Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2011, 10:30   #41
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Op ons grondgebied kan ik mijn moedertaal als maar minder gebruiken. Met dank aan de flaminganten, die het zelfs wettelijk verbieden dat mensen voor officiële zaken hun moedertaal gebruiken.

PS ik wel maar aantonen hoe belachelijk, dubbelzinnig en leugenachtig de argumentatie van de flaminganten is. Of m.a.w. de pot verwijt de ketel.....
Je kan dat wel willen maar het lukt niet zo best. Ik denk niet dat je meer succes gaat hebben in andere landen hoor. In Duitsland, Frankrijk, Nederland en Engeland is de enige wettelijke en officiële taal respectievelijk Duits, Frans, Nederlands en Engels. Al de rest is verboden of onwettig. Ik zie niet in met welk recht jij tracht te claimen dat je moedertaal hier als officiële taal moet ingevoerd worden. Leer gewoon te integreren, anders moet je hier niet zijn.
Oud 4 augustus 2011, 10:40   #42
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Op ons grondgebied kan ik mijn moedertaal als maar minder gebruiken. Met dank aan de flaminganten, die het zelfs wettelijk verbieden dat mensen voor officiële zaken hun moedertaal gebruiken.

PS ik wel maar aantonen hoe belachelijk, dubbelzinnig en leugenachtig de argumentatie van de flaminganten is. Of m.a.w. de pot verwijt de ketel.....
Dat het Nederlands de officiële bestuurstaal is in Vlaanderen, is iets waar een algemene consensus over bestaat en waar alle politieke partijen het mee eens zijn. Ik snap dan ook niet goed waarom jij hiervan een zaak van wil maken die enkel door 'de flaminganten' gepropageerd zou worden.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 10:43   #43
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Bent u hier weer met uw eenzame kruistocht?

Ik wacht overigens al een maand op een antwoord, kent u deze nog?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Citaat:
Ik spreek die taal privé waar ik wil. Dat mijn Antwerpse schoondochter de taal niet verstaat vind ik begrijpelijk.
Voor officiële zaken met de overheid mag deze niet gebruikt worden. Zelfs niet in de gemeenteraad. Er is dan dus wel degelijk een verbod.
De overheid weigert deze taal te erkennen als minderheidstaal. Je kan dat vergelijk met een overheid die zegt dat de kathedraal van Antwerpen geen culturele waarde heeft, dat er daarom geen onderhoudswerkzaamheden maar uitgevoerd worden. Hoeveel jaren zal het duren eer ze volledig in verval raakt?
Dat lijkt toch sterk op onderdrukking.
Ik wachtte op dat argument. Het 'Limburgs' waar jij het over hebt is niet in heel Limburg hetzelfde. Iemand uit Neerpelt spreekt een volledig ander dialect dan iemand uit Sint-Truiden of Voeren of Maaseik. Die plaatselijke verschillen bestaan overal, in elke provincie. In de Westhoek, Antwerpen, Gent, het Meetjesland, de Vlaamse ardennen, de Kempen,de Kust, etc. Moeten al die mensen dan maar in hun 'eigen oorspronkelijke taal' terecht kunnen bij officiële instanties? En wat als dit overlapt? Wat als je een paar gemeenten verder verhuisd, of zelfs naar een hele andere provincie. Ga je je dan schikken naar het volledig andere dialect, en je in die 'taal' tot de gemeente en de overheid richten? Of pas je je aan en leer je het andere dialect? Ga je cursussen inrichten om mensen deze 27 verschillende dialecten bij te brengen om in de algemene administratie door de bomen het bos nog te zien. Je zou allerlei mini kantons kunnen stichten met eigen administratie en bevoegdheden. Of je lost deze belachelijke toestand op met een eenheidstaal, het standaard Nederlands.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 10:45   #44
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Zonder dit soort tegenstand zal Tervuren, Halle, Vilvoorde, etc etc helemaal verfransen. Net zoals met Brussel is gebeurt. En in Brussel is het onmogelijk om als Vlaming te leven.
vilvoorde is vooral aan het verallochtoniseren. Groot Schaarbeek in wording, met alle geweldige gevolgen vandien. Ma soit [/Off topic ranting]
Oud 4 augustus 2011, 10:47   #45
morte-vivante

