans, mag dat?

Zeker dat De Morgen en Humo je dit na vandaag nog laten schrijven?

Voortaan waakt de inquisitie.

Tenzij Cassatie plots- toevallig?- enorm veel haast krijgt, speelt het Blok volop mee in de eerstvolgende verkiezingen. Natuurlijk heeft het Blok al eens idiote dingen gezegd, stommigheden op papier gezet. Maar "de mensen" willen daar zélf over oordelen, en niet de les gespeld worden door een soort gedachtenpolitie. Ook Hitler en Stalin hadden hun rechtbanken.... De vrijheid van meningsuiting is de grondslag van de samenleving, ook als die vrijheid leidt tot mededelingen en ideeën die al eens kwetsen of verontrusten.

Blauw en rood hebben wind gezaaid. Op 13 juni kunnen ze storm oogsten. Of zouden we alleen zijn in het vermoeden dat mensen met een minimaal rechtvaardigheidsgevoelen die zever in pakskes beu zijn? Vlaanderen heeft het bekeken. Met de franstaligen valt niets meer aan te vangen. Met het politbureau van Verhofstadt evenmin. De politiek correcte dwingelandij werkt verstikkend.

Het Vlaams Kartel (CD&V-NV-A) -sorry voor de foute schrijfwijze maar zo neem ik ze over uit Doorbraak - kan op 13 juni profiteren van de betere oppositie die ze voert. Maar de weekheid waarmee het kartel zich opstelt tegenover de aanpak van de andere oppositiepartij kan Leterme en Bourgeois stemmen kosten. Bourgeois kan misschien het strontstuk van Benno Bernard in De Standaard (22 maart) eens herlezen: 'Terwijl ik het nieuw-Vlamingendom zo overschouw, maakt een grote verbazing zich van mij meester. Hoe is het mogelijk dat het dierbare België dit soort partijen tolereert? Het zijn ordinaire landverraders'.

Bourgeois mag weten wie de volgende klant is voor de guillotine.
Oud 5 juni 2004, 14:05   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Knuppel schreef:

Citaat:
James schreef:

Citaat:
u weet nu ook dat dit geen waar is he hij zal misschien "problemen krijgen" (MVH)
Lees toch nog maar eens wat ik hierboven net overnam uit dezelfde Doorbraak waar Clemens zo prat op gaat.

En lees drie keer wat Brusselmans in zowel De Morgen als Humo ze.

Volgens mij klinkt dat geen zier verschillend van wat het Vlaams Blok zegt....
Oud 5 juni 2004, 14:08   #55
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ah, vandaar dat ik 'jouw' tekst niet zo goed vond passen bij je titel.
Je hebt gewoon je gal nog eens gespuwd en Doorbraak gebruikt om je gelijk proberen te halen. 8)
Knuppel,

De titel geeft duidelijk de inhoud van de tekst weer! En ook de tekst kreeg jouw goedkeuring niet!

En dat laatste heeft niets te maken met je bewering dat de titel niet goed past bij de tekst.
Clemens is offline  
Oud 5 juni 2004, 14:13   #56
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Goh, een topic waarin iemand beweert dat het cordon, door andere partijen ingevoerd, de schuld is van het Blok.

Van zulke topics hadden we er nog geen.
Kort van geheugen Distel!

Uiteraard ligt het VB zèlf aan de basis van het cordon sanitaire.

Het cordon sanitaire rondom het Vlaams Blok, een vloek of een zegen? http://users.pandora.be/amarcord/selys/cordon01.html

Tot 1996 was het VB voorstander van het cordon sanitaire.

Over het cordon sanitaire in de VRT uitzending van 16.10.2002 in Terzake geeft Filip Dewinter openlijk toe dat het cordon een goede zaak is geweest voor de partij: "Het cordon sanitaire is op democratisch vlak een gesel, maar is in het verleden althans voor het Vlaams Blok een zegen geweest. Het heeft ons altijd behoed voor de avonturen die het LPF (Lijst Pim Fortuyn) de voorbije maanden heeft meegemaakt. Wij zijn er in geslaagd om misschien ook door het cordon sanitaire, na onze grote overwinningen half de jaren tachtig, niet te worden verplicht tot onmiddellijke deelname aan het beleid. Integendeel, ook door het cordon sanitaire konden we onze uitbouw organiseren."
Oud 5 juni 2004, 14:14   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het Blok leek er stilaan in te slagen het cordon te doorbreken.
Als dat niet langer zo lijkt dan heeft de Belgische politiek en zijn politiek benoemde CGKR en rechtbanken daar wel voor gezorgd en niet het Vlaams Blok zelf.

