Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2011, 16:50   #41
Albrecht
Banneling

Standaard

Over Vermeersch en pedofilie, aldus wikipedia. Dit zijn stukken van wikipedia die gestaafd zijn met bronnen, die je kunt raadplegen in het wikipedia-artikel over Etienne Vermeersch.

In december 1979 pleitte hij naar aanleiding van de discussie rond de pedomusical Snoepjes om bepaalde vormen van pedofilie strafrechtelijk vrijuit te laten gaan en vond hij de publieke afkeuring en de strafrechtelijke beteugeling van pedofilie mateloos overtrokken. Zijn stellingname in deze kwestie kwam hem ook op kritiek te staan.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 16:52   #42
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Als ik mij het goed herinner, heeft hij hard geijverd voor de abortuswet. Oké, ik ben daar tegen, maar daar kan ik nog inkomen. Echter was hij ook nog voorstander van de éénkindpolitiek van China.
En? De man is filosoof en wordt betaald om over zulke problemen na te denken. Het staat je altijd vrij een coherent argument tegen zijn ideeën te formuleren. Voor zover ik weet hebben we hier helemaal geen éénkindpolitiek, eerder integendeel: we gooien nog steeds klauwen vol geld naar de veelkwekers, vrolijk op weg naar de 9 miljard. En heeft trouwens geen moer te maken met de kenmerken die hij toeschrijft aan sekten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 16:54   #43
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over Vermeersch en pedofilie, aldus wikipedia. Dit zijn stukken van wikipedia die gestaafd zijn met bronnen, die je kunt raadplegen in het wikipedia-artikel over Etienne Vermeersch.

In december 1979 pleitte hij naar aanleiding van de discussie rond de pedomusical Snoepjes om bepaalde vormen van pedofilie strafrechtelijk vrijuit te laten gaan en vond hij de publieke afkeuring en de strafrechtelijke beteugeling van pedofilie mateloos overtrokken. Zijn stellingname in deze kwestie kwam hem ook op kritiek te staan.
Ja, of je zou ook gewoon de scans van de originele teksten kunnen lezen die ik in mijn post gaf, ipv je te baseren op het wikipedia-artikel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2011, 16:59   #44
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Voor zover ik weet hebben we hier helemaal geen éénkindpolitiek, eerder integendeel: we gooien nog steeds klauwen vol geld naar de veelkwekers, vrolijk op weg naar de 9 miljard.
Het wordt verkeerd geregeld. Allochtonen die happen gretig toe op alle voordelen, terwijl autochtonen achterlijk in alle overbevolkingszever trappen en zichzelf uitmoorden door te weinig kinderen te krijgen. Daarbij gepaard gaan economische problemen en verdwijnen van eigen cultuur.

Citaat:
En heeft trouwens geen moer te maken met de kenmerken die hij toeschrijft aan sekten.
Het was een extra aanvulling bij zijn gebrek aan charisma.
Oud 24 juli 2011, 17:00   #45
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, of je zou ook gewoon de scans van de originele teksten kunnen lezen die ik in mijn post gaf, ipv je te baseren op het wikipedia-artikel.
Welke scans in welk bericht? (Ik neem aan dat je dat bedoeld met 'post')

Laatst gewijzigd door Albrecht : 24 juli 2011 om 17:00.
Oud 25 juli 2011, 04:20   #46
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kerkbezoek is nog niet zo erg,
nutteloze tijdvespilling !!!!
verplchtworden naaar iets gaanwat j nietinteresseert !!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
kinderen zitten zich daar meestal toch maar te vervelen en ze verbazen zich over het huichelachtige devote gedrag van hun ouders.
geldin mand rammen , welknoooit goed wordt besteeedt !!!!
Was't enveloppetijd ,stak r niks in !!!!!!!!
Heeeldie show ,n me niks bijgebracht ,enkel waaardeloze gewouwel !!!!
En veplicht commini gaan ; awel , kspuugde inde kerk stiekem weer uiut !!!!
http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...5&postcount=13
http://91.121.97.41/showpost.php?p=4469544&postcount=17

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 25 juli 2011 om 04:21.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 05:24   #47
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is Vermeersch een idioot die bijdraagt aan de vervorming van woorden. Sekte was een neutraal begrip, maar door kwaadwillende idioten als Vermeersch misbruikt.
Een idioot dus. Kwaadwillend dan nog! Allez vooruit. De spruiten staan weer goedkoop dit jaar.

