Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2011, 10:31   #41
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Ik heb het geheim van het leven gevonden:

Simpel toch?
Het is nu wachten op de Champollion van mijn geheim van het leven

Ik zal een indicatie geven: het bestaat uit maar één ding.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 10:53   #42
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik begrijp de vraag niet. Maar als ik google vindt ik wel linken.

De eerste link zegt dat DNA het geheim van het leven is. Andere linken duiden op de beleving van het leven, bijvoorbeeld door kunstenaars als Karel Appel. Het zegt mij allemaal niets.

http://www.refdag.nl/oud/weet/001205weet05.html
http://www.jivanjili.org/het_geheim_van_het_leven.html
http://gitte.infoteur.nl/specials/the-secret.html
(Karel Appel) http://www.destentor.nl/algemeen/cul...icle312788.ece
http://home.deds.nl/~neon-onlines/artikelen/ontdeke.htm

Google maar verder met: het geheim van het leven.
Het geheim van het leven kan je (nog niet ) googelen
Oud 21 juni 2011, 10:54   #43
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
42
42 wat?

Superstaaf zou zeggen.
42 watt
Oud 21 juni 2011, 13:21   #44
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is nu wachten op de Champollion van mijn geheim van het leven

Ik zal een indicatie geven: het bestaat uit maar één ding.
Eén ding dat in oneindig veel vormen verschijnen kan?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 13:54   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Eén ding dat in oneindig veel vormen verschijnen kan?
Ja, en overal

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2011 om 13:55.
Oud 21 juni 2011, 13:59   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Johan Bollen
Eens het antwoord gegeven verdwijnt de vraag naar de achtergrond. Dat is jammer. Zo wordt de verwondering weggerationalizeerd.

Ik heb nog geen woord gelost

-t zijn er trouwens twee

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 juni 2011 om 14:01.
Oud 21 juni 2011, 14:16   #47
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Nog geen onthuld geheim? Mijn hersenstam begint pijn te doen van het mentaal trommelgeroffel in mijn hoofd in afwachting van de grote onthulling. De vrees begint stillaan post te vatten dat het weeral op een sisser zal aflopen om dat 'geheim van het leven' te 'kennen'. God bescheurt zich ondertussen. Zo heeft het leven dat toch zin voor die figuur.

O wacht. Als God de wereld creëerde om zijn leven zin te geven, om zich niet te vervelen of om zijn nieuwsgierigheid te bevredigen...geldt dat dan niet ook voor de mens. Zou het geheim van het leven niet allermeest geopenbaard zijn in dat wat ons het meeste aantrekt? Is de sleutel tot dat geheim dan niet dat wat we 'de wil' noemen?

Of zou er een correlatie bestaan tussen de idee dat het leven een geheim heeft en complotdenken?

Ik zal het aan Eno de tweede overlaten.

(in de verte nog steeds tromgeroffel)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 juni 2011 om 14:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 14:57   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nog geen onthuld geheim? Mijn hersenstam begint pijn te doen van het mentaal trommelgeroffel in mijn hoofd in afwachting van de grote onthulling. De vrees begint stillaan post te vatten dat het weeral op een sisser zal aflopen om dat 'geheim van het leven' te 'kennen'. God bescheurt zich ondertussen. Zo heeft het leven dat toch zin voor die figuur.

O wacht. Als God de wereld creëerde om zijn leven zin te geven, om zich niet te vervelen of om zijn nieuwsgierigheid te bevredigen...geldt dat dan niet ook voor de mens. Zou het geheim van het leven niet allermeest geopenbaard zijn in dat wat ons het meeste aantrekt? Is de sleutel tot dat geheim dan niet dat wat we 'de wil' noemen?

Of zou er een correlatie bestaan tussen de idee dat het leven een geheim heeft en complotdenken?

Ik zal het aan Eno de tweede overlaten.

(in de verte nog steeds tromgeroffel)
Een terechte vraag.

Maar het leven heeft voor mij geen geheim meer, aangezien ik en ik alleen het antwoord weet voor mezelf

Complotdenken, ja, zo'n periode heb ik ook gehad.

