Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2012, 10:11   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Schotland behoort - net zoals de rest van dat eiland bevolkt met schapentelend gespuis - toe aan de Deens Kroon. Ik heb daaromtrent onweerlegbaar bewijs gevonden op het internet.

Schotland behoort - net zoals de rest van dat eiland bevolkt met schapentelend gespuis - toe aan Mario Monti. Ik heb daaromtrent onweerlegbaar bewijs gevonden op het internet.

Oud 15 januari 2012, 01:01   #42
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Tradities en talen weerhouden dus mensen van samen te werken?
Wat dan met de talen in zwitserland? Wat dan met al die 'achterlijke' regionale gebruiken?
Samen werken is nog iets anders dan1 unie vormen waarbij buitenlanders over onze manier van leven gaan beslissen. Overigens zijn de talen in Zwitserland geen punt van discussie. De franstalige en italiaanse Zwitsers zijn overigens wel meer pro EU als de Duitstalige Zwitsers. Het feit is dat we hier referendums hebben. Willen de franstaligen naar Frankrijk en de Italiaanstaligen naar Italie?? Geen probleem als er een meerderheid is laat ze maar gaan.

Citaat:
Feit is dat mensen meer en meer op elkaar gaan gelijken. We consumeren alsmaar meer gelijkaardige producten. Onze communicatie beperkt zich alsmaar minder tot onze regio. We verplaatsen ons alsmaar meer en alsmaar verder.
Moeilijke debatten (bv. de gehele groene problematiek) worden steeds vaker in een globaal perspectief geplaatst.
Sommigen dingen dienen op wereldvlak besproken te worden en zeker niet op iets totaal abstract als een "Europees" niveau. Europeanen bestaan niet want wij hebben geen gemeenschappelijke cultuur en taal. Samenwerking dient zich louter te beperken tot enkele wereldwijde problematieken. Mijn punt is dat een Portugees bv. zich niet dient te moeien met het openbaar vervoer in Amsterdam bv.

Citaat:
De natiestaat is dus een doodgeboren begrip. Het is volstrekt logisch dat onze politieke organisatie zich alsmaar minder tot haar huidige grenzen beperkt. (Waarmee ik voor alle duidelijkheid niet wil zeggen dat lokaal en lagergeplaatst bestuur geen enkele waarde meer heeft)
Totale onzin. Grenzen bestaan nog steeds en het is niet omdat ik in een paar seconden op facebook met een Amerikaan of een Griek kan chatten dat ik daarom met die mensen een politiek bestuur moet gaan vormen. Mensen zijn gehecht aan hun natiestaat en zijn van nature uit conservatief, behoudsgezind en kunnen slecht verandering accepteren. Het feit dat er over heel die EU zwik niet op een democratische wijze is gestemd in landen als België en Nederland is daarbij veelzeggend. Hou maar eens eens een volksraadopleging over het onderwerp "EU"'??? De politici weten de uitslag reeds daarom duwen ze het door onze strot heen.

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 15 januari 2012 om 01:02.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 02:12   #43
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb er zelf nooit geleefd maar familieleden van me wel. In het begin vonden ze het fantastisch, mooie natuur, ultra-propere steden, alles perfect georganiseerd. Maar na een tijdje merkten ze dat Zwitsers racistisch zijn tegenover Oost-Europeanen, en dat niets mag of kan, alles is zo strikt geregeld dat het angstaanjagend wordt, en de Zwitsers zelf zijn ook zo. Uitgaan in Zwitserland bvb. is oersaai en peperduur. In vergelijking daarmee vonden ze België een verademing. Belgen zijn ook individualisten.

Ja zou voor minder "afkerig" worden van Oost-Europeanen. 7 van de 10 Roemenen bv zijn hopeloze tokkiefiguren met een oerslechte kledijsmaak. Bovendien zuipen ze alles leeg waar alcohol in zit, zelfs after shave als het moet als ze maar zat worden, ze zeiken gewoon in hun broek, wassen bijna nooit hun handen na een toiletbezoek en zijn bovendien nog eens flink crimineel.

