Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2011, 13:10   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
The best of Jesus ?
Lijkt mij wel iets cool om ne film van te maken, ...

JC's puberjaren, een highschool comedy die zich afspeelt in het jaar 0

JC met zijn eerste lief, Simon Petrus die aan de wiet of drank geraakt, Johannes die in ware surf style over het meer van galielea scheurt, en daarbij alles pakt wat een rok draagt, (in die tijd dus ook mannen ) en de Arme Jozef die JC steeds kan gaan redden, of de mensen kan uitleggen waarom hij zijn devine forces, heeft misbruikt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:17   #42
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou best kunnen. Maar hij sprak waarschijnlijk zo goed geen latijn gelijk Bart.
Er waren nog geen paters om het hem aan te leren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:22   #43
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Er waren nog geen paters om het hem aan te leren.
Ik dacht dat de paters het geleerd hadden aan de Jules 57 voor Christus.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:27   #44
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Wie dacht dat Léonard na de hetze rond zijn uitspraak "aids is een vorm van gerechtigheid" zijn lesje wel zou geleerd hebben, komt van een kale reis thuis. Dit creatuur blijft er in slagen om mensen (deze keer dan nog zijn eigen mensen) tegen hem en zijn sekte in het harnas te jagen.

Uiteindelijk kan ik dat alleen maar toejuichen. Die idioot heeft in zijn eentje al meer voor de ontkerkelijking en de afbrokkeling van het katholicisme gedaan, dan alle atheïsten samen.

En terzijde: godsdienstonderricht hoort sowieso niet thuis in het onderwijs. Wie zijn kind wil indoctrineren met religieuze prietpraat, moet dat maar in zijn vrije tijd en op eigen kosten doen.
Juist, alleen zal het nooit lukken om die prietpraat uit het onderwijs te krijgen. Reden is simpel : als inrichtende macht is de katholieke vleugel de grootste, en werkt zij met een grote autonomie. De subsidiëring mag dan nog 100% zijn, op vlak van inhoud bepaalt het net zelf wat ze geven. Het lijkt me onhaalbaar om pakweg Mieke Van Hecke te overtuigen om godsdienst optioneel te maken in haar eigen net.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:29   #45
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Juist, alleen zal het nooit lukken om die prietpraat uit het onderwijs te krijgen. Reden is simpel : als inrichtende macht is de katholieke vleugel de grootste, en werkt zij met een grote autonomie. De subsidiëring mag dan nog 100% zijn, op vlak van inhoud bepaalt het net zelf wat ze geven. Het lijkt me onhaalbaar om pakweg Mieke Van Hecke te overtuigen om godsdienst optioneel te maken in haar eigen net.
Dat is niet de schuld van het katholieke kerk, dat is de schuld van andere strekkingen die het niet nodig vonden onderwijs in te richten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:42   #46
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is niet de schuld van het katholieke kerk, dat is de schuld van andere strekkingen die het niet nodig vonden onderwijs in te richten.
Neen, wel omdat we zo lomp zijn geweest om de schoolstrijd te verliezen... De goede vlaming stuurde zijn kindekens liever massal naar 't collgege dan naar 't atheneum. Kwaliteitsonderwijs weet je wel. En nu dertig jaar later maar klagen dat al die pastoors-leraars knaapjes graag in de reet naaiden.

Zou monseigneur Leonard dat laatste ook een vorm van immanente rechtvaardigheid vinden ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:49   #47
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vraag is dan wat katholicisme juist inhoudt en vooral wie dat dit bepaalt.
Dat is niet echt een vraag. Dat wordt bepaald door het Vaticaans Concilie en kan inderdaad veranderen. Het is dus niet zozeer de paus die veranderingen aan de "regels" in zijn eentje beslist, maar een hele bende theologen. Over echtscheiding:

http://www.newadvent.org/cathen/05054c.htm

Pauselijke bullen kunnen ook bepaalde regels veranderen of onderstrepen.

Verder ben ik het wel eens met AdrianHealey: als de regels van de club niet bevallen, dan hoef je er natuurlijk niet bij te blijven. De houding van sommigen dat hun katholicisme een of andere onontkoombaar natuurlijk fenomeen is, lijkt mij nogal onnozel. Ik wil nog aannemen dat een bepaalde vorm van religiositeit een gevolg is van bepaalde niet te veranderen structurele eigenschappen van de hersenen, maar dat die hele poppenkast in Rome daar een deel van zou uitmaken lijkt mij bijzonder sterk.

