Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2011, 15:04   #41
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Goeie vraag, dat is niet eenduidig. Vlaams is een democratie aan ideeën.
Er zijn mensen die mbt sommige onderwerpen eerder rechts zullen denken en mbt andere onderwerpen eerder links. Op sommige vlakken zal je meer gelijkgestemd zijn met een Waal dan met een Vlaming mbt voorkeuren, smaken, afkeuren, politieke overtuigingen over het inrichten een samenleving enz. Op andere gebieden kan je het dan wel weer wel beter vinden met iemand uit hetzelfde dorp.

Het is is jezelf veel te makkelijk maken door aan het label 'Vlaming' één soort denken en handelen te koppelen. Te gemakkelijk en onrecht doen aan de complexiteit aan identiteiten van "je eigen volk". Het simplificeert de werkelijkheid.

Denken en overtuigingen zijn niet regiogebonden. Ze houden zich niet aan een grens of binden zich niet aan een grond.

En uiteindelijk zal zich dat wreken omdat je een onrealistische politiek voert. Niet gebaseerd op de werkelijkheid, maar een wensdenken in je eigen hoofd dat je projecteert op de werkelijkheid. Als zou het gaan om één volk, één denken.

Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:17.
Beno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 15:10   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Deze draad is puur goud!

Heel vermakelijk.
Oud 21 oktober 2011, 15:21   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beno Bekijk bericht
Zoals Pelgrim terecht zegt: die Vlaamse beweging is in werkelijkheid helemaal niet Vlaams en ze beweegt nauwelijks.
Ik heb nergens gezegd dat ze niet Vlaams is. Uiteraard is ze Vlaams.

Dat vind ik eigenlijk ook een probleem: ze is Vlaams. Wat mij betreft zou ze beter Nederlands zijn.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 21 oktober 2011 om 15:21.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 15:22   #44
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik heb nergens gezegd dat ze niet Vlaams is. Uiteraard is ze Vlaams.

Dat vind ik eigenlijk ook een probleem: ze is Vlaams. Wat mij betreft zou ze beter Nederlands zijn.
2
Oud 21 oktober 2011, 15:23   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Ik ook. Maar om diezelfde reden moet de opstarter van deze draad geen schrik hebben.

Ik heb al ooit eens in een discussie op politics het probleem aangehaald van links en rechts in de Vlaamse Beweging.

De weigering om één beweging te vormen komt steeds van links. Rechts heeft geen enkel probleem om enkele gezamenlijke thema's als basis te nemen. Links wijst deze uitnodiging steeds af met belachelijke argumenten.

Voorbeeld daarvan is de IJzerbedevaart waar de mensen van de IJzerwake elk jaar opnieuw een uitnodiging tot verzoening sturen die wordt afgewezen door de Spiritisten. Nog een voorbeeld is de VVB doortocht van die linkse voorzitter waarvan ik de naam nu even kwijt ben. Die wilde een linkse VVB ipv een neutrale VVB waar mogelijk rechtse individuen inzaten. En zo blijven we bezig natuurlijk.
De 'voorstellen' van rechts komen er steeds op neer dat links zijn bek moet houden.

Ik heb het al meermaals voorgesteld: laat VB of N-VA alle niet communautaire programmapunten afzweren en de eenheid is een feit. Ik zie echter geen enkele reden waarom ik moet stemmen op of militeren voor een partij of organisatie die in zowat alles behalve het communautaire mijn tegenpool is.
Oud 21 oktober 2011, 15:25   #46
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is is jezelf veel te makkelijk maken door aan het label 'Vlaming' één soort denken en handelen te koppelen.
Net wat jij doet in je openingspost dus.

De 'rechtse' flaminganten eisen niet de term 'Vlaams' op natuurlijk. Ze eisen zelfs de Vlaamse Leeuw niet op. Dan heb je duidelijk het één en ander gemist!
Oud 21 oktober 2011, 15:27   #47
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De 'voorstellen' van rechts komen er steeds op neer dat links zijn bek moet houden.
Toon dat dan eens aan met wat bewijzen? Wanneer moet links hun 'bek' houden?
Oud 21 oktober 2011, 15:34   #48
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Wat eigenlijk de wereld ten goede zou komen is dat men naar een gemeenschappelijke wereldtaal evolueert. Zodat die vlaggen overbodig worden.

Vroeger waren we dorpsgemeenschappen, die evolueerden naar steden en landen. We ontdekten andere dorpsgemeenschappen die ook naar steden en landen evolueerden. Nu de wereld elkaar ontmoet zijn de vlaggen overbodig geworden.

Rest ons enkel nog een taal, een wereldgemeenschap te vormen.

We verliezen onze eigen taal en cultuur, maar winnen er een wereld mee bij.

Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:39.
Oud 21 oktober 2011, 15:38   #49
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel, in dat geval miskent u de feiten.
Voor wie neemt u mij in feite?
Oud 21 oktober 2011, 15:39   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een indeling van politieke belangen van mensen die Fransspreken tegenover belangen van mensen die Nederlands spreken is een opgedrongen onderhandelingskader, opgelegd door Vlaamse separatisten. Een politieke minderheid in ons Belgenlandje.
Daar ben je helemaal mis, he vriend. Historisch zijn het de Franstaligen die in België de Apartheid hebben ingevoerd, omdat ze het niet zagen zitten in de Etat Belgo-Flamand door vader Eyskens bestuurd om wat orde op zaken te krijgen (jaren 60).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 15:40   #51
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Bert Deckers, ik had mijn post gewijzigd, excuses.
Wat bedoelt u?

Wat ik wil zeggen is dus:

Het taalprobleem is het grote probleem, overal ter wereld.

Wat eigenlijk de wereld ten goede zou komen is dat men naar een gemeenschappelijke wereldtaal evolueert. Zodat die vlaggen overbodig worden.

Een politiek neutrale taal zoals Esperanto zou het kunnen doen.

Vroeger waren we dorpsgemeenschappen, die evolueerden naar steden en landen. We ontdekten andere dorpsgemeenschappen die ook naar steden en landen evolueerden. Nu de wereld elkaar ontmoet zijn de vlaggen overbodig geworden.

Internetfora zoals Youtube zijn daar een voorbeeld van. Gelijkgezinden, ongeacht afkomst vinden elkaar en leveren commentaar op elkaar.
De regio is ondergeschikt aan de visie, de vrije mening, de commentaar. Voorkeur en smaak zijn niet regiogebonden op internet.

Jongeren vinden elkaar, subgroepen jongeren vinden elkaar.
Het Engels is de gemeenschappelijke taal op deze vrije fora.

We verliezen onze eigen taal en cultuur daardoor, maar winnen er een wereld mee bij.

Trouwens, we zijn onze eigen taal nu al verloren, want het Algemeen Nederlands is een kunsttaal die de vorming van dialecten tot een natuurlijke regionale taal die zich afsplitst van andere talen, verhindert.

Waarom geen betere kunsttaal verzinnen voor de wereld, zodat nationalisme onnodig wordt.

Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:55.
Oud 21 oktober 2011, 15:44   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal en cultuur zijn de dingen waar echte Vlaams-nationalisten van wakker liggen, ik niet. Mijn vraag is veel pragmatischer: welke bestuurlijke meerwaarde heeft "Belgie" boven "Vlaanderen" ? Antwoord: een negatieve: meer kosten, veel moeilijker tot beslissingen komen, en die beslissingen moeten delen met anderen die helemaal de andere kant uit gaan. Moeten we het dan doen voor de sympathie ? Niet veel van te merken. Voor 't geld ? Het kost ons bergen geld. Voor de grondstoffen ? Voor het bier ?

Welke meerwaarde heeft "bestuurlijk Belgie" voor de gemiddelde Vlaming ?

Wat brengt het hem op (niet alleen geldelijk, maar op gelijk welk vlak) ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 15:46   #53
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Politiek gaat in eerste instantie om ideologieën, om morele principes. Daarin mag je nooit pragmatisch zijn, ongeacht de omstandigheden.

Wat voor morele of ethische principes wil je hooghouden wanneer je keuzes maakt, daarover gaat politiek.

Wie pragmatisch is mbt principes, is apolitiek.

Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:49.
Oud 21 oktober 2011, 15:48   #54
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal en cultuur zijn de dingen waar echte Vlaams-nationalisten van wakker liggen, ik niet
Het feit is dat het Algemeen Nederlands ook een kunsttaal is die opgelegd wordt aan een hele regio, ookal denkt men dat Vlaams = Nederlands. Nederlands is een kunsttaal die kunstmatig opgelegd wordt via onderwijs om een cultuur aan regio's op te leggen die zich onderscheidt van plaatselijke dialecten of plaatselijke cultuurvorming.

Waarom dus geen uniforme wereldtaal? Nationalisme is taalgebonden en lokt nationalisme uit. Een wereldtaal, waar internet als wereldgemeenschap nu al de contouren voor aanreikt, zou nationalismen overal ter wereld overbodig maken. ER zou een internationalisme als nationaliteit ontstaan.

Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:51.
Oud 21 oktober 2011, 15:56   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Toon dat dan eens aan met wat bewijzen? Wanneer moet links hun 'bek' houden?
Zowat elk voorstel komt er op neer dat wij braafjes op N-VA of VB moeten stemmen.
Inhoudelijke kritiek op wat voor zever die partijen soms verkondigen is volstrekt uit den boze want we moeten eendrachtig zijn.
Oud 21 oktober 2011, 15:58   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ervaren Esperantist kan ik je wel verzekeren dat dit volslagen onzin is. Ik kom vaak in contact met andere talen en culturen (ik versta er wellicht veel meer dan jij als zelfverklaard internationalist) en vind dat net een rijkdom die moet beschermd worden. Uw imperialisme is het tegendeel van internationalisme. Absoluut geen respect voor de diversiteit die kenmerkend is voor de mensheid.
Oud 21 oktober 2011, 16:02   #57
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

wat veel rechtsen vergeten is dat het juist door de linksen komt dat

vb
ik als vrouw kan gaan stemmen, dat jij als man, niet moet betalen om te stemmen, dat er uberhaupt hier een democratie heerst, dat zelfs de taalstrijd is begonnen met de linkse ideologie. en dat nog minder dan 100 jaar geleden.

en dan nog blijven zagen over de linkse ideologie. grappig en zielig tegelijkertijd

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 21 oktober 2011 om 16:04.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 16:04   #58
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat u niet vangen met de de illusie dat Vlaamsnationalisme ook maar iets te maken zou hebben met het Vlaamse volk of als een variant hoeft gezien te worden van Belgisch nationalisme bijvoorbeeld.

Vlaamsnationalisme is een politieke ideologie, geen nationalisme van het Vlaamse volk. Het Vlaamse volk brult immers niet op dit moment en vindt het momenteel niet het geschikte moment om te klauwen of vlaggen boven te halen.
De Leeuw heeft het goed en heeft zin in onderhandelingen met andere volkeren.

Ultra-rechtse minderheidsgroepen in Vlaanderen kleven de term 'Vlaamsnationalisme' op hun gedachtengoed en willen bij het Vlaamse volk hun denken opleggen, doordat zij voor het hele volk kunnen spreken en de schijn ophouden dat de Leeuw brult en klauwt.

De leeuw brult helemaal niet, maar wil momenteel nog spelen met de Waalse haan. De Leeuw is gerust en heeft het over het algemeen goed. Het gaat het volk momenteel voor de wind.

De Leeuw van Vlaanderen is in deze vredige tijden nog links, tolereert heel wat, is verdraagzaam, denkt centrum rechts en kent hier en daar extreme meningen. Echt Vlaams nationalisme vandaag, is dus een bonte kleur aan visies en meningen.

