![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() en is dat fout mss ?
wie was de enige Vlaming die de nobelprijs literatuur binnenhaalde, en in welke taal schreef hij/zij ? moeten we dat deel van ons erfgoed dan maar schrappen ook ? in elk geval ... nu zou zoiets me dunkt niet ondersteund worden, maar verjaagd naar Parijs ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moeten we debuterende vreemde-taal schrijvers subsidiëren? ![]() Je had het trouwens over andere nationaliteiten die ook subsidie kregen. Als 't maar in 't Nederlands was... Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een uitgever vinden is,was en blijft dus het probleem. Er zijn nog 3205 wachtende voor u. Zoals bij de sociale woningen. Sommige van die uitgevers worden waarschijnlijk ook gesubsidieerd. Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
bron : http://www.fondsvoordeletteren.be/nl...hten-2011.html 125 aanvragen waarvan 99 (4/5 ?) positief bevonden ? Laatst gewijzigd door Anna List : 11 januari 2012 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
edit : debuterende vreemde-taalschrijvers subsidieren lijkt op t eerste zicht wat teveel vh goeie ja ... en toch ... mijn eerdere argumentatie ivm de nobelprijs blijft wel hé ... Laatst gewijzigd door Anna List : 11 januari 2012 om 14:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() acteurs vallen toch onder het statuut: artiest
Zij kunnen ook gewoon gaan doppen als ze zonder werk vallen.
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Kunstenaars die nooit iets vragen voor hun werk zijn dan meestal niet erg de moeite, waarmee meteen de achterliggende reden ervoor is gegeven. Eenvoudige economie: beperkte middelen moeten rendement hebben. Als iemand beslist om met zijn tijd en middelen kunst te creëren en ter beschikking van de gemeenschap te stellen, zonder daar op welke manier dan ook geld voor te vragen, zullen ze misschien een stuk subsidie kunnen krijgen. Maar uiteindelijk ben je dan nog steeds aan het freeloaden op de surplussen van het economisch systeem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probleem is dat subsidies kunstdodend werken dikwijls. Je kan van het establishment niet verwachten dat er rebelse echte voorloperskunst gesubsidieerd wordt, wel eventueel dat soort van pseudorebelie zoals het verpakken van stront of het beplakken met ham. Maar dat blijft onschuldige systeembevestigende kunst. Het is daarom ook zeer bedenkelijk dat mensen als Hoet beweren 'rebelse kunst' te ondersteunen, terwijl die kunst juist zich gedraagt als de hedendaagse 'bourgeois'-kunst. Als de wereld op zijn kop begint te staan is het tijd voor een nieuw kunstparadigma. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probleem is dat voorlopers ook door het grote publiek niet begrepen worden en dus gedoemd zijn tot armoede of erger het opbergen van hun project. Willen we een commerciële maatschappij dan zullen we met de afstomping die dat tot gevolg heeft moeten leven. Samenlevingen die wel belang hechten aan voorlopers zullen uiteindelijk het voortouw nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Misschien een goede voetnoot vóór de subsidie: opnieuw invullen van kunst.
Wat is kunst? Wat is rebels? Is klassieke kunst de dag van vandaag misschien niet rebels? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geniale marketing is ook niet hetzelfde als geniale kunst voor zover er zoiets bestaat. Ook daar bestaat nogal eens wat verwarring ivm de hedendaagse helden die men zoekt te vereren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Dat heeft niets met politiek en beleid te maken. Dat is kunstfilosofie
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Als politiek zich bezighoudt echter met de inhoud van kunst, is het helaas geen kunst meer.
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van Eyck, bijvoorbeeld, die maakte al zijn kunst in opdracht van Kerk en politiek, en had zelf een grote politieke rol. Is hij dan geen kunstenaar? Laatst gewijzigd door Albrecht : 11 januari 2012 om 15:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Wat niet wil zeggen dat ik tegen kunstsubsidie ben hoor. Voor kunst geven mensen tenslotte wel vaak geld, en er kan innovatie inzitten die uiteindelijk ook muziek, films, games en allerlei dingen waar ik wel geld aan wil uitgeven beïnvloed en verbeterd. Net als voor technische en wetenschappelijke innovatie (onder andere de Nederlandse overheid is hier momenteel ontzettend in aan het snoeien, die hebben liever geen nieuwe bedrijven en geen baanbrekende technologieën meer, ondanks dat het ze aan belastinggeld ruim meer opleverde dan er in ging) mag er ook best subsidie zijn voor kunst. Maar dan niet onder het mom van "ik ben creatief, dus ik heb het recht om te doen wat ik leuk vind, me niks van anderen aan te trekken en toch genoeg geld te hebben". Nee, zorg jij maar dat je een plan hebt waarmee je over een aantal jaar op eigen benen kan staan dankzij de bewondering die mensen voor jouw slimme en creatieve werk hebben, dan mag je van mij best subsidie krijgen in de tussentijd. uiteindelijk is het doel van kunst als baan hetzelfde als dat van iedere baan: iets bijdragen en daar iets voor terugkrijgen. Als je enkel je gevoelens wilt uiten en je creativiteit wilt ontwikkelen omdat dat is wat jij graag doet hou je dat maar als hobby. (Noot: de je in dit verhaal is niet de topicstarter of wie dan ook, dit soort verhalen doen het simpelweg beter in de aanspreekvorm.)
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Oneens. De overheid mag er van mij best voor kiezen om iemand die iets moois maakt wel te steunen maar iemand die nazivlaggetjes vingerverft niet, bij wijze van spreken, net zoals particulieren dat mogen. Tenslotte willen ze hun investering ook terugverdienen door belastinggeld of een positief effect op de leefomgeving en de maatschappij. Uiteindelijk staat iedereen die subsidie krijgt deels in dienst van de burger, zou jij willen dat jouw geld aan om het even wie er maar beweert een kunstenaar te zijn wordt uitgegeven?
![]() |