![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel; ik gaf een voorbeeld van een wijdverspreide sociale beweging die opkwam tegen een grote onrechtvaardigheid (die van het toen bestaande regime) zonder de hulp van een overheid. (Want ja; daar kwamen ze tegen in opstand...) Ik antwoordde simpelweg op je vraag van hoe je slechte maatschappelijke fenomenen kan aanpakken zonder overheid en ik gaf u een historisch voorbeeld. Dat het maatschappelijke fenomeen ze toen wensten aan te pakken het racistische regime was, verandert daar niets aan: ze deden het zonder overheid en ze hebben bereikt wat ze wensten. Dus ik verwar niets en ik snap niemand voor mijn kar. Maar toch goed geprobeerd. Enfin; kijk eens goed: Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 september 2011 om 13:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het geval van slavernij legt de overheid beperkingen op aan de private landeigenaars en 'werkgevers' die ervoor zorgen dat de uitbuiting stopt of minder ernstig is. Wie anders gaat dit doen? Die betogers hebben niet de middelen om zo'n bevrijdende REGLEMENTERING eigenhandig te implementeren. Ontneem hen dus niet de middelen die ze ter beschikking hebben. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() Is werken dan een straf?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval was de overheid ook heel nuttig MIDDEL om slavernij gedurende lange tijd te beschermen en in stand te houden. Dat mes snijdt langs twee kanten. En het is ook nodig dat je een overheid hebt om dat mechanisme zo wijdverspreid in stand te houden, gegeven de groeiende weerstand. De overheid was een vertragende factor voor de afschaffing van de slavernin, geen versnellende. Of denk je nu werkelijk dat de abolitionist movement de overheid als hun objectieve partner zag? ![]() Het is waar dat de desbetreffende sociale bewegingen (1) niet de afschaffing van de overheid vragen. (Alweer: ik beweer ook helemaal niet dat ze dat vroegen...) Het is ook waar dat ze (2) een totaal andere, radicale cours vragen van de overheid, daar de overheid op dat moment (1) slavernij beschermde, (2) racisme en segregatie juridisch aanmoedigde. Dus het is nogal logisch dat ze aan dezelfde overheid vragen: 'please, change.' Maar dan zit je in een catch 22 qua interpretatie; het was de overheid die het systeem in stand hield (slavernij en segregatie waren wettelijk beschermd en in beide gevallen konden vrijwillige sociale actie om slavernij/segregatie tegne te gaan juridisch bestraft worden door de overheid); dus is het maar de vraag of het antwoord op de vraag of de overheid overbodig is wel degelijk negatief is. Als de overheid een systeem in stand houdt, is het ongetwijfeld waar dat het eenvoudiger is om een alternatieve actie van de overheid te vragen. Maar wat als er geen overheid was om dat systeem in stand te houden om mee te beginnen? Citaat:
Slaven werden beschouwd als dieren; net zoals er nu dierenbeschermingswetten zijn, maar het nog steeds zo is dat het dier de juridische eigendom is van de eigenaar en naar de eigenaar moet terug gebracht worden. Lijkt me bezwaarlijk 'anti-slavernij'. Citaat:
Wel grappig dat je spreekt over de 'bevrijdende reglementering'; terwijl - volgens je eigen woorden - het niet ging over bevrijding, maar over het verzachten van slavernij. (Waardoor het eenvoudiger in stand te houden is, wat de enige reden was.) Als de overheid slavernij niet beschermde - mensen die slaven bevrijdde vervolgde, ontvluchtte slaven actief oppakte en terug bracht enzovoort - dan hadden ze ook niet te hoeven wachten op de reglementering om slavernij aan te pakken. Dan hadden ze veel eenvoudiger de slaven kunnen bevrijden/grote druk kunnen zetten op de desbetreffende slaveneigenaars/slaven kunnen vrijkopen. De abolitionist movement vroeg niet om een verzachting van slavernij. Doen alsof die regulering is er gekomen op hun vraag is dan ook werkelijk degoutant. Het enige wat de abolitionist movement wou was de onmiddellijke afschaffing - met schadevergoedingen voor de slachtoffers - voor de gehele slaven beweging. En terecht. Het was de ideologisch gemotiveerde sociale beweging van de abolitionist dat uiteindelijk slavernij heeft kunnen afschaffen, niet de rijke elite die slaven had - excuseer: de overheid die een wijze beslissing nam omdat ze ineens medelijden had. de overheid was simpelweg een machtsfactor van de witte bovenklasse. Wie iets anders zegt, moet zijn hoofd laten na kijken.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 september 2011 om 15:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dwangarbeid lijkt mij een straf, ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Is die 'straf' dan de oplossing? Ik denk het niet, men zou in de 1ste plaats al zijn bezittingen af moeten staan aan deze mensen, daarna kan men een gepaste straf bedenken. Ik denk dat verbannen uit die maatschapij het beste zou zijn. Gevangenis is dan de enige optie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is vervolgens wel de staat geweest die slavernij verbood én er op toe keek dat ze ook in de praktijk werd uitgeroeid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe in het libertarisch Utopia de slavernij aangepakt zou worden, die er automatisch zal komen zodra bepaalde private corporaties wapens en kapitaal genoeg hebben om anderen daartoe te dwingen.