Standaard

Citaat:

mijn ex-vriend was van de Maaskant. Die ging gewoon naar het gemeentehuis, sprak er dialect met de beambten, die antwoorden in het dialect terug. Ge zijt dus aant fantaseren
Oud 4 augustus 2011, 10:50   #46
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
JIn Duitsland, Frankrijk, Nederland en Engeland is de enige wettelijke en officiële taal respectievelijk Duits, Frans, Nederlands en Engels. Al de rest is verboden of onwettig. Ik zie niet in met welk recht jij tracht te claimen dat je moedertaal hier als officiële taal moet ingevoerd worden.
Officieel erkende minderheidstalen in
Duitsland: Deens, Nederduits, Nedersorbisch, Noord-Fries, Oppersorbisch, Romani, Saterfries
Nederland: Fries, Jiddisch, Limburgs, Nedersaksisch, Romani
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europee...an_minderheden
Citaat:
Leer gewoon te integreren, anders moet je hier niet zijn.
Integreren? Wie? ik? Waar mijn voorouders al 6 eeuwen wonen. Die de taal spreekt van mijn voorouders, een taal die bestond eeuwenlang voor er van Standaard-Nederlands sprake was. Gij zijt ene straffe gij.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 10:53   #47
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om het Vlaams karakter van Vlaanderen te vrijwaren en om er voor te zorgen dat we overal en altijd onze moedertaal kunnen gebruiken op ons grondgebied.

Zoveel als nodig is, in ieder geval een een stuk minder dan wat België ons kost.
Kan dat niet beter door de privé of door een mecenaat worden gesponsord ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 10:56   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Dat zegt die toch in de quote die jij citeert. Om de verfransing te stoppen. Om Franstaligen die zich niet aanpassen buiten te houden en Vlaanderen Vlaams te houden, lijkt me toch allemaal vrij logisch.

Dat kost u helemaal niets, u ontvangt alleen maar in La Wallonie.
Ik heb geen enkele band met La Wallonie.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:00   #49
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Officieel erkende minderheidstalen in
Duitsland: Deens, Nederduits, Nedersorbisch, Noord-Fries, Oppersorbisch, Romani, Saterfries
Nederland: Fries, Jiddisch, Limburgs, Nedersaksisch, Romani
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europee...an_minderheden
Erkent zijn als minderheidstaal is totaal iets anders. Alleen respectievelijk Nederlands en Duits worden erkent als officiële landstaal in Nederland en Duitsland. Denk je nu echt dat je een aanvraag kan doen bij de overheid in Noord-Fries of Oppersorbisch?

Citaat:
Integreren? Wie? ik? Waar mijn voorouders al 6 eeuwen wonen. Die de taal spreekt van mijn voorouders, een taal die bestond eeuwenlang voor er van Standaard-Nederlands sprake was. Gij zijt ene straffe gij.
De Vlamingen en hun voorouders in Tubeke spreken ook al eeuwenlang Vlaams/Nederlands maar schikken zich toch naar de officiële taal: het Frans.

Laatst gewijzigd door Snerror : 4 augustus 2011 om 11:01.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:01   #50
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan dat niet beter door de privé of door een mecenaat worden gesponsord ?
Als het van mij afhangt niet nee.
Oud 4 augustus 2011, 11:02   #51
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
mijn ex-vriend was van de Maaskant. Die ging gewoon naar het gemeentehuis, sprak er dialect met de beambten, die antwoorden in het dialect terug. Ge zijt dus aant fantaseren
Klopt gedeeltelijk. Niet alle ambtenaren kennen de streektaal. Maar als in Brussel waar amper 10% Nederlandstaligen wonen een ambtenaar geen Nederlands kan schreeuwen de flaminganten moord en brand. Omdat er in een ver verleden ooit veel Vlaams gesproken werd. Terwijl men het heel normaal vind dat in de Vlaamse regio de inwoners die voor zeker meer dan 50% een eigen taal spreken zich moeten aanpassen.
Je ziet toch wel het contrast en de dubbelzinnigheid of niet?
Het principe van de argumentatie daar gaat het mij om.

Laatst gewijzigd door pajoske : 4 augustus 2011 om 11:02.
Oud 4 augustus 2011, 11:07   #52
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Klopt gedeeltelijk. Niet alle ambtenaren kennen de streektaal. Maar als in Brussel waar amper 10% Nederlandstaligen wonen een ambtenaar geen Nederlands kan schreeuwen de flaminganten moord en brand. Omdat er in een ver verleden ooit veel Vlaams gesproken werd. Terwijl men het heel normaal vind dat in de Vlaamse regio de inwoners die voor zeker meer dan 50% een eigen taal spreken zich moeten aanpassen.
Streektaal en officiële taal is totaal iets anders Pajoske. Bestaat er een woordenboek Maaskants misschien?
Oud 4 augustus 2011, 11:11   #53
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Een zéér terechte vraag van deze N-VA-mensen.
Hoe kan je anders deze mensen helpen integreren in de maatschappij.
Niet door steeds Frans of Engels met hen te spreken.
Dat kan je pas door konsekwent NL met hen te spreken.
Zo hebben zij er écht iets aan.
Of denk je dat die anderstaligen het leuk vinden om op een dusdanige manier gediscrimineerd te worden door de Vlamingen die met hen géén NL wensen te spreken.
is er nu iemand die daar aan twijfelt? Uiteraard is het zo dat je mensen niet aanzet Nederlands te leren als ze het niet nodig hebben... Da's geen punt.