Eens zien.

Enerzijds :

Prof. dr. Etienne Vermeersch (°02-05-1934, Sint Michiels, België) studeerde Klassieke Filologie en Wijsbegeerte en promoveerde in 1965 aan de Rijksuniversiteit Gent met een thesis over de filosofische implicaties van de informatietheorie en de cybernetica. In 1967 werd hij aan dezelfde universiteit benoemd tot gewoon hoogleraar. Zijn leeropdracht omvatte algemene inleidingen tot de wijsbegeerte en de wetenschapsfilosofie, de wijsbegeerte in historisch perspectief en de studie van hedendaagse wijsbegeerte en wijsgerige antropologie, en de godsdienstgeschiedenis van het christendom.

Zijn wetenschappelijk werk heeft betrekking op grondslagenonderzoek van de menswetenschappen, filosofische aspecten van het onderzoek over informatica en artificiële intelligentie en, recent meer en meer, algemeen maatschappelijke en ethische problemen, vooral op het gebied van bio-ethiek, milieufilosofie en de cultuurfilosofie. Hij leverde een niet geringe bijdrage tot de legalisering van abortus en vooral van euthanasie in België.

Hij was vice-rector aan de Universiteit Gent van 1993 tot 1997. Hij was o.m. lid van de Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid, van de Raad van Bestuur van het Vlaams Interuniversitair Instituut voor Biotechnologie, van de MiNa-Raad en van de Federale Raad voor Wetenschapsbeleid was ook voorzitter van het Raadgevend Comite voor Bio-ethiek .

Etienne Vermeersch publiceerde een tachtigtal artikels, een tiental lemmata in "Encyclopedie van de Wereldliteratuur", vele opiniestukken in kranten en tijdschriften, drie syllabussen van colleges die in eigen beheer werden uitgegeven, en een zestal boeken waaronder "Epistemologische inleiding tot een wetenschap van de mens" (1967), "Hedendaagse filosofie" (1970) en de bestseller: "De ogen van de Panda, een milieufilosofisch essay" (1988). Ter gelegenheid van zijn emeritaat verscheen het boek "Van Antigone tot Dolly" (1997), een keuze uit artikels uit zijn universitaire loopbaan.

Professor Vermeersch is één van de meest vooraanstaande skeptici van België. Hij is stichtend lid van Skepp, de Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale. Reeds meer dan veertig jaar geeft hij lezingen en publiceert hij artikels over dit onderwerp.

En anderzijds :

ene Albrecht, een 18-jarige scholier die ... euh ja ... dat is het zo'n beetje.

Verder commentaar is overbodig, me dunkt.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 juli 2011 om 05:36.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 06:35   #48
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
verplchtworden naaar iets gaanwat j nietinteresseert !!!!

geldin mand rammen , welknoooit goed wordt besteeedt !!!!
Was't enveloppetijd ,stak r niks in !!!!!!!!
Heeeldie show ,n me niks bijgebracht ,enkel waaardeloze gewouwel !!!!
En veplicht commini gaan ; awel , kspuugde inde kerk stiekem weer uiut !!!!
http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...5&postcount=13
http://91.121.97.41/showpost.php?p=4469544&postcount=17
Met als strekking voor de topic: De poging tot indoctrinatie is bij u mislukt, het werkte averechts. Genoteerd.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 08:46   #49
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Een idioot dus. Kwaadwillend dan nog! Allez vooruit. De spruiten staan weer goedkoop dit jaar.
Ja, wat hij gestudeerd heeft maakt niet uit.

