Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van het herenigd Nederland moeten worden?
Amsterdam 4 14,29%
Antwerpen 7 25,00%
Brussel 9 32,14%
Den Haag 2 7,14%
Een andere stad 6 21,43%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2004, 23:29   #41
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Een demografische 'evolutie' die door uw dierbaar België op imperialistische wijze georchestreerd werd.
Dat mag u gerust komen bewijzen.

Met evenveel recht beweer ik: een demografische evolutie tot stand gekomen door het wegtrekken van de Nederlandstaligen naar de gebieden buiten Brussel, waardoor er procentueel steeds meer Franstaligen waren - zij bleven over.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 08:04   #42
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Ja, maar als Nederland en Vlaanderen herenigen tot één land, Nederland, met Brussel daarbij. Dan is het de taak van de Vlamingen en Nederlanders om Brussel weer te vernederlandsen door er juist naar toe te trekken. De Fransen zullen ook wel inzien dat wonen in een totaal Nederlands land, waar Frans niet verplicht is etc., geen zin heeft. 8)
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 08:32   #43
ÞjóðríkR
Vreemdeling

Stuur een bericht via Instant Messenger naar ÞjóðríkR Stuur een bericht via MSN naar ÞjóðríkR Stuur een bericht via Yahoo naar ÞjóðríkR
Standaard

Toet me denken aan Milosevic die Serviërs beloonde om in Kosovo te gaan wonen, en zo de Albanese meerderheid proberen tot minderheid te maken - wat overigens niet gelukt is, ook niet met etnische zuiveringen
Maar swat
ÞjóðríkR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 08:45   #44
Vossie
Vreemdeling

Standaard

We proberen hier alleen maar wat te herstellen, niet te veranderen...
Oud 17 juni 2004, 10:31   #45
Master Yoda
Partijlid

Master Yoda's schermafbeelding

Standaard

Brussel is en blijft de hoofdstad van België !
Oud 17 juni 2004, 10:38   #46
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

De franstalige bende (Walen en Franskiljons) is heel wat schuldig aan Vlaanderen. En Brussel teruggeven is het minste wat ze kunnen doen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 10:49   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
De franstalige bende (Walen en Franskiljons) is heel wat schuldig aan Vlaanderen. En Brussel teruggeven is het minste wat ze kunnen doen.
Forget it! A Bruxelles, on parle français!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 11:12   #48
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Citaat:
Natuurlijk wordt er frans gesproken en dat zal nog een tijdje duren. Maar als alle openbare diensten gradueel het frans zullen afschaffen zal dat wel snel veranderen. En dit is ook maar logisch, want in de vlaamse hoofdstad hoort frans niet thuis.
Oud 17 juni 2004, 14:48   #49
ÞjóðríkR
Vreemdeling

Stuur een bericht via Instant Messenger naar ÞjóðríkR Stuur een bericht via MSN naar ÞjóðríkR Stuur een bericht via Yahoo naar ÞjóðríkR
Standaard

Citaat:
U forgot it! A Bruxelles, on parle néerlandais aussi!
ÞjóðríkR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 16:25   #50
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Natuurlijk wordt er frans gesproken en dat zal nog een tijdje duren. Maar als alle openbare diensten gradueel het frans zullen afschaffen zal dat wel snel veranderen. En dit is ook maar logisch, want in de vlaamse hoofdstad hoort frans niet thuis.
U hebt duidelijk geen voeling met de Brusselse, meertalige realiteit.
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 18:15   #51
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
Citaat:

U hebt duidelijk geen voeling met de Brusselse, meertalige realiteit.
Als Brussel verfranst kon worden, dan kan het ook terug vernederlandst worden.
Oud 17 juni 2004, 21:03   #52
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Nee, dat is lekker zuinig! Dan kan je beter bepaalde dingen laten zoals het is.
Je gaat op een uitspraak van me in waarover ik nadrukkelijk heb gezegd dat dat maar een idee is die ik verder niet ter discussie wilde stellen. Wat er in/met Den Haag gebeurd, doet er nu even niet toe. Wel lijkt het me belangrijk dat Brussel de hoofdstad van het herenigd Nederland wordt. Redenen ervoor heb ik in het bericht uiteengezet waar ik dit onderwerp mee heb geopend. Nu je toch op de stelling Den Haag hebt gereageerd, ben ik bereid om deze even toe te lichten.

