Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2011, 17:47   #41
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

[quote=Boduo;5763794][quote=poekieJ;5763546]Wat heeft u te winnen bij de Euro? Bent u bankier of politieker misschien?

Citaat:

Zoals in een v.d. vorige posts is aangegeven: als ik reis naar 17 landen in Europa moet ik geen geld meer wisselen. Ik moet ook geen tas vol papieren meesleuren, papieren die kunnen verloren gaan onderweg, met alle gevolgen vandien. Ik reis graag en veel.
Dus...

Ik ben geen bankier en nog minder politieker. Ik ben een doodgewoon burger.
Ik voel me goed in een verenigd Europa. De EU is natuurlijk geen land zoals de VSA. Toch is de EU voor de meeste mensen een goede zaak.

Dat kan spoedig veranderen, dit vanwege de hoge influx van Noord-Afrikanen.

Citaat:
EU moves to end passport-free Schengen travel
The European Union has moved toward reversing passport free travel across the continent amid fears of a wave of migrants fleeing unrest in north Africa.

At a special meeting of EU interior ministers in Brussels, a majority of member states backed changes that would allow individual nations to restore controls at their borders.

Unfettered travel across Europe, not including Britain or Ireland, was established by the Schengen agreement and has been a signature accomplishment of the EU for 16 years.

But at the closed meeting of ministers on Thursday, 15 states voted for the temporary return, as a last resort and under strict conditions, of border guards to deal with any sudden surge in migration.

They also supported reintroduction of guards if an EU state fails to control its frontier with non-EU nations. Only four nations were against, according to diplomats.

French Interior Minister Claude Gueant said: "A very wide consensus, if not near unanimity, was reached on the commission proposals."

...
telegraph
Wake up, welkom in de Superstaat met interne grenscontroles...
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 20:00   #42
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Tja we werden op het forum wel uitgelachen met onze prognoses.
Oud 27 oktober 2011, 20:20   #43
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Tja we werden op het forum wel uitgelachen met onze prognoses.
Ik had me graag vergist zodat deze klucht onbestaande was.

De oogjes zullen nu wel langzaam openen. Maar wat ga je nog doen als je
aan China verkocht bent en geen cent meer op zak hebt ?
HIER
Oud 27 oktober 2011, 20:30   #44
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Dankzij de financiële problemen is de geboorte van de Vereningde Staten van Europa nakend

Welkom, superstaat.
Ik had er eerder al eens wat over geschreven (2 June 2008, 13:47):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Heel in het kort (misschien te kort) wil ik nog eens een aantal redenatiestappen aangeven in verband met een vereniging van Europese staten.
  1. Ik wil (ik denk dat het merendeel van de burgers dat wil) een grote Europese markt, omdat op een grote markt producten goedkoper kunnen worden gemaakt en het gemakkelijker wordt (je vrijer bent) om je binnen die Europese markt zonder restricties van visa, paspoortcontroles en andere regelingen te verplaatsen.
  2. Als je een markt wil, heb je een efficiënte marktmeester (bestuur) nodig.
  3. Het bestuur wordt efficiënt als het duidelijke democratische bevoegdheden heeft en niet quasi eindeloos tussen verschillende machtscentra moet worden gepalaverd.
  4. Als je een democratisch bestuur hebt, dan betekent voor dat bepaalde beleidsonderdelen centraal wordt beslist en andere decentraal, kortom een federaal stelsel.
  5. Als je uitkomt op een federaal stelsel als het optimale, hoef je ook niet bang te zijn om de term ‘verenigd’ te vermijden. De term ‘superstaat’ is een slimme retorische truc van Europese tegenstanders geweest om een angstbeeld van een moloch te creëren, waar over de hoofden van de bevolking heen wordt beslist.
  6. Juist door het fantasme ‘superstaat’ te creëren ontstaat een paradox: angst bestaat om democratie op Europees niveau te brengen, terwijl te weinig democratie op Europees niveau juist de notie van ‘superstaat’ voedt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 20:54   #45
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik had er eerder al eens wat over geschreven (2 June 2008, 13:47):
Klinkt mooi, maar wat is er dan verkeerd gelopen met de superstaat ?

Ik dacht steeds dat men met 'verenigen' steeds een sterkere positie beoogde.
Souvereiniteit afstaan aan bv. China lijkt me daar geen logisch gevolg van.
Het eindeloos doen opdraaien van de burger voor iemand anders zijn schulden
(bailouts) ook niet.

Ik moet toegeven, het is inderdaad geen superstaat. Het is een machteloze staat
die (eerder) vroeg of laat haar nefaste invloed op de deelstaten en haar burgers zal
verduidelijken (IMHO).
HIER
Oud 28 oktober 2011, 01:57   #46
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

Klinkt niet zo mis, verenigde staten van europa.
Volgende zet zou dan kunnen zijn de VS uit de Nato.
poxers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 01:59   #47
poxers
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Klinkt mooi, maar wat is er dan verkeerd gelopen met de superstaat ?