Citaat:
ene Albrecht, een 18-jarige scholier die ... euh ja ... dat is het zo'n beetje.

Verder commentaar is overbodig, me dunkt.
Ad hominem zonder enige argumentatie.

Mjah, dat zijn we wel gewoon van een fanatiekeling als Esperanza. Nog pathetischer is het dat als dat zielig geval waarschijnlijk zelf een een zestienjarig sulletje dat altijd denkt dat ie gelijk heeft.

Of misschien ook nog mogelijk: een fundie-trol die de normale atheïsten op dit forum zoals Amon Re, die rede en beleefdheid kennen, een slechte naam wilt geven. Aangezien Esperanza eigenlijk veel wegheeft van een iets dommere versie van het stereotype tiener-atheïst, zou dat wel eens kunnen.
Oud 25 juli 2011, 12:14   #50
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, wat hij gestudeerd heeft maakt niet uit.

Ad hominem zonder enige argumentatie.

Mjah, dat zijn we wel gewoon van een fanatiekeling als Esperanza. Nog pathetischer is het dat als dat zielig geval waarschijnlijk zelf een een zestienjarig sulletje dat altijd denkt dat ie gelijk heeft.

Of misschien ook nog mogelijk: een fundie-trol die de normale atheïsten op dit forum zoals Amon Re, die rede en beleefdheid kennen, een slechte naam wilt geven. Aangezien Esperanza eigenlijk veel wegheeft van een iets dommere versie van het stereotype tiener-atheïst, zou dat wel eens kunnen.
Bla bla bla. Veel geblaat maar weinig wol.

Als je niet akkoord bent met de visie van Vermeersch, weerleg die dan met steekhoudende argumenten , niet met wat debiele praat als "Vermeersch is een kwaadwillige idioot".

Die onnozele aantijging zegt helaas meer over jou dan over Vermeersch.

Probeer nog eens. Je mag beginnen met zijn definitie van een sekte te ontkrachten.

Ik ben benieuwd wat je er gaat van terecht brengen. Het zal bitter weinig zijn...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 juli 2011 om 12:27.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 12:42   #51
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Bla bla bla. Veel geblaat maar weinig wol.
Dat is jouw bericht.

Citaat:
Als je niet akkoord bent met de visie van Vermeersch, weerleg die dan met steekhoudende argumenten , niet met wat debiele praat als "Vermeersch is een kwaadwillige idioot".
Ik heb uitleg gegeven.

Citaat:
Hij is een gevaar voor de maatschappij, met al zijn fratsen om mensen ervan te weerhouden genoeg kinderen te krijgen. Daarnaast vindt hij dat wij pedofilie te hard straffen, terwijl het omgekeerde net het geval is. Dit is links op z'n smerigst.
Citaat:
Als ik mij het goed herinner, heeft hij hard geijverd voor de abortuswet. Oké, ik ben daar tegen, maar daar kan ik nog inkomen. Echter was hij ook nog voorstander van de éénkindpolitiek van China.

Citaat:
Probeer nog eens. Je mag beginnen met zijn definitie van een sekte te ontkrachten.
Ik ben vooral niet akkoord met de benaming. Dat kan gebruikt worden (en wordt gebruikt) om kleine afscheuringen in diskrediet te brengen. Ook lijst hij een hele hoop dingen die voor religie in het algemeen tellen, zodat mensen een hele hoop religies die op zichzelf vrij ongevaarlijk zijn ook nog een negatieve reputatie gaan geven.

