Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen?
JA, en ik ben katholiek 8 19,51%
JA, en ik ben niet-katholiek christen 5 12,20%
JA, en ik ben niet-christen 14 34,15%
NEE, en ik ben katholiek 4 9,76%
NEE, en ik ben niet-katholiek christen 0 0%
NEE, en ik ben niet-christen 7 17,07%
Andere of geen mening 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2011, 01:16   #41
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ze zijn in eerste instantie priesters en hun parochianen zijn evenzeer in nood als het zieke kindje.Als het die priester niet zou aanstaan kan hij het altijd afbollen.
Maar het gaat toch niet over mij, ik dacht dat het over een mening ging. Spijtig dat het weer die richting uit gaat.
En wat als mijnheer pastoor zelf snipverkouden in bedje moet blijven. Hoe wordt de spirituele nood van de parochianen dan geledigd?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 02:41   #42
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Vergeet dat maar. In West Europa hebben ze weinig succes tegenwoordig, maar in Latijns Amerika, en Afrika zijn ze flink vertegenwoordigd.
Bovendien mag je stellen hoe minder de mensen vrij en vermogend zijn om zelf te denken hoe makkelijker ze in te palmen zijn voor de hypocresie van een religie .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 05:26   #43
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het is een controverse die eeuwenoud is, en toch zou het niet zo moeilijk zijn om er verandering in te brengen. Kwestie van de wet even te wijzigen, zeg maar.

Katholieke priesters dienen celibatair te zijn, al worden uitzonderingen toegestaan voor "overgelopen" protestanten &c.

Maar wat vindt u? Mogen Katholieke priesters trouwen?
Tja, waarom niet. Idem dito wat betreft een ongehuwde/samenwonende verhouding of een homosexuele relatie.

De achterliggende redeneringen/rechtvaardigingen van het celibaat zijn welbekend doch ik zie geen enkele reden waarom dit dient te worden volgehouden.

Zoals Superstaaf al stelde dient men zich evenwel te houden aan de spelregels van de club waarvan men het lidmaatschap uit eigen vrije wil heeft aanvaard.

M�*�*r, en er is een grote m�*�*r :

Zoals Pietje al stelde : in dit specifiek geval is wel een grove inbreuk op het arbeidsrecht en anti-discriminatiewetgeving. Er gaat behoorlijk wat belastingsgeld naar de Kerk (naar verluidt 600 miljoen euro per jaar?) zodat de gemeenschap mijn inziens wel wat in de pap te brokken heeft teneinde deze discrepantie aan te klagen en/of zelfs een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden te eisen.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 december 2011 om 05:38.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 16:02   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik zou daar akkoord mee zijn indien die club ook zelfstandig instaat voor haar bestaan en organisatie. Maar in dit geval, financiert de maatschappij die club. Dus vind ik dat de maatschappij daar ook zeggingschap in heeft.
Daar heb je dan weer een punt.
Een gezondere situatie zou dus zijn dat subsidies aan religio-clubs afgeschaft worden.
Dan kunnen ze naar eigen belabberde inzichten hun aanwervings- en benoemingspolitiek voeren.
Oud 31 december 2011, 16:07   #45
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Van mij mogen ze trouwen, maar ik ben de Kerk niet uiteraard.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2011 om 16:07.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 16:12   #46
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Daar heb je dan weer een punt.
Een gezondere situatie zou dus zijn dat subsidies aan religio-clubs afgeschaft worden.
Dan kunnen ze naar eigen belabberde inzichten hun aanwervings- en benoemingspolitiek voeren.
Probleem is: wie gaat er controle houden?

Ik zou zeggen: overal de parochies herschikken. In sommige dorpen en steden zijn er meerdere parochies. Allemaal inkorten tot één, en de kleinst mogelijke kerk waarin de parochianen passen behouden. De leegstaande kerkgebouwen gaan naar de gemeente, om een maatschappelijke functie te krijgen (niet meer voor een appel en een ei verkopen aan particulieren).

Subsidies nog enkel voor het onderhoud van de kerkgebouwen. De staat blijft lonen uitbetalen (voor bisschoppen enorm verminderd), maar de staat gaat dan wel haar concordatair recht uitoefenen: het aanstellen van de bisschoppen. Daarnaast worden het eigendom en het geld van de bisdommen genationaliseerd, het aantal bisdommen verminderd, ...
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 18:15   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Probleem is: wie gaat er controle houden?

Ik zou zeggen: overal de parochies herschikken. In sommige dorpen en steden zijn er meerdere parochies. Allemaal inkorten tot één, en de kleinst mogelijke kerk waarin de parochianen passen behouden. De leegstaande kerkgebouwen gaan naar de gemeente, om een maatschappelijke functie te krijgen (niet meer voor een appel en een ei verkopen aan particulieren).

