Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2003, 11:36   #41
Pirenne
Burger

Standaard

By the way, Jan.

Wat het onderdrukken van niet-Franstalige minderheidsvolkeren door de Franse staat betreft, dit is volgens mij geen eigenschap van het staatsnationalisme. Nationalisme is namelijk altijd een mengeling van staats- en volksnationalisme, ook al overweegt één van de twee componenten (de etno-culturele of de civiele component). Het Franse staatsnationalisme maakt dan ook gebruik van de etno-culturele component (die eigenlijk eigen is aan het volksnationalisme) om het staatsnationalisme kleur te geven. Zonder deze etno-culturele component zou Frankrijk een gezichtsloos begrip zijn. Deze etno-culturele component is bijvoorbeeld de Franse taal. Het beklemtonen van deze etno-culturele component kan leiden tot uitsluiten of onderdrukken van wat anders is. De onderdrukking van niet-Franstalige minderheidsvolkeren moet dan ook vanuit deze invalshoek bekeken worden.
Pirenne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 14:24   #42
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pirenne
Aha, de Vlaams-nationalisten hangen een volksnationalisme aan, gebaseerd op afkomst en taal. We weten allemaal tot wat dat kan leiden: beklemtonen van het eigene en uitstoten van wat wordt beschouwd als "volksvreemd". Zo'n nationalisme is exclusief en agressief en moet met alle krachten worden bestreden.
Moeten we nu allemaal "Oei, Hitler" beginnen denken? Ik bedoel, uiteindelijk komt ELKE commentaar van belgicisten daar op neer: wij zijn de erfgenamen van Hitler en zullen zijn daden herhalen

Een extreem zwak argumentatiepakket dus. Het Frans staatsnationalisme is in de praktijk veel agressiever gebleken in zijn expansiedrang. Daar hoor ik gallofiele belgicisten (en per definitie moet een belgicist wel gallofiel zijn, dus dat zijn ze allemaal) nooit over klagen.
Oud 26 januari 2003, 14:39   #43
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy

Als het om België gaat zeggen Vlaamse separatisten dat België moet verdwijnen omdat het een kunstmatige staat is.
België IS inderdaad een kunstmatige staat, maar dat is zéker niet de reden waarom men een onafhankelijk Vlaanderen zou nastreven.
Iets wat jij blijkbaar niet inziet dat is dat flaminganten een zelfstandig Vlaanderen willen omwille van een

BETER BESTUUR !
Zou je het nu eindelijk doorhebben??? Belgie is een slecht bestuurd land aangezien de twee deelstaten (Vlaanderen en Wallonie) totaal tegengesteld zijn. Je kan dus bijgevolg géén zelfde beleid voeren voor deze twee gebieden. Ik heb al dikwijls de arbeidspolitiek van Onkelinckx aangehaald, die volledig gebaseerd is op de W�*�*lse arbeidssituatie en contraproductief werkt in Vlaanderen.

Is het niet LOGISCH dat Vlaanderen een aangepast, eigen beleid krijgt op maat van de Vl�*�*mse situatie????? Of mag dat allemaal niet om de zogezegde "eenheid der belgen" niet te beschadigen? Laat me niet lachen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 14:40   #44
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid

Lieven Corneillie's schermafbeelding

Standaard

De uitspraken van Pirenne steunen op een wetenschappelijke basis. Ik kan letterlijk de verschillen tussen de twee aangehaalde soorten nationalisme uit een van mijn cursussen citeren als je dat graag wilt.
Lieven Corneillie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 14:50   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Corneillie
De uitspraken van Pirenne steunen op een wetenschappelijke basis. Ik kan letterlijk de verschillen tussen de twee aangehaalde soorten nationalisme uit een van mijn cursussen citeren als je dat graag wilt.
Doet u maar, ik weet van mezelf dat het toch niet waar is. Kan ik nog eens lachen...
Oud 26 januari 2003, 15:03   #46
Pirenne
Burger

Standaard

Citaat:
Moeten we nu allemaal "Oei, Hitler" beginnen denken? Ik bedoel, uiteindelijk komt ELKE commentaar van belgicisten daar op neer: wij zijn de erfgenamen van Hitler en zullen zijn daden herhalen

Een extreem zwak argumentatiepakket dus. Het Frans staatsnationalisme is in de praktijk veel agressiever gebleken in zijn expansiedrang. Daar hoor ik gallofiele belgicisten (en per definitie moet een belgicist wel gallofiel zijn, dus dat zijn ze allemaal) nooit over klagen.
Aan Tantist: blijkbaar leest u alleen wat u wilt lezen. Heb ik ergens verwezen naar de misdaden van Hitler? Nee dus. Dat volksnationalisme exclussief is en zeer vijandig tegenover andere volkeren en culturen is ondertussen door het wetenschappelijk onderzoek naar nationalisme al wel aangetoond. Ik probeerde dus op wetenschappelijke basis Vlaams-nationalisme te ontmaskeren, en niet door Vlaams-nationalisten gelijk te stellen met fascisten (zoiets zou inderdaad uiterst laf en volkomen fout zijn).

U daarentegen begaat de fout waarvan u me zelf beschuldigt door te stellen dat alle belgicisten gallofiel zijn en dus niet moeten zagen omdat het Franse staatsnationalisme ook imperialistisch was. Heb ik trouwens iets gezegd over expansiedrang of imperialisme in mijn reactie over volksnationalisme? Ik denk het niet. Waarnaar verwijst u eigenlijk met "de agressieve expansiedrang van het Franse staatstnationalisme"? Bedoelt u de oorlogen die Frankrijk heeft gevoerd tijdens de Franse revolutie en onder Napoleon? Dat waren inderdaad zeer expansionistische oorlogen van de jonge natiestaat Frankrijk. Maar de oorzaken van die expansie moeten niet gezocht worden in het staatsnationalisme. Frankrijk voerde namelijk al lang voor de Franse revolutie een zeer expansieve politiek (Lodewijk XIV en Richelieu konden er ook wat van). Daarnaast kunnen die oorlogen ook verklaard worden als het verspreiden van de revolutie.

Probeer eerst eens zelf met goede argumenten voor de dag te komen.
Oud 26 januari 2003, 15:06   #47
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Gallofiel? Ik ?!

Flaminganten moeten eens wat minder wereldvreemd worden...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:07   #48
Pirenne
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Doet u maar, ik weet van mezelf dat het toch niet waar is. Kan ik nog eens lachen...
U weet blijkbaar nogal veel van "uzelf". Weet u ook dat u "uzelf" hier compleet belachelijk mee maakt?
Oud 26 januari 2003, 15:11   #49
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als het om België gaat zeggen Vlaamse separatisten dat België moet verdwijnen omdat het een kunstmatige staat is. Maar als je erop durft wijzen dat het staatkundige Vlaanderen een minstens even kunstmatige staat is vinden ze plots dat dit argument niet terzake doet.
Wel, voor 'n ander kan ik niet spreken, maar bij mij ligt dat toch enigzins anders. De reden waarom ik vind dat Vlaanderen zich moet losscheuren van Wallonië is dat de Vlaamse politici voortdurend opkomen voor de Waalse belangen. Die senaat, die Brusselse rechters die geen Nederlands spreken, de wantoestanden in de Brusselse ziekenhuizen (we zouden de Waalse patienten ne keer bij 'n dokter moeten steken die gaan woord Frans spreekt.), die nachtvluchten boven de noordrand, de PS die mee de NMBS bestuurt... Noem ne keer één maatregel van paars-groen die ten nadele van de Walen was. Hier zit ik nu echt op te wachten. Belgicisten, ik ben benieuwd. Noem één maatregel van paars-groen die ten nadele was van de Walen en ten voordele van de Vlamingen. Trouwens een onafhakelijk Vlaanderen zou minder kunstmatig zijn dan België. Dat is wel duidelijk. Misschien ook wel voor 'n deel kunstmatig, maar toch véél minder. Kijk maar naar die Walen in de Brusselse rand. Mijn ouders zijn van West- en Oost-Vlaanderen naar Brabant verhuisd. Wel, die proberen dat Brabants dialect te verstaan (is ondertussen al l�*ng gebeurd) en proberen het regelmatig achter te zeggen. Kan je van die Walen niet zeggen, hee? Ik heb nooit niet anders geweten dan dat mijn moeder het Brabants dialect begrijpt. Ze heeft mij wel verteld dat ze in het begin soms moeite had om het te verstaan. Maar ze heeft het geleerd.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:16   #50
Pirenne
Burger

Standaard

Waarom?

Moet er voor elke maatregel ten nadele van Vlaanderen een maatregel ten nadele van Wallonië komen? Of hanteren we de maatstaaf 60/40?
Oud 26 januari 2003, 15:17   #51
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weg met 60/40!
Weg met wafelijzerpolitiek!
Weg met het federalisme!

