Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2011, 10:59   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, akkoord. Als de takken over de omheining hangen hé.
Nee, ik heb zelf expres de omheining zo gemaakt, dat zelfs jonge kinderen een appel of peer uit mijn tuin kunnen komen pikken, want wat smaakt er nu beter dan een stuk fruit dat je zelf van een boom hebt kunnen plukken en wat is er leuker dan een stuk fruit plukken terwijl je moet opletten dat de eigenaar je niet ziet.

Het moet wel bij 1 stuk fruit blijven en mag geen broodroof of diefstal worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 11:07   #42
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een van de oorzaken van de stadsvlucht is het overaanbod aan asielzoekers en illegalen.
De hoofdoorzaak van de stadsvlucht is wel degelijk het gebrek aan ruimte en groen. Dat blijkt uit alle onderzoeken en verklaart ook waarom het gezinnen met kinderen zijn die de stad ontvluchten.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 11:12   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De hoofdoorzaak van de stadsvlucht is wel degelijk het gebrek aan ruimte en groen. Dat blijkt uit alle onderzoeken en verklaart ook waarom het gezinnen met kinderen zijn die de stad ontvluchten.
Ik ga niet in een stad wonen zoals Brussel of Antwerpen omwille van de vuiligheid, het ruimtegebrek en de aanwezigheid van grote concentraties allochtonen.

Het is vrij naief om dat laatste niet als reden te zien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 11:32   #44
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ga niet in een stad wonen zoals Brussel of Antwerpen omwille van de vuiligheid, het ruimtegebrek en de aanwezigheid van grote concentraties allochtonen.

Het is vrij naief om dat laatste niet als reden te zien.
Ik heb nergens beweerd dat de de concentratie van allochtonen geen oorzaak zou kunnen zijn voor stadsvlucht, maar het is niet de hoofdoorzaak. En het is verder ook weinig relevant voor deze draad.

Overigens is er een cruciaal verschil tussen stadsvlucht en het niet in de stad willen wonen van mensen die er niet meer of zelfs nooit gewoond hebben.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 11:49   #45
Dominator
Vreemdeling

Dominator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, niet alles van vroeger was beter dan nu.

En ik heb het hier dan ook helemaal niet over de technische veranderingen.

Ik heb het enkel over de menselijke veranderingen.

Vroeger sprak iedereen dezelfde taal en kon iedereen iedereen verstaan.
Oudere mensen zorgden voor de kinderen en lette op de jongeren.

Zoals Lombas aanbracht, vandaag zijn onze steden overbevolkt door vreemden.
Kinderen en jongeren hebben geen ruimte meer.
Grootouders gaan liever op reis dan voor hun kleinkinderen te zorgen.

Dit kun je alleen schrijven door zodanig te veralgemenen dat je in ideaalbeelden vervalt die niks meer met de realiteit te maken hebben.
Oud 19 mei 2011, 11:55   #46
Dominator
Vreemdeling

Standaard

En de stadsvlucht kan ondertussen ook al flink genuanceerd worden.

Als je bepaalde centrumsteden zoals Genk, mechelen of Leuven neemt, blijkt dat de zogenaamde stadsvlucht daar al jaren aan het keren is.

Dat er nog werk aan de winkel is voor Brussel of Antwerpen, uiteraard. Maar het is al lang niet meer een algemeen probleem dat zonder uitzondering voor heel het land opgaat zoals pakweg in de jaren '80.

Da's toch al iets dat beter is dan vroeger dan.
Oud 19 mei 2011, 12:54   #47
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...ai-leven.dhtml

Nu mijn ouders hadden ook geen tijd om met mij te spelen.
Maar mijn generatie had nog ruimte en vrijheid.

Is het nu echt de schuld van de ouders of is de maatschappij hier voor het grootste deel verantwoordelijk?

Wij konden nog een appel pikken, wij konden nog voetballen op straat, wij bouwde kampen in de tuin, wij stonden vaak te brullen van plezier op straat.
Wij reden nog door bossen en velden met onze fiets, wij gingen nog in beken en kanalen zwemmen, gingen nog op reis met een rugzak en onze duim.

