Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2004, 20:31   #41
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Inderdaad, de overgrote meerderheid van de tweetalige 'b'russelaars zijn inderdaad : Vlamingen !!!
[/color]
Het is erg gesteld met uw zin voor realiteit als u denkt dat er meer tweetalige Brusselse Vlaamstaligen als tweetalige Brusselse Franstaligen zijn.
Oud 9 juni 2004, 20:37   #42
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Héhé, wees daar maar niet te zeker van! Als Brussel zelfstandig wordt, trek dan maar een dik kruis over al het geld dat het Brusselse onderwijs, de Brusselse gemeenten en de Brusselse regering van Vlaanderen ontvangt. Vergeet die jobs maar, want de Vlaamse administraties zullen gewoon naar Vlaanderen verkassen. Dan hebt u geen 20%, maar 5°% werklozen in Brussel.
Als ik het goed begrijp wens je je op te trekken aan geldstromen die reeds overduidelijk weerlegd zijn, en een hoop overheidsjobs waarvan iedereen de meerwaarde kent.

Allez dan, veul geluk aan het Vlaanderen van de grote overheid.
Oud 9 juni 2004, 20:41   #43
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

brussel moet maar eens vervlaamst worden 8)
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 20:48   #44
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje

Een beetje door de mand aan't vallen tomb.
Ik ben niet voor een splitsing van Belgie,maar ik denk dat ge zou verschieten wat dat aan brussel zou kosten,zonder Vlaamse tussenkomst.
Bij u mag iedereen opkrassen he, als ni met u gedacht overeen komt.
Ik zal uw oeverloos gezwam over mij persoonlijk even links laten liggen omdat we daarmee niets bijleren. (tenzij misschien over u, maar dat is dan weer niet interessant)

Ik ben ook niet voor een splitsing van Belgie, dat is een uiterst associaal voorstel dat bovendien geen enkel probleem oplost.

De enige reden waarom Brussel op de boeken iets kost aan vlaanderen is omdat al die pendelaars in Brussel komen werken, maar wel in Vlaanderen gaan belastingen betalen. Dat creeert een louter boekhoudkundig verlies voor Brussel. Het is echter duidelijk waar de economische activiteit plaatsvind waarop die belastingen geheven worden. Bij een eventuele onafhankelijkheid is het evident dat dat sprookje gedaan is.

Ik denk dat het vooral de flaminganten zullen zien die zwaar gaan verschieten van hoeveel Brussel opbracht aan Vlaanderen.
O,ik heb niks tegen u hoor!
Wij hebben alleen andere standpunten,en voor het ogenblik denk ik persoonlijk dat er andere en belangrijker dingen in de politiek aan bod moeten komen(dat is toch mijn persoonlijke mening)
Maar u kan wel behoorlijk straf uit de hoek komen en vermits ik (niettegenstaande wat anderen ook denken )nog altijd vlaamse roots heb vind ik het doodnormaal om voor mijn eigenheid op te komen,u doet dat blijkbaar ook gezien uw post hieronder.

doornroosje
------------------------------------------------------------------------------------
quote tomb
Ik steun in het geval van een splitsing van Belgie de Brusselse onafhankelijkheid. Hoe meer van die pretentieuze Vlamingen die denken dat Brussel van hun is en dat ze ervoor betaald hebben ik tegenkom, hoe meer die keuze beaamd wordt.

Het moet maar eens gedaan zijn met dat Vlaamse imperialisme, Brussel is Franstalig en die minderheid aan Vlomse pendelaars, die mag zich aanpassen, of ze mag opkrassen.
------------------------------------------------------------------------------------
nog eens tomb,ik ben niet voor splitsing,niet pretentieus,Brussel is niet van mij,en ik zeg niet tegen mensen dat ze moeten opkrassen.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 20:51   #45
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Héhé, wees daar maar niet te zeker van! Als Brussel zelfstandig wordt, trek dan maar een dik kruis over al het geld dat het Brusselse onderwijs, de Brusselse gemeenten en de Brusselse regering van Vlaanderen ontvangt. Vergeet die jobs maar, want de Vlaamse administraties zullen gewoon naar Vlaanderen verkassen. Dan hebt u geen 20%, maar 5°% werklozen in Brussel.
Als ik het goed begrijp wens je je op te trekken aan geldstromen die reeds overduidelijk weerlegd zijn, en een hoop overheidsjobs waarvan iedereen de meerwaarde kent.

Allez dan, veul geluk aan het Vlaanderen van de grote overheid.
De geldstromen duidelijk weerlegd? Waar dan?

Overheidsjobs zullen er altijd zijn, de discussie ging er overigens niet over hoeveel dat er moeten zijn.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 20:54   #46
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Tomb schreef :

Citaat:
1.Verder denk ik niet dat een dwergstaat in het hart van de EU veel problemen zal hebben om zijn welvaart te garanderen.

2.Of ken je veel Europese dwergstaten waar de welvaart laag ligt?
bij 1.

Tomb, ik meen dat je je vergist ! Waarom ?

-op dit ogenblik is men reeds de Vlaamse administratie gedeeltelijk aan het overbrengen naar Vlaanderen zélf; idem voor de Waalse;
-moest het tot een scheiding komen, met een Brusselse dwergstaat voor gevolg, dan verhuizen vele maatschappelijke zetels, dus de vennootschapsbelasting, naar niet-Brusselse oorden. Ik hoop dat tegen die tijd de infrastruktuurwerken in de 'wereldstad' Antwerpen beëindigd zijn ! Dus : ...

bij 2.
Dat zijn allemaal dwergstaten die "draaien" op hun status : belastingsparadijs; vóórlopig toch nog ...
Oud 9 juni 2004, 20:55   #47
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
dan zou een onafhankelijk brussel schitterend zijn
brusselse jobs voor de brusselaars
de vlamingen en walen mogen de rest opvullen, maar dan mogen ze ook beginnen betalen voor de verkeersproblemen en vervuiling die ze dagelijks achterlaten en hun vreemdelingen moeten ze ook niet meer dumpen in hun brusselse vuilbak
Jammer voor die Brusselaars dat die internationle, mulitnationals die daar zitten talenkennis vragen, iets dat vele van die Nederlandsonkundigen niet in hun voordeel speelt.

Niet een probleem van de Franstaligen, want echte Franstaligen van Belgische origine zijn er niet werkloos, maar die vele mensen van buitenlandse oorsprong werd vroeger en nu nog wijs gemaakt dat kennis van het Frans volstaat...
Voor bepaalde zaken wel, maar om aan werk te geraken?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 20:56   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige reden waarom Brussel op de boeken iets kost aan vlaanderen is omdat al die pendelaars in Brussel komen werken, maar wel in Vlaanderen gaan belastingen betalen. Dat creeert een louter boekhoudkundig verlies voor Brussel. Het is echter duidelijk waar de economische activiteit plaatsvind waarop die belastingen geheven worden. Bij een eventuele onafhankelijkheid is het evident dat dat sprookje gedaan is.

Ik denk dat het vooral de flaminganten zullen zien die zwaar gaan verschieten van hoeveel Brussel opbracht aan Vlaanderen.
Alhoewel de oplossing eenvoudig is. Verplaats de kantoren gewoon naar daar waar het werkvolk zich bevind (dacht dat Van Mechelen gisteren ook al zoiets gemompeld had - maar ja, 't zijn zondag verkiezingen). Dan betaald ieder belasting, daar waar hij werkt.
Maar denk dat Brussel dan gaat verschieten.
Trouwens Brussel zal nu nog wel belastingen genoeg vangen (onroerende vhf, belasting op tewerkstelling, vennootschapsbelasting...).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 21:01   #49
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Brussel als een Europe D.C., het klinkt steeds aanlokkelijker tegen de achtergrond van vlaamsche elegieen
Brussel heeft een zeer groot kostenplaatje en de andere staten zijn niet snel geneigd dat te gaan betalen.

En die Brusselaars? Wel ze mogen werken, maar helaas voldoen ze niet aan de eisen die de werkgever stelt, daarom pendelen zoveel Vlamingen en Walen naar Brussel.
Oud 9 juni 2004, 21:07   #50
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is echter duidelijk waar de economische activiteit plaatsvind waarop die belastingen geheven worden. Bij een eventuele onafhankelijkheid is het evident dat dat sprookje gedaan is.

Twee jaar terug was er onderzoek naar de economische motoren in dit land. Wie stond op twee? Antwerpen en wie op één? Niet Brussel, die zijn pas derde, maar de regio Roeselare-Tielt

En als we het over beslissingen nemen hebben: de echte beslissingen gebeuren niet in A'pen, niet in Brussel, evenmin, maar in het buitenland. Brussel is louter een centrale plaats om uw distributie of kantoor te plaatsen en staat chique op een naamkaartje. Maar er zijn een stijgend aantal bedrijven die zich verplaatsen naar de rand, in Vlaanderen.
Oud 9 juni 2004, 21:21   #51
predator
Parlementslid

Standaard

Tomb schreef :

Citaat:
Citaat:
predator schreef:
Inderdaad, de overgrote meerderheid van de tweetalige 'b'russelaars zijn inderdaad : Vlamingen !!!
Het is erg gesteld met uw zin voor realiteit als u denkt dat er meer tweetalige Brusselse Vlaamstaligen als tweetalige Brusselse Franstaligen zijn.
Tomb met mijn reliteitszin is er niets aan de hand, maar ik meen te mogen veronderstellen dat je, daar in het verre Florida, toch enigszins het kontakt met den belgick bent verloren, ondanks het internet.

