Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 28 oktober 2011, 08:23   #41
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Inderdaad, de Vlamingen hadden maar moeten blijven jaknikken en zwijgen, dan was nu alles nog steeds peis en vree geweest in ons mooie, kleine Belgenlandje.
Met venijn los je niks op.
vb
http://www.demorgen.be/static/FOTO/p...20100505152540
Oud 28 oktober 2011, 08:29   #42
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
mocht Vlaanderen, net zoals Wallonië, volledig verfranst zijn geweest, en de dialectjes laten vallen hebben, we zouden nu geen communautaire problemen hebben, niet?
Oud 28 oktober 2011, 08:31   #43
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mocht Vlaanderen, net zoals Wallonië, volledig verfranst zijn geweest, en de dialectjes laten vallen hebben, we zouden nu geen communautaire problemen hebben, niet?
Vind je dan ook niet dat de verschillen de laatste tijd wel heel erg worden uitvergroot? Ik heb het gevoel dat ik de Franstaligen nu plots als de vijand moet gaan beschouwen...
Oud 28 oktober 2011, 08:36   #44
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vermoed van wel. In het Schotse onafhankelijkheidsstreven speelt het taalkundige aspect ten andere ook geen enkele rol. Mocht Vlaanderen eentalig Frans geworden zijn, was in ieder geval de tegenstelling tussen de Brusselse elite en de Vlaamse 'boerkes' er nog steeds geweest.
SDG is offline  
Oud 28 oktober 2011, 08:37   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vind je dan ook niet dat de verschillen de laatste tijd wel heel erg worden uitvergroot? Ik heb het gevoel dat ik de Franstaligen nu plots als de vijand moet gaan beschouwen...
de laatste tijd? Leuven Vlaams al vergeten zeker? en tijdens het Egmontpakt was het ook niet altijd peis en vree, en dan spreken we nog niet over de periode met de Voeren-soap.

het probleem is gewoon dat er bij de Franstaligen wordt ingelepeld dat België van oorsprong een Franstalig land is maar dat er plaatsen zijn waar er nog Vlaamse dialecten gesproken wordt en die mogen dan zich "Vlaams" noemen. Maar eens dat er genoeg Franstaligen in dat gebied wonen, wordt dat gebied officieel tweetalig, en de facto Franstalig. spijtig genoeg hebben die Vlaamstaligen in de jaren 60 een coup gepleegd en de vermadelijke taalgrens ingesteld. Gelukkig zijn ze er nadien met succes in geslaagd om die taalgrens wat flou te maken, zodat in feite weinig schrik moeten hebben. Ook zijn ze er in geslaagd om er voor te zorgen dat die Vlaamse meerderheid nooit nog hun meerderheid kan gebruiken, wat goed is voor de democratie.

een verhaal dat ik dus bijna letterlijk gehoord heb door een Franstalige collega hé. die was er rotsvast van overtuigd dat België op termijn volledig Franstalig wordt en dat de meeste Franstaligen daar ook van overtuigd zijn. Er waren geen Franstalige collega's om hem tegen te spreken.....
Oud 28 oktober 2011, 08:38   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik vermoed van wel. In het Schotse onafhankelijkheidsstreven speelt het taalkundige aspect ten andere ook geen enkele rol. Mocht Vlaanderen eentalig Frans geworden zijn, was in ieder geval de tegenstelling tussen de Brusselse elite en de Vlaamse 'boerkes' er nog steeds geweest.
tuurlijk, de spanningen tussen Brussel en Wallonië zijn momenteel wat minder vanwege een gemeenschappelijke vijand, Vlaanderen. maar onderhuids zit daar ook veel spanning op, dat eens zal uitbarsten.
Oud 28 oktober 2011, 08:44   #47
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
de laatste tijd? Leuven Vlaams al vergeten zeker? en tijdens het Egmontpakt was het ook niet altijd peis en vree, en dan spreken we nog niet over de periode met de Voeren-soap.