De ironie is dat die slavernij dan enkel zal aangepakt kunnen worden door het in het leven roepen van een instelling die politieke macht kan uitoefenen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat verandert niets aan de stelling die ik hier verdedig: dat collectieve sociale actie buiten de staat om de drijfveer was voor het bestrijden van slavernij, niet de vriendelijke, verlichte politici die ten allen machte tegen slavernij trachten op te treden. De reden waarom slavernij in de USA is afgeschaft trouwens is een heel obscure politieke affaire geweest, wat weinig met 'ocharme de negers; dat is toch schandalig dat we die als slaaf hadden' te maken had. Het was een politiek spel om de staten die nog slaven hadden een goede hak te zetten.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin; logischerwijze ga ik al niet akkoord met de stelling dat het automatisch zal komen; maar goed. Als het dan toch zo'n probleem is van agressie, dan denk ik dat een guerilla weerstand net iets beter is om daarmee om te gaan. (Waardoor er een incentive is om daar niet mee te beginnen in de eerste plaats; tenzij zo kleinschalig als dit geval in de UK.) Of, gewoon, collectieve sociale actie zoals sit ins en dergelijke. Waarom niet?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 september 2011 om 17:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dat geval is er maar 1 werkgever en heb je niet eens concurrentie tussen de werkgevers. En in dat geval heb je potentieel 'te veel arbeiders'; daar waar in een vrij systeem dit onmogelijk is, daar loonsvoorwaarden altijd aangepast kunnen worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik richte die vraag naar Pelgrim, ik zal u hier later dus op antwoorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lincoln, bijvoorbeeld, was een racist en had geen enkel probleem met slavernij.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is het ook de (eindelijk ietwat geïnteresseerde) overheid die in die afgelegen gebieden waar nog steeds slavernij bestaat in Bolivia poogt aan deze praktijken een einde te maken. Daar kon de slavernij overleven juist omdat er geen overheid en sociale controle concreet aanwezig was. Dat is ook een aanwijzing wat er zou gebeuren in een libertarische maatschappij. Er zou met een grotere waarschijnlijkheid terug een tendens naar slavernij en aanverwante praktijken op gang komen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2011 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je doet alsof de centralisering van geweld - en de legitimiteit om geweld te initiëren - niet veel veranderd aan hoe de machtsverhoudingen in een samenleving zijn. Integendeel, zou ik zeggen. Je vergeet bijvoorbeeld dat het verdedigen van de slavernij - via de overheid - betekende dat mensen getaxeerd werden om daarmee slavernij in stand te houden. Je vergeet ook de collectieve kartelisering van de slaven eigenaars zelf. Voor elke individuele slaveneigenaar was het immers interessant om (1) zijn slaven schooling te geven en (2) eventueel, aanbiedingen te aanvaarden om zijn slaven, tegen betaling vrij te laten. Dit werd echter beide voorkomen door de overheid. (Beide zaken zouden waarschijnlijk een invloed hebben gehad op slavernij die sneller slavernij had beëindigd.) Dus dat is een extra factor, boven op het zuivere 'voor en tegen' slavernij discussie. Vermits slavernij werd beschermd door de overheid, was het effectief een kartel, waarbij de praktijk eenvoudiger in stand te houden was dan anderzijds het geval had geweest. Slavernij heeft die centralisering van macht nodig om zo'n wijdverspreid sociaal fenomeen te zijn als het was in de USA. Alweer; zaken zoals de Fugitive slave act komen niet uit de hemel gevallen voor neits, he. Citaat:
Mijn punt is vooral dat een overheid geen noodzakelijke, noch voldoende voorwaarde is om tegen slavernij op te treden - eerder integendeel. Sociale actie, empathie, solidariteit met de desbetreffende slaven lijken me wel voldoende, maar zelfs niet volledig noodzakelijk. Een ander, verwante, issue in Zuid-Amerikaanse landen is de legitimiteit van groot grond bezit om te beginnen. Om Rothbard te citeren: Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 september 2011 om 18:11. |
||||
![]() |
![]() |