Maar NV-A politici maken zich blijkbaar geen zorgen over (ik verzin maar wat dingen):
  • de kostprijs van onnodig aanleggen van een kunstgrasmat
  • het materiaal in gemeentelijke sportcentra dat versleten is en maar niet vervangen geraakt (en daardoor onveilig is)
  • gebrek aan sportinfrastructuur in de gemeente (of veel te veel infrastructuur die niet gebruikt wordt en toch geld kost)
Vul maar aan... NV-A mensen maken zich alleen zorgen als men tijdens het sporten geen Nederlands spreekt... Ze hebben blijkbaar zo hun prioriteiten...
Allez, ja: de besteding van subsidies is blijkbaar wel een aandachtspunt waar NVA in geïnteresseerd is - tenminste alleen als die sportclubs "Franstalig" zijn. Zijn ze "Nederlandstalig", dan maakt NV-A zich meteen geen zorgen. Blijkbaar staat "Nederlandstalig zijn" voor NVA gelijk met betrouwbaar zijn...?

Damens en heren politici (ook lokale politici), hou je toch gewoon bezig met dingen die belangrijk zijn... Daarvoor worden jullie verkozen.
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:14   #54
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Het is belangrijk dat mensen elkaar begrijpen. Als communicatie niet mogelijk is groeit het wantrouwen tussen bevolkingsgroepen. Dat is niet gezond.
Oud 4 augustus 2011, 11:27   #55
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Streektaal en officiële taal is totaal iets anders Pajoske. Bestaat er een woordenboek Maaskants misschien?
die bestaat
Oud 4 augustus 2011, 11:28   #56
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
1.135.617 mensen stemden op de nva, en 506.697 mensen stemden op het Belang, niet "om een regering te vormen", maar wel "om een goede regering" te vormen.
Als je daarbij wil zetten dat het een goede regering moet zijn, daar teken ik uiteraard ook voor, da's logisch...

Maar dit topic gaat over lokale sportverenigingen waar brave burgers gaan sporten, niet over een regeringsvorming... en de reactie van sommige plaatselijke politici daarop...

Laatst gewijzigd door LcGrs : 4 augustus 2011 om 11:38.
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:34   #57
morte-vivante

Standaard

Citaat:
brussel heeft een tweetalig statuut. Vlaams en frans, en niet het brussels en het frans (wat trouwens één van de mooiste dialecten is ter wereld).
Zoals vlaanderen een ééntalig statuut heeft, en geen zevenduizend-talig statuut, waar elke streektaal gesproken door één man en een paardenkop gebruikt zou kunnen worden in de officiële correspondentie met de overheid. Ge trekt contrasten en dubbelzinnigheden die er niet zijn
Oud 4 augustus 2011, 11:42   #58
pajoske

Standaard

Citaat:
Erkent zijn als minderheidstaal is totaal iets anders. Alleen respectievelijk Nederlands en Duits worden erkent als officiële landstaal in Nederland en Duitsland. Denk je nu echt dat je een aanvraag kan doen bij de overheid in Noord-Fries of Oppersorbisch?
Citaat:
Officiële erkenning
Er bestaan twee niveaus van erkenning. Het Fries heeft het hoogste niveau, volgens hoofdstuk III. De inwoners van de provincie mogen kiezen tussen Nederlands of Fries als hun standaardtaal (350.000 mensen kozen voor Fries). Daarnaast is de overheid verplicht het gebruik van de taal actief aan te moedigen. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat naamborden van steden in twee talen worden weergegeven en dat een verdachte voor de Friese rechtbank om een Friese tolk mag vragen.
bron: http://taal.phileon.nl/index.php
Oud 4 augustus 2011, 11:46   #59
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb geen enkele band met La Wallonie.
Viveke, is een fransdolle, verfranste?? Vlaming die zijn Franstalige Brusselse sympathieën moeilijk kan verbergen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:48   #60
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat geen Limburgse eenheidstaal (niet gesproken en ook niet geschreven) zoals het Fries. Of wil je iedere Limburger het plat Rekems opdringen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 4 augustus 2011 om 11:49.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be