het probleem is gewoon dat er bij de Franstaligen wordt ingelepeld dat België van oorsprong een Franstalig land is maar dat er plaatsen zijn waar er nog Vlaamse dialecten gesproken wordt en die mogen dan zich "Vlaams" noemen. Maar eens dat er genoeg Franstaligen in dat gebied wonen, wordt dat gebied officieel tweetalig, en de facto Franstalig. spijtig genoeg hebben die Vlaamstaligen in de jaren 60 een coup gepleegd en de vermadelijke taalgrens ingesteld. Gelukkig zijn ze er nadien met succes in geslaagd om die taalgrens wat flou te maken, zodat in feite weinig schrik moeten hebben. Ook zijn ze er in geslaagd om er voor te zorgen dat die Vlaamse meerderheid nooit nog hun meerderheid kan gebruiken, wat goed is voor de democratie.

een verhaal dat ik dus bijna letterlijk gehoord heb door een Franstalige collega hé. die was er rotsvast van overtuigd dat België op termijn volledig Franstalig wordt en dat de meeste Franstaligen daar ook van overtuigd zijn. Er waren geen Franstalige collega's om hem tegen te spreken.....
Voor mij gaat het er niet om de Walen of Franstaligen als 'vijand' te zien, maar dat de Vlamingen er bewust van moeten worden dat zij de meerderheid vormen binnen België en dat ze eindelijk moeten leren dat ze zélf zaken kunnen afdwingen waar ze binnen België recht op hebben, in plaats van steeds maar weer voor alles en nog wat te staan bedelen aan de poort en alles wat ze verkrijgen véél te duur betalen. De taalproblemen waar jij het hier over hebt, zijn voor een deel juist het gevolg van die nog steeds onvoltooide politieke en mentale volwassenheid van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door SDG : 28 oktober 2011 om 08:44.
SDG is offline  
Oud 28 oktober 2011, 08:45   #48
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tuurlijk, de spanningen tussen Brussel en Wallonië zijn momenteel wat minder vanwege een gemeenschappelijke vijand, Vlaanderen. maar onderhuids zit daar ook veel spanning op, dat eens zal uitbarsten.
En zouden we dat niet beter proberen te voorkomen?
Oud 28 oktober 2011, 08:49   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zouden we dat niet beter proberen te voorkomen?
op dit moment voorkomen we dat, door een gemeenschappelijke vijand te zijn.

het ligt trouwens niet aan de taal hé, ook Nederlandstalige Brusselaars voelen zich verheven boven Vlaanderen en Wallonië. Zij, de inwoners van de metropool, moeten zich toch niet teveel aantrekken wat die provencialen denken?

je ziet dat ook een beetje in Antwerpen, maar op een veel kleinere schaal.
Oud 28 oktober 2011, 09:14   #50
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zegt de man met de haatavatar.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 28 oktober 2011, 09:18   #51
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je woorspelingen al venijn noemt is er dringend nood aan een gepast medisch onderzoek van je gevoelsleven!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 28 oktober 2011, 09:34   #52
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is de schuld van de vlamingen die de franstaligen met hun wenken bedienen. In plaats van niet te snel op frans over te schakelen zou je hen moeten verplichten om zich aan te passen. Maarja welke franstaligen heeft daar nu nog zin in als ze toch overal in vlaanderen bedient kunnen worden in hun taal en zelfs door een franstalige rechter berecht kan worden tijdens een conflict...

Moest ik in wallonie overal terecht kunnen in het nederlands en iedereen steeds vriendelijk zijn tegen mij in mijn eigen taal zal ik het ook vertikken om een woord frans te leren...

Het is niet de schuld van de walen maar net van de vlamingen.... Ze veroorzaken dus zelf hun verfransing. Eigen schuld dikke bult??

Laatst gewijzigd door matthias999 : 28 oktober 2011 om 09:36.
matthias999 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 11:22   #53
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was inderdaad de bedoeling in 1830... nu is het echter te laat.... gelukkig maar !
Hoera is offline  
Oud 28 oktober 2011, 11:23   #54
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Het is de schuld van de vlamingen die de franstaligen met hun wenken bedienen. In plaats van niet te snel op frans over te schakelen zou je hen moeten verplichten om zich aan te passen. Maarja welke franstaligen heeft daar nu nog zin in als ze toch overal in vlaanderen bedient kunnen worden in hun taal en zelfs door een franstalige rechter berecht kan worden tijdens een conflict...

Moest ik in wallonie overal terecht kunnen in het nederlands en iedereen steeds vriendelijk zijn tegen mij in mijn eigen taal zal ik het ook vertikken om een woord frans te leren...

