Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 november 2011, 07:02   #41
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Wat denken jullie van dit voorstel?
Op zijn best, een tijdelijke oplossing.

De staat maakt sneller schulden dan de werkende mens in staat is spaargeld opzij te zetten.

Ooit zal de tering naar de nering moeten gezet worden. En voor de werkende mens is dat beter nu dan straks.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline  
Oud 24 november 2011, 07:46   #42
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Waarom kreeg ik bij het lezen van dit artikel het buikgevoel dat de juiste titel zou moeten zijn "Wanhopig België krijgt schuldenpapier aan de straatstenen niet kwijt" ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=SR3INE20
Oud 24 november 2011, 07:52   #43
fransV
Gouverneur

Standaard sossen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
In Vlaanderen zou ik mijn geld wel stoppen, België vertrouw ik niet.
met al die asielzoekers en ons opgedrongen illegalen erom heen . Vertrouw ik ook niet
fransV is offline  
Oud 24 november 2011, 09:19   #44
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Waarom kreeg ik bij het lezen van dit artikel het buikgevoel dat de juiste titel zou moeten zijn "Wanhopig België krijgt schuldenpapier aan de straatstenen niet kwijt" ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=SR3INE20
Blijkt dat ik niet de enige ben die aan deze oplossing heeft gedacht.
Oud 24 november 2011, 09:32   #45
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, ben ik de enige die hier aan denkt of is dit idee niet uitvoerbaar?
België heeft een probleem met zijn schuld omdat die voor een groot deel in Buitenlandse handen is. 50% ongeveer.

De belgische staatschuld is 290 miljard euro.
De belgische spaarders hebben samen 200 miljard op hun rekening staan.

De helft van de staatschuld is in handen van buitenlanders die ons land niet vertrouwen en hun obligaties dumpen. Dat is 150 miljard. Als wij nu de helft van het spaargeld gebruiken om onze schuld terug te kopen zal dat de rente toch enorm doen dalen, het vertrouwen herstellen en ervoor zorgen dat die 50 miljard die nog door het buitenland wordt gefinancierd niet meer wordt gedumpt.

Je kan de mensen niet verplichten Belgische staatsobligaties te kopen maar je kan het wel heel aantrekkelijk maken en sparen onaantrekkelijk. Belast de spaarboekjes maar geef tegelijk vrijstellingen voor spaarders die staatsobligaties kopen.

Als je de wereld wil veranderen, begin bij je zelf.

Voor hoeveel schrijf je voor jezelf in op de staatsbon ?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/po...e_staatslening

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 24 november 2011, 09:35   #46
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja bestaand papier wordt verkocht maar het is niet de overheid die de rente moet betalen, die wordt vestgelegd bij de uitgifte van de obligatie. Een obligatiehouder kan die niet eenzijdig wijzigen. De hogere rente krijgt men gewoon van degene van wie men de obligatie koopt.
De koersen op de secundaire markt bepalen de rentevork om de primaire markt af te tasten.

De secundaire markt heeft wel degelijk een enorme invloed op de rentevoet bij primaire uitgiftes.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 24 november 2011, 09:38   #47
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkt dat ik niet de enige ben die aan deze oplossing heeft gedacht.
an sich is de oplossing goed, maar leterme pakt het weer verkeerd aan. Doordat de rente ondertussen een pak boven de 4% staat, doet de burger die een staatsbon koopt zich onmiddellijk een boekhoudkundig verlies.

om de staatsbonnen te stimuleren moet je:

1) de roerende voorheffing op interesten verhogen tot 25%
2) de staatsbons vrijstellen van roerende voorheffing (en dit de enige uitwijkmogelijkheid maken voor de roerende voorheffing)
3) de burger er op wijzen dat de garantie op staatsbons onbeperkt is. Ze zullen enkel niet uitbetaald worden als de staat failliet gaat, in welk geval ook de deposito garantie op het spaargeld niet verzekerd is.
jevaly is offline  
Oud 24 november 2011, 09:44   #48
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
an sich is de oplossing goed, maar leterme pakt het weer verkeerd aan. Doordat de rente ondertussen een pak boven de 4% staat, doet de burger die een staatsbon koopt zich onmiddellijk een boekhoudkundig verlies.