Zij die spreken, brullen en zingen voor het volk, als minderheidsdenkers, ipv dat hele volk zelf deze ideeën brult en zingt, zij doen het volk zelf onrecht aan.

Het echte gebrul moet vanuit het Vlaamse volk komen. Van binnenuit. Van onderuit. Wat nu niet gebeurt.

Als er in deze tijden al eens een groepje de leeuwenvlaggen (onterecht) draagt, komt er een man en en paardekop opdagen van het hele volk.

Als de Vlaamse Leeuw echt brult, dan staan de straten en pleinen vol. Dan ziet het zwart van het volk. Dan brult het volk.

Nu zouden sommige politieke stromingen de Leeuw graag zien brullen tegen de Waalse haan. Maar geen haan die er naar kraait, op dit moment. Omdat er geen reden tot gebrul is. De Leeuw heeft het goed. De Vlaming heeft het goed.

Terwijl de Leeuw zich afvraagt wat hij aan deze enkelingen heeft die het volksgevoel van deze tijd helemaal fout weegeven en zelfs misbruiken voor eigen zaak.

Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe;
Met vuur in 't oog, met woede springt hij den vijand toe.
Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk
En zegepralend grijnst hij op 's vijands trillend lijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Vlaamse_Leeuw
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 16:14   #59
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
wat veel rechtsen vergeten is dat het juist door de linksen komt dat

vb
ik als vrouw kan gaan stemmen, dat jij als man, niet moet betalen om te stemmen, dat er uberhaupt hier een democratie heerst, dat zelfs de taalstrijd is begonnen met de linkse ideologie. en dat nog minder dan 100 jaar geleden.

en dan nog blijven zagen over de linkse ideologie. grappig en zielig tegelijkertijd
Dat is zo. De vrijheden en rechten van mensen kwamen dankzij links.
Oud 21 oktober 2011, 16:20   #60
Beno
Burger

Beno's schermafbeelding

Standaard

Kijk, het is een kwestie van kiezen. Ofwel ga je een wereldtaal spreken, leven en schrijven en verklaar je de andere talen geleidelijk (doorheen de tijd) als rijke dode talen (zoals het latijn of het oud-Grieks). Waardoor je de komende generaties een wereld cadeau doet en hen gestrijd rond taalgrenzen en taalgebieden bespaart. Wat een enorme winst zou zijn. Ik hoor mijn kleinkinderen nu al op de gang juichen wanneer ik hen dat vooruitzicht geef.

Niemand kan een tweede, derde of vierde taal even goed spreken en begrijpen, dan hoe men spreekt in de eigen moedertaal. Een taal zit vaak vol subtiele nuances en eigenheden. Een tweede taal kan je nooit zoals je moedertaal spreken.

Vandaar dat aan volgende generaties het Engels of een kunsttaal als moedertaal kan aangeleerd worden. Ok, je verklaart de oorspronkelijke taal dan als uitstervend en uiteindelijk dood, maar het voordeel is: je vergroot de groep mensen waarmee je affiniteit kan hebben, omdat je 'hun taal spreekt'.

Dat is een keuze die je maakt.

Een wereldtaal zal trouwens een veel rijkere taalcultuur aan literatuur, poëzie en vocabularium met zich meebrengen omdat men het overal spreekt en leeft. Vele woorden en begrippen zullen er in onder worden gebracht.
De taalrijkdom zal groter zijn dan nu van elke taal afzonderlijk.

Een wereldtaal die het wereldvolk als zelfde taal spreekt, leeft en schrijft zal meer rijkdom aan literatuur, kunst en poëzie voorbrengen dan elke taal afzonderlijk ooit heeft kunnen doen. Omdat meer mensen ermee leven, het spreken en schrijven.

De armoede van een kleine gemeenschapstaal wordt dan vervangen door universele rijkdom van een wereldtaal, die alleen maar voordelen heeft.

Komende generaties zullen elkaar begrijpen ipv taalgrenzen moeten betwisten.
Dat spaart een hoop aan spraakverwarring waarrond grensconflicten ontstaan.

Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 16:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be