Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2011, 02:06   #41
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
13% klopt

Betaald door de baas aan de sociale zekerheid ipv van aan de werknemer.
Werknemers betalen dus nougabollen zelf, mar het gaat wel af van hun loon
Dus betalen ze toch voor die nougabollen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 02:06   #42
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb mijn schoonmoeder nooit zover gekregen dat ze werkte voor mijn loon, laat staan dat ze mijn sociale bijdragen betaalde.

Het verwondert me niet, met zulke troebele kijk, dat je failliet gaat na jarenlang de sociale bijdragen van je werknemers op zak te hebben gehouden, ipv te hebben doorgestort, net zoals mijn laatste bazin deed
Niet persoonlijk aanvallen he rambo

de reden van mijn faling was van heel andere orde dan sociale bijdrage .
trouwens achterstand van sociale bijdrage door zelfstandige zal momenteel niet te ver meer uit lopen, ze zijn vrij snel met bewarend beslag, zelfs op de prive goederen van de zelfstandige , en zelfs op je kantentegoeden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 02:06   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu ja hoe dan ook zelfstandigen hebben dikwijls ook de fout hun centen die ze voor de sociale zekerheid opzij zouden moeten zetten over het algemeen al uitgegeven hebben aan andere zaken.
Nu hoe werkt dat allemaal?
Het eerste jaar betaal je het minimum, pas na 3 jaar krijg je de rekening want men refereert naar het 1é jaar na het 2é jaar, 3é" jaar dus.
Idem met belasting. Het eerste jaar heb je geen belasting, dat dien je het 2é jaar in en betaal je pas in het 3é jaar.
En het is in het 3é jaar dat vele zelfstandigen er het bijltje bij neerleggen, ze krijgen hun torenhoge rekeningen binnen en zijn niet voorzien. En gaan dus failliet.
Meestal rond die periode dus.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 02:07   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Om nog maar te zwijgen hoeveel ambtenaren een zelfstandige mag onderhouden .
Staat daar geen maximum op?
Oud 31 december 2011, 02:09   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Klarekijk
de reden van mijn faling was van heel andere orde dan sociale bijdrage .
Mogelijk

Maar met iemand die drie keer ontkent dat loontrekkers sociale lasten moeten afdragen, is geen discussie mogelijk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2011 om 02:14.
Oud 31 december 2011, 02:17   #46
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu ja hoe dan ook zelfstandigen hebben dikwijls ook de fout hun centen die ze voor de sociale zekerheid opzij zouden moeten zetten over het algemeen al uitgegeven hebben aan andere zaken.
Nu hoe werkt dat allemaal?
Het eerste jaar betaal je het minimum, pas na 3 jaar krijg je de rekening want men refereert naar het 1é jaar na het 2é jaar, 3é" jaar dus.
Idem met belasting. Het eerste jaar heb je geen belasting, dat dien je het 2é jaar in en betaal je pas in het 3é jaar.
En het is in het 3é jaar dat vele zelfstandigen er het bijltje bij neerleggen, ze krijgen hun torenhoge rekeningen binnen en zijn niet voorzien. En gaan dus failliet.
Meestal rond die periode dus.
maak wel een onderscheid op de sociale bijdragen te betalen op je personeel en de sociale bijdragen te betalen op het loon van de zelfstandige zaakvoerder . waar U het over heeft , klop voor wat betreft de bijdragen voor de zaakvoerder.

Maar het klopt inderdaad dat niet alle inkomsten die in het laatje liggen onbezonnen mogen worden uitgegeven , want dan gaat de zon na 3 jaar onder
Oud 31 december 2011, 02:37   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maak wel een onderscheid op de sociale bijdragen te betalen op je personeel en de sociale bijdragen te betalen op het loon van de zelfstandige zaakvoerder . waar U het over heeft , klop voor wat betreft de bijdragen voor de zaakvoerder.

Maar het klopt inderdaad dat niet alle inkomsten die in het laatje liggen onbezonnen mogen worden uitgegeven , want dan gaat de zon na 3 jaar onder
Mja...ik heb veel onderaanneming gedaan voor grote bedrijven. De laatste die ik failliet heb zien gaan en waar ik ook ongeveer 25000 euro van te goed had stond met eens schuld van niet minder dan 60 miljoen bfr aan de sociale zekerheid.
Oud 31 december 2011, 02:52   #48
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja...ik heb veel onderaanneming gedaan voor grote bedrijven. De laatste die ik failliet heb zien gaan en waar ik ook ongeveer 25000 euro van te goed had stond met eens schuld van niet minder dan 60 miljoen bfr aan de sociale zekerheid.
Gelijk gestemde collega .