Wat kan de jeugd daar nog van doen, zonder door de politie te worden opgepakt?

Fietsen kan niet meer, want dan worden ze door wielerterroristen omver gereden, beken en kanalen zijn verboden terrein en zwaar vervuild, bossen zijn afgesloten of verdwenen. Voetballen op straat is verboden, lawaai maken kost een boete en bij wet verboden, autostop doen is levensgevaarlijk geworden.

Wat kunnen de jongeren van vandaag eigenlijk nog doen zonder in de problemen te komen?

Een zeer juiste stelling, onze maatschapij is niet meer gericht op het kind, nog het gezin.... het is een verbitterde en individualistische maatschapij "ieder voor zich". Het meedogenloze individualisme wordt in de eerste plaats aan ons aangeleerd door middel van een markt mentaliteit het is binnengedrongen in elk gebied van ons leven, ze ondermijnen het gezin. Het gebrek aan een gemeenschappelijk doel en zorg voor het gemeenschappelijk belang maakt de mensheid ziek. Mensen die beweren dat dit een democratie is zijn fout op deze manier zal het nooit een democratie worden. We zijn gevangen in de wereld van geld en werken, dit is blijkbaar nog het enige wat een gezin bezig houd... het einde van de maand halen.

Laatst gewijzigd door Wisord : 19 mei 2011 om 12:55.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 13:38   #48
Dominator
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Een zeer juiste stelling, onze maatschapij is niet meer gericht op het kind, nog het gezin.... het is een verbitterde en individualistische maatschapij "ieder voor zich". Het meedogenloze individualisme wordt in de eerste plaats aan ons aangeleerd door middel van een markt mentaliteit het is binnengedrongen in elk gebied van ons leven, ze ondermijnen het gezin. Het gebrek aan een gemeenschappelijk doel en zorg voor het gemeenschappelijk belang maakt de mensheid ziek. Mensen die beweren dat dit een democratie is zijn fout op deze manier zal het nooit een democratie worden. We zijn gevangen in de wereld van geld en werken, dit is blijkbaar nog het enige wat een gezin bezig houd... het einde van de maand halen.
Als onze maatschappij vandaag niet gericht is op kind of gezin, dan is ze dat nooit geweest.

Problemen zat vandaag, net zoals vroeger, maar de hele maatschappij daarvoor afschrijven.... mijn moeder is opgegroeid in een boerengezin waar de meeste klagers hier het nog geen dag zouden uithouden en mijn grootmoeder heeft 2 wereldoorlogen doorstaan en, vermoed ik, meer leed gezien dan heel dit forum hier samengeteld.

Veel problemen ja, maar de mogelijkheden om er iets aan te doen zijn nog nooit zo talrijk geweest dan in het tijdsvak waar we nu leven.
Oud 19 mei 2011, 13:45   #49
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dominator Bekijk bericht
Als onze maatschappij vandaag niet gericht is op kind of gezin, dan is ze dat nooit geweest.

Problemen zat vandaag, net zoals vroeger, maar de hele maatschappij daarvoor afschrijven.... mijn moeder is opgegroeid in een boerengezin waar de meeste klagers hier het nog geen dag zouden uithouden en mijn grootmoeder heeft 2 wereldoorlogen doorstaan en, vermoed ik, meer leed gezien dan heel dit forum hier samengeteld.

