![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() Goeie vraag, dat is niet eenduidig. Vlaams is een democratie aan ideeën.
Er zijn mensen die mbt sommige onderwerpen eerder rechts zullen denken en mbt andere onderwerpen eerder links. Op sommige vlakken zal je meer gelijkgestemd zijn met een Waal dan met een Vlaming mbt voorkeuren, smaken, afkeuren, politieke overtuigingen over het inrichten een samenleving enz. Op andere gebieden kan je het dan wel weer wel beter vinden met iemand uit hetzelfde dorp. Het is is jezelf veel te makkelijk maken door aan het label 'Vlaming' één soort denken en handelen te koppelen. Te gemakkelijk en onrecht doen aan de complexiteit aan identiteiten van "je eigen volk". Het simplificeert de werkelijkheid. Denken en overtuigingen zijn niet regiogebonden. Ze houden zich niet aan een grens of binden zich niet aan een grond. En uiteindelijk zal zich dat wreken omdat je een onrealistische politiek voert. Niet gebaseerd op de werkelijkheid, maar een wensdenken in je eigen hoofd dat je projecteert op de werkelijkheid. Als zou het gaan om één volk, één denken. Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze draad is puur goud!
Heel vermakelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat vind ik eigenlijk ook een probleem: ze is Vlaams. Wat mij betreft zou ze beter Nederlands zijn. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 21 oktober 2011 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 2
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het al meermaals voorgesteld: laat VB of N-VA alle niet communautaire programmapunten afzweren en de eenheid is een feit. Ik zie echter geen enkele reden waarom ik moet stemmen op of militeren voor een partij of organisatie die in zowat alles behalve het communautaire mijn tegenpool is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De 'rechtse' flaminganten eisen niet de term 'Vlaams' op natuurlijk. Ze eisen zelfs de Vlaamse Leeuw niet op. Dan heb je duidelijk het één en ander gemist! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Toon dat dan eens aan met wat bewijzen? Wanneer moet links hun 'bek' houden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Burger
|
![]() Wat eigenlijk de wereld ten goede zou komen is dat men naar een gemeenschappelijke wereldtaal evolueert. Zodat die vlaggen overbodig worden.
Vroeger waren we dorpsgemeenschappen, die evolueerden naar steden en landen. We ontdekten andere dorpsgemeenschappen die ook naar steden en landen evolueerden. Nu de wereld elkaar ontmoet zijn de vlaggen overbodig geworden. Rest ons enkel nog een taal, een wereldgemeenschap te vormen. We verliezen onze eigen taal en cultuur, maar winnen er een wereld mee bij. Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Voor wie neemt u mij in feite?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ben je helemaal mis, he vriend. Historisch zijn het de Franstaligen die in België de Apartheid hebben ingevoerd, omdat ze het niet zagen zitten in de Etat Belgo-Flamand door vader Eyskens bestuurd om wat orde op zaken te krijgen (jaren 60).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Burger
|
![]() Bert Deckers, ik had mijn post gewijzigd, excuses.
Wat bedoelt u? Wat ik wil zeggen is dus: Het taalprobleem is het grote probleem, overal ter wereld. Wat eigenlijk de wereld ten goede zou komen is dat men naar een gemeenschappelijke wereldtaal evolueert. Zodat die vlaggen overbodig worden. Een politiek neutrale taal zoals Esperanto zou het kunnen doen. Vroeger waren we dorpsgemeenschappen, die evolueerden naar steden en landen. We ontdekten andere dorpsgemeenschappen die ook naar steden en landen evolueerden. Nu de wereld elkaar ontmoet zijn de vlaggen overbodig geworden. Internetfora zoals Youtube zijn daar een voorbeeld van. Gelijkgezinden, ongeacht afkomst vinden elkaar en leveren commentaar op elkaar. De regio is ondergeschikt aan de visie, de vrije mening, de commentaar. Voorkeur en smaak zijn niet regiogebonden op internet. Jongeren vinden elkaar, subgroepen jongeren vinden elkaar. Het Engels is de gemeenschappelijke taal op deze vrije fora. Rest ons enkel nog een taal, een wereldgemeenschap te vormen. We verliezen onze eigen taal en cultuur daardoor, maar winnen er een wereld mee bij. Trouwens, we zijn onze eigen taal nu al verloren, want het Algemeen Nederlands is een kunsttaal die de vorming van dialecten tot een natuurlijke regionale taal die zich afsplitst van andere talen, verhindert. Waarom geen betere kunsttaal verzinnen voor de wereld, zodat nationalisme onnodig wordt. Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke meerwaarde heeft "bestuurlijk Belgie" voor de gemiddelde Vlaming ? Wat brengt het hem op (niet alleen geldelijk, maar op gelijk welk vlak) ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Burger
|
![]() Politiek gaat in eerste instantie om ideologieën, om morele principes. Daarin mag je nooit pragmatisch zijn, ongeacht de omstandigheden.