Citaat:
Maar de relikwieën van het verleden werden niet tijdig in de vuilbak gekieperd.
Je bedoelt dat het Vlaams Blok een nazi-partij gebleven is in tegenstellig tot de andere resten van de VU?

Citaat:
Domme uitspraken en geschriften uit de beginjaren (de "kliklijn" is nog een recente vergissing), de stomme stoten van een deel van het politieke personeel, de ijver waarmee Filip Dewinter meer naar vijanden dan naar vrienden zoekt, het zijn redenen om eraan te twijfelen of de partij de Vlaamse staatsvorming aanzienlijk kan versnellen.
Groot gelijk. Het Vlaams Blok m�*g op geen enkele wijze de Vlaamse staatwording versnellen. Deels door de foute instelling van een klein aantal van zijn eigen politici, grotendeels door de instelling van een groot aantal even foute politici uit andere partijen. Net evenmin als Spirit en de N-VA de Vlaamse staatswording mogen versnellen. Nochtans dragen die niet langer het oorspronkelijke, identieke stempel dat het Vlaams Blok nog altijd krijgt opgekleefd.

Waarom koos je niet voor een titel die beter bij je tekst aansluit?
Bijvoorbeeld:
ALLE Vlaams-nationalistische partijen hebben zichzelf naar de Belgische zijlijn verband?
Hier Clemens, omdat je zo aandringt.

Je kreeg zelfs voor een deel gelijk.
Oud 5 juni 2004, 14:15   #58
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Knuppel schreef:

Citaat:
James schreef:

Citaat:
Lees toch nog maar eens wat ik hierboven net overnam uit dezelfde Doorbraak waar Clemens zo prat op gaat.

En lees drie keer wat Brusselmans in zowel De Morgen als Humo ze.

Volgens mij klinkt dat geen zier verschillend van wat het Vlaams Blok zegt....
wat wil u nu zeggen? dat H. Brusselmans problemen gaat krijgen?
wat ik bedoelde is dat een leraar wiens visie niet strookt met die van het beleid van een school "problemen zou kunnen krijgen" zoals mieke van hecke zo mooi zegt, die kent u toch he? dat klonk mij ook geen zier verschillend van wat het vlaams blok zegt.

dus even samenvatten: u wil optreden tegen leraars die tegen het vlaams blok prediken, tegen leraars die voor een andere partij prediken, tegen leraars die een homohuwelijk aangaan... nog leraars die er van tussen moeten?
doe maar he want de jeugd staat te springen om les te geven.. of toch niet?

james is offline  
Oud 5 juni 2004, 14:16   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano

Het cordon sanitaire rondom het Vlaams Blok, een vloek of een zegen? http://users.pandora.be/amarcord/selys/cordon01.html

Over het cordon sanitaire in de VRT uitzending van 16.10.2002 in Terzake geeft Filip Dewinter openlijk toe dat het cordon een goede zaak is geweest voor de partij: "Het cordon sanitaire is op democratisch vlak een gesel, maar is in het verleden althans voor het Vlaams Blok een zegen geweest. Het heeft ons altijd behoed voor de avonturen die het LPF (Lijst Pim Fortuyn) de voorbije maanden heeft meegemaakt. Wij zijn er in geslaagd om misschien ook door het cordon sanitaire, na onze grote overwinningen half de jaren tachtig, niet te worden verplicht tot onmiddellijke deelname aan het beleid. Integendeel, ook door het cordon sanitaire konden we onze uitbouw organiseren."
U verwart duidelijk gevolg en oorzaak. Het Vlaams Blok ligt niet aan de basis van het "cordon", maar was er in de begintijd niet zo rouwig om. De reden is goed uitgelegd door Filip Dewinter. Op die manier kon het Vlaams Blok haar interne werking in alle stilte uitbouwen. Dat dit als een zegen werd aangevoeld, is inderdaad juist. Maar dat betekent nog niet dat men de oorzaak is van het "cordon" en al evenmin dat men er een voorstander van wordt.
Oud 5 juni 2004, 14:18   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Goh, een topic waarin iemand beweert dat het cordon, door andere partijen ingevoerd, de schuld is van het Blok.

Van zulke topics hadden we er nog geen.
Kort van geheugen Distel!

Niemand ontkent dat het Vlaams Blok voordeel heeft gehaald uit het cordon sanitaire.
Wat niet wil zeggen dat die partij om een cordon sanitaire gevraagd heeft.
Als het Vlaams Blok dus groot is kunnen worden dankzij het cordon sanitiare, dan kunnen de instellers ervan zich beter zelf op de borst kloppen voor hun onnoemelijke stommiteit.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be