![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is misschien tijd om na de crash een verhuurwoning te kopen. Het gaan gouden tijden worden voor zij die het nog kunnen betalen. Spijtig voor de gewone mensen dat wel. Gelukkig ben ik al van mijn lening af. Heb nog enkel een klein leninkje lopen voor zonnepanelen, waar ik ook het cashgeld voor liggen heb om in 1 keer af te betalen. Het is toch duidelijk wat ik in dat geval ga doen. Voor de banken gaat dit evenmin leuk worden alhoewel dat misschien net goed is, na al wat ze de belastingbetaler al geflikt hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mensen willen namelijk eerst zekerheid hebben over wat hen te wachten staat. Hoewel de aftrek enkel gaat over de interesten en dus eigenlijk verwaarloosbaar is op het geheel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wel krijgen ze maar 90% vd middelen mee en dat impliceert dus dat de burger 10% op zijn fiscaal voordeel zal verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen zal trouwens ook hier aan verliezen:
http://www.lalibre.be/economie/actua...les-prets.html Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, op het gemiddelde belastbaar gezinsinkomen is de belastingaftrek van een arbeiderswoning verwaarloosbaar.
Op het deel dat je cash heb je immers geen aftrek. En daar je als verstandig mens NOOIT meer dan 75% van de waarde mag lenen, is de 100.000€ die je moet lenen en daar de interestaftrek op verwaarloosbaar. Mensen kopen en bouwen echter ver boven hun stand en vermogen door de aftrek, gewoon omdat ze die fout inschatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de 10% die Vlaanderen minder krijgt, is het deel dat de Franstalige naar Vlaanderen doet komen. Vlaanderen verlies dus een deel financieel, maar wint op het terrein van de verfransing, want het is niet meer interessant voor de Franstaligen om in Vlaanderen te komen wonen. Eigenlijk is de afschaffing van de hypotikere rente een godsgeschenk voor Vlaanderen, want het maakt Vlaanderen minder interessant voor de Franstaligen en buitenlanders die hier de prijzen van de woningen de hoogte in jagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik hou er wel rekening mee dat ik straks nog maar 1800 heb maar dat is aanvaardbaar Laatst gewijzigd door 1207 : 20 januari 2012 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Voor mij is het niet aanvaardbaar dat een overheid haar burgers zo te kakken zet. Mja ook dat is weer niets nieuws onder de zon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je enkel eigen middelen hebt moet je er als single met een modaal inkomen (laten we zeggen 1500 euro netto in de maand) zelfs niet meer aan denken een rijhuis te kopen (tenzij een klein krotje dat je helemaal moet heropbouwen), een bescheiden tweeslaapkamerappartement met een lening van dertig jaar en 100 % leenbedrag is dan de enige mogelijke optie. Tweeverdienende koppels met 3000 euro gezamenlijk inkomen kunnen een huis kopen van 200.000 �* 280.000 euro, maar moeten daarvoor toch ook al 25 of 30 jaar gaan lenen (nu staan ze in uitzonderlijke gevallen zelfs al 40 jaar toe !). Ik vind het nogal goedkoop dat de 'babyboomers' de jeugd nu verwijten dat ze te lang en te zwaar lenen, terwijl zij nog huizen voor ocharme een paar honderdduizend frank konden kopen in de jaren zeventig en tachtig, zelfs met een interestvoet van 10 procent waren die afbetalingen peanuts in vergelijking met nu. Dit alles maar om te zeggen dat de hypotheekaftrek vele mensen nog dat beetje ademruimte geven in het gezinsbudget. Met een afschaffing (zoals asocialen �* la Geert Noels wensen) van deze maatregel zouden vele mensen bij wie het water nu tot net aan de lippen komt, kopje onder geduwd worden en bijgevolg verzuipen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door freespirit : 20 januari 2012 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar over de hypothecaire aftrek: de regering zou zich nog enigzins kunnen redden door de maatregel in te voeren VANAF 2014, maar niet met terugwerkende kracht zoals men nu van plan is. De grootste voordelen van de hypothecaire aftrek zijn er de eerste tien jaar van de afbetaling, dus koppels die bijvoorbeeld vijf jaar geleden kochten, er ondertussen nog een verbouwlening hebben bijgenomen (die in feite afbetaald wordt door het bedrag dat ze terugtrekken van de belastingen) en dus veel kosten hebben, die worden ook nog mee gestraft omwille van nieuwe maatregelen. Het geprofileer van de Vlaamsgezinde partijen in dit dossier ('het is allang goed als we au fond nieuwe bevoegdheden in VL krijgen !') zou de modale hardwerkende Vlaming die zij pogen te verdedigen, wel eens heel duur te staan kunken komen. En een Unizo-kaloot �* la Kris Peeters stond erbij en keer ernaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Om eerlijk te zijn, ik hoop dat er een notie van wantrouwen wordt ingediend tegen de ganse federale regering want het stinkt uren in de ronde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb zo een stil vermoeden dat ze een politiek spel aan het spelen zijn. Ze zijn hun eigen al aan het vededigen dat dit is wat NVA wou. Fiscale autonomie voor de gemmenschappen. Nu ze hebben misschien wel gelijk maar toch raar dat ze zoiets op dit moment doen om dan de piet naar NVA te sturen.