Maar nu hoor ik geen tromgeroffel meer, en kuchjes storen mij niet meer
Oud 21 juni 2011, 15:53   #49
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vul maar in

Als de invulling van iemand samenvalt met mijn invulling, zal ik het laten weten
Het geheim van het leven zijn de omstandigheden waarin het kan plaatsvinden. Dat zijn er nogal wat, bvb een atmosfeertje met lekkere zuurstof, een niet te fel zonnetje, van tijd tot tijd een gepast vlaagje regen, een niet al te extreem klimaatje. Er zijn ongetwijfeld nog een miljard andere aspecten te bedenken maar laat ons dit nu al eens als uitgangspunt nemen.

Dan vallen 2 zaken op, ten eerste, het is zeker niet alleen de mens die zich dan ontwikkelt dus waarom denken wij altijd aan onszelf als er vragen over "het leven" worden gesteld? Ten tweede zal je om het geheim van het leven te ontdekken, ook moeten gaan zoeken wat het geheim is van al die verschillende factoren die samen "het leven" mogelijk maken ! Het geheim van een atmosfeertje........, een niet te fel........., gepast vlaagje..........niet te extreem klimaatje......en het geheim van nog een miljard andere aspecten. Daar bovenop zal je dan het geheim moeten leren kennen van al die factoren die laatstgenoemde factoren hebben mogelijk gemaakt.

Mensen zijn ongelofelijk verwaand, ze denken dat alles rond hen draait en de religieuzen denken dat nog bekroond te zien met een eeuwig leven in één of ander paradijs. Een leven, geschonken door een almachtige maker die dit alles nog een keertje voorzien had ook ! Dat er naast de mens nog ontelbare andere levensvormen bewegen, houdt ons in die context absoluut niet bezig, het lot van de overigens super gelukkige vlooitjes die ons katjes in de zomer al eens meebrengen staat in geen enkele bijbel beschreven. Nee nee, God de almachtige heeft het allemaal voor ons gedaan !

Vergeet het ! Wij hoeven ons het geheim van het leven niet af te vragen, we maken er immers geen onderdeel van uit, we zijn hooguit een bijverschijnsel (dat eigenlijk niemand wilde).

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 16:05   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Mensen zijn ongelofelijk verwaand, ze denken dat alles rond hen draait en de religieuzen denken dat nog bekroond te zien met een eeuwig leven in één of ander paradijs. Een leven, geschonken door een almachtige maker die dit alles nog een keertje voorzien had ook ! Dat er naast de mens nog ontelbare andere levensvormen bewegen, houdt ons in die context absoluut niet bezig, het lot van de overigens super gelukkige vlooitjes die ons katjes in de zomer al eens meebrengen staat in geen enkele bijbel beschreven. Nee nee, God de almachtige heeft het allemaal voor ons gedaan !
Er zijn belangrijke veranderingen die zich aan het voltrekken zijn in dit wereldbeeld. Eigenaardig genoeg zijn die veranderingen niet zo nieuw, maar wel voor de abrahamische religies die inderdaad de mens op een troon plaatsen.
Oud 21 juni 2011, 16:08   #51
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Klopt, denk ik. Ik vind dat zowel atheïsten als zeer gelovige christenen het mysterie van het leven onderschatten. Voor atheïsten is alles reeds door de wetenschap verklaard, of is het maar een kwestie van tijd voor die wetenschap alles zal verklaren. Voor die fanatieke gelovigen is alles reeds verklaard door de Openbaring en hun geloof. Een gulden middenweg lijkt mij noodzakelijk.
Er bestaat geen atheïstische visie die zogezegd alles zou verklaren.
Dat wordt zowat de misvatting van de 21ste eeuw.
Ooit gehoord van het vitalisme?
Zij proberen het onvatbare van het leven in al zijn aspecten te vatten, zonder te vervallen in transcendente flutverhalen of zweverige metafysica.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 16:09   #52
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Er zijn belangrijke veranderingen die zich aan het voltrekken zijn in dit wereldbeeld. Eigenaardig genoeg zijn die veranderingen niet zo nieuw, maar wel voor de abrahamische religies die inderdaad de mens op een troon plaatsen.
De abrahamistische religies plaatsen de mens op een troon??
Is het niet eerder God, Yahwe of Allah die zich die troon toekennen?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 juni 2011 om 16:09.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 16:22   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De abrahamistische religies plaatsen de mens op een troon??
Is het niet eerder God, Yahwe of Allah die zich die troon toekennen?
We kennen die Goden via de mens of producten van de mens. De 'noumenale wereld' waarin zich die entiteiten bevinden kunnen we niet rechtstreeks waarnemen. De vraag wie de Goden gekroond heeft is niet oninteressant maar ik verwacht er geen antwoord op. De zoektocht naar een antwoord kan weliswaar leerzaam zijn.