Er zijn inderdaad méér tweetalige Nederlandstalingen in Brussel, dan tweetalige Francophonen ! Deze laatsten, én niet alleen de vreemdelingen, zijn meestal ... ééntalig.

Slechts één voorbeeld. Op dit ogenblik zijn er het Brusselse Gewest, circa 90.000 ingeschreven werkzoekende werklozen. Om aan werk te geraken moeten ze "bilingue" zijn. Volgens de "taalrol" kan dat aantal opgedeeld worden in :
-89.990 van de Franse taalrol (ééntaligen ...)
-10 van de Nederlandse taalrol (twéétaligen).

Raar, maar waar !
Oud 9 juni 2004, 21:24   #52
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik zal uw oeverloos gezwam over mij persoonlijk even links laten liggen omdat we daarmee niets bijleren. (tenzij misschien over u, maar dat is dan weer niet interessant)

Ik ben ook niet voor een splitsing van Belgie, dat is een uiterst associaal voorstel dat bovendien geen enkel probleem oplost.

Wij hebben alleen andere standpunten,en voor het ogenblik denk ik persoonlijk dat er andere en belangrijker dingen in de politiek aan bod moeten komen(dat is toch mijn persoonlijke mening)
Maar u kan wel behoorlijk straf uit de hoek komen en vermits ik (niettegenstaande wat anderen ook denken )nog altijd vlaamse roots heb vind ik het doodnormaal om voor mijn eigenheid op te komen,u doet dat blijkbaar ook gezien uw post hieronder.

doornroosje
quote tomb
Ik steun in het geval van een splitsing van Belgie de Brusselse onafhankelijkheid. Hoe meer van die pretentieuze Vlamingen die denken dat Brussel van hun is en dat ze ervoor betaald hebben ik tegenkom, hoe meer die keuze beaamd wordt.

Het moet maar eens gedaan zijn met dat Vlaamse imperialisme, Brussel is Franstalig en die minderheid aan Vlomse pendelaars, die mag zich aanpassen, of ze mag opkrassen.
nog eens tomb,ik ben niet voor splitsing,niet pretentieus,Brussel is niet van mij,en ik zeg niet tegen mensen dat ze moeten opkrassen.
Enfin, ge hebt dus eigenlijk geen enkel argument, maar ge kakt maar wat op TomB. Ge doet maar, die kan daar tegen.
Oud 9 juni 2004, 21:26   #53
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Tomb schreef :

Citaat:
Tomb met mijn reliteitszin is er niets aan de hand, maar ik meen te mogen veronderstellen dat je, daar in het verre Florida, toch enigszins het kontakt met den belgick bent verloren, ondanks het internet.

Er zijn inderdaad méér tweetalige Nederlandstalingen in Brussel, dan tweetalige Francophonen ! Deze laatsten, én niet alleen de vreemdelingen, zijn meestal ... ééntalig.

Slechts één voorbeeld. Op dit ogenblik zijn er het Brusselse Gewest, circa 90.000 ingeschreven werkzoekende werklozen. Om aan werk te geraken moeten ze "bilingue" zijn. Volgens de "taalrol" kan dat aantal opgedeeld worden in :
-89.990 van de Franse taalrol (ééntaligen ...)
-10 van de Nederlandse taalrol (twéétaligen).

Raar, maar waar !
Waarom zou ge tweetalig moeten zijn om in Brussel aan werk te geraken? Ga misschien eens in Brussel rondhoren welke taal je daar nodig hebt om aan werk te geraken. (Niet voor overheidspostjes he, voor werk dat meerwaarde heeft).
Oud 9 juni 2004, 21:29   #54
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Citaat:
Het is echter duidelijk waar de economische activiteit plaatsvind waarop die belastingen geheven worden. Bij een eventuele onafhankelijkheid is het evident dat dat sprookje gedaan is.

