![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() By the way, Jan.
Wat het onderdrukken van niet-Franstalige minderheidsvolkeren door de Franse staat betreft, dit is volgens mij geen eigenschap van het staatsnationalisme. Nationalisme is namelijk altijd een mengeling van staats- en volksnationalisme, ook al overweegt één van de twee componenten (de etno-culturele of de civiele component). Het Franse staatsnationalisme maakt dan ook gebruik van de etno-culturele component (die eigenlijk eigen is aan het volksnationalisme) om het staatsnationalisme kleur te geven. Zonder deze etno-culturele component zou Frankrijk een gezichtsloos begrip zijn. Deze etno-culturele component is bijvoorbeeld de Franse taal. Het beklemtonen van deze etno-culturele component kan leiden tot uitsluiten of onderdrukken van wat anders is. De onderdrukking van niet-Franstalige minderheidsvolkeren moet dan ook vanuit deze invalshoek bekeken worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Een extreem zwak argumentatiepakket dus. Het Frans staatsnationalisme is in de praktijk veel agressiever gebleken in zijn expansiedrang. Daar hoor ik gallofiele belgicisten (en per definitie moet een belgicist wel gallofiel zijn, dus dat zijn ze allemaal) nooit over klagen.
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iets wat jij blijkbaar niet inziet dat is dat flaminganten een zelfstandig Vlaanderen willen omwille van een BETER BESTUUR ! Zou je het nu eindelijk doorhebben??? Belgie is een slecht bestuurd land aangezien de twee deelstaten (Vlaanderen en Wallonie) totaal tegengesteld zijn. Je kan dus bijgevolg géén zelfde beleid voeren voor deze twee gebieden. Ik heb al dikwijls de arbeidspolitiek van Onkelinckx aangehaald, die volledig gebaseerd is op de W�*�*lse arbeidssituatie en contraproductief werkt in Vlaanderen. Is het niet LOGISCH dat Vlaanderen een aangepast, eigen beleid krijgt op maat van de Vl�*�*mse situatie????? Of mag dat allemaal niet om de zogezegde "eenheid der belgen" niet te beschadigen? Laat me niet lachen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De uitspraken van Pirenne steunen op een wetenschappelijke basis. Ik kan letterlijk de verschillen tussen de twee aangehaalde soorten nationalisme uit een van mijn cursussen citeren als je dat graag wilt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Burger
|
![]() Citaat:
U daarentegen begaat de fout waarvan u me zelf beschuldigt door te stellen dat alle belgicisten gallofiel zijn en dus niet moeten zagen omdat het Franse staatsnationalisme ook imperialistisch was. Heb ik trouwens iets gezegd over expansiedrang of imperialisme in mijn reactie over volksnationalisme? Ik denk het niet. Waarnaar verwijst u eigenlijk met "de agressieve expansiedrang van het Franse staatstnationalisme"? Bedoelt u de oorlogen die Frankrijk heeft gevoerd tijdens de Franse revolutie en onder Napoleon? Dat waren inderdaad zeer expansionistische oorlogen van de jonge natiestaat Frankrijk. Maar de oorzaken van die expansie moeten niet gezocht worden in het staatsnationalisme. Frankrijk voerde namelijk al lang voor de Franse revolutie een zeer expansieve politiek (Lodewijk XIV en Richelieu konden er ook wat van). Daarnaast kunnen die oorlogen ook verklaard worden als het verspreiden van de revolutie. Probeer eerst eens zelf met goede argumenten voor de dag te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gallofiel? Ik ?!
![]() ![]() ![]() ![]() Flaminganten moeten eens wat minder wereldvreemd worden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burger
|
![]() Waarom?
Moet er voor elke maatregel ten nadele van Vlaanderen een maatregel ten nadele van Wallonië komen? Of hanteren we de maatstaaf 60/40? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weg met 60/40!
Weg met wafelijzerpolitiek! Weg met het federalisme! België weer een gezonde Unitaire Staat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Nee, je verdraait mijn vraag. Noem één maatregel die ten nadele van de Walen was. Eéntje. Ik vraag dus niet veel. Eéntje maar. Gedurende bijna vier jaar tijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Burger
|
![]() Het verbod om nog kano te varen op enkele Waalse rivieren?
Toch een financiële aderlating voor de toeristische sector. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daar stuikt het Vlaams-nationale kaartenhuis ineen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Die kano's? Ik dacht dat dat 'n Waalse bevoegdheid was?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Inderdaad, u vermeldde het niet expliciet, maar: Citaat:
Maar goed, ik zal me 99% zeker vergist hebben. U kan natuurlijk andere voorbeelden aanhalen, zeker omdat uw stelling zo wetenschappelijk is en dus gebaseerd op feitenmateriaal. Enne... Probeer eens niet te citeren uit de werken van Koen Raes (want ik vermoed dat daar de klepel hangt van dit zogezegde wetenschappelijke werk). Citaat:
Complete bullshit natuurlijk, want ik weet best van mezelf dat ik niet racistisch en fascistisch ben. Ik zou zeggen, probeer die hele reutemeteut maar eens te beargumenteren. Veel geluk, je zal het nodig hebben.
![]() |
![]() |
#57 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als ik wat meer tijd heb (ik heb morgen examen) zal ik uit die cursus citeren. Voor diegenen via via eraan zouden geraken, het gaat over de cursus Hedendaagse geschiedenis van VOS, L. en GERARD, E., uitgegeven bij Acco, de negende, herziene uitgave van 2000, blz. 66-70 over nationalisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Dit zal ontluisterend worden voor mij én de hele Vlaamse Beweging. Hoho maar... 8)
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Tantist, het gaat dus niet over een werk van Koen Raes, maar over één van Louis Vos, een zeer gewaardeerd professor die moelijk van belgicistische sympathieën beschuldigd kan worden. Ik ga al een klein stukje uit die tekst hier zetten. De rest komt zoals beloofd later.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |