Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 26 augustus 2011, 23:42   #41
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik noteer dat argumenteren en debat niet aan u besteed zijn, maar dat dacht ik al.
Ik zal eens iets argumenteren Ostyn.

In Syrie zijn duizenden ongewapende betogers gedood door het regime, geen haan die er naar kraait.
In Egypte en Tunesië werden ongewapende burgers dood geschoten, geen Navo-vliegtuig gezien.
Ook niet toen in Qatar de tanks over de ongewapende burgers reden.

Maar wanneer in Libië zwaar gewapende mensen, die van in het begin al duidelijk als "rebellen" werden omschreven (rebellen, dus geen ongewapende burgers) al schietend op straat kwamen, kwam de Navo wel.

Die massale slachtpartijen die Khadaffi zou hebben laten aanrichten, daar zien we geen bewijzen van.

We zagen vanavond op het nieuws massagraven met, hoe kan het anders, Khaddafi-aanhangers.

We zien op You-Tube beelden van ongewapende mannen, zwarten en Arabieren, de handen op de rug, die ONTHOOFD worden door de rebellen.
We zagen gisteren beelden van geëxecuteerde mensen, de handen op de rug gebonden, jawel Khadaffi-aanhangers. Er lag er zelfs eentje afgemaakt opwat volgens mij een brits was, in een soort veldhospitaal.

Toen de Navo een vliegtuig van Khadaffi neerschoot, bleek het naderhand om een vliegtuig van de rebellen te gaan, je weet wel, die weerloze mensen die door Khaddafi's vliegtuigen werden bestookt.

Intussen zijn al meerdere rebellenleiders vermoord door rivaliserende groepen.

We hebben Tripoli, hoofdstad van het welvarendste land van Afrika, gebombardeerd, en we hebben wat collateral damage aangericht, er valt al wel eens een bommetje op een woonwijk, nietwaar?

De rebellen vernielen intussen de rest van Tripoli, we kunnen het niet allemaal zelf doen, nietwaar?

Is er ook iets positiefs te rapen?

Natuurlijk wel, de rebellie is begonnen in de olierijkste gebieden van Libië, en kort na het begin van de Navo-bombardementen werd triomfantelijk gemeld dat de rebellen alweer begonnen waren, ipv de Libische overheid, met het leveren van olie aan het westen! Hoera!

Mag ik intussen wel hopen dat die ene Libiër die zijn vrouw en kinderen is verloren bij één van die verkeerd gevallen bommen, en naar België komt om wraak te nemen, toch wel uw huis uitkiest om zijn woede op te koelen, en niet het mijne!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 26 augustus 2011, 23:45   #42
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ja, bijvoorbeeld een tijdig proces. Maar daar heeft men in Den Haag lak aan.

Waarom bent u zo racistisch dat u meent dat de Libiërs niet volwassen genoeg zijn om over de misdaden in hun eigen land te oordelen?
Hebt u die geëxecuteerde lichamen gezien of niet?
Bent u blind?
Hebt u geen schaamte?

Ik walg ervan, en ik schaam me momenteel Belg te zijn en onderdaan te zijn van een land dat aan die misdadigers steun verleent!!!!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Nierika is offline  
Oud 26 augustus 2011, 23:48   #43
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Waar woont gij ergens ?

Libië heeft nooit de status van bondgenoot gehad...
Zoek eens naar wat foto's van een breed lachende Khadaffi met de Franse en Italiaanse president, met zowat elke denkbare minister van België onder Verhofstadt, u zult schrikken hoe goed ze het met elkaar konden vinden...

Nierika is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:00   #44
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ik walg ervan, en ik schaam me momenteel Belg te zijn en onderdaan te zijn van een land dat aan die misdadigers steun verleent!!!!
Het voelt idd bijzonder slecht om mensen goed te kennen, en dan te horen hoe ze door Belgische en andere Nato-bommenwerpers bestookt zijn geworden, welke impact die aanvallen gehad hebben en welke verhalen er dan naar boven komen. Zelfs wanneer die verhalen - gemeten naar de maatstaven van de Jozef Ostyns van deze wereld - nog meevallen. Dat zijn verhalen over klamme schuilplaatsen, over ziekten ten gevolgen van die vochtigheid, over stress en onzekerheid, over het verlies van werkgelegenheid ten gevolge van de bombardementen,... En dan ging het nog om mensen die geen wrok koesterden, mij niets kwalijk namen en me ginder bijzonder gastvrij ontvingen.

Sommige klojo's hebben gewoon geen idee waar ze het over hebben. Nog eventjes en ze worden - al dan niet met de rest van dit land - tot quantité négligible herleid.
Oud 27 augustus 2011, 00:30   #45
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal eens iets argumenteren Ostyn.

In Syrie zijn duizenden ongewapende betogers gedood door het regime, geen haan die er naar kraait.
en wie zijn schuld is dit (+geef maar eens een link van dit aantal) van de VS,NAVO,Europa,Israël wees gerust ook dit regime zal vallen al is Syrie helemaal niet vergelijkbaar met Libië (geen rebellen)

Citaat:
In Egypte en Tunesië werden ongewapende burgers dood geschoten, geen Navo-vliegtuig gezien.
Ook niet toen in Qatar de tanks over de ongewapende burgers reden.
niet vergelijkbaar met Libië of Syrië, trouwens de regimes van Egypte en Tunesië vielen zonder hulp van buitenaf
Citaat:
Maar wanneer in Libië zwaar gewapende mensen, die van in het begin al duidelijk als "rebellen" werden omschreven (rebellen, dus geen ongewapende burgers) al schietend op straat kwamen, kwam de Navo wel.
onzin hier werden ook 'duizenden' onschuldige betogers vermoord door vooral buitenlandse huurlingen voor de rebellen zich gingen bewapenen
en toen khadaffi zijn troepen stuurden op deze rebellen dan pas greep de NAVO in

Citaat:
Die massale slachtpartijen die Khadaffi zou hebben laten aanrichten, daar zien we geen bewijzen van..
YT staat er vol van...

Citaat:
We zagen vanavond op het nieuws massagraven met, hoe kan het anders, Khaddafi-aanhangers.

We zien op You-Tube beelden van ongewapende mannen, zwarten en Arabieren, de handen op de rug, die ONTHOOFD worden door de rebellen.
We zagen gisteren beelden van geëxecuteerde mensen, de handen op de rug gebonden, jawel Khadaffi-aanhangers. Er lag er zelfs eentje afgemaakt opwat volgens mij een brits was, in een soort veldhospitaal.
boontje komt om zijn loontje ivm die zwarte huurlingen eerst onschuldigen doden en als je dan aan de verliezende kant staat...
denk nu niet dat je ooit een filmpje van dit soort zaken zou zien onder het regime van khaddafi...
Citaat:
Toen de Navo een vliegtuig van Khadaffi neerschoot, bleek het naderhand om een vliegtuig van de rebellen te gaan, je weet wel, die weerloze mensen die door Khaddafi's vliegtuigen werden bestookt.
gelukkig liepen veel piloten over naar de rebellen spijtig genoeg voor deze ene piloot...

Citaat:
We hebben Tripoli, hoofdstad van het welvarendste land van Afrika, gebombardeerd, en we hebben wat collateral damage aangericht, er valt al wel eens een bommetje op een woonwijk, nietwaar?
kan je al deze onzin ook staven
Citaat:
De rebellen vernielen intussen de rest van Tripoli, we kunnen het niet allemaal zelf doen, nietwaar?
het enigste dat er vernield wordt is aandenkens aan dat afschuwelijke regime ja...

Citaat:
Mag ik intussen wel hopen dat die ene Libiër die zijn vrouw en kinderen is verloren bij één van die verkeerd gevallen bommen, en naar België komt om wraak te nemen, toch wel uw huis uitkiest om zijn woede op te koelen, en niet het mijne!
Mag ik intussen wel hopen dat die ene Libiër die zijn vrouw en kinderen is verloren bij zijn ongewapend verzet, en naar België komt om wraak te nemen, toch wel uw huis uitkiest om zijn woede op te koelen, en niet het mijne
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.

Laatst gewijzigd door Dixie : 27 augustus 2011 om 00:31.
Dixie is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:41   #46
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

"...afschuwelijk regime..."

Zou er nu 'n 'beter regime' komen?
SDX is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:43   #47
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
WTF cares... het gaat erom wat de Libiërs willen en dat is alvast niet het Khaddafi regime
als je al de beelden en commentaren ziet van Libiërs die in het buitenland leven of in Tripoli daar gaat het om!
VREUGDE om het omver geworpen regime

ik schaam mij ook om iedereen die het Khaddafi regime steunt (en al zeker gewoon om anti Westerse redenen...)
Dixie is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:43   #48
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

laten we het hopen slechter kon alvast niet...
Dixie is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:51   #49
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Hoe mensen nog steeds het totalitair repressief regime van Gaddafi kunnen goedpraten en steunen... Ongelooflijk.

Ik vraag mij af wat zij zullen doen zou Di Rupo (ik zeg maar iets...) België (en meer bepaald Vlaanderen) beginnen militair in de moot houden omdat het Vlaamsnationalistisch gedachtegoed moet teruggedrongen worden.

Toch vreemd dat er zo weinig (behalve propagandafilmpjes van Gaddafi) beelden van Gaddafi-aanhangers (op zijn huurlingen na) te vinden zijn, terwijl het internet vol staat van juichende mensen na de bevrijding van het Gaddafi regime. Toch vreemd dat familie van Libiërs hier in België (zie terzake) na jaren eindelijk met open gezicht durven op TV komen zich openlijk tegen Gaddafi uiten. Toch vreemd dat deze mensen 40 jaar Libië niet hebben durven bezoeken en nu durven hopen binnen de paar maand terug naar Libië te gaan.

Het Libische volk is bevrijd, er is geen garantie dat het beter wordt. Ik hoop enkel dat het westen ervoor zorgt dat het land democratischer (op 123 een democratie lijkt mij quasi onmogelijk nadat er zelfs 40 jaar geen parlement heeft bestaan) wordt. Elke stap naar democratie is er een in de goede richting.

En ten slotte: ik verafschuw de rebellen die beginnen plunderen en mensen afmaken. Maar ik kan hun woede begrijpen na 40 jaar repressie. Ik hoop dat -als de daders gevonden worden- ze berecht worden. Maar ik ben vrij zeker dat het Libische regime in deze oorlog nog altijd meer burger slachtoffers heeft gemaakt dan de rebellen of de NATO.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:54   #50
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

Er komt een parlement en er komen verkiezingen. Of het beter wordt, weten we niet. We kunnen enkel hopen, deze mensen zelf laten doen (de Overgangsraad lijkt mij tot nu toe een zeer correcte organisatie ivm. het willen van de verkiezingen, het parlement, de rechtzaak en niet de afmaking van Gaddafi, ...), en wanneer het mogelijk fout loopt, zelf terug ingrijpen.

Nu cynisch tov. Libië zijn is dodelijk.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:55   #51
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
In het begin dacht ik ook dat het niet slechter zou kunnen, maar als ik naar Irak kijk, weet ik dat niet zeker meer. Ik hou het voorlopig op hoop op en voorlopige signalen van beterschap.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 27 augustus 2011, 00:59   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nu het huis waarin hij zich zou bevinden is omsingeld rijst de vraag wat de rebellen met hem gaan doen.
Hopelijk geen standrechtelijke executie, meer wel een eerlijk proces in Den Haag.
eerlijk? Een zuid-Afrikaanse groepering wil de NAVO laten berechten in Den Haag voor oorlogsmisdaden en het overtreden van de VN resolutie... eens zien hoever ze zullen geraken... als je nu nog niet doorhebt dat dat internationaal hof niets anders is dan een instrument van westerse machtspolitiek...
tomm is offline  
Oud 27 augustus 2011, 01:11   #53
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
eerlijk? Een zuid-Afrikaanse groepering wil de NAVO laten berechten in Den Haag voor oorlogsmisdaden en het overtreden van de VN resolutie... eens zien hoever ze zullen geraken... als je nu nog niet doorhebt dat dat internationaal hof niets anders is dan een instrument van westerse machtspolitiek...
Kent u een beter orgaan om te oordelen over mensenrechten? Overigens is de samenstelling van dit gerechtshof evenwichtig genoeg:

Name Nationality Position Term Began Term End
Hisashi Owada Japan President 2003 2012
Peter Tomka Slovakia Vice-President 2003 2012
Abdul G. Koroma Sierra Leone Member 1994, 2003 2012
Awn Shawkat Al-Khasawneh Jordan Member 2000, 2009 2018
Bruno Simma Germany Member 2003 2012
Ronny Abraham France Member 2005, 2009 2018
Sir Kenneth Keith New Zealand Member 2006 2015
Bernardo Sepúlveda Amor Mexico Member 2006 2015
Mohamed Bennouna Morocco Member 2006 2015
Leonid Skotnikov Russia Member 2006 2015
Antônio Augusto Cançado Trindade Brazil Member 2009 2018
Abdulqawi Yusuf Somalia Member 2009 2018
Sir Christopher John Greenwood United Kingdom Member 2009 2018
Xue Hanqin People's Republic of China Member 2010 2012
Joan Donoghue United States Member 2010 2015

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 27 augustus 2011 om 01:13.
gehuigert is offline  
Oud 27 augustus 2011, 01:17   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Klik op de link. Lees dat ding. En besef dan dat er tal van operaties zijn waarbij de Afrikaanse Unie (waar Libië deel van uitmaakt) samenwerkt met de Fransen (die ook wel wat legitimiteit voor hun Afrika-beleid kunnen gebruiken).

Je doet je reputatie - alsook die van sommige anderen - opnieuw alle eer aan. Militaire samenwerking betekent blijkbaar niets in de ogen van u en de uwen. Zolang ze maar in een compleet van de pot gerukte propagandamachine kunnen meedraaien.

Waar ik woon gaat u vanzelfsprekend niet aan. Maar ik was onlangs wel op een plaats die recentelijk het genoegen had gebombardeerd te mogen worden door de Navo. Nu was ik al geen groot voorstander van het humanitair opblazen van bruggen, televisiestations of olieraffinarerijen, maar dat bezoek heeft me zo mogelijk nog meer de ogen geopend mbt de gevolgen van zo'n bombardementen. Niet de gevolgen die jij misschien (als je eens je best zou doen) kan vinden in de rapporten van hulp- en mensenrechtenorganisaties. Die kende ik al, die verhalen had ik al meer dan eens gehoord en die verwachtte ik dan ook. Maar lange-termijngevolgen die zelfs in die rapporten niet te vinden zijn. (Stroomwijzigingen in een rivier ten gevolge van gebombardeerde bruggen en het vermoedelijke gebruik van onderwaterexplosieven, met draaikolken, stroomversnellingen en 'zuigputten' in de rivierbedding tot gevolg. Die rivier is gevaarlijker geworden, waardoor er tot op de dag van vandaag mensen in verdrinken.)

Met de nodige dosis geluk daalt het aantal mensen dat idioten als u nog inspraak wil geven onder een kritisch minimum. Op mondiaal vlak is dat proces al volop bezig. Slechts weinig landen in het Zuiden nemen de gemiddelde mening van een oorlogsmachine als diegene waarmee u zich wil associëren nog serieus. In eigen land zal dat proces nog wel wat langer duren. Maar ook daar heb ik wel hoop in.
Het Westen denkt nog steeds een koloniaal recht tot interveniëren te hebben in heel de wereld. Naar aloude gewente wordt een humanitair excuus ingeroepen om de geopolitieke kaarten in hun voordeel te herschudden, ongeacht de humanitaire tol.

Wat betreft Servië, die hebben nu wel een pro-westerse regering (heeft natuurlijk alles te maken met $), maar de ServiËrs zelf zijn er nog lang niet over. De enige plaats in europa waar gejuicht werd op 11/9 2001.

De gevolgen daarvoor zijn nochtans niet altijd positief voor het Westen.

Ethische standpunten zoals universele gerechtigheid worden op die manier verwrongen tot een politiek middel, en geen doel op zich.

Rusland, China en zelfs landen als Brazilië volgen niet langer het westerse denkkader, dat z'n legitimiteit verloren heeft. De wereld trekt zich steeds minder aan van het Westen en hun discours van mensenrechten, etc. dat toch als hypocriete chitchat aanzien wordt. In Azië moeten ze dat zelfs niet meer proberen.
tomm is offline  
Oud 27 augustus 2011, 01:25   #55
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Westen denkt nog steeds een koloniaal recht tot interveniëren te hebben in heel de wereld. Naar aloude gewente wordt een humanitair excuus ingeroepen om de geopolitieke kaarten in hun voordeel te herschudden, ongeacht de humanitaire tol.

Wat betreft Servië, die hebben nu wel een pro-westerse regering (heeft natuurlijk alles te maken met $), maar de ServiËrs zelf zijn er nog lang niet over. De enige plaats in europa waar gejuicht werd op 11/9 2001.

De gevolgen daarvoor zijn nochtans niet altijd positief voor het Westen.

Ethische standpunten zoals universele gerechtigheid worden op die manier verwrongen tot een politiek middel, en geen doel op zich.

Rusland, China en zelfs landen als Brazilië volgen niet langer het westerse denkkader, dat z'n legitimiteit verloren heeft. De wereld trekt zich steeds minder aan van het Westen en hun discours van mensenrechten, etc. dat toch als hypocriete chitchat aanzien wordt. In Azië moeten ze dat zelfs niet meer proberen.
Om te interveniëren werden voldaan aan drie eisen, anders werd er niet tot actie overgegaan:
1. Er moest een VN resolutie zijn
2. De Arabische liga moest akkoord gaan
3. De rebellen moesten om de hulp vragen

Ik blijf mij maar afvragen waarom er kritiek wordt geuit op de interventie... Moet een dictator al miljoenen mensen afgeslacht hebben voor er maar mag opgetreden ofzo?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 27 augustus 2011, 01:28   #56
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Kent u een beter orgaan om te oordelen over mensenrechten? Overigens is de samenstelling van dit gerechtshof evenwichtig genoeg:

Name Nationality Position Term Began Term End
Hisashi Owada Japan President 2003 2012
Peter Tomka Slovakia Vice-President 2003 2012
Abdul G. Koroma Sierra Leone Member 1994, 2003 2012
Awn Shawkat Al-Khasawneh Jordan Member 2000, 2009 2018
Bruno Simma Germany Member 2003 2012
Ronny Abraham France Member 2005, 2009 2018
Sir Kenneth Keith New Zealand Member 2006 2015
Bernardo Sepúlveda Amor Mexico Member 2006 2015
Mohamed Bennouna Morocco Member 2006 2015
Leonid Skotnikov Russia Member 2006 2015
Antônio Augusto Cançado Trindade Brazil Member 2009 2018
Abdulqawi Yusuf Somalia Member 2009 2018
Sir Christopher John Greenwood United Kingdom Member 2009 2018
Xue Hanqin People's Republic of China Member 2010 2012
Joan Donoghue United States Member 2010 2015
ongeacht de nationaliteit van de leden, degene die echt aan de touwtjes trekken bevinden zich in het Westen, de rest zijn overduidelijk marionetten.
Telkens als het Westen een oorlog tegen een land begint wordt de leider van dat land tevens aangeklaagd, geen enkel westers land werd ooit aangeklaagd, noch een land dat goede banden heeft met westerse landen. De vS staan zowiezo buiten vervolging, maar vinden wel dat ANDERE landen moeten samenwerken... (behalve Israel uiteraard...)

Ik ben in principe voorstander van universele justitie, maar dan moet dit hof boven alle partijen staan en moeten burgers en politici van elk land vervolgd kunnen worden, ook van westerse landen.

Dat zal natuurlijk nooit gebeuren want dat zullen de grootmachten nooit toestaan. Het is trouwens ook uitgesloten dat Russische, Chinese leiders of nauwe bondgenoten ooit terecht zullen moeten staan, daarvoor zijn deze landen te machtig en hebben ze teveel invloed.

Khadafi had zichzelf in een vrij geïsoleerde positie geplaatst en werd dus een gemakkelijk slachtoffer van westerse aggressie. Net als de leeuw er het kalf uitkiest dat zich wat van de groep verwijderd heeft...
tomm is offline  
Oud 27 augustus 2011, 01:30   #57
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
Ik vrees er voor, als ik die bloeddorstige 'rebellen/vrijheidsstrijders' aan 't werk zie kan ik enkel maar 'hopen' dat 't niet zij zijn die aan de macht gaan komen, dat is dan van de regen in de drup.
SDX is offline  
Oud 27 augustus 2011, 01:36   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Om te interveniëren werden voldaan aan drie eisen, anders werd er niet tot actie overgegaan:
1. Er moest een VN resolutie zijn
2. De Arabische liga moest akkoord gaan
3. De rebellen moesten om de hulp vragen

Ik blijf mij maar afvragen waarom er kritiek wordt geuit op de interventie... Moet een dictator al miljoenen mensen afgeslacht hebben voor er maar mag opgetreden ofzo?
1. De VN resolutie kwam er omdat Rusland en china zich afzijdig hielden. Er stond dan ook expleciet in dat er geen grondtroepen mochten worden ingezet, wat wel gebeurde zo blijkt nu. De resolutie heeft het over beschermen van burgers, niet over het partij trekken voor een gewapende bende tijdens een burgeroorlog tegen de regering.
Dat is natuurlijk wat echt gebeurde. Gewapende rebellen werden beschermd en geholpen.
In Sirte staat de grote meerderheid van de bevolking achter Khadafi, daarom bestoken de NAVO en de rebellen deze stad nu dag en nacht. Burgers die de belangen van NAVO niet behartigen verdienen blijkbaar geen bescherming...

2 De Arabische liga bestaat grotendeels uit andere dictaturen, de meeste veel erger dan die van khadafi, waarvan sommige (die dan nog de culot hadden Khadafi op te roepen te stoppen met bloedvergieten...) zelf onlangs een slachting hadden aangericht tegen ongewapende betogers. (Bahrein, Saudi Arabië)...

3 natuurlijk vragen de rebellen om hulp. als ik morgen de "gewapende revolutionaire strijdkrachten van België" opricht en om steun vraag van een buoitenlandse mogendheid, is dat dan ook een goede reden om te beginnen bombarderen?
tomm is offline  
Oud 27 augustus 2011, 05:54   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik vaag me ook af, waarom moet Khadafi berecht worden en niet bvb. Sarkozy?

en riepen westerse leiders tot 2 weken geleden niet op dat khadafi beter LibiË zou verlaten en een veilig heenkomen zou zoeken? Plotsklaps lijken ze van mening veranderd...
tomm is offline  
Oud 27 augustus 2011, 06:14   #60
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

'Onkruid en verderf' vergaat nooit: vuur is nog het doeltreffendst!
OilOnFire is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be