Veel problemen ja, maar de mogelijkheden om er iets aan te doen zijn nog nooit zo talrijk geweest dan in het tijdsvak waar we nu leven.
Is dat uw repliek???? ... Ik vat even samen.... Alles wat mij grootmoeder heeft meegemaakt is veel erger en daarbij krijgt iedereen voldoende kansen om zijn problemen uit te vegen. .... Wtf makker????
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 14:00   #50
Dominator
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Is dat uw repliek???? ... Ik vat even samen.... Alles wat mij grootmoeder heeft meegemaakt is veel erger en daarbij krijgt iedereen voldoende kansen om zijn problemen uit te vegen. .... Wtf makker????
Je hebt de openingspost geciteerd, dus veronderstel ik dat je hem gelezen hebt? Welnu, ik betwist dat standpunt. Vroeger was niet beter, en vandaag zijn er meer mogelijkheden om iets aan je problemen te doen, om kennis op te doen en om dingen uit te proberen dan er ooit geweest zijn. In ons deel van de wereld, moet ik er wel aan toevoegen.

Maar als jouw post enkel het typische hedendaagse querulantengeëmmer is over die klotemaatschappij waarin we leven, dan laat ik je rustig verder klagen.
Oud 19 mei 2011, 14:00   #51
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de laatste keer dat ik het nagekeken heb stond er niemand naast me, zijn revolver gericht op mijn slaap, om me te verplichten te gaan werken, laat staan me te verplichten om mee te draaien in de mallemolen die onze maatschappij moet voorstellen
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 15:19   #52
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
vroeger was het beter

kan het eigenlijk nog meer cliché?
Ja hoor. De uitspraak als zever blijven afdoen bijvoorbeeld.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 15:39   #53
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ja hoor. De uitspraak als zever blijven afdoen bijvoorbeeld.
tuurlijk opa, tuurlijk
Oud 19 mei 2011, 19:04   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik heb nergens beweerd dat de de concentratie van allochtonen geen oorzaak zou kunnen zijn voor stadsvlucht, maar het is niet de hoofdoorzaak. En het is verder ook weinig relevant voor deze draad.

Overigens is er een cruciaal verschil tussen stadsvlucht en het niet in de stad willen wonen van mensen die er niet meer of zelfs nooit gewoond hebben.
Het is wel de hoofdreden voor het kiezen of het niet kiezen van een bepaalde woonbuurt of zelfs stad.

En vroeger was het beter! (we hadden toen ook geen allochtonen gebuurten en dat alleen al maakte het beter)

Jongeren van nu leefden toen nog niet, hoe kunnen ze er dan een oordeel over hebben?

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 mei 2011 om 19:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 19:40   #55
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grootouders gaan liever op reis dan voor hun kleinkinderen te zorgen.
Nonsens. En ook al zijn er zo mensen, en dan ? Mogen die mensen, na een leven lang gewerkt te hebben, niet eens op reis gaan ?

Kinderen horen trouwens in de eerste plaats nog altijd bij de ouders, niet bij de grootouders.
Citaat:
Vroeger sprak iedereen dezelfde taal en kon iedereen iedereen verstaan.
Tot als je vijf dorpen verder ging. Dan was het al een ander dialect. Ik spreek dan nog niet over een andere provincie.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 07:06   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Nonsens. En ook al zijn er zo mensen, en dan ? Mogen die mensen, na een leven lang gewerkt te hebben, niet eens op reis gaan ?
Eens op reis gaan? Ze gaan verdomme meerdere maanden per jaar in het zuiden wonen. En een leven lang gewerkt hebben?
De meeste mensen die echt gewerkt hebben en niet alleen op hun gat gezetten hebben als ambetnaar, worden geen 80 jaar oud en kunnen op hun 70ste nog amper rechtop lopen.
Citaat:
Kinderen horen trouwens in de eerste plaats nog altijd bij de ouders, niet bij de grootouders.
Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord!!!
Ik heb nooit geweten dat kinderen continu bij hun ouders zijn, in tegendeel zelfs, de meeste kinderen zijn nog geen 4 uur per dag waker bij hun ouders.
Ik ken zeer veel kinderen die meer bij vreemde zijn op het ogenblik dat ze waker zijn, dan bij hun ouders. Ik ken zelfs maar heel weinig kinderen die vanaf dat ze 30 maanden oud zijn tot hun 18de, samen met hun ouders 3 maaltijden per dag genieten, meer dan 4 uur per dag bij hun ouders waker bij hun ouders zijn. Ik ken heel weinig ouders die elke schoolvakantie verlof krijgen op hun werk, hun kinderen 's morgen op school kunnen afzetten en ze 's middags gaan afhalen om samen te gaan eten, en ze 's avonds van school kunnen afhalen.