Twee jaar terug was er onderzoek naar de economische motoren in dit land. Wie stond op twee? Antwerpen en wie op één? Niet Brussel, die zijn pas derde, maar de regio Roeselare-Tielt

En als we het over beslissingen nemen hebben: de echte beslissingen gebeuren niet in A'pen, niet in Brussel, evenmin, maar in het buitenland. Brussel is louter een centrale plaats om uw distributie of kantoor te plaatsen en staat chique op een naamkaartje. Maar er zijn een stijgend aantal bedrijven die zich verplaatsen naar de rand, in Vlaanderen.
Je hebt het misschien niet door, maar die studie beaamt wat ik zeg.
Oud 9 juni 2004, 21:32   #55
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Je hebt inderdaad het Engels nodig als handelstaal, daar zijn de Franstaligen ook niet de beste in. Wat niet wil zeggen dat ze het niet kunnen.

Maar om een product meerwaarde te geven moet het door iemand geconsumeerd worden en in de Beneluxmarkt is de taal van de gewone consument vooral het Nederlands.
Oud 9 juni 2004, 21:32   #56
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Alhoewel de oplossing eenvoudig is. Verplaats de kantoren gewoon naar daar waar het werkvolk zich bevind (dacht dat Van Mechelen gisteren ook al zoiets gemompeld had - maar ja, 't zijn zondag verkiezingen). Dan betaald ieder belasting, daar waar hij werkt.
Maar denk dat Brussel dan gaat verschieten.
Trouwens Brussel zal nu nog wel belastingen genoeg vangen (onroerende vhf, belasting op tewerkstelling, vennootschapsbelasting...).
Het is veel simpeler om de mensen gewoon belastingen te laten betalen waar ze werken aangezien er dan geen infrastructuur moet verplaatst worden. U stelt inefficiente oplossingen voor om toch maar die inkomsten in Vlaanderen te krijgen zodat uw berekeningetje positief blijft. Zwakke argumentatie.
Oud 9 juni 2004, 21:36   #57
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Je hebt inderdaad het Engels nodig als handelstaal, daar zijn de Franstaligen ook niet de beste in. Wat niet wil zeggen dat ze het niet kunnen.

Maar om een product meerwaarde te geven moet het door iemand geconsumeerd worden en in de Beneluxmarkt is de taal van de gewone consument vooral het Nederlands.
Daar had ik het niet over. Of Brussel nu achter de haven van antwerpen valt of niet maakt helemaal niets uit voor de conclusie dat Brussel een bron van economische activiteit is en dat flaminganten geen gratuite uitspraken moeten doen over hoe zij voor Brussel betalen, want dat is niet zo.
Oud 9 juni 2004, 21:39   #58
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

doornroosje
quote tomb

Enfin, ge hebt dus eigenlijk geen enkel argument, maar ge kakt maar wat op TomB. Ge doet maar, die kan daar tegen.
Ik voel geen enkele behoefte om op u te kakken maar
ik noem u toch ook geen pretentieuze Brusselaar tomb.
Ik veralgemeen niet,maar soms klaag ik wel aan.
En volgens mij moet Belgie als land overleven,eerlijk samen verdienen en eerlijk samen verdelen,niet meer niet minder.
Ik wil Brusselaars ,Walen,en Vlamingen samen Belg zien blijven en iedereen gelijk voor de wet,maar ja nu zal ik wat aan het dromen zijn zeker.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 21:45   #59
predator
Parlementslid

Standaard

Tomb schreef :

Citaat:
Waarom zou ge tweetalig moeten zijn om in Brussel aan werk te geraken? Ga misschien eens in Brussel rondhoren welke taal je daar nodig hebt om aan werk te geraken.
Wel, Tomb, dat is héél gemakkelijk uit te leggen : de ondervinding spreekt !

Tot circa 1976 : uitsluitend Frans.
Daarna : Nederlands + Frans.

Waarom ?

Niet de Brusselse overheden, maar wel de Bruselse handelaren en ..., hebben zich snel aangepast aan : "Wiens brood men eet, diens taal men spreekt". Begrepen Tomb ?
Oud 9 juni 2004, 21:47   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is veel simpeler om de mensen gewoon belastingen te laten betalen waar ze werken aangezien er dan geen infrastructuur moet verplaatst worden. U stelt inefficiente oplossingen voor om toch maar die inkomsten in Vlaanderen te krijgen zodat uw berekeningetje positief blijft. Zwakke argumentatie.
Wat is er inefficent aan om een kantoorgebouw te verplaatsen, naar daar waar het werkvolk vandaan komt ? Nu kom, hetgeen het meest efficient zal zijn, is van iedereen toe te laten, om via pc, thuis zijn werk uit te voeren.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be