Citaat:
Ik ben benieuwd wat je er gaat van terecht brengen. Het zal bitter weinig zijn...
Ik kan er ook niet aan doen dat je niet leest en dan een hoop veronderstellingen maakt. Je weet weinig van mij, maar stelt je wel een hele hoop voor. Tot nu toe heb je ook nog steeds niet geargumenteerd. Als het op argumenten aankomt, loop je weg als een bange kip, zoals in mijn FVDW-draadje.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 25 juli 2011 om 12:43.
Oud 25 juli 2011, 12:44   #52
Tavek
Banneling

Standaard

We zijn weer vriendelijk vandaag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 12:46   #53
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben vooral niet akkoord met de benaming. Dat kan gebruikt worden (en wordt gebruikt) om kleine afscheuringen in diskrediet te brengen. Ook lijst hij een hele hoop dingen die voor religie in het algemeen tellen, zodat mensen een hele hoop religies die op zichzelf vrij ongevaarlijk zijn ook nog een negatieve reputatie gaan geven.
Hoe noem je dan die tig sektes in India ? Allemaal aparte religies? een sekte is gewoon wat Vermeersch erover heeft uitgelegd, of dat nu een afscheuring is van een grotere sekte (ook wel religie genoemd) of niet( scientology).
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 12:46   #54
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We zijn weer vriendelijk vandaag.
Oog om oog, tand om tand, zoals de Joden het zeggen.

Wees al blij dat ik me niet volledig verlaag tot het niveau van Esperanza.
Oud 25 juli 2011, 12:48   #55
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Hoe noem je dan die tig sektes in India ? Allemaal aparte religies? een sekte is gewoon wat Vermeersch erover heeft uitgelegd, of dat nu een afscheuring is van een grotere sekte (ook wel religie genoemd) of niet( scientology).
Een sekte is een kleinere religie die een afscheuring is van een grotere religie. Vaak blijven het denominaties van de andere religies, zoals de Indische hindoe-sektes.

Een sekte is niet wat Vermeersch zegt. Een veel betere naam is wat de gewone godsdienstwetenschappers er aan geven: schadelijke sektarische organisatie.
Oud 25 juli 2011, 12:48   #56
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
U ijvert dus voor een overbevolkte wereld waar de kinderen sterven van hongersnood zoals nu in de Hoorn van Afrika? Zolang het maar god's wil is zeker (of het nu die van Allah, Jahweh, Zeus of Quetzalquepopl is maar hierbij weinig uit zeker?)
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 12:55   #57
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
U ijvert dus voor een overbevolkte wereld waar de kinderen sterven van hongersnood zoals nu in de Hoorn van Afrika?
Overbevolking? Daar zijn wij nog lang niet aan toe. Alles is slecht verdeeld, en Afrika leidt onder geweld en terreur.

Citaat:
Zolang het maar god's wil is zeker (of het nu die van Allah, Jahweh, Zeus of Quetzalquepopl is maar hierbij weinig uit zeker?)
Ik heb niets te maken met eenderwelke godheid die je opnoemt. Was ik verplicht om te kiezen, zou ik ditmaal eerder voor Azentrouw opteren.
Oud 25 juli 2011, 13:32   #58
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Semantische discussie. Het probleem ligt in het feit dat in het Nederlands dezelfde term gebruikt wordt zowel voor een "cult" als een "sect".

Een sekte [sect] is een religieuze, politieke of filosofische (afscheidings-)beweging.

Een sekte [cult] wordt meestal pejoratief gebruikt en staat in het algemeen voor een groep met specifieke vreemde gewoonten. Vermeersch heeft het over een sekte in deze betekenis.
Oud 25 juli 2011, 13:34   #59
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe noem je dan die tig sektes in India ? Allemaal aparte religies?
Dat zijn denominaties of religieuze tradities.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 25 juli 2011 om 13:34.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 14:19   #60
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Semantische discussie. Het probleem ligt in het feit dat in het Nederlands dezelfde term gebruikt wordt zowel voor een "cult" als een "sect".

Een sekte [sect] is een religieuze, politieke of filosofische (afscheidings-)beweging.

Een sekte [cult] wordt meestal pejoratief gebruikt en staat in het algemeen voor een groep met specifieke vreemde gewoonten. Vermeersch heeft het over een sekte in deze betekenis.
De term die voor het tweede gebruikt wordt in de godsdienstwetenschappen is 'schadelijke sektarische organisatie'.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be