Subsidies nog enkel voor het onderhoud van de kerkgebouwen. De staat blijft lonen uitbetalen (voor bisschoppen enorm verminderd), maar de staat gaat dan wel haar concordatair recht uitoefenen: het aanstellen van de bisschoppen. Daarnaast worden het eigendom en het geld van de bisdommen genationaliseerd, het aantal bisdommen verminderd, ...
Klinkt me allemaal nogal halfslachtig.
Je wil controle (waarover en vooral waarom?)
Je bent pro subsidies voor een minimum gebouwenonderhoud,
Je gaat andermans bezit aanslaan (weerom: waarom dan?)

In mijn optiek is het simpel: iedereen baas in eigen huis, maar betaal zelf de huishuur en de hobbies die je er uitoefent en het personeel dat voor amusement zorgt.
Oud 31 december 2011, 18:28   #48
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
In mijn optiek is het simpel: iedereen baas in eigen huis, maar betaal zelf de huishuur en de hobbies die je er uitoefent en het personeel dat voor amusement zorgt.
De meeste kerken zijn nochtans van de staat, waar ze geen huur voor moeten betalen, en nog eens loon én allerlei subsidies bovenop krijgen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 19:38   #49
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Waarom zouden priesters niet mogen trouwen ? Zijn het geen menselijke wezens met gevoel misschien ? Redelijk egoïstisch, als je het mij vraagt.
Het zou in alle geval hun geloofwaardigheid een pak vergroten.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 07:41   #50
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

"Getrouwde mannen mogen priester worden"
http://m.deredactie.be/cm/vrtnieuws....land/1.1266937

check bijlage:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Mogen Katholieke priesters trouwen.jpg‎
Bekeken: 187
Grootte:  302,5 KB
ID: 85371  

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 08:19   #51
TaAlveriFikateuR
Banneling

Standaard

Ik ben er falikant tegen want je riskeert dat ze zelfs niet van de kinderen zullen blijven die ze eventueel zelf verwekt hebben.
TaAlveriFikateuR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 09:48   #52
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het is een goede evolutie, doch niet echt revolutionair - getrouwde Anglicaanse en protestantse dominees die zich bekeren, werden al gevrijwaard. Priesters mogen in dat geval nog altijd niet trouwen - je bereikt er dus wat lekenkneusjes bij die al pastoraal werker waren. Wauw.

Wel afwachten wanneer dit ooit in de praktijk zou omgezet worden.
Oud 8 april 2012, 10:03   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vind dat katholieke priesters met hun volle verstand (hopelijk) gekozen hebben voor hun 'job'. Ze wisten dus vooraf dat ze celibatair moesten blijven.
Uw redenering gaat slechts op indien u vertrekt van het standpunt dat Rome ooit (rond het jaar 1000) heeft bepaald dat priesters celibatair moesten zijn en daarmee was de kous af. Als je zo bekijkt heb je natuurlijk gelijk. Wie toetreedt tot de club moet zich aan de regels van de club houden. Maar de vraagstelling in deze draad gaat gewoon over het principe of dat opgelegde celibaat op zichzelf wel verantwoord is. Het is volstrekt niet zo dat het Katholicisme een betere of hoger gekwalificeerde religie zou zijn omdat haar bedienaars zich aan een celibaatsverplichting moeten houden. In het Protestantisme wordt het huwelijk toegelaten. In het Judaïsme is celibaat een reden om een kandidaat rabbijn af te wijzen, daar moet men getrouwd zijn. Lange tijd heeft de Roomse Kerk de theorie geponeerd dat door het celibaat de priesters zich helemaal ter beschikking van God en de mensen kunnen stellen. Maar men kan het evenzeer anders benaderen: door een gelukkig huwelijk heeft een predikant of een rabbijn een "warm nest" dat hem een goede morele en materiële steun bezorgt in de uitoefening van zijn ambt.
Oud 8 april 2012, 10:27   #54
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het is een controverse die eeuwenoud is, en toch zou het niet zo moeilijk zijn om er verandering in te brengen. Kwestie van de wet even te wijzigen, zeg maar.

Katholieke priesters dienen celibatair te zijn, al worden uitzonderingen toegestaan voor "overgelopen" protestanten &c.

Maar wat vindt u? Mogen Katholieke priesters trouwen?
De vraag is waarom de priester niet meent de mogen trouwen.

1 - Hij is met Jezus getrouwd en blijkbaar (in geestelijke zin) homoseksueel.

2 - Ook Jezus zelf was blijkbaar (in geestelijke zin) homoseksueel, want nergens heeft ie zich duidelijk tot een vrouw bekend.
In ieder geval niet lichamelijk en ook is er nergens sprak van een duidelijke liefde voor een vrouw als vrouw.

3 - Dat zal zijn oorzaak hebben in het feit dat de vrouw in de Bijbel als zondig wordt beschouwd vanwege de seks en de voorplanting (appel van Eva) en daarom ook Maria onbevlekt (heilig) ontvangen is.

Kortom: een priester die trouwt wordt zondig en zolang ie dat niet doet meent ie heilig te zijn.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 10:54   #55
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De meeste kerken zijn nochtans van de staat, waar ze geen huur voor moeten betalen, en nog eens loon én allerlei subsidies bovenop krijgen.
Bij mijn weten heeft de staat nooit kerken gebouwd.
Als die dan toch in het bezit van de staat gekomen zijn, dan is er misschien diefstal in het spel...