De abrahamische religies kennen een bevoorrechte plaats toe aan de mens ten opzichte van het andere leven dat ons omringt. Ik zie steeds meer tekenen dat hierin verandering komt. Dit is een copernicaanse revolutie die zich aan het volstrekken is. Moraliteit zal meer en meer gezien worden in termen van de gevolgen die een daad heeft op het leven op zich en niet zozeer op de mens.
Oud 21 juni 2011, 16:45   #54
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Je hebt het geheim van het leven ontrafelt als je "leven" kan maken. Deze sprong zal wetenschappelijk weldra gemaakt worden. Een andere beklemmende vraag is die naar het bestaan van het cijfer nul en de relatie met de oneindigheid, anders gesteld is het heelal eindig of oneindig; is er een begin en een einde aan ? Het antwoord schijnt intussen ook gekend te zijn : het helaal is eindig en op een bepaald moment ontstaan zoals het ook op een bepaald moment zal ophouden met bestaan.

Knappe koppen kunnen dit tot in de puntjes bewijzen ; voor mij is het volgende op zich reeds bewijs genoeg :
er zijn meer transcendente getallen dan andere.. Ons denken is maw een onnauwkeurige vereenvoudiging van de werkelijkheid : we reduceren de werkelijkheid tot iets dat we nog nèt kunnen snappen. Antropologisch gezien is dat voor ons een noodzaak, zonder dat dit een waarde op zichzelf is.

Vandaar dat Atheïsme eigenlijk een religie is: het heeft absoluut dezelfde eigenschappen
(wat Kurt Vonnegut "Foma" noemde ttz. een onschuldige niemand schade berokkendende onwaarheid, die rustgevend, tevredenstellend werkt)

ééndagsvuurvliegen dat zijn we...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 16:52   #55
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Het geheim van het leven zijn de omstandigheden waarin het kan plaatsvinden. Dat zijn er nogal wat, bvb een atmosfeertje met lekkere zuurstof, een niet te fel zonnetje, van tijd tot tijd een gepast vlaagje regen, een niet al te extreem klimaatje. Er zijn ongetwijfeld nog een miljard andere aspecten te bedenken maar laat ons dit nu al eens als uitgangspunt nemen.

Dan vallen 2 zaken op, ten eerste, het is zeker niet alleen de mens die zich dan ontwikkelt dus waarom denken wij altijd aan onszelf als er vragen over "het leven" worden gesteld? Ten tweede zal je om het geheim van het leven te ontdekken, ook moeten gaan zoeken wat het geheim is van al die verschillende factoren die samen "het leven" mogelijk maken ! Het geheim van een atmosfeertje........, een niet te fel........., gepast vlaagje..........niet te extreem klimaatje......en het geheim van nog een miljard andere aspecten. Daar bovenop zal je dan het geheim moeten leren kennen van al die factoren die laatstgenoemde factoren hebben mogelijk gemaakt.

Vergeet het ! Wij hoeven ons het geheim van het leven niet af te vragen, we maken er immers geen onderdeel van uit, we zijn hooguit een bijverschijnsel (dat eigenlijk niemand wilde).

Noorman
Maak jij geen onderdeel uit van je eigen leven?
Natuurlijk niet.
Je bent het.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 16:52   #56
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Het geheim van het leven is...
geen geheimen hebben en elkaar vertrouwen.

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 21 juni 2011 om 16:52.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 17:09   #57
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
geen geheimen hebben en elkaar vertrouwen.
Not bad at all

Misschien had Marx het geheim en heeft niemand het begrepen
Oud 21 juni 2011, 17:11   #58
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

...te blijven ademen ?
...niet dood te gaan ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 17:19   #59
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
...te blijven ademen ?
...niet dood te gaan ?
Dat gaat helemaal de verkeerde richting uit
Oud 21 juni 2011, 17:21   #60
eno2
Banneling

Standaard

d' Er gaat wel eens een toevalstreffer komen, dan ben ik mijn geheim kwijt
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be