Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2004, 18:08   #41
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie
En als de gemeenten niet uit de kosten komen, moeten ze maar fusioneren!
De democratie dichter bij de bevolking brengen, heet dat dan?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2004, 18:11   #42
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Idd, dat is één van de liberale basisprincipes, dat als je privatiseert alles goedkoper wordt
Dat is wel zo. Doch uiteindelijk is alleen de productie geprivatiseerd. De hoogspanningslijnen, en het lokaal koperwerk, blijven een monopolie (en maken uiteindelijk meer dan 50% van de faktuur uit). En anderzijds is het ook nogal gevaarlijk van op voorhand, deze winsten al uit te geven (gratis energie, groeneenergietaks...).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2004, 18:15   #43
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Ik meen dat je 25% van uw dividend aan vadertje Staat mag afgeven.
Tenzij ge strips hebt, dan is het 15%.
Trouwens ecopower is een slecht voorbeeld. Deze betalen wel een dividend uit, doch werken op zichzelf niet rendabel (worden verplicht gesponserd door de klassieke energieopwekkers).
Oud 18 juni 2004, 18:18   #44
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Dat is wel zo. Doch uiteindelijk is alleen de productie geprivatiseerd. De hoogspanningslijnen, en het lokaal koperwerk, blijven een monopolie (en maken uiteindelijk meer dan 50% van de faktuur uit). En anderzijds is het ook nogal gevaarlijk van op voorhand, deze winsten al uit te geven (gratis energie, groeneenergietaks...).
Dat is net het belangrijkste bezwaar tegen liberalisering, de kosten worden meestal gewoon nog richting staat geduwd, terwijl de 'nieuwe' private bedrijven zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst willen maken.
En dan is het allemaal de schuld van de staat...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 18 juni 2004, 18:19   #45
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Dus als ik het goed begrijp dan mag de klant nu betalen om de (rechtstreekse) dividenden uit te betalen aan de aandeelhouders, en
bovendien mag de klant nu betalen om de gederfde dividenden nog eens bovenop te betalen aan degenen die nu géén aandeelhouder meer zijn
De klant betaald enkel hetgeen hij wil betalen. Hij is vrij om zijn leverancier te kiezen, zelfs al is het ene die geen dividenten uitbetaald.
Daarenboven betaald hij wel hoe langer hoe meer vaste kosten (hoogspanningslijnen, laagspanningslijnen, btw, groeneenergietaks...).
Oud 18 juni 2004, 18:26   #46
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is net het belangrijkste bezwaar tegen liberalisering, de kosten worden meestal gewoon nog richting staat geduwd, terwijl de 'nieuwe' private bedrijven zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst willen maken.
En dan is het allemaal de schuld van de staat...
Waar zijn de kosten staat ?
Oud 18 juni 2004, 18:34   #47
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob

Waar zijn de kosten staat ?
Dat netwerk onderhouden... Of slagen ze erin om daar de producenten volledig voor op te laten draaien (en dus uiteindelijk de consument)? Zal wel, maar toch, self-sustaining is niet meer winstgevend zoals voorheen eh.

Van Europa mag Groene energie alvast niet bevoordeeld worden t.o.v. klassieke energie, terwijl ik net dacht dat we met z'n allen op zoek moesten naar schonere energie...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 18 juni 2004, 19:06   #48
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de conclusie van de liberalisering is dat de overheid meer belastingen moet heffen om haar inkomsten uit die bedrijven te recupereren, dan lijkt mij toch dat ze dat beter in eigen handen hadden kunnen houden? Niet?
Als gij van mening zijt dat de overheid er is om u geld uit uw zakken te kloppen, dan is dat inderdaad de conclusie.
Als dat echter niet uw mening is, dan is de conclusie dat een liberalisering een goede zaak is en dat het de overheid in fout is wanneer zij meent dat ze haar verlies aan inkomsten hoeft te compenseren.

Citaat:
Njah, alles wat "slecht" is wordt steeds weer op de kap van "links" geschoven, ik ben dat zo'n beetje beu
Wat dit betreft kan ik u alleen maar gelijk geven, ach ja als het de fout niet van "links" was dan zou het die van "rechts" wel zijn.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2004, 20:50   #49
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dosz
BRUSSEL In de Senaat is het ontwerp van bijzondere wet goedgekeurd dat een nieuwe belasting invoert op het elektriciteitsverbruik.

Voor een gemiddeld gezin met twee kinderen komt het neer op een extra heffing van €17 per jaar. De zogenaamde Elia-heffing, €4,91 per megawattuur, moet de verliezen compenseren die de gemeenten lijden door de liberalisering van de elektriciteitsmarkt.
En waarom kunnen die gemeenten dan niet zelf die belasting innen? De overheid het laten innen is zoals kartelvorming tussen bedrijven.
Als de gemeenten zouden moeten innen is er concurrentie tussen gemeenten die wél efficiënt werken en zij die dat niet doen. En dan dalen de belastingen tot een aanvaardbaarder peil (waar de extra belastingen gecompenseerd worden door voordelen van in die gemeente te wonen).
Oud 19 juni 2004, 00:43   #50
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat netwerk onderhouden... Of slagen ze erin om daar de producenten volledig voor op te laten draaien (en dus uiteindelijk de consument)? Zal wel, maar toch, self-sustaining is niet meer winstgevend zoals voorheen eh.

Van Europa mag Groene energie alvast niet bevoordeeld worden t.o.v. klassieke energie, terwijl ik net dacht dat we met z'n allen op zoek moesten naar schonere energie...
Het netwerk wordt niet "uitgebaat en onderhouden", noch door de staat, noch door de producenten. Doch wel door de netwerkbeheerders. Voor hoogspanning is dit Elia, voor laagspanning zijn dit gewestelijke netwerktbeheerders (dacht zo'n 5 �* 10 verschillende in vlaanderen).
Interressant om weten is wel dat zowel Elia, als de laagspanningsnetbeheerders, gewoonweg werken aan kostprijs, en dat deze prijs voor iedereen gelijk is (de prijs die zij aanrekenen is de gemaakte kosten plus een vergoeding voor de investering = dividend). Ook nog interressant om weten is dat hun kosten zowat de helft van ieders electriciteitsfactuur uitmaakt.

Weet nu ook niet waar europa zogezegd geen bevoordeling van groene energie toelaat. Maar weet wel, dat de toekomstige uitbater van de windmolens voor knokke, per kwh een gegarandeerde prijs krijgt, die zowat het drievoudige is, van deze die de klassieke electriciteitscentrales van hun kwh's kunnen maken. Het is simpel. Zonder bevoordeling is windmolenenergie niet leefbaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be