Subsidies en lonen aan erediensten en hun bedienaren, dat slaat echt weldegelijk nergens op.
Iedereen bekostigd best zijn eigen zottigheden.
Voor mijn part mogen die mistoestanden uitdoven.
Zeker geen nieuwe kinderverkrachtende freaks meer toelaten tot zo een aberrant gepriviligeerd statuut van betaalde onzinverspreider.
Oud 8 april 2012, 22:59   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar men kan het evenzeer anders benaderen: door een gelukkig huwelijk heeft een predikant of een rabbijn een "warm nest" dat hem een goede morele en materiële steun bezorgt in de uitoefening van zijn ambt.
Ja, maar vergeet niet dat je dan ook een vrouw gevonden moet hebben die daarin meegaat en ook de kracht heeft daarin mee te gaan. Welnu, niet alle vrouwen zijn daartoe bereid of kunnen het aan dat hun man een dergelijk publieke opdracht heeft waarin ook zij betrokken worden. De vrouw van een priester is immers nog wat anders dan de vrouw van pakweg een rechter of een politicus. De aard en draagwijdte van een geestelijke ambt zijn dermate veeleisender dat dit zich ook afstraalt op de wederhelft. Het is daarom dat de orthodoxe Kerk in Rusland bijvoorbeeld de vrouwen van toekomstige priesters ook een vorming geeft en ze hun duidelijk maakt wat het allemaal inhoudt, waardoor er uiteindelijk ook een aantal mensen afhaken. Het is een tweesnijdend mes: er valt zowel voor het celibaat als het gehuwd priesterschap iets positiefs en iets negatiefs te zeggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 23:01   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft de staat nooit kerken gebouwd.
Als die dan toch in het bezit van de staat gekomen zijn, dan is er misschien diefstal in het spel...

Subsidies en lonen aan erediensten en hun bedienaren, dat slaat echt weldegelijk nergens op.
Iedereen bekostigd best zijn eigen zottigheden.
Voor mijn part mogen die mistoestanden uitdoven.
Zeker geen nieuwe kinderverkrachtende freaks meer toelaten tot zo een aberrant gepriviligeerd statuut van betaalde onzinverspreider.
Indertijd heeft men de Kerk haar bronnen van inkomsten afgenomen, ook haar gebouwen. Dit alles zorgt ervoor dat de overheid een zekere morele schuld heeft, vandaar de uitbetaling van de lonen van de geestelijke bedienaars. Voor mij hoeft het niet, maar restitutie is dan wel aangewezen.
Oud 8 april 2012, 23:26   #58
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voorstander van de afschaffing van het celibaat. Er is geen reden om te veronderstellen dat een gezonde persoonlijke liefdesrelatie het priesterambt negatief zal beïnvloeden. Integendeel denk ik zelfs persoonlijk.

Ik zou graag een enquête zien over vrouwelijk priesterschap, een m.i. nog wichtiger thema dan het celibaat. Er is geen reden om aan te nemen dat vrouwen minder geschikt zouden zijn dan mannen om het priesterambt uit te oefenen.

Ik zie zo'n evolutie nieuw leven inblazen in een instituut dat momenteel minder en minder aangepast lijkt te zijn aan de eisen van de tijd. Zo'n maatregelen zouden ook een grote stap voorwaarts zijn in de problemen die de kerk heeft met seksualiteit, problemen die ze jammer genoeg meestal naar buiten projecteert, maar die eerder intern hun oorzaak kennen.

Ik ben katholiek gedoopt door mijn ouders, en ik aanvaard dat geschenk, maar mijn hart is eerder agnostisch van aard.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 april 2012 om 23:29.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 23:31   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik ben voorstander van de afschaffing van het celibaat. Er is geen reden om te veronderstellen dat een gezonde persoonlijke liefdesrelatie het priesterambt negatief zal beïnvloeden. Integendeel denk ik zelfs persoonlijk.
Ongetwijfeld kan een dergelijke relatie een bijdrage vormen aan het priesterschap, alleen denk ik dat jullie, die waarschijnlijk niet echt goed beseffen welke taken het priesterschap allemaal inhoudt, onvoldoende stilstaan bij de invloed die dat ook heeft op de vrouw. Uit goede bron weet ik bijvoorbeeld dat heel veel orthodoxe meisjes bedanken om met een toekomstig priester te trouwen. En juist daar is het parochiaal priesterschap immers verplicht uitgeoefend door een getrouwde priester.
Oud 8 april 2012, 23:33   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zou graag een enquête zien over vrouwelijk priesterschap, een m.i. nog wichtiger thema dan het celibaat. Er is geen reden om aan te nemen dat vrouwen minder geschikt zouden zijn dan mannen om het priesterambt uit te oefenen.
Jezus heeft geen vrouwen tot dat ambt geroepen, vandaar is het geen vraag over geschiktheid maar wel over roeping.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be