Ik dacht steeds dat men met 'verenigen' steeds een sterkere positie beoogde.
Souvereiniteit afstaan aan bv. China lijkt me daar geen logisch gevolg van.
Het eindeloos doen opdraaien van de burger voor iemand anders zijn schulden
(bailouts) ook niet.

Ik moet toegeven, het is inderdaad geen superstaat. Het is een machteloze staat
die (eerder) vroeg of laat haar nefaste invloed op de deelstaten en haar burgers zal
verduidelijken (IMHO).
Ik denk dat de bestuurders van de EU niet zo dom zijn, om heel hun bevolking te verarmen, wat automatisch als resultaat zou hebben dat heel de economie in de EU stilvalt, ik denk niet dat ze zo dom zijn toch of wel?
Oud 28 oktober 2011, 02:10   #48
D'ARTOIS

Standaard

De bestuurders van de EU zijn extreem dom. Als je daar nu nog niet achter bent, neem alleen die belachelijk trol Van Rompuy als voorbeeld - dan is er weinig hoop om ooit van dit gezwel af te komen.
Oud 28 oktober 2011, 02:57   #49
poxers
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
De bestuurders van de EU zijn extreem dom. Als je daar nu nog niet achter bent, neem alleen die belachelijk trol Van Rompuy als voorbeeld - dan is er weinig hoop om ooit van dit gezwel af te komen.
Oud 28 oktober 2011, 12:17   #50
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlwaysUnite Bekijk bericht
Helemaal mee eens! afschaffen dat ondemocratische gedrocht!

Ik bedoel wat heeft europa nou helemaal voor ons gedaan? NIETS! Je hoeft niet na 3 uur rijden een uur op de douane te wachten en geldt te wisselen (en gelijk opgelicht te worden door de banken). Je kan gewoon in Bergen op Zoom gaan wonen en in Antwerpen werken als je daar zin in hebt. En die belachelijk dure buitenlandse telefoontarieven worden ook afgeschaft. NIETS DUS!

Er moet nog veel gesleuteld worden maar ik wil echt niet meer terug. Serieus DAN ga ik protesteren. Soms snap ik werkelijk gewoon niet waarom er altijd zo gemekkerd wordt op de EU.
Volledig akkoord, de EU moet niet afgeschaft worden, maar wel democratischer worden. Ik ben dus bijvoorbeeld niet tegen een grotere rol voor het Europese Parlement.
Oud 28 oktober 2011, 17:58   #51
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Grieken voelen zich niet lekker

Citaat:
Furious Greeks lampoon German 'overlords' as Nazis with picture of Merkel dressed as an SS guard

Street poster depicts German Chancellor wearing a swastika armband bearing the EU stars logo on the outside

dailymail
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 28 oktober 2011 om 17:59.
Oud 28 oktober 2011, 18:12   #52
D'ARTOIS

Standaard

Je moet vooral de hand bijten die je voedt. Grieken zijn zeer ondankbare mensen. Lui of gemakzuchtig tot op het bot en werken ho maar.
Althans die indruk wordt zonder enige moeite gevestigd en voortdurend instand gehouden door de stromen van negatieve publiciteit.
Of het de waarheid is ....... die zal wel als gewoonlijk ergens in het midden liggen.
Ik had direct de sleutel van de geldkist dichtgedraaid, een lot dat ze feitelijk wel verdienen.
Oud 28 oktober 2011, 19:09   #53
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet vooral de hand bijten die je voedt. Grieken zijn zeer ondankbare mensen. Lui of gemakzuchtig tot op het bot en werken ho maar.
Althans die indruk wordt zonder enige moeite gevestigd en voortdurend instand gehouden door de stromen van negatieve publiciteit.
Of het de waarheid is ....... die zal wel als gewoonlijk ergens in het midden liggen.
Ik had direct de sleutel van de geldkist dichtgedraaid, een lot dat ze feitelijk wel verdienen.
100 % akkoord !
Als je de Griekse geschiedenis v.d. laatse 100 jaar bekijkt dan is dat een aaneenschakeling van zaken zoals die NU gebeuren.
Dus: niets nieuws onder de Griekse zon ...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 19:21   #54
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ze hebben een mooie bonus gehad. 50%...
HIER
Oud 28 oktober 2011, 19:46   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Ik denk dat de bestuurders van de EU niet zo dom zijn, om heel hun bevolking te verarmen, wat automatisch als resultaat zou hebben dat heel de economie in de EU stilvalt, ik denk niet dat ze zo dom zijn toch of wel?
EU President H. Van Rompuy heeft deze avond in "Terzake" nagels met koppen geslagen.
Daarbij heeft hij K. Cools die hem alwéér voortdurend onderbrak, fijntjes op haar plaats gezet: nl in het hoekje waar stoute meisjes thuis horen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 20:24   #56
D'ARTOIS

Standaard

Bravo! Waarvan akte.
Oud 28 oktober 2011, 21:12   #57
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, ze hebben een mooie bonus gehad. 50%...
De Grieken hebben nog niets gehad. Er is aan banken 'gevraagd' om 50% van staatsleningen kwijt te schelden. Dat geldt niet voor de leningen die de ECB eerder kocht. Die staan op 100% in de boeken. Bovendien is ruim een kwart van de schulden in handen van Griekse banken. Als die ook 50% afboeken zijn ze failliet. Die moeten dus weer gesteund worden met nieuwe leningen van het EFSF.