Het is ronduit een schande , de hele onderaannemers wereld.
De brave Belgische aannemer kan onmogelijk nog concurenen tegen de Romeense , bulgaarse en portugeese aannemers die hier grote sier maken en na 2 jaar onvindbaar zijn en gelijktijdig al onder een nieuwe naam met de zelfde arbeiders verder doen .
Maar de werkende zelfstandige landgenoot is makkelijk op te sporen en het slachtoffer .
Ik heb laatst een Bulgaarse aannemer gesproken met een nieuwe Audi Q 7 , hij toonde me zijn faktuur aan 21 € per uur aan de hoofdaannemer . hij betaald zijn bulgaren 4 € per uur en steekt de rest in zijn zakken , ZUIVER . Hoe kan je daar als Belg tegen concureren.

Van de 42 € / per uur ( net het dubbele ) dat ik vraag moet ik de werknemers ook voorzien van alle gereedschappen , en bedrijfsvoertuigen , en lonen en sociale bijdragen en verzekeringen. daar hou je amper 2 a 3 € aan over als je geluk hebt .
Oud 31 december 2011, 11:02   #49
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

Ja, maar een kind wist in die tijd ook al dat arbeid een meerwaarde schept en dat haast niemand iets doet om zaken een minderwaarde mee te geven, behalve saboteurs en burgerlijke ongehoorzamen.
Arbeid schept geen meerwaarde. Als je voorbeeld een regeninstallatie voor je gezon schep je juist een minwaarde voor het milieu.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 31 december 2011 om 11:03.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 11:10   #50
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn schoonmoeder nooit zover gekregen dat ze werkte voor mijn loon, laat staan dat ze mijn sociale bijdragen betaalde.

Het verwondert me niet, met zulke troebele kijk, dat je failliet gaat na jarenlang de sociale bijdragen van je werknemers op zak te hebben gehouden, ipv te hebben doorgestort, net zoals mijn laatste bazin deed
Hoe ben je er zo zeker van dat die sociale bijdrage die je vorige bazin zogezegd heeft achtergehouden ook bestaan hebben ? Uiteindelijk gaat het om centen en die centen komen niet uit de lucht gevallen.

Geloof me gerust, het is goedkoper om als werkgever al je sociale bijdragen te betalen dan dit niet te doen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 31 december 2011 om 11:10.
Oud 31 december 2011, 14:01   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelijk gestemde collega .

Het is ronduit een schande , de hele onderaannemers wereld.
De brave Belgische aannemer kan onmogelijk nog concurenen tegen de Romeense , bulgaarse en portugeese aannemers die hier grote sier maken en na 2 jaar onvindbaar zijn en gelijktijdig al onder een nieuwe naam met de zelfde arbeiders verder doen .
Maar de werkende zelfstandige landgenoot is makkelijk op te sporen en het slachtoffer .
Ik heb laatst een Bulgaarse aannemer gesproken met een nieuwe Audi Q 7 , hij toonde me zijn faktuur aan 21 € per uur aan de hoofdaannemer . hij betaald zijn bulgaren 4 € per uur en steekt de rest in zijn zakken , ZUIVER . Hoe kan je daar als Belg tegen concureren.

Van de 42 € / per uur ( net het dubbele ) dat ik vraag moet ik de werknemers ook voorzien van alle gereedschappen , en bedrijfsvoertuigen , en lonen en sociale bijdragen en verzekeringen. daar hou je amper 2 a 3 € aan over als je geluk hebt .
Yup je spreekt hier de waarheid.
En de politie die doet daar zo te zien ook allemaal niks tegen.
Nog nooit gezien dat er eens een combi stopt waar buitenlanders bezig zijn.
Maar ze maken die "klanten" daar van alles wijs en proberen zo snel mogelijk te ontvangen met valse facturen, facturen met nr 1 ook al is het al de duizendste en die ondervinden daar precies geen last van.

Oh ja je hebt meldingsplicht en zo, tenzij je het allemaal niet aantrekt natuurlijk.
Oud 31 december 2011, 14:45   #52
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hoe ben je er zo zeker van dat die sociale bijdrage die je vorige bazin zogezegd heeft achtergehouden ook bestaan hebben ?
Wat betekent dat? Ik heb geen inzicht in de boekhouding gekregen, ik heb alleen niet-ingehouden bedragen moeten betalen

Citaat:
Uiteindelijk gaat het om centen en die centen komen niet uit de lucht gevallen.
Bij mij ook niet, wel uit mijn spaarrekening

Citaat:
Geloof me gerust, het is goedkoper om als werkgever al je sociale bijdragen te betalen dan dit niet te doen.
Alsof ze soms geen jaren aanzuiveringsuitstel krijgen

Het bedrijf is overgenomen, ik veronderstel met schulden en al?

Een aantal ouderen is niet mee overgenomen.