Nogmaals Zwitsers hebben een gezonde afkeer voor buitenlanders en wat feestjes betreft. Dat is nu eenmaal de eigenschap van calvinistische landen. Overigens is ook in Nederland uitgaan een saaie bedoening. Niet alles is perfect dus.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 02:35   #44
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Samen werken is nog iets anders dan1 unie vormen waarbij buitenlanders over onze manier van leven gaan beslissen. Overigens zijn de talen in Zwitserland geen punt van discussie. De franstalige en italiaanse Zwitsers zijn overigens wel meer pro EU als de Duitstalige Zwitsers. Het feit is dat we hier referendums hebben. Willen de franstaligen naar Frankrijk en de Italiaanstaligen naar Italie?? Geen probleem als er een meerderheid is laat ze maar gaan.

Sommigen dingen dienen op wereldvlak besproken te worden en zeker niet op iets totaal abstract als een "Europees" niveau. Europeanen bestaan niet want wij hebben geen gemeenschappelijke cultuur en taal. Samenwerking dient zich louter te beperken tot enkele wereldwijde problematieken. Mijn punt is dat een Portugees bv. zich niet dient te moeien met het openbaar vervoer in Amsterdam bv.

Totale onzin. Grenzen bestaan nog steeds en het is niet omdat ik in een paar seconden op facebook met een Amerikaan of een Griek kan chatten dat ik daarom met die mensen een politiek bestuur moet gaan vormen. Mensen zijn gehecht aan hun natiestaat en zijn van nature uit conservatief, behoudsgezind en kunnen slecht verandering accepteren. Het feit dat er over heel die EU zwik niet op een democratische wijze is gestemd in landen als België en Nederland is daarbij veelzeggend. Hou maar eens eens een volksraadopleging over het onderwerp "EU"'??? De politici weten de uitslag reeds daarom duwen ze het door onze strot heen.
Het erkennen van België maakt de rest van uw tekst niet echt geloofwaardig.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 02:42   #45
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oud 15 januari 2012, 02:46   #46
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)

Nogmaals Zwitsers hebben een gezonde afkeer voor buitenlanders en wat feestjes betreft. Dat is nu eenmaal de eigenschap van calvinistische landen. Overigens is ook in Nederland uitgaan een saaie bedoening. Niet alles is perfect dus.
Ten eerste u kent de verkeerde Zwitsers, verder kunnen Nederlanders overal feesten, hebben jullie dat nu nog niet gemerkt.
Oud 15 januari 2012, 03:01   #47
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Schotland behoort - net zoals de rest van dat eiland bevolkt met schapentelend gespuis - toe aan de Deens Kroon. Ik heb daaromtrent onweerlegbaar bewijs gevonden op het internet.
Volgens diezelfde logica behoort het grootste deel van West-Europa toe aan Rome.

EDIT: lombas was me al voor

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 15 januari 2012 om 03:02.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 13:32   #48
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb een dubbeldraad gestart, sorry
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 14:27   #49
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UnionJack Bekijk bericht
Hoewel ik het zeer jammer zou vinden dat de union zo uiteen zou vallen (Schotland zou niet het laatste land zijn...), ben ik er toch erg trots op dat zij dit zelfbeschikkingsrecht krijgen!
Daar kan men in Europa, en meerbepaald in België idd een puntje aan zuigen.
Het is een zeldzaam iets dat onafhankelijk worden of een land splitsen na een volksreferendum : het gebeurde niet op die wijze in Tsjecho slovakije, Joegoslavië enz.. de effecten zijn bovendien eerder klein : kleine landen zijn nu eenmaal afhankelijker van de mondializering en hebben er minder invloed op dan grotere. Zelfs de grote landen zitten momenteel met de handen in de haren om de wereldeconomie een beetje naar hun hand te kunnen zetten en de welvaart van hyun bevolking te waarborgen. Eén van de redenen van de stagnatie van Afrika is ongetwijfeld de versnippering van dit continent.