Het is niet de schuld van de walen maar net van de vlamingen.... Ze veroorzaken dus zelf hun verfransing. Eigen schuld dikke bult??
Ja dat is juist, oplossing is: Franse lessen in school afschaffen en vervangen door Duitse lessen of een andere taal... zoals Vic Van Aelst reeds suggereerde.
Hoera is offline  
Oud 28 oktober 2011, 13:12   #55
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Ja dat is juist, oplossing is: Franse lessen in school afschaffen en vervangen door Duitse lessen of een andere taal... zoals Vic Van Aelst reeds suggereerde.
Domme uitspraak. Meer talen kennen is altijd een verrijking en komt het wederzijds begrip ten goede. Misschien is het slimmer om te ijveren voor meer Nederlands in Wallonië.
Oud 28 oktober 2011, 14:13   #56
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Domme uitspraak. Meer talen kennen is altijd een verrijking en komt het wederzijds begrip ten goede. Misschien is het slimmer om te ijveren voor meer Nederlands in Wallonië.
Door het verplichten van Nederlands als tweede taal - in het onderwijs - en de keuze afschaffen?
HRobin is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:07   #57
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
je gaat dus ontkennen dat de PS niet zwaaide met "plan B"? je gaat dus ontkennen dat de MR het BHV-akkoord bestempelde als een eerste stap naar uitbreiding van Brussel? je gaat ontkennen dat Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen, mogen weigeren om beoordeeld te worden door een Nederlandstalige Vlaming?

straf. waar heb jij de laatste maanden gezeten?
Ik ga niet snel mee in gazettenpraat. Als een franstalige partij dreigt dat er een plan B is, ga ik ervan uit dat ze dat enkel zegt om te zien of men aan de andere kant stom genoeg is om het nog te geloven ook. Er is geen enkele objectief waarneembare reden waarom de franstaligen dat zouden willen. Ze weten heel goed dat ze nog verschillende jaren nodig hebben om hun economie terug kompetitief te maken.
En de MR praat dat het akkoord goed is voor bxl en de uitbreiding is gewoon "damage control" om niet al te veel kiezers te verliezen aan hun ex kartel partner fdf.

Als je probeert onpartijdig naar het akkoord te kijken, is de grote verliezer de MR. Van al hun grote eisen realiseerden ze nauwlijks een fraktie. Over de zes moet je geen zever vertellen : dat was onvermijdelijk. Ik kan me voorstellen dat BDW ook vloekte toen hij dat op papier had gezet maar als zelfs hij dat al besefte...
MR verliest gewoonweg haar suprematie over brussel, nu het kartel aan diggelen ligt. Zowat 99% van de vlaams nationale beweging schijnt dat als een faits-divers te beschouwen, terwijl het in werkelijkheid een taktische overwinning van groot belang is. Reden : met fdf erbij kon MR nooit voluit gaan, nu kan er over alles en nog wat een normaal politiek debat plaatsvinden en kan er (eindelijk) na jaren immobilisme snel vooruitgang geboekt worden.

Maar voor mij niet gelaten hoor, als je liever mokt over het feit dat je de veldslag maar voor 90% gewonnen hebt en niet voor 100% : feel free to do so.
peter1962 is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:20   #58
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Wat is er verkeerd aan vlamingen in de zak zetten?
Wordt ik hier gewaar dat ge een klein geniepig racistje bent ?
stuyckp is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:22   #59
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Wat schort er aan vlamingen in de zeik zetten? Is er één of ander universeel principe dat ik schend hiermee ? Wie zijn die roemruchte vlamingen trouwens?
Wat schort er aan iemand in de zeik te zetten die je niet kent.
xenofobe racist. Je haat wat je niet kent.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 28 oktober 2011 om 16:33.
stuyckp is offline  
Oud 28 oktober 2011, 16:25   #60
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
noch zo een uiting van achtervolgingswaanzin... Plan B...

Lees nog wat meer van die doorbraak en/of andere ovv-toestanden, plus wat palieterke en rechts actueel... Maar let wel op voor overdosissen want dan ga je halucineren en kijken of er nog geen waal in je kleerkast zit, of onder je bed.

Kijk het toch maar best even na, voor je achteloos gaat slapen. Je weet nooit zeker genoeg hoor, na zulke politieke akkoorden.
tsjeven praat. Hiermee weerleg je de feiten niet.
stuyckp is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be