2) de staatsbons vrijstellen van roerende voorheffing (en dit de enige uitwijkmogelijkheid maken voor de roerende voorheffing)
3) de burger er op wijzen dat de garantie op staatsbons onbeperkt is. Ze zullen enkel niet uitbetaald worden als de staat failliet gaat, in welk geval ook de deposito garantie op het spaargeld niet verzekerd is.
Ik las net dat open VLD er op aan stuurt om fiscaal stimulerende maatregelen te nemen.
Oud 24 november 2011, 09:54   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als je de wereld wil veranderen, begin bij je zelf.

Voor hoeveel schrijf je voor jezelf in op de staatsbon ?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/po...e_staatslening
Uiteraard zijn we het hier eens. Wat is spaargeld anders dan een lening die je uitschrijft aan iemand ? Vandaar dat ik de OP niet snap. Ofwel IS dat spaargeld al aan de staat geleend, omdat de spaarder dat een goede (goede om gelijk welke reden: financieel, patriottisme, emotioneel, ...) zaak vond en dan moet er niks gebeuren, ofwel vindt de spaarder niet dat zijn geld het beste in de Belgische staat wordt geïnvesteerd, en als je zijn vrije wil wil respecteren kan je dat dan ook niet doen.

Trouwens, de banken die (uiteraard spaargeld) aan de Belgische staat lenen, die doen al wat de OP voorstelt ; alleen moeten die banken ook aan hun klanten denken, en kunnen die banken niet teveel risico nemen zonder daarbij de risicopremie op te strijken (om het verlies te dekken) met het geld van hun klanten he. Dat wordt hen nu al genoeg verweten.
Oud 24 november 2011, 09:55   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las net dat open VLD er op aan stuurt om fiscaal stimulerende maatregelen te nemen.
Maw, eigenlijk meer interest te betalen op die staatsbonnen
Oud 24 november 2011, 10:03   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Kijk, dat is sowieso ridikuul.

Opdat de rationele spaarder natuurlijk voor zijn spaargeld de beste verhouding interest/risico wil toepassen, kan je zijn spaargeld niet bekomen als je MINDER rente geeft dan de internationale markt voor die rente, he. Want anders kan die spaarder veel beter via die internationale markten beleggen in de belgische staat dan rechtstreeks.

Als je met FISKALE VOORDELEN het verschil opvangt, wel, dan heb je PRECIES EVENVEEL INKOMSTEN verloren aan fiscale inning dan je zou verloren hebben had je gewoon op de internationale markt geleend.

Wat hier voorgesteld wordt is aan een verkoper van BMW's:
- kijk, de internationale prijs voor die wagens is 40 000 Euro, en er staan klanten genoeg in de rij om uw auto's in uw garage voor 40 000 Euro te kopen, maar ik zou willen dat je die aan mij verkoopt voor 30 000 Euro.
(niet veel succes)

- ok, om U te overhalen zal ik U 11 000 Euro belastingskorting geven. Ik krijg dus 10 000 Euro minder belastingen van U, en ik koop die BMW voor 30 000 Euro, ok ?
(mij niet gelaten )

In totaal heeft de staat dus een BMW gekocht voor 30 000 Euro en een belastingsvermindering toegekend van 11 000 Euro, dus er is nu 41 000 Euro minder in de staatskas. Waarom heeft ze eerst dan die BMW niet gewoon zoals iedereen voor 40 000 Euro gekocht ?
Oud 24 november 2011, 10:19   #52
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
België heeft een probleem met zijn schuld omdat die voor een groot deel in Buitenlandse handen is. 50% ongeveer.

De helft van de staatschuld is in handen van buitenlanders die ons land niet vertrouwen en hun obligaties dumpen. Dat is 150 miljard. Als wij nu de helft van het spaargeld gebruiken om onze schuld terug te kopen zal dat de rente toch enorm doen dalen, het vertrouwen herstellen en ervoor zorgen dat die 50 miljard die nog door het buitenland wordt gefinancierd niet meer wordt gedumpt.