Het "onafhankelijk" worden van Schotland, Wales e.a. delen van het "Verenigd Koninkrijk" zou waarschijnlijk een styevige knauw bezorgen aan de angelsaksisiche suprematie op het gebied van financiële en andere markten : het effect zou vele malen groter zijn dan bv. de "onafhankelijkheid" van Quebec, een project dat steeds proper door een volksraadpleging tegengehouden is.

In België mag men voor mijn part gerust een volksraadpleging houden:
ik vboorspel dat een grote meerderheid zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië niet alleen voor het behoud van België zal stemmen, maar eveneens
het behoud van het huidige koningshuis zal wensen. "De Vlaming" is inderdaad een conservatief = behoudsgezind. veranderingen zijn voor hem in wezen verdacht. In de geesten van vele kiezers is de NV -A niets anders dan een CD&V (CVP) nieuwe stijl. Het grote verkiezingssucces heeft debet aan de verklaringen van BDW dat de NV-A de partij van "een evolutie" is en zeker niet van een "revolutie". er heerst een zekere angst tussen "het volk" dat zonder de NV-A er weer individuën bij de bakker op de hoek zullen opduiken die hun brood, patékes en pistolets in de fransche taal zullen durven te bestellen !

Het wordt de hoogste tijd dat wij in europa leren dat de wereld voortdraait en dat het 19de eeuwse Europa van de voortdurende oorlogen definitief tot het verleden moet behoren ! De Beneluxlanden waren ooit de voorttrekkers van de gedachte dat een economische unie uiteindelijk een evolutie is naar een
meer geïntegreerde staatsvorming. De economische faze heeft nu zijn grenzen bereikt : het zetten van verdere stappen is een noodzaak. Maar het is wel zo dat de vlugge uitbreiding van de unie gezorgd heeft voor grote tegenstellingen tussen de diverse maatschappijtypes van de aangesloten landen. Om deze stagnatie te ondergraven zouden de Beneluxstaten er goed aan doen het voorbeeld, het voortrekkerstouw weer ter hand te nemen :
overgaan tot verdergaande politieke en sociaal economische integratie.

De manier waarop en de uiteindelijke instellingen en het al dan niet uitsluiten
van "andere minderheidstaalgroepen" moet eigenlijk in den beginne totaal open blijven. De problemen zijn inderdaad niet gering : er moet een grote graad van identiteitsconservatie zijn : we gaan vanuit Wallonië de Nederlandse provinciën niet verfransen of de evangelische en lutherse gezindheid van de bevolking niet verkatholiceren. Dat de staatsfilosofie van Nederland eerder een jacobijns-centralistische is vs. een meer federaal gericht staatsbesef in België is een zaak van uiteindelijk overleg om systemen te bedenken die een te groot overwicht van het Noordnederlandse via (con)federale weg in wenselijke banen te leiden.

Kijkend naar de Lage Landen denk ik dat er althans voor de "binnenlanders" een besef ontstaat van de moeilijkheidsgraad van een "vereniging", een bewijs te meer dat dit een unieke oplossing kan betekenen.

Men hoort vaak dat "Europa" een oud vergrijzend continent is : men gaat dan voorbij aan het feit dat de ganse Wereld in feite ge-europeanizeerd is. Het zijn europese structuren, gewoontes en kunstuitingen die overal een bepalende rol spelen in elke maatschappij. Indien wij ons vergapen aan de "vreemde culturen" bekijken wij eigenlijk een cultuur die voor vele facetten leentje-buur speelde bij europese verworvenheden en dikwijls verspreidingen van zaken uit diverse culturen die we eveneens "elders" invoerden..

er is voor Europa geen reden om stil te staan en ons op te sluiten in onze achtertuintjes : we hebben de weereld nog wat te bieden : nl. de wijze waarop we dominante culturen kunnen tegenhouden alle andere te vernietigen
en een evenwicht te vinden tussen het locale en het continentale.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 14:52   #50
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja zou voor minder "afkerig" worden van Oost-Europeanen. 7 van de 10 Roemenen bv zijn hopeloze tokkiefiguren met een oerslechte kledijsmaak. Bovendien zuipen ze alles leeg waar alcohol in zit, zelfs after shave als het moet als ze maar zat worden, ze zeiken gewoon in hun broek, wassen bijna nooit hun handen na een toiletbezoek en zijn bovendien nog eens flink crimineel.