Kinderdagverblijven, naschoolse opvang, vakantiekampen, onthaalmoeders, enz renderen nu juist zo goed, omdat de grootouders hun maatschappelijke taken niet uitvoeren.

Kinderen worden door hun ouders verwekt en gevoed, terwijl ze door hun grootouders worden opgevoed en onderwezen in levenservaringen, handigheid, herkennistechnieken en zelfontwikkeling.
En dit is de taak van de grootouders, terwijl de ouders bezig zijn met te zorgen voor onderdak en voedsel.

Citaat:
Tot als je vijf dorpen verder ging. Dan was het al een ander dialect. Ik spreek dan nog niet over een andere provincie.
Onzin verkopen kan iedereen, een deftige discussie voeren over de huidige problemen van onze maatschappij is echter duidelijk jou niet gegeven.
Oud 20 mei 2011, 07:49   #57
morte-vivante

Standaard

welkom in de 21ste eeuw jantje
Oud 20 mei 2011, 07:51   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt de openingspost geciteerd, dus veronderstel ik dat je hem gelezen hebt? Welnu, ik betwist dat standpunt. Vroeger was niet beter, en vandaag zijn er meer mogelijkheden om iets aan je problemen te doen, om kennis op te doen en om dingen uit te proberen dan er ooit geweest zijn. In ons deel van de wereld, moet ik er wel aan toevoegen.

Maar als jouw post enkel het typische hedendaagse querulantengeëmmer is over die klotemaatschappij waarin we leven, dan laat ik je rustig verder klagen.
Ik heb de kennis om zelf mijn voedsel te kweken, zelf mijn energie te winnen, zelf mijn kledij te maken, zelf mijn wol te spinnen, zelf vlas te verwerken, zelf mijn woning te tekenen en te bouwen en heb zelfs nog een pak meer kennis, ik kan zonder problemen overleven in de natuur en er een volledig luxe leven te leiden.
Doch er zijn geen mogelijkheden meer om al deze kennis over te dragen aan de jongeren van vandaag.

Ik heb hier enkele jaren geleden zelfs een voorstel gedaan aan een politicus om de oplossing van dit probleem in hun programma op te nemen.

Een deel van de oplossing kost immers niet veel en lost verschillende problemen tegelijk op.
Een ander deel van de oplossing kost enkel de politici wat moeite en kost verder helemaal niets.
De jongeren vandaag denken dat ze vrij zijn en vrij kennis kunnen vergaren, maar niets is minder waar. Vandaag kunnen de jongeren minder kennis vergaren dan wij, ze zijn veel minder vrij dan wij, ze hebben minder bewegingsruimte dan wij, ze hebben minder ondersteuning dan wij en hoe gek dit zal klinken voor de jongeren, ze hebben minder hulpmiddelen dan wij om zich te ontwikkelen en kennis en ervaring op te doen.

Stel de scholen buiten de schooluren terug open voor verenigingen en laat de jeugd daar terug vrij gebruik maken van de mogelijkheden die er staan.
Geef de oudere terug de kansen om hun kennis en ervaring door te geven, door hen de jongeren terug te leren hoe ze met zaag en hamer een zeepkist kunnen maken, door hen hun technische kennis te laten gebruiken samen met de fantasie van de jeugd om auto's om te bouwen volgens de ideëen van de jongeren en niet volgens de regels van oude fossielen die denken dat ze alles weten en kennen en dus 1001 regels mogen opleggen aan de rest van de maatschappij.
Geef de jeugd terug de vrijheid en mogelijkheid om eens op zijn bek te gaan en zo levenservaring op te doen. Het is immers de taak van ons oude zakken, om hen dan een hand te reiken om terug op te staan. En maak van de oude kazernes plaatsen waar de jongeren zich eens kunnen uitleven, waar ze veilig met hun aangepaste auto's tegen elkaar kunnen pronken en waar ze veilig stoer kunnen doen tegenover het andere geslacht.
Geef jonge vrouwen terug de kans om zichzelf te zijn en te tonen wat ze te bieden hebben, zonder dat ze daarvoor naakt op straat moeten rondlopen.
Maar geef hen de mogelijkheid en de middelen om zelf hun kledij te ontwerpen en te maken, geef hen de mogelijkheid om hun geliefde te bemoederen en bezorgd te zijn om hem, zonder dat ze daarvoor op haar 13de uit de kleren moet.

En nee, de jeugd vandaag heeft veel minder mogelijkheden op iets aan zijn problemen te doen dan wij. Wij konden op ons 14 jaar de schoolbanken verlaten en gaan werken, wij konden kiezen om halftijds te gaan werken en halftijds te leren, wij konden voltijds blijven leren en in de weekenden en vakanties gaan werken, zonder beperkingen van uren, inkomen of dagen.
Wie elk weekend en elke vakantie dag 12 uur wilde gaan werken op zijn 14de kon dat.
Oud 20 mei 2011, 08:08   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je grootmoeder minder ellende en leed heeft gezien in heel haar leven, dan ik vaak in een maand tijd zie of iemand van de spoeddienst in een ziekenhuis in een weekend ziet.
En je moeder, wel er zijn meer mensen die opgroeien in een boerengezin en die als kind moeten meedraaien.
Oud 20 mei 2011, 08:43   #60
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ieder tijdperk kent zijn voor en nadelen en had zijn eigen problemen.

De kinderen geboren in de jaren 50 en 60 hebben doorgaans een prachtige jeugd gehad, er zijn toen ook een aantal veranderingen langzaam gekomen en het juk van de katholieke kerk was nog groot maar toch ook aan het afbrokkelen maar het grootste verschil met vandaag is dat de ouders en de grootouders van toen nog duidelijk de levendige herinneringen hadden van WO2 en soms van WO 1, die ontberingen hebben zeker geleid tot een grotere tolerantie tussen mensen want van blinde haat, agressie en geweld en pijn had men genoeg gezien. ook economisch gezien ging het ons voor de wind, werk genoeg voor iedereen, maar nog een groot verschil is dat de wereld door het internet en allerlei technologie 1 kleine wereld is geworden, vroeger was alles meer een ver van mijn bed show maar nu komt alle miserie rechtstreeks op ons netvlies en lees de krant en je word depressief bij manier van spreke en de mensen van nu worden geconfronteerd met andere problemen dan in die gouden jaren 50 en 60.
ruimte is ook inderdaad beperkt, mensen zijn onverdraagzamer, er is een vreemdelingen probleem, er zijn milieuproblemen, er zijn vooral economische problemen enz...

maar de maatschappij is een complexe samenhang van factoren en we zijn nu eenmaal een geheel met de wereld, veel amerikaanse toestanden waaien stillaan over enz..., het multi culturele zal zeker de komende decennia voor heel wat spanningen gaan zorgen zeker indien de economie niet terug beter word en laat dit nu het enige waar we weinig vat op hebben.
het kapitalisme steunt op uitbuiting(gooedkoopste werkkrachten en goedkoopste grondstoffen) om een maximale winst te verzekeren voor een kleine wereld elite (multinationals) en alles moet wijken voor het kapitalisme : sociale rechtvaardigheden en milieu worden platgewalst voor nog meer winst voor aandeelhouders

het is een klucht om te blijven geloven dat dit zonder gevolgen kan blijven en heel veel mensen zien gewoon de bui al hangen in de nabije toekomst en dus ook de toekomst van hun kinderen en daar word je gewoon depressief van

de mensheid staat op een keerpunt, indien we zo blijven doorgaan zullen we in chaos en ellende gaan eindigen dat staat vast
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be