Als je allerlei internationale instellingen – denk erbij aan de EU en de NAVO – uit Brussel naar Den Haag laat verhuizen (dat kan niet zomaar gebeuren, daarvoor is de instemming van de lidstaten nodig, vandaar dat ik dit onderwerp na deze toelichting toch liever hierbij laat en niet verder wil bespreken), zou dat goed zijn om de volgende redenen:

1. Alle internationale instellingen die nu verspreid zijn over Brussel en Den Haag, worden in één stad geconcentreerd.
2. De vrijgekomen gebouwen van de nationale overheid die in Den Haag (het parlement, de ministeries enz.) kunnen benut blijven.
3. Zo’n oplossing zou Den Haag een mooie kans bieden om (eventueel samengevoegd met Delft, Voorburg-Leidschendam en een tal andere randgemeenten) van een stil dorp in een echte levendige stad te veranderen.
4. De status van de Nederlandse hoofdstad voor Brussel is een stimulans voor een relatief snelle hernederlandsing van de stad, maar als Brussel de zetel van allerlei internationale instellingen blijft, zal dat feit dit proces juist vertragen.

Citaat:
De hoofdstad van Nederland is Amsterdam, daar zitten alle multinationals en de beurs zit er. Het is het economisch centrum van Nederland en als Vlaanderen bij Nederland komt, zal het nog steeds het economisch centrum zijn.
Helemaal mee eens. Laat Amsterdam dan ook het economisch centrum van het land blijven.

Citaat:
Dus lijkt het mij makkelijk om Amsterdam als grootste stad van het land (stadsgewest tel 1,4 miljoen inwoners tegenover 960 duizend in Brussel) dan ook gewoon hoofdstad te houden zonder dat de regering daar gehuisvest moet zijn, momenteel is dat in Nederland ook niet zo en niemand die het erover heeft. Nu het volgende: jij wilt het landelijke bestuur in Brussel en het Europese bestuur in Den Haag! Dan ga je die dingen met elkaar omwisselen, omdat je zo graag wil dat Brussel hoofdstad en de politieke stad van het nieuwe Nederland wordt. Houd het nou vooral makkelijk en niet zo omslachtig en duur. In Den Haag de landelijke politiek en in Brussel de Europese. Zo veranderd er in Nederland niet zoveel en kunnen de vrijkomende gebouwen in Brussel verkocht worden. Misschien is het dan ook een mooi moment om Brussel permanent de stad van het Europees bestuur te maken, want dat verhuizen naar Straatsburg en weer terug is natuurlijk belachelijk!
Het klopt dat Brussel momenteel de hoofdstad is van de EU, maar of het verenigd Europa een lang leven beschoren is, moet nog laten blijken. Het gaat hierbij vooral om de status van Brussel in het Groot-Nederlandse verband. Heb je wel eens van compromissen gehoord? Als ook na de hereniging de economische lakens in Amsterdam uitgedeeld blijven en de politieke in Den Haag, dan hebben de “nieuw-Nederlanders” het gevoel dat ze door “die Hollanders” geregeerd worden en dat zou de angsten bewerkstelligen die velen in het nederlandstalige België hebben. Als het economische centrum in het Noorden blijft en het politieke in het Zuiden, handel je naar billijkheid en bewaar je het evenwicht in het land. Daar komt bij dat Brussel en niet Amsterdam een eeuwenlange hoofdstedelijke traditie heeft. Ook vraag ik me af of je Brussel als "hun" stad moet zien. Je kunt het ook als het Nederlands Berlijn beschouwen en Den Haag als een soort Bonn.

Citaat:
Trouwens, ik lees hier nu wel telkens dat wij Nederlanders jullie over de streep moeten trekken, maar hoe gaan jullie ONS over de streep trekken, niet met voorstellen waarin het huidige Nederland achterland wordt van Vlaanderen.
Ik ben geen (geboren) Nederlander (ik woon hier nog geen twaalf jaar en daarvoor heb ik ook dik halfjaar in Vlaanderen gewoond) nog Vlaming, daarover heb ik me all eerder hier uitgelaten. Ik stel dat de Nederland Vlaanderen net zo hard nodig heeft als Vlaanderen Nederland en dat hun hereniging gunstig is voor alle betrokken partijen (Vlaanderen, Brussel en Nederland) en ze meer voor- dan nadelen zal opleveren. Daarom vind ik het zo belachelijk dat mensen die in zo’n relatief klein gebied wonen dat niet kunnen inzien en hun mening vaak op vooroordelen laten berusten.