Je kan de mensen niet verplichten Belgische staatsobligaties te kopen maar je kan het wel heel aantrekkelijk maken en sparen onaantrekkelijk. Belast de spaarboekjes maar geef tegelijk vrijstellingen voor spaarders die staatsobligaties kopen.

Internationale beleggers dumpen Belgische obligaties met reden. Diezelfde bedenkingen zou elke spaarder die in zo'n idee wil meestappen zich ook moeten maken.

Ik zou in elk geval mijn geld niet willen geven aan een instelling die intussen bewezen heeft dat ze, ondanks haar enorme inkomsten, geen degelijk budgetbeheer kan doen, die niet kan garanderen dat ik dat geld ooit nog zal terugzien en die voor dat geld dat ik zou geven geen plan kan voorleggen, buiten dan het standaard "we gebruiken het om de put mee te dempen".
Sfax is offline  
Oud 24 november 2011, 10:32   #53
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Lol, totdat een scenario �* la Griekenland langs komt, en je sowieso al 50% op obligaties mag slikken.
Die depositogarantie op spaargeld kan België sowieso niet uitbetalen als het er ooit echt om zou draaien, en die heb je op de koop toe dan alleen maar nodig als je bank overkop gaat.
Sfax is offline  
Oud 24 november 2011, 10:34   #54
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap niet wat er nu zo raar is aan dit idee, de spaarder zal hier niet onder leiden. 4% voor een obligatie of 1.5% voor een spaarrekening, waar zal hij het meeste gratis werken denkt u?
Bent U zeker dat dat geld van die spaarders al niet in staatsbonnen zit?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 24 november 2011, 10:34   #55
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar denk wel dat deze stimulerende maatregelen dan moeten geldig zijn voor alle, of toch minstens europees, spaarpapier. Dus, waarom zou de belgische spaarder dan belgisch spaarpapier kopen, en geen italiaans of spaans.
Maar in feite wordt er gegokt op de onwetendheid van de kleine spaarder.
Zo brengt men momenteel spaarbons op 5 jaar uit met een nettorendement van 3,4% terwijl op hetzelfde moment olo's met dezelfde looptijd kunnen gekocht worden met een nettorendement van 4,5%.
Bob is offline  
Oud 24 november 2011, 10:35   #56
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Indien er nu een geloofwaardige begroting met toekomstperspectieven bestond dan was zelfs een "zoetwaterflamingant" als ondergetekende geheel bereid om wat Belgisch schuldpapier te kopen..

Maar dat is er niet.......ik zou dergelijke beleggingsvormen (trouwens van Belgie niet alleen) zelfs bijna niet meer durven aanraken met een kachelpook ...

Laatst gewijzigd door kelt : 24 november 2011 om 10:35.
kelt is offline  
Oud 24 november 2011, 10:37   #57
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
De helft van de staatschuld is in handen van buitenlanders die ons land niet vertrouwen en hun obligaties dumpen.
Dit is de reden waarom jouw voorstel onwerkbaar is. Die buitenlanders die ons land niet vertrouwen hebben gewoon gelijk. Vandaag overheidspapier kopen staat gelijk met een cheque aan Leterme overhandigen.

Leterme is de man die verantwoordelijk is voor de Fortis ramp, de man die roekeloos voor 45 miljard euro waarborgen geeft ivm de rotte kredieten van Dexia, die Arco een voorkeursbehandeling gunt op kosten van de staat, en noem maar op.

En jij zou die man jouw spaarcenten toevertrouwen ? Neen beste vriend, de buiitenlandse beleggers wantrouwen België met reden.

Laatst gewijzigd door Kaal : 24 november 2011 om 10:45.
Kaal is offline  
Oud 24 november 2011, 10:38   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je denkt toch niet dat ik enen bal vrijwillig in dit kutland ga investeren ? ...
Herr Flick is offline  
Oud 24 november 2011, 10:44   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit idee lanceerde Van Rossem 2 jaar geleden al.
Hieronder lees je er meer over.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=121335
Oud 24 november 2011, 10:44   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar in feite wordt er gegokt op de onwetendheid van de kleine spaarder.
onwetendheid

Kleine spaarder

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be