Echter, hoewel ik Leonard alleen maar kan aanmoedigen in zijn rechte lijn, vind ik niet dat de gemeenschap daar financieel voor moet opdraaien. Bovendien lijkt mij het weigeren van leerkrachten (werknemers dus) louter op basis van bijvoorbeeld hun burgerlijke stand een duidelijke schending van de discriminatiewetgeving.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 13:52   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De Katholieke kerk zou veel minder dogmatisch moeten denken, ...

Ze zouden dan best God afschaffen bedoel je,

Citaat:
ik ben katholiek, maar geen pilarenbijter en al helemaal gene fundamentalistische zot

Wie is er het minst katholiek ?

De vrouw die voorleest in de kerk, maar ongelukkig is met hare vent omdat die haar behandelt als een sloor en ondertussen zelf veelvuldig op cafe zit.

of de brave huisvader die alle weken trouw in de mis zit, op zijn knietjes de hostie ontvangt, maar thuiskomt zijn vrouw afklopt, met de buurvrouw gaat neuken maar ondertussen wel "gelukkig" getrouwd blijft...

wel als ik Sint-Pieter was, ik zou het godverdomme wel weten...
De zondaar die berouw toont is de beste Christen, als ik het me goed herinner. In uw voorbeeld dus de tweede denk ik.
Oud 12 oktober 2011, 13:53   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Neen, wel omdat we zo lomp zijn geweest om de schoolstrijd te verliezen... De goede vlaming stuurde zijn kindekens liever massal naar 't collgege dan naar 't atheneum. Kwaliteitsonderwijs weet je wel. En nu dertig jaar later maar klagen dat al die pastoors-leraars knaapjes graag in de reet naaiden.

Zou monseigneur Leonard dat laatste ook een vorm van immanente rechtvaardigheid vinden ?
Zoals jij het uitlegt hebben de mensen die hun kinderen naar het college stuurden bewust gekozen om hun kinderen in hun reet te laten pakken.

Ik meen dat dit er wat over is.
Oud 12 oktober 2011, 14:04   #50
subocaj

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat de paters het geleerd hadden aan de Jules 57 voor Christus.
Ja geprobeerd, maar hij leek teveel op onze prins, troonopvolger.
Oud 12 oktober 2011, 14:14   #51
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
... godsdienstonderricht ...
is kindermishandeling, en van de grofste soort.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 14:24   #52
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ze zouden dan best God afschaffen bedoel je,

De zondaar die berouw toont is de beste Christen, als ik het me goed herinner. In uw voorbeeld dus de tweede denk ik.
Inderdaad, op voorwaarde dat hij zijn zonden biecht, en hij de absolutie krijgt, (nog zo een dogmatisch iets... )

Maar als je dat los van alle dogma's bekijkt, ... ?
Oud 12 oktober 2011, 14:35   #53
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Waarom niet? Hoe zou je hem anders moeten nemen, semi-letterlijk? Half en half? Hier en daar een mooie passage meenemen en de minder mooie voor het gemak maar links laten liggen? Dat is volgens mij niet de bedoeling, maar is ook precies de reden waarom het geloof zich de laatste 100 jaar overeind heeft kunnen houden : met veel kunst en vliegwerk.
Dus jij gelooft het verhaal van Adam en Eva en ontkent de evolutieleer ?
Jij gelooft echt het verhaal van de vermenigvuldiging van het brood en de vissen ? Jij gelooft dat Jezus op water kon lopen ?

Nog nooit van beeldspraak gehoord ? Dit maakt dan ook dat je de bijbel moet interpreteren. Slaafs alles letterlijk opvolgen zonder na te denken, lijkt wat op de stelling "befehl ist befehl".
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 14:43   #54
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Jij gelooft echt het verhaal van de vermenigvuldiging van het brood en de vissen ? Jij gelooft dat Jezus op water kon lopen ?

