![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat u eigenlijk wenst, is een studie op die boekhouding, die speciaal twee regios in acht gaat nemen, terwijl beide regios onder 1 systeem leven. Als er een andere reden is dan separatisme, mag u mij ze gewoon uitleggen hoor. In analogie: Ik wil trouwens nog steeds de exacte rekening van hoeveel Vexille heeft gekost aan de gemeenschap. Ge hebt daar al een zwakke, vage, eenzijdige poging gedaan om die zelf te geven, maar ik vind dat alles niet genoeg zijn. Ik wil ook kindergeld, de kost van uw onderwijs, alle dokter en tandartsbezoeken etc. Allemaal aan hun reeele kosten natuurlijk. Transparatie voor reden van transparantie, begin maar te rekenen!
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ter verduidelijking: dit is (op papier dan toch) een federaal land met verschillende deelgebieden bij grondwet en bijzondere wetten vastgelegd. Het is dan ook niet "toevallig" of "onlogisch" dan je die analyse maakt... Vlaanderen en Wallonië hebben toch ook een eigen begroting? En als het dan zo eenvoudig is om de analyse te maken op basis van de cijfers van de Nationale Bank, waarom doet men dat dan niet officieel? Ik wil officiële cijfers... simpel toch? Slechts op die manier kunnen we m.i. een constructief debat voeren op communautair vlak.
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
![]() Citaat:
Het is overduidelijk dat er een reele geldstroom is van Brussel naar Vlaanderen alsook van Vlaanderen en Brussel samen naar Wallonie. (Ik kijk waar de eigenlijke economische activiteit is). Het is zeer gevaarlijk om voor redenen van communautair debat zulks te gaan becijferen omdat het het solidariteitsprincipe zelf aantast: De rijke gaat gebaseerd op hoeveel hij afdraagt, beslissen om op zichzelf solidair te zijn. Waar blijft trouwens de berekening tot in detail van hoeveel ge gekost hebt aan de gemeenschap?
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met alle respect, maar ik denk toch dat een Vlaming minder kost aan 'de gemeenschap' dan een Waal. Van wat zouden anders de transfers betaald kunnen worden?
![]() |
#47 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kijk, er zijn talloze redenen te geven om te streven naar die transparantie. Het loutere principe van een duidelijke boekhouding op het niveau van de deelstaten is er al ééntje van.
Wanneer we verdere stappen willen zetten in de staatshervorming is het ook belangrijk om te weten hoe de rekeningen in elkaar zitten. Al was het maar om de onderhandelingsposities correct te kunnen inschatten. Voor Wallonië zou het een benchmark kunnen zijn om het beleid te optimaliseren. Per slot van rekening heeft paars-groen in Vlaanderen toch ook benchmarking ingevoerd in de zorgsector? (een schitterend idee trouwens) Ik zeg dit ook niet uit egoïsme... maar enkel om een objectief zicht te bekomen over de situatie. Om die reden volg ik de studie van de KBC niet en neem ik ook niet zomaar klakkeloos aan van één of andere politieke partij dat de zaak "ontspoord" is. Ik wil daar officiële cijfers van zien; op z'n minst kunnen we dan met kennis van zaken spreken.
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is ook een mogelijk andere optiek: kijken hoe groot het bedrag is om dan uit te maken of een economisch plan vanuit Vlaanderen Wallonië er met dat geld bovenop kan helpen (die Marshall copycase).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Je vroeg echter iets helemaal anders, je vroeg hoeveel juist de ene aan de andere kost. En dat staat gelijk met het in vraag stellen van dat solidariteitsprincipe. Fine with me hoor, ik heb die zekerheid ook allemaal niet nodig.
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil zelfs niet over een Marshall-optie praten zolang ik niet weet hoe de vork aan de steel zit... Ik heb er geen enkel probleem mee dat we Wallonië vandaag moeten bijspringen... geen enkel probleem. Maar ik wil wel weten in welke mate we dat doen en wat de Waalse regering doet om die toestand te remediëren. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Of moeten we inderdaad de sociale zekerheid en nog wat andere zaken volledig splitsen vooraleer we op die vraag een antwoord krijgen?
![]() |
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wordt er in die transfertsijfers eigenlijk ook rekening gehouden met hoeveel het kolossale staatsapparaat in Wallonië kost? Want persoonlijk vind ik het subsidiëren van de benoemingsmachine van de PS evengoed een transfer.
Wat was het cijfer nu weer? 40% van de actieve bevolking in staatsdienst in Wallonië iirc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
om het profitariaat in stand te houden ! om de 50-50 regel in stand te houden...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Omdat zoiets de basis is van democratie, beste vriend. Cijfers op tafel en alles in de openbaarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
||
![]() |
![]() |