Citaat:
Een hereniging kan alleen op basis van gelijkwaardigheid!
Helemaal mee eens. Geef daarom Noord (Amsterdam) de economie en de financiën en Zuid (Brussel) de politiek.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 21:10   #53
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel wordt hoofdstad en op lange termijn volledig nederlandstalig. En als er gezeverd word over rechten van de mens, wat moeten mijn grootouders zeggen die verplicht waren in het frans te studeren. Om maar niet te spreken over de fontsoldaten die sneuvelden omdat ze geen woord frans verstonden. ´t Is misschien al allemaal een tijdje geleden, maar niet vergeten. Revenge is a dish best served cold!
Het is niet verstandig om je door wraakgevoelens te laten leiden in deze kwestie.
Oud 18 juni 2004, 11:37   #54
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Citaat:
Brussel wordt hoofdstad en op lange termijn volledig nederlandstalig. En als er gezeverd word over rechten van de mens, wat moeten mijn grootouders zeggen die verplicht waren in het frans te studeren. Om maar niet te spreken over de fontsoldaten die sneuvelden omdat ze geen woord frans verstonden. ´t Is misschien al allemaal een tijdje geleden, maar niet vergeten. Revenge is a dish best served cold!
Het is niet verstandig om je door wraakgevoelens te laten leiden in deze kwestie.
Geen wraak nemen en onze andere wang toekeren, zeker? Dat doen we al 174 jaar, beste Cunning.
Na 174 jaar vernederd en genekt te zijn, wordt het tijd dat de Vlaamse Leeuw eens zijn klauwen tonen . De franse roedel kan beginnen met hun verontschuldigingen aan te bieden aan het Vlaamse volk voor al het gedane leed.
Oud 18 juni 2004, 12:05   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Geen wraak nemen en onze andere wang toekeren, zeker? Dat doen we al 174 jaar, beste Cunning.
Na 174 jaar vernederd en genekt te zijn, wordt het tijd dat de Vlaamse Leeuw eens zijn klauwen tonen . De franse roedel kan beginnen met hun verontschuldigingen aan te bieden aan het Vlaamse volk voor al het gedane leed.
Euh, Willem, we zijn in 2004. We kijken naar de toekomst, niet naar het verleden. 8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2004, 12:33   #56
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Euh, Willem, we zijn in 2004. We kijken naar de toekomst, niet naar het verleden. 8)
Dat doe ik ook, samen met 1 miljoen vlamingen
Oud 18 juni 2004, 16:01   #57
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je verontschuldigingen wilt horen, kun je nog heel lang wachten. En trouwens, wat heb je liever: verontschuldigingen of Brussel? Als je het laatste wilt, moet je ophouden met je uitspraken over wraak en zo. Daar krijg je de Brusselaars niet mee. Je moet ze juist de voordelen laten inzien van de situatie waarin hun stad de hoofdstad van onafhankelijk Vlaanderen (of beter nog - van Nederland) wordt. Hoe je het wendt of keert, zijn hun stemmen hard nodig voor de goede beslissing.
Oud 19 juni 2004, 18:32   #58
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je allerlei internationale instellingen – denk erbij aan de EU en de NAVO – uit Brussel naar Den Haag laat verhuizen (dat kan niet zomaar gebeuren, daarvoor is de instemming van de lidstaten nodig, vandaar dat ik dit onderwerp na deze toelichting toch liever hierbij laat en niet verder wil bespreken), zou dat goed zijn om de volgende redenen:

1. Alle internationale instellingen die nu verspreid zijn over Brussel en Den Haag, worden in één stad geconcentreerd.
2. De vrijgekomen gebouwen van de nationale overheid die in Den Haag (het parlement, de ministeries enz.) kunnen benut blijven.
3. Zo’n oplossing zou Den Haag een mooie kans bieden om (eventueel samengevoegd met Delft, Voorburg-Leidschendam en een tal andere randgemeenten) van een stil dorp in een echte levendige stad te veranderen.
4. De status van de Nederlandse hoofdstad voor Brussel is een stimulans voor een relatief snelle hernederlandsing van de stad, maar als Brussel de zetel van allerlei internationale instellingen blijft, zal dat feit dit proces juist vertragen.
Even reageren op de punten 1 en 2...
Andersom idem dito... misschien nog wel efficienter. In Den Haag zit nu het Europese Gerechtshof en het Nederlands bestuur. In Brussel zit de Europese bestuur en het bestuur van het gewest Brussel. Als Vlaanderen en Nederland weer één worden, dan komt het bestuur van het gewest Brussel te vervallen en is er dus plek voor het Europese Gerechtshof. In Den Haag is er daardoor ruimte voor een bredere politiek oid.