Nog nooit van beeldspraak gehoord ? Dit maakt dan ook dat je de bijbel moet interpreteren. Slaafs alles letterlijk opvolgen zonder na te denken, lijkt wat op de stelling "befehl ist befehl".
Tis dat wat Dutroux deed, en al die pasters ook doen he,

"Laat de kinderen tot mij komen... "
Oud 12 oktober 2011, 14:53   #55
subocaj

Standaard

Het zal wel zijn dat hij tegen een scheiding is. Behalve als het gaat om de scheiding tussen Kerk en Staat.
Oud 12 oktober 2011, 15:03   #56
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zoals jij het uitlegt hebben de mensen die hun kinderen naar het college stuurden bewust gekozen om hun kinderen in hun reet te laten pakken.

Ik meen dat dit er wat over is.
Zelfs als smeerden ze de kinderen in met stront.
Er waren er altijd die zeiden: "Ja maar het was wel betere stront!"

Durf jij met je hand op het hart zeggen dat er vroeger niemand wist wat er in die vrome middens gebeurde?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 15:06   #57
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht

De mirakels die Jezus opvoerde zijn katholieke dogma's, niks te beeldspraak.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 15:07   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is niet echt een vraag. Dat wordt bepaald door het Vaticaans Concilie en kan inderdaad veranderen. Het is dus niet zozeer de paus die veranderingen aan de "regels" in zijn eentje beslist, maar een hele bende theologen. Over echtscheiding:

http://www.newadvent.org/cathen/05054c.htm

Pauselijke bullen kunnen ook bepaalde regels veranderen of onderstrepen.

Verder ben ik het wel eens met AdrianHealey: als de regels van de club niet bevallen, dan hoef je er natuurlijk niet bij te blijven. De houding van sommigen dat hun katholicisme een of andere onontkoombaar natuurlijk fenomeen is, lijkt mij nogal onnozel. Ik wil nog aannemen dat een bepaalde vorm van religiositeit een gevolg is van bepaalde niet te veranderen structurele eigenschappen van de hersenen, maar dat die hele poppenkast in Rome daar een deel van zou uitmaken lijkt mij bijzonder sterk.

Echter, hoewel ik Leonard alleen maar kan aanmoedigen in zijn rechte lijn, vind ik niet dat de gemeenschap daar financieel voor moet opdraaien. Bovendien lijkt mij het weigeren van leerkrachten (werknemers dus) louter op basis van bijvoorbeeld hun burgerlijke stand een duidelijke schending van de discriminatiewetgeving.
Ik heb ook geen probleem met de strengheid van Leonard, uiteindelijk weet ge wat ge eraan hebt.

Maar de zever die in Rome verkocht wordt, en die hij dan doorverkoopt, dat is er wel over, dat is ook wat ik bedoel met de dogmatische ideen die de paus kan opleggen, (AIDS verhaal, celibaat etc... )

Waarom zou een gescheiden leerkracht geen godsdienstles kunnen geven, ... ? dan kan een ongetrouwde die vrolijk in het rond vogelt dat ook niet, en dan kan een getrouwde die op regelmatige basis zijn kinderen afklopt dat ook niet.

Wat verder die beleving of geloof betreft, het is belangrijker om in de geest van te leven, kortom uw manieren te houden en uw naaste niet te veel te kloten, dan u aan al die regeltjes te houden.
Oud 12 oktober 2011, 15:17   #59
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik heb ook geen probleem met de strengheid van Leonard, uiteindelijk weet ge wat ge eraan hebt.

Maar de zever die in Rome verkocht wordt, en die hij dan doorverkoopt, dat is er wel over, dat is ook wat ik bedoel met de dogmatische ideen die de paus kan opleggen, (AIDS verhaal, celibaat etc... )

Waarom zou een gescheiden leerkracht geen godsdienstles kunnen geven, ... ? dan kan een ongetrouwde die vrolijk in het rond vogelt dat ook niet, en dan kan een getrouwde die op regelmatige basis zijn kinderen afklopt dat ook niet.

Wat verder die beleving of geloof betreft, het is belangrijker om in de geest van te leven, kortom uw manieren te houden en uw naaste niet te veel te kloten, dan u aan al die regeltjes te houden.
Je bedoelt dus leven gelijk onze "Christelijke" CD&V-ers. Dan komt alles goed.
Oud 12 oktober 2011, 15:19   #60
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je bedoelt dus leven gelijk onze "Christelijke" CD&V-ers. Dan komt alles goed.
Wel eigenlijk zijn dat fariziers hé, ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be