Sommigen zijn net voordien afgedankt
Oud 31 december 2011, 14:46   #53
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Arbeid schept geen meerwaarde. Als je voorbeeld een regeninstallatie voor je gezon schep je juist een minwaarde voor het milieu.
Ja, minwaarde voor het milieu, dat zal geen meerwaarde zijn voor de vervuilers...
Oud 31 december 2011, 15:43   #54
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=eno2;5899724]
Citaat:

Wat betekent dat? Ik heb geen inzicht in de boekhouding gekregen, ik heb alleen niet-ingehouden bedragen moeten betalen

Bij mij ook niet, wel uit mijn spaarrekening

Alsof ze soms geen jaren aanzuiveringsuitstel krijgen

Het bedrijf is overgenomen, ik veronderstel met schulden en al?

Een aantal ouderen is niet mee overgenomen.

Sommigen zijn net voordien afgedankt
Je maakt één soep van de personenbelasting ( en de voorschotten die bedrijven hiervoor betalen voor hun werknemers) en de sociale bijdragen.

Vergeet dat aanzuiveringsuitstel maar. Je krijgt enkel boetes. Vooraleer je in een "aanzuiveringsuitstel" terecht kan komen moet je eerst OCMW klant worden en dat gaat niet als je nog vastgoed hebt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 31 december 2011 om 15:43.
Oud 31 december 2011, 15:45   #55
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, minwaarde voor het milieu, dat zal geen meerwaarde zijn voor de vervuilers...
Investeren in een regeninstallatie in een gazon leidt praktisch nooit tot meerwaarde. Dat arbeid per definitie meerwaarde creëert is dus onzin.

Oud 31 december 2011, 16:32   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ga het opzettelijk eens wat forceren:

zelfstandigen die failliet gaan, die moeten boeten. Die moeten in een sociaal isolement, tot al hun schulden afbetaald zijn.

Een zelfstandige moet maar op tijd stoppen met zijn zaak; en alle openstaande facturen eerst vereffenen.
En voor tegenslagen op te vangen, zijn er verzekeringen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 16:37   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga het opzettelijk eens wat forceren:

zelfstandigen die failliet gaan, die moeten boeten. Die moeten in een sociaal isolement, tot al hun schulden afbetaald zijn.

Een zelfstandige moet maar op tijd stoppen met zijn zaak; en alle openstaande facturen eerst vereffenen.
En voor tegenslagen op te vangen, zijn er verzekeringen.
Zelfstandigen gaan nogal vaak op de fles omdat de klanten niet op tijd betalen!
Oud 31 december 2011, 17:10   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfstandigen gaan nogal vaak op de fles omdat de klanten niet op tijd betalen!
Dat kan best zijn.

We leven dan ook in een modern land, waar - volgens de toenmalige voorzitster van de tsjeven - justitie werkt.

Wie niet op tijd betaalt, zou heel eenvoudig en snel voor een bemiddelende rechtbank moeten kunnen komen. (want het kan ook dat de zelfstandige prutswerk afgeleverd heeft ...)
Kan niet snel beslist worden over het geheel, dan moet een voorlopige gedeeltelijke betaling maar opgelegd worden.

Ik moet denken aan mijn vroegere leverancier van stookolie:

- eerste maal klant: een kortinkje als je contant betaalt
- blijf je klant: zelfde kortinkje als je contant betaalt, of per overschrijving binnen de 4 dagen
- niet op tijd betalen: redelijk gauw een advocaat en een rechtszaak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 17:18   #59
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:

Je maakt één soep van de personenbelasting ( en de voorschotten die bedrijven hiervoor betalen voor hun werknemers) en de sociale bijdragen.
Ik heb inderdaad nooit moeten achterstallige sociale lasten betalen. Dat spreekt toch vanzelf, aangezien de bazen die betalen. Zie de nougaballen van Mambo
Maar jongens, op het einde van elk aanslagjaar sloegen de Belastingen me dood met een loodzware aanslag op mijn minimumwedde...
Citaat:
Vergeet dat aanzuiveringsuitstel maar. Je krijgt enkel boetes. Vooraleer je in een "aanzuiveringsuitstel" terecht kan komen moet je eerst OCMW klant worden en dat gaat niet als je nog vastgoed hebt.
OK best, je spreekt nu van zelfstandigen allicht. Ik ben nooit in dat soort situaties verzeild.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2011 om 17:19.
Oud 31 december 2011, 17:21   #60
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Investeren in een regeninstallatie in een gazon leidt praktisch nooit tot meerwaarde. Dat arbeid per definitie meerwaarde creëert is dus onzin.
De arbeid die bedoeld is om meerwaarde te creëren wel, en dat was wat bedoeld was.

Meerwaarde is al meer kunnen factureren dan de overhead.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2011 om 17:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be