Op andere posts wil ik ook even mijn bedenkingen kwijt. Dat de meeste jongeren huizen kopen die boven hun stand gaan ben ik mee akkoord. MAAR je kan het hen niet kwalijk nemen. Toen ik leende was de maximale looptijd 20 jaar. Prijzen zijn ondertussen de hoogte ingejaagd door buitenlanders en ineens komen de banken met looptijden van 30 jaar. Wanneer je als jongere een groot verlangen hebt en de banken komen dan ineens met die formules, ben je een vogel voor de kat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementslid
|
![]() Vanochtend op radio 1 Wouter Van Besien bezig gehoord over de hypothecaire aftrek.
Zeer verfrissend en ten minste toch een politicus die enkele inhoudelijke argumenten aanbrengt om over in debat te gaan. Kernpunten van het groene betoog : In Europa baseren enkel Nederland en België hun woonbeleid nog op fiscale aftrekking. De andere landen steunen hun woonbeleid op bouw- en renovatiepremies. De overheid zorgt er zo ook voor dat de koper zich dieper in de schulden moet steken om een eigen huis te verwerven omdat je moet voorfinancieren. De omschakeling van een systeem van fiscale aftrek naar een premiesysteem biedt de kans om komaf te maken met een aantal uitwassen van het systeem (vb. fiscale aftrek ook voor een tweede verblijf). Bovendien kunnen premies niet alleen naar de bouwmarkt georiënteerd worden, maar ook naar de huurmarkt waardoor meer gelijkheid in de premieverdeling gerealiseerd wordt. Met een systeem van premies iplv aftrek kunnen ook sociale stimuli of milieustimuli ondersteund worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementslid
|
![]() Natuurlijk : "Pacta sunt servanda", dat is basis en evident.
Maar voor nieuwe bouwprojecten en -verbintenissen mag nagedacht worden over vernieuwd beleid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 200000 eurokes,dat is een "gemiddelde" prijs voor een enigszins ordentelijk huis in Vlaanderen..
En een rijhuisje in een niet al te florissante buurt,en met werk en kosten aan mag je al 80000 euro rekenen.... Voor een "gemiddelde" kandidaat koper is dat "betaalbaar" (enfin,dat zegt de immo-sector toch) dankzij het feit dat je over een periode van 20 jaar ,en afhankelijk van het bedrag en de omstandigheden,mogelijk wel 20000 euro terugbetaald krijgt van de staat... Probleem is uiteraard,dat de "gemiddelde kandidaat koper" een afkalvende groep is....en anderszijds dat dus de staat nu bepalend is voor het prijsniveau van een woning.. Kijk,alleen al dat argument moet voldoende zijn om te doen besluitend at de hypothecaire aftrek moet afgeschaft worden. Dat kan uitstervend gebeuren.... In een modern woonbeleid,mag ik aannemen gericht naar jonge "eerste kopers" en de kernen van steden en gemeentes kan men beter andere vormen van ondersteuning bedenken....Eigenlijk zouden uiteindelijk de gemeentes ZELF eens moeten beginnen mensen aan te lokken in plaats van naar "de hogere overheid" te kijken.... (mogelijk niet-geldelijk uit te drukken ondersteuning van jonge gezinnen en nieuwkomers in de gemeente.Als er geen bedragen op staan,dan kunnen anderen er niet zo goed meer op speculeren) hypo-aftrek er uit,en laat ook de "man in the middle" er maar uit! Laatst gewijzigd door kelt : 21 januari 2012 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het moge duidelijk zijn dat de zogenaamde 'linkerzijde' er de komende jaren alles aan gaat doen om toch ook maar de werkende middenklasse te verarmen en hulpbehoevend te maken. |
|
![]() |
![]() |