België weer een gezonde Unitaire Staat!
Oud 26 januari 2003, 15:18   #52
Stefanie
Minister-President

Standaard

Nee, je verdraait mijn vraag. Noem één maatregel die ten nadele van de Walen was. Eéntje. Ik vraag dus niet veel. Eéntje maar. Gedurende bijna vier jaar tijd.
Oud 26 januari 2003, 15:20   #53
Pirenne
Burger

Standaard

Het verbod om nog kano te varen op enkele Waalse rivieren?
Toch een financiële aderlating voor de toeristische sector.
Oud 26 januari 2003, 15:21   #54
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En daar stuikt het Vlaams-nationale kaartenhuis ineen
Oud 26 januari 2003, 15:22   #55
Stefanie
Minister-President

Standaard

Die kano's? Ik dacht dat dat 'n Waalse bevoegdheid was?
Oud 26 januari 2003, 15:24   #56
Tantist

Standaard

Citaat:

Aan Tantist: blijkbaar leest u alleen wat u wilt lezen. Heb ik ergens verwezen naar de misdaden van Hitler? Nee dus. Dat volksnationalisme
Aan Pirenne: ik zag aan de haren op uw hoofd dat u het dacht

Inderdaad, u vermeldde het niet expliciet, maar:

Citaat:
Aha, de Vlaams-nationalisten hangen een volksnationalisme aan, gebaseerd op afkomst en taal. We weten allemaal tot wat dat kan leiden: beklemtonen van het eigene en uitstoten van wat wordt beschouwd als "volksvreemd". Zo'n nationalisme is exclusief en agressief en moet met alle krachten worden bestreden.
Ik ken helaas maar 1 periode waarin zulke zaken gebeurd zijn, en dat is de jaren '30 en '40. U suggereerde het dus duidelijk.

Maar goed, ik zal me 99% zeker vergist hebben. U kan natuurlijk andere voorbeelden aanhalen, zeker omdat uw stelling zo wetenschappelijk is en dus gebaseerd op feitenmateriaal. Enne... Probeer eens niet te citeren uit de werken van Koen Raes (want ik vermoed dat daar de klepel hangt van dit zogezegde wetenschappelijke werk).

Citaat:
Ik probeerde dus op wetenschappelijke basis Vlaams-nationalisme te ontmaskeren, en niet door Vlaams-nationalisten gelijk te stellen met fascisten (zoiets zou inderdaad uiterst laf en volkomen fout zijn).
Dan bent u laf en volkomen fout. U wilt ons ontmaskeren? Als wat? Gebaseerd op dat uitstoten en die agressiviteit, kan u niets anders dan ons willen ontmaskeren als racisten en fascisten.

Complete bullshit natuurlijk, want ik weet best van mezelf dat ik niet racistisch en fascistisch ben.

Ik zou zeggen, probeer die hele reutemeteut maar eens te beargumenteren. Veel geluk, je zal het nodig hebben.
Oud 26 januari 2003, 15:25   #57
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid

Standaard

Als ik wat meer tijd heb (ik heb morgen examen) zal ik uit die cursus citeren. Voor diegenen via via eraan zouden geraken, het gaat over de cursus Hedendaagse geschiedenis van VOS, L. en GERARD, E., uitgegeven bij Acco, de negende, herziene uitgave van 2000, blz. 66-70 over nationalisme.
Oud 26 januari 2003, 15:30   #58
Tantist

Standaard

Citaat:
Als ik wat meer tijd heb (ik heb morgen examen) zal ik uit die cursus citeren. Voor diegenen via via eraan zouden geraken, het gaat over de cursus Hedendaagse geschiedenis van VOS, L. en GERARD, E., uitgegeven bij Acco, de negende, herziene uitgave van 2000, blz. 66-70 over nationalisme.
Hahaha!!! Binnenkort ga ik dus een duister stuk van mezelf ontdekken. Ik ga dus beseffen dat ik eigenlijk een racist en fascist ben, terwijl ik al jaren dacht dat ik een democraat was...

Dit zal ontluisterend worden voor mij én de hele Vlaamse Beweging. Hoho maar... 8)
Oud 26 januari 2003, 15:32   #59
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het verbod om nog kano te varen op enkele Waalse rivieren?
Toch een financiële aderlating voor de toeristische sector.
Is die maatregel bedoeld om de Vlamingen een plezier te doen? Is dat niet een maatregel ten voordele van het milieu? Wist trouwens niet dat dat een federale bevoegdheid was.
Oud 26 januari 2003, 15:36   #60
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid

Standaard

Tantist, het gaat dus niet over een werk van Koen Raes, maar over één van Louis Vos, een zeer gewaardeerd professor die moelijk van belgicistische sympathieën beschuldigd kan worden. Ik ga al een klein stukje uit die tekst hier zetten. De rest komt zoals beloofd later.

Citaat:
Nationalisme is de ideologie en beweging van een bepaalde natie die streeft naar de realisatie van een eigen staat of het behoud van de eigen culturele identiteit. [...]Problematisch in het nationalisme is de definitie van de natie.

De opvatting van de nationalisten over de eeuwigheid van de natie is een mythe en komt voort uit verabsoluteren van de etnische kenmerken van een volk die altijd zouden hebben bestaan (primordialism). De wetenschap stelt dat dit niet zo is, dat naties voortkomen uit de historische ontwikkeling, en dat ze - afhankelijk van de context - gecreëerd kunnen worden of weer kunnen verdwijnen (contextualism).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be