Als dit plannetje wordt uitgevoerd zullen de Grieken nog geen 25% schuldreductie krijgen terwijl ze 60% nodig hebben. Ze kunnen zich zo niet herstellen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 21:41   #58
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De Grieken hebben nog niets gehad. Er is aan banken 'gevraagd' om 50% van staatsleningen kwijt te schelden. Dat geldt niet voor de leningen die de ECB eerder kocht. Die staan op 100% in de boeken. Bovendien is ruim een kwart van de schulden in handen van Griekse banken. Als die ook 50% afboeken zijn ze failliet. Die moeten dus weer gesteund worden met nieuwe leningen van het EFSF.

Als dit plannetje wordt uitgevoerd zullen de Grieken nog geen 25% schuldreductie krijgen terwijl ze 60% nodig hebben. Ze kunnen zich zo niet herstellen
.
Ok. Bedankt voor de info.
HIER
Oud 29 oktober 2011, 01:41   #59
D'ARTOIS

Standaard

Als ze nog niets hebben gehad vanwaar dan al die drukte?

Had ik het dan toch bij het rechte einde dat de 'oplossing' een politieke zet is en niet meer dan dat?
Als het constructieve element ontbreekt, dat wil zo veel zeggen als een harde overeenkomst, wat is dan the point van die hele toestand?
Oud 29 oktober 2011, 07:05   #60
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Toch wel. Ze maken er immers pas werk van nu het te laat is. En ze hebben de keuze:

ofwel de banken failliet laten gaan, de overheidsschuld niet meer kunnen vergroten doordat er geen banken meer zijn om bij te gaan lenen terwijl b.v. België 200 miljard aan de spaarders zou moeten uitkeren;

ofwel pappen en nathouden, wat ze al een jaar aan het doen zijn. D.w.z. het probleem verergeren met een ontoereikend noodfonds en ontoereikende reddingsplannen voor de ene bank na de andere en voor de ene lidstaat na de andere. Dit levert de politici uitstel van executie op, en de "executie" begint stilaan een meer dan alleen maar figuurlijke betekenis te krijgen.

De beurs stijgt omdat iedereen (of toch het grootkapitaal) rekent op een korte opflakkering van optimisme, en omdat er weer meer geld in omloop komt dat ergens geparkeerd moet worden. Maar hyperinflatie is in het tweede scenario, dat dus aan de gang is, onafwendbaar als er niet op teruggekomen wordt.

Onze politici zijn niet dom: ze zijn alleen maar bedacht op herverkiezing, of op het zo lang mogelijk aanblijven. Dit alles legt het onvermogen van louter representatieve democratie bloot om op lange termijn te denken. En wat de EU betreft, is er niet eens sprake van representatieve democratie. Of had iemand de indruk dat het EU-parlement het beleid aan het bepalen is? Als het dat al zou willen: het zou niet kunnen. Het MAG niet eens een wetsvoorstel INDIENEN. Dat mag alleen de nooit verkozen EU-Commissie. En de besluiten komen van de Raad, en vooral de Europese Raad, en daarin wederom van Merkel en Sarkozy, die niet door poxers of Kodo Kodo of d'Artois zijn verkozen of hadden kunnen zijn verkozen. Zij dienen belangen die nog beperkter zijn: niet die van het Europese volk, niet die van het Duitse of Franse volk, maar die van een handjevol politici in landen die niet het onze zijn.

Alleen een directe democratie kan op lange termijn denken. Alleen het volk zelf hoeft niet aan herverkiezing te denken. Als Zwitserland niet door de EU omsingeld was, was het deze gekkendans ontsprongen. Dan had het nog een goudstandaard - die hebben ze ooit onder EU-druk moeten loslaten, zoals ze nu onder EU-druk de geldpersen aan moeten zetten.

Voor directe democratie hebben we een federatie of confederatie nodig, een "Verenigde Staten van Europa". Dat hoeft echter niet tot verdere afbraak van de nationale staten te leiden; de soevereiniteit die theoretisch wordt opgegeven kan ruimschoots worden gecompenseerd doordat eindelijk de burger zelf aan het woord komt, en de 100 000 bladzijden overbodige regeltjes eindelijk kan afschaffen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be