Wat voor morele of ethische principes wil je hooghouden wanneer je keuzes maakt, daarover gaat politiek. Wie pragmatisch is mbt principes, is apolitiek. Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Waarom dus geen uniforme wereldtaal? Nationalisme is taalgebonden en lokt nationalisme uit. Een wereldtaal, waar internet als wereldgemeenschap nu al de contouren voor aanreikt, zou nationalismen overal ter wereld overbodig maken. ER zou een internationalisme als nationaliteit ontstaan. Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inhoudelijke kritiek op wat voor zever die partijen soms verkondigen is volstrekt uit den boze want we moeten eendrachtig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() wat veel rechtsen vergeten is dat het juist door de linksen komt dat
vb ik als vrouw kan gaan stemmen, dat jij als man, niet moet betalen om te stemmen, dat er uberhaupt hier een democratie heerst, dat zelfs de taalstrijd is begonnen met de linkse ideologie. en dat nog minder dan 100 jaar geleden. en dan nog blijven zagen over de linkse ideologie. grappig en zielig tegelijkertijd
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 21 oktober 2011 om 16:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe; Met vuur in 't oog, met woede springt hij den vijand toe. Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk En zegepralend grijnst hij op 's vijands trillend lijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Vlaamse_Leeuw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Burger
|
![]() Kijk, het is een kwestie van kiezen. Ofwel ga je een wereldtaal spreken, leven en schrijven en verklaar je de andere talen geleidelijk (doorheen de tijd) als rijke dode talen (zoals het latijn of het oud-Grieks). Waardoor je de komende generaties een wereld cadeau doet en hen gestrijd rond taalgrenzen en taalgebieden bespaart. Wat een enorme winst zou zijn. Ik hoor mijn kleinkinderen nu al op de gang juichen wanneer ik hen dat vooruitzicht geef.
Niemand kan een tweede, derde of vierde taal even goed spreken en begrijpen, dan hoe men spreekt in de eigen moedertaal. Een taal zit vaak vol subtiele nuances en eigenheden. Een tweede taal kan je nooit zoals je moedertaal spreken. Vandaar dat aan volgende generaties het Engels of een kunsttaal als moedertaal kan aangeleerd worden. Ok, je verklaart de oorspronkelijke taal dan als uitstervend en uiteindelijk dood, maar het voordeel is: je vergroot de groep mensen waarmee je affiniteit kan hebben, omdat je 'hun taal spreekt'. Dat is een keuze die je maakt. Een wereldtaal zal trouwens een veel rijkere taalcultuur aan literatuur, poëzie en vocabularium met zich meebrengen omdat men het overal spreekt en leeft. Vele woorden en begrippen zullen er in onder worden gebracht. De taalrijkdom zal groter zijn dan nu van elke taal afzonderlijk. Een wereldtaal die het wereldvolk als zelfde taal spreekt, leeft en schrijft zal meer rijkdom aan literatuur, kunst en poëzie voorbrengen dan elke taal afzonderlijk ooit heeft kunnen doen. Omdat meer mensen ermee leven, het spreken en schrijven. De armoede van een kleine gemeenschapstaal wordt dan vervangen door universele rijkdom van een wereldtaal, die alleen maar voordelen heeft. Komende generaties zullen elkaar begrijpen ipv taalgrenzen moeten betwisten. Dat spaart een hoop aan spraakverwarring waarrond grensconflicten ontstaan. Laatst gewijzigd door Beno : 21 oktober 2011 om 16:33. |
![]() |
![]() |