In Nederland uitgaan is helemaal niet saai.

In Roemenië bieden mensen eten en drank aan op de trein, supergastvrije mensen, net als in de meeste Oost-Europese landen. In Zwitserland mag je nog creperen op straat, het kan hen niet schelen zolang je de stoep maar niet vuilmaakt.

Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2012 om 14:54.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 17:17   #51
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Schotland onafhankelijk? Dat zou pas wereldnieuws zijn. Na bijna 1000 jaar strijd voor onafhankelijkheid... er zijn ook geen grote struikelblokken zoals bvb. Brussel in België.
De olie voor de Schotse kust is nochtans een grotere struikelblok dan Brussel. Vermits Brussel verfranst is, kan je het ook terug vernederlandsen. Maar die olievondsten kan je niet even verleggen, en daar zitten de Britten toch wel behoorlijk mee in hun maag.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 17:22   #52
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Schotland behoort - net zoals de rest van dat eiland bevolkt met schapentelend gespuis - toe aan Mario Monti. Ik heb daaromtrent onweerlegbaar bewijs gevonden op het internet.

Zeg, wat doen die Belgae daar eigenlijk in het uiterste zuiden van Engeland? Was Engeland misschien van oorsprong wel Belgisch? Mogen we het terugeisen?
Oud 15 januari 2012, 17:29   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zeg, wat doen die Belgae daar eigenlijk in het uiterste zuiden van Engeland? Was Engeland misschien van oorsprong wel Belgisch? Mogen we het terugeisen?
Als ik me goed herinner, kan een deel hiervan verklaard worden door voor Caesar gevluchte groepen over het Kanaal; een eeuw voor de Romeinse invasie.
Oud 15 januari 2012, 17:30   #54
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgae gebruikt men in de loop van de geschiedenis te pas en ten onpas.
Oud 15 januari 2012, 17:30   #55
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men mag trouwens graag herinneren dat de eerste keizer die structurele invasieplannen voor Brittannia concretiseerde: Gaius was.

Laatst gewijzigd door lombas : 15 januari 2012 om 17:30.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 17:36   #56
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik me goed herinner, kan een deel hiervan verklaard worden door voor Caesar gevluchte groepen over het Kanaal; een eeuw voor de Romeinse invasie.
Blijkbaar dateert de inwijking in Zuid-Engeland al van voor de invasie door de huurlingentroepen van Caesar.
Belgae outside Gaul.

In Ierland waren de Fiere Belgen waarschijnlijk inderdaad vluchtelingen.
Oud 15 januari 2012, 17:41   #57
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Volgens diezelfde logica behoort het grootste deel van West-Europa toe aan Rome.
Misschien was dat een mopje.

Laatst gewijzigd door Ganzenbordfan : 15 januari 2012 om 17:41.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 17:45   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien was dat een mopje.
Jij - *slik* - lácht met onze Romeinse overheerser, onze rechtmatige keizer, Jupiter op aarde?

Oud 15 januari 2012, 19:56   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De olie voor de Schotse kust is nochtans een grotere struikelblok dan Brussel. Vermits Brussel verfranst is, kan je het ook terug vernederlandsen. Maar die olievondsten kan je niet even verleggen, en daar zitten de Britten toch wel behoorlijk mee in hun maag.
Die komen dan Schotland toe, simpel!

Brussel vernederlandsen? Dan denk ik dat de oliebronnen verplaatsen nog gemakkelijker is!
Oud 15 januari 2012, 19:59   #60
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij - *slik* - lácht met onze Romeinse overheerser, onze rechtmatige keizer, Jupiter op aarde?

ik dacht het het deze was
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be