Kijk, als de EU er niet meer zal zijn, dan kan ik er best in komen dat Brussel dan de politieke stad wordt van Nederland. Maar daarbij hoeft het niet meteen hoofdstad te worden, want dat is in Nederland met Den Haag nu ook zo en dat gaat hartstikke goed! 8)
Wie zegt dat Den Haag nu geen levendige stad is? Ik zeg niet dat het er net zo gezellig is als in Amsterdam bijvoorbeeld, maar als je dit tegen de Hagenezen zelf zegt, dan meppen ze je neer...
Brussel als hoofdstad is idd een stimulering voor de vernederlandsing, maar in Nederland zal het eerder een de-stimulering zijn om tot een hereniging te komen...
Oud 20 juni 2004, 16:14   #59
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Even reageren op de punten 1 en 2...
Andersom idem dito... misschien nog wel efficienter. In Den Haag zit nu het Europese Gerechtshof en het Nederlands bestuur. In Brussel zit de Europese bestuur en het bestuur van het gewest Brussel. Als Vlaanderen en Nederland weer één worden, dan komt het bestuur van het gewest Brussel te vervallen en is er dus plek voor het Europese Gerechtshof. In Den Haag is er daardoor ruimte voor een bredere politiek oid.
Ik heb hierover nagedacht en ik vind het op zich een zinnig voorstel. Ik heb zelf de oplossing met Brussel als de hoofdstad van het herenigd Nederland (niet alleen een nominale, maar ook de daadwerkelijke politieke hoofdstad) bedacht omdat ik dacht dat Brussel ermee sneller gewonnen kon worden voor Groot-Nederland en dus ook voor Vlaanderen dan als je ze de status van de hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen in het vooruitzicht biedt. Met andere woorden, zou je er twee vliegen in een klap mee kunnen slaan, of eigenlijk drie, want dat zou de hernederlandsing van Brussel ook in de hand werken. Maar op zich zou jouw voorstel ook kunnen werken. Er zou in dat geval wel aan één belangrijke voorwaarde voldaan moeten worden: je zou hiervoor zowel Brussel als Vlaanderen mee moeten krijgen. Ik heb toch het idee dat jij als Nederlander (misschien zelfs Hollander) een paar dingen over het hoofd ziet. Ik je er graag even op wijzen zonder bang te zijn dat ik wordt beschuldigd van partijdigheid: ik ben tenslotte maar een genaturaliseerde Nederlander en ook geen geboren Belg. Als de Brusselaars en de Vlamingen van tevoren te horen krijgen dat Den Haag onder alle omstandigheden de regerings- en parlementszetel wordt van het herenigd Nederland en Amsterdam de zetel van de Nederlandsche Bank en de nominale hoofdstad van het land en dat er niet over valt te onderhandelen, kan ik je verzekeren dat dat in hun ogen meer op Hollandse bezetting lijkt dan op een hereniging. Zowel Den Haag als Amsterdam liggen tenslotte niet alleen in Nederland, maar ook in Holland. Je zou de Vlamingen en de Brusselaars het gevoel moeten geven dat zij ook in het herenigde land zullen meetellen. En zeg maar niet dat de hereniging niet hoeft van je als ze in deze kwestie dwars gaan liggen. Deze hereniging is niet alleen goed voor Zuid, maar ook voor Noord om zoveel redenen: politieke, economische, culturele, omwille van wetenschapsontwikkeling en noem maar op. En, als het goed is, zouden wij met z’n allen ervan kunnen profiteren.

Dus, nogmaals, jouw voorstel is alleen goed als Brussel en Vlaanderen ermee akkoord gaan. Anders zou toch een andere oplossing bedacht moeten worden.

Citaat:
Wie zegt dat Den Haag nu geen levendige stad is? Ik zeg niet dat het er net zo gezellig is als in Amsterdam bijvoorbeeld, maar als je dit tegen de Hagenezen zelf zegt, dan meppen ze je neer...
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Als je van de drie steden (Brussel, Amsterdam en Den Haag) er een moet opnoemen die het meeste aan mijn beeld van een echte stad voldoet, dan is dat zeker Brussel en niet de andere twee. Ik weet niet hoe vaak jij naar Brussel bent geweest en hoe bereisd je überhaupt bent. Maar goed, ieder zijn mening, hè.
Oud 20 juni 2004, 